Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1337
Er det noen som har noe erfaring med dette? Ganske rimelig pris på rundt en mill pluss litt småting. Største jeg så var 55m2. Jeg kunne sett for meg å bo sånn. Litt vekk fra Oslo sentrum. Så er det noen som vet noe?
Da er vi to. Ingen erfaring så følger spent med på tråden
Mikrohus på 55m2 er jo ganske stort. Trodde de var mye mindre enn det.
Tenker du på hjul?

Største problemet er tomt og at så å si ingen følger hus standard i forhold til tek17 så får det aldri godkjent som permanent bolig. Dei fleste som sier at det er tek17 støtter bare tek17 som fritidsbolig og det er mye mindre omfattende.

Men om det faktisk er 55m2, du får det bygget godkjent til tek17 og på egen tomt så er det ikke noen problem med det. Men det får du ikke til for en million, da må du i så tilfelle gjøre alt selv og få en rimelig tomt.
En mill, tomt, litt småting og omkostninger så er det like rimelig å kjøpe et slitent småbruk...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
En mill, tomt, litt småting og omkostninger så er det like rimelig å kjøpe et slitent småbruk...
Vis hele sitatet...
Eller kjøpe en litt eldre hytte, får mye der for under millionen og akkurat like lov å bo der som i minihus
Som nevnt må man jo ha tomt, og i tillegg vil man sikkert ha strøm og vann, så da spørs det jo på tomta om det er gjort klart for slikt. Det blir nok fort mye nærmere 2 mill for et beboelig mikrohus, men det er jo fortsatt grisebillig. Skal vel godt gjøres å bygge ett nytt hus i dag stort under 5mill. Vedlikehold og oppvarming er jo noe man sparer mye penger på med årene i et sånn mikrohus.

Dette med TEK17 hadde jeg ikke hørt om, ser ikke hvorfor det skal være vanskelig å bygge etter disse standardene, når det er så lite? Og det er altså ikke mulig å registrere som bolig med mindre disse kravene er oppfyllt, enda sikkert 80-90% av husene i Norge er laangt unna disse kravene da de er bygget før de eksisterte? Jaja...
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Dette med TEK17 hadde jeg ikke hørt om, ser ikke hvorfor det skal være vanskelig å bygge etter disse standardene, når det er så lite? Og det er altså ikke mulig å registrere som bolig med mindre disse kravene er oppfyllt, enda sikkert 80-90% av husene i Norge er laangt unna disse kravene da de er bygget før de eksisterte? Jaja...
Vis hele sitatet...
Det er vanskeligere å oppfylle kravene siden det er så lite, går en opp til rundt 45-55 er det mulig å få det til.

Så det en best case ender med er noe du kan gå registrert som fritidsbolig, og worst case noe du må søke disp søknad for annahvert år og må flytte fra tomt til tomt.

Men alt dette kan hende blir bedre om forslaget til endring av forskrift for bolig under 30m2 BRA endres. Da blir det også enklere å bygge det selv uten å trenge ansvarsrett.

Glemte å nevne en ting til en del glemmer. Minihus på hjul kan sammenlignes med campingvogn i forhold til pris. Den vil kun gå nedover med tiden og den er dyrere enn vanlig hus å få lån til. Så en kan ikke se på det som en investering som en gjør med ett hus.

Jeg høres bare negativ ut men egentlig liker jeg minihus som konsept men da om en bygger det selv med løpende inntekt og har en tomt en kan tyvlåne plass på (tenk familie sine gårdsbruk sin tomt og lignende).
Sist endret av rfa; 30. desember 2022 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Mye negativt her. Norskemikrohus.no får det til å høres lett som en plett ut
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Mye negativt her.
Vis hele sitatet...
Fair, men hvor har du tenkt til å ha mikrohuset ditt? I hagen til mamma?


Edit. Jeg ble litt klokere av å lese deres FAQ. Har du gjort det?
Sist endret av Superspurv; 30. desember 2022 kl. 13:30.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Norskemikrohus.no får det til å høres lett som en plett ut
Vis hele sitatet...
Rart med det, når de eksisterer for å selge det.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Rart med det, når de eksisterer for å selge det.
Vis hele sitatet...
Ja ikke sant, men poenget var at de brukte summer som rundt 5000 for tomteleie, og kanskje et par til for vann og kloakk samt strøm. Rart hvis de skulle ljuge om prisene på sånt da men det kommer vel an på hvor man er?

Anyway, det bare virker veldig tiltalende og kunne flytte boligen sin rundt. Ha stillhet rundt seg. Har bodd 14-15 år på nedre løkka og jeg kommer til å gå apeshit hvis jeg ikke kommer meg bort snart. Jeg er en gammel mann på 36. Jeg trenger stillhet
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Ja ikke sant, men poenget var at de brukte summer som rundt 5000 for tomteleie, og kanskje et par til for vann og kloakk samt strøm. Rart hvis de skulle ljuge om prisene på sånt da men det kommer vel an på hvor man er?

Anyway, det bare virker veldig tiltalende og kunne flytte boligen sin rundt. Ha stillhet rundt seg. Har bodd 14-15 år på nedre løkka og jeg kommer til å gå apeshit hvis jeg ikke kommer meg bort snart. Jeg er en gammel mann på 36. Jeg trenger stillhet
Vis hele sitatet...
Se på noen av dei 'der ingen skulle tru at noen kunne bu' erisodene fra i år. For eks hun musikeren som bor på gammel hytte. Ser veldig deilig og bekymringsløst ut. Slike hytter ligger stort sett rundt millionen med tomt.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av rfa Vis innlegg
Se på noen av dei 'der ingen skulle tru at noen kunne bu' erisodene fra i år. For eks hun musikeren som bor på gammel hytte. Ser veldig deilig og bekymringsløst ut. Slike hytter ligger stort sett rundt millionen med tomt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt med på alt det der. Men, man kan flytte disse bitte små kåkene.

Jeg vet at det er små bruk og billige hus andre steder, men jeg er da opptatt av mikrohus.

op var jo ment for å se om noen faktisk hadde erfaring med det og klare svar.
Setter pris på infoen som folk har nevnt men ville lære om hvordan det er feks i Oslo og omegn