Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8808
Finnes det slike i Norge? Vet om den i Oslo, men er det flere enn den?

Hva er det som skal til for å åpne en slik butikk? Bare lurer
Hva definerer du som "plantebutikk"? Det er plenty med hagesentre og lignende, ja. Og det er veldig strengt å importere planter inn i Norge, hvis dette var noe du tenkte på.
PANTE butikk, "pawn shop" som de har i USA og lignende. Du kan pente eller selge ting.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
PANTE butikk, "pawn shop" som de har i USA og lignende. Du kan pente eller selge ting.
Vis hele sitatet...
Beklager!
Jeg vil tro, det også er pantebutikker i Norge, ja.
Fattigdom er vel viktig?
Tror det er dårlig marked for slikt i Norge grunnet at mennesker som trenger penger får det på andre måter.
Nope, det finnes kun en lovlig "pawn shop" i Norge, Oslo.
Sist endret av jpano; 3. desember 2013 kl. 08:49.
Du kan jo løse dette hos et antikvariat/bruktforretning.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Fattigdom er vel viktig?
Tror det er dårlig marked for slikt i Norge grunnet at mennesker som trenger penger får det på andre måter.
Vis hele sitatet...
så du tror ikke finn.no qxl osv spiller en rolle her ? og at de flere hundretusener med fattige i norge ikke har noen ting å pante ? derfor er det dårlig butikk
Skaff deg heller bevilling for skraphandel.
Det er fremdeles penger i det nesten ingen andre gidder å holde på med.
Miljøvennlig er det også :-)
Fordelen med pant er jo at du kan låne penger med sikkerhet i arvesølvet, istedenfor å selge det på finn.no og aldri se det igjen. Men det markedet er så strengt regulert som det kan bli, lite sannsynlig at det åpnes flere i Norge.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hva definerer du som "plantebutikk"? Det er plenty med hagesentre og lignende, ja. Og det er veldig strengt å importere planter inn i Norge, hvis dette var noe du tenkte på.
Vis hele sitatet...
O.T.
Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg har fått KP, p.g.a. at jeg sliter litt med å lese. Men takk uansett!
Hvorfor er det så strengt i Norge?

Det er da mange som feks trenger kjappe penger og som har en telefon eller kamera de kan pantsette. Ialefall i Bergen.
Da blir vel businessen sånn regner jeg med:

Du betaler en sum for varen mot kvittering (bevis). Den legegs på lager til avtalt tid er gått ut, eller du får beskjed om at tilbakebetaling ikke er mulig, da er varen din.

Isåfall trenger du kjempestore lagere som skal driftes.

Du må kunne selge eller resirkulere ting som blir ditt effektivt.

Du må ha en enorm pengesum tilgjengelig for å betale ut penger til folk som vil levere inn varer.

Regner med at du får litt støtte av staten til et sånt tiltak, siden det er miljøvennlig.

Men ja, det er jo bare å starte opp hvis du har cash, men bør nok lære litt innen lager og sånn først. Skal en tjene noe i dyre, administrative Norge så må man drive stort og ha en langtidsplan- og visjon.

Kan godt tenkes at det finnes et marked for dette.
Du finner nok alltids et marked i antall personer som vil gi fra seg eiendeler under cash flow problemtider, men siden du også må kunne selge de brukte eiendelene når lånet ikke blir innfridd så tror jeg ikke Norge er stort nok dessverre. Når selv Las Vegas (Nevada med all sin ledig ørkenareal og nesten 3 mill innbyggere) har gått bort ifra pantelånere (de med lisens får fortsatt holde på, men de er jo mer bruktbutikk for dyre gjenstander enn pantelånere), så sier vel det sitt om hvor vanskelig det vil være i Norge når vi ikke en gang har byer med over 1 mill innbyggere og samtidig har bedre leverstandard enn resten av verden..
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hva definerer du som "plantebutikk"? Det er plenty med hagesentre og lignende, ja. Og det er veldig strengt å importere planter inn i Norge, hvis dette var noe du tenkte på.
Vis hele sitatet...
Har det blitt for mye planter på deg i det siste?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du finner nok alltids et marked i antall personer som vil gi fra seg eiendeler under cash flow problemtider, men siden du også må kunne selge de brukte eiendelene når lånet ikke blir innfridd så tror jeg ikke Norge er stort nok dessverre. Når selv Las Vegas (Nevada med all sin ledig ørkenareal og nesten 3 mill innbyggere) har gått bort ifra pantelånere (de med lisens får fortsatt holde på, men de er jo mer bruktbutikk for dyre gjenstander enn pantelånere), så sier vel det sitt om hvor vanskelig det vil være i Norge når vi ikke en gang har byer med over 1 mill innbyggere og samtidig har bedre leverstandard enn resten av verden..
Vis hele sitatet...

Hvis man kunne gjort det med biler i mellomklassen, 2-6 år gamle og verdi fra 80k og oppover, så burde det være mulig. Låner ut 50-60% av verdien cash, etter 80 dager er bilen kanskje din. Så selger man på finn for det den er verdt.
Trenger en godt innlåst parkeringsplass, en brukbar sum penger å starte med, og en lisens du aldri får.

Men dette kan man kanskje gjøre helt åpent og som privatperson?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du finner nok alltids et marked i antall personer som vil gi fra seg eiendeler under cash flow problemtider, men siden du også må kunne selge de brukte eiendelene når lånet ikke blir innfridd så tror jeg ikke Norge er stort nok dessverre. Når selv Las Vegas (Nevada med all sin ledig ørkenareal og nesten 3 mill innbyggere) har gått bort ifra pantelånere (de med lisens får fortsatt holde på, men de er jo mer bruktbutikk for dyre gjenstander enn pantelånere), så sier vel det sitt om hvor vanskelig det vil være i Norge når vi ikke en gang har byer med over 1 mill innbyggere og samtidig har bedre leverstandard enn resten av verden..
Vis hele sitatet...
Hvor har du lært dette?

Og er det feil av meg å påstå at markedsmekanikk i Norge er veldig annerledes enn i USA\Las Vegas? Vi har ganske forskjellige styresett i de to landene, for ikke å snakke om propagandaen og levesettet. Vi er mye mer konservative generelt i Norge. Vi begynner nok å komme litt ut av skallet så og si, men vi elsker å knipe på penga våre. Vi er 10 år bak USA, på mange måter.

Du finner nok av dem som ønsker å kvitte seg med gjenstander med litt verdi, men som aldri får solgt, og som bare ønsker noen å levere til. Hvis man da kan få en garantert 20-30% (jeg aner ikke hva man bør ta) av en markedsstipulert pris, så tror jeg svært mange ville valgt det, fremfor å bruke tiden på å lage annonse på nettet. Skal man ha annonse på finn.no, så koster det jo litt penger. Og der er det ikke alltid man får solgt (egen opplevelse).

Er det sånn at pantelånere tar imot -alt- mulig? Eller er det ofte forskjellige drivere innenfor nisjer i markedet?
Sitat av Darko Vis innlegg
Har det blitt for mye planter på deg i det siste?
Vis hele sitatet...
Igjennom det at jeg er en hobby botaniker, så er planter mye av det jeg sysler med. Da jeg bl.a. katalogiserer arter som jeg har funnet i sommer o.l. Sammen med at jeg leser bl.a. en del i floraene og andre plantebøker.
Ellers har jeg dysleksi, noe som gir høyere feil-% på det jeg leser og skriver. Noe du ser et elegant eksempel på her.

Men hvis du hinter til cannabis o.l., så driver jeg ikke med slikt!