Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1852
Tipper det er en del flere enn meg som sliter med diverse kroniske tilstander som gjør at man bare er nødt til å lære seg å leve med konstante smerter, så jeg tenkte jeg skulle lage en tråd for å høre om det var noen som kunne komme med noen tips i forhold til dette

Jeg har lest mye i forhold til menneskets potensiale til å kunne "programmere seg selv" til å ha mindre vondt, dette har blitt et av hovedbudskapene til offentlige kurs/klinikker som tar imot pasienter med kroniske tilstander. Kort fortalt så går det på at jo mer negative tanker man gjør seg i forhold til smertene sine - jo mer oppmerksom gjør det deg på smertene. Det er en kjip spiral som gjør at hver gang du lar smertene ta fokus bort fra positive ting, så trener du deg praktisk talt på å ha det vondt. Jeg tror på dette, det gir mening for meg, og det er denne hypotesen som er utgangspunktet mitt ift. denne tråden.

Jeg har vondt hele tiden, men det som skjer med meg når jeg f.eks. røyker, er at smertene mine blir mer intense. Grunnen til at jeg røyker selv om det bare gjør at jeg får mer vondt, er at det gir meg gode anledninger til å prøve å jobbe mentalt med meg selv (ift. å lære meg å leve med smertene - bli kjent med de og prøve å akseptere de). Denne "treningen" har gjort at jeg over tid blitt litt flinkere til å ikke la smertene diktere livskvaliteten min. Det at jeg har merket progresjon har gitt meg litt håp, men progresjonen går utrolig tregt, og til tross for litt bedring så påvirker de meg allikevel veldig negativt i livet.

Er det noen som har noen gode tips i forhold til det å lære seg å leve med kroniske smerter? Er det noen som har klart å finne lykke i livet til tross for smertene? Eller noen som har blitt kvitt smertene ved å jobbe med seg selv mentalt? Noen realiseringer som hjalp? Noen som f.eks. har hatt nytte av psykidelika? Er det noen som har fått det til?
Tenker mye på dette selv og har smerter hver dag - blir selv verre av å røyke, så sluttet for 16 dager siden. Følger tråden
Vet ikke hvor mye hjelp det vil være, men når jeg hadde vondt i ryggen før så ignorerte jeg det så godt jeg kunne og nektet å tenke på smerten i et dårlig lys. Smerte er bare en advarsel kroppen gir til hjernen om å "ikke gjør det der igjen", men når smerten ikke går bort kan man minske smerten ved å tenke så positivt om den som mulig. Brukte samme prinsipp når jeg drev med selvskading, og man kan faktisk lære hjernen til å like noe andre ville kalt ekstrem smerte.

Eksponering for en verre smerte kan også fungere greit, men det er ikke noe jeg anbefaler akkurat. Etter en skade jeg pådro meg hvor jeg ble tvunget til å bruke foten jeg skadet (Takk for den Pappa...) hver dag har jeg aldri sett på smerte den samme måten igjen, hvis det er en smerte jeg må igjennom så blir det lettere fordi jeg kan bare tenke tilbake "Jeg taklet den grusomme smerten der bra, dette er lett som en lek i forhold!".
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg syntes det hadde vært interessant å vite om sterk chili kan hjelpe mennesker med kronisk smerte. Jeg tenker da på veldig sterk chili, den typen som gjør at du aldri vil prøve så sterk chili igjen.

Det som gjør at chili brenner i munnen er capsaicin. De trigger smertereseptorer i hjernen, de samme som reagerer på varme. Derfor sier man at chili varmer og føles ut som at brenner.
Første gangen jeg spiste sterk chili så var jeg som alle andre nybegynnere. Trenge litervis med vann for å dempe smertene og jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg.

Med tid, så har jeg vendt meg til smerten chili gir og for mange middels sterke chillier, så setter jeg faktisk pris på smerten. Det føles faktisk godt, på en litt rar måte.
Nå er jeg "han på jobben" som kan ta med noen ekstreme chilier på jobb og spise en hel frukter uten å supplere med noe vann, is, melk, what ever, mens resten av flokken løper rundt for å finne noe som kan dempe smertene.


Hypotesen min er derfor at man kanskje kan bruke chili for å lære seg å takle smerte på en kontrollert måte, og på den måten å psykisk bli bedre i stand til å takle andre former for smerte.

Chili utløser jo endorfiner i kroppen, kroppens naturlige smertestillende. Chili er noe man bygger opp toleranse for, og går man lenge uten å spise så er man tilbake til start. Kan det være slik at hvis man jevnlig spiser sterk chili, så har man også en jevn tilførsel av endorfiner i kroppen? i dont know..


Jeg har ingen kroniske plager selv, så et relativt dårlig utganspunkt for å teste hypotesen min selv.
Sitat av Alec Vis innlegg
Første gangen jeg spiste sterk chili så var jeg som alle andre nybegynnere. Trenge litervis med vann for å dempe smertene og jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg.
Vis hele sitatet...
Til info, så hjelper ikke vann mot capsaicin (man tenker det siden det kjennes ut som en brannskade, men det ER jo ikke varmt). Det er fettløselig, så du får ikke skylt det noe særlig bort med vann. Melk funker bedre.
Crimea River
Alec's Avatar
At det hjelper er det ingen tvil om. Kaldt vann hjelper veldig for å lindre smerten. Men det er ikke veldig effektivt for å ta det bort.
Er man ute etter å få bort smerten fortest mulig så er faktisk olje, f.eks å skylle munnen med olivenolje mye bedre enn vann, melk og mye annet :-)

Kapsaicin kommer som en olje, så jo mer fett jo mer effektivt er det til å binde seg til kapsaicinet man har i kjeften.
Jeg finner tråden din meget interesant,da du høres ut som meg,med mine plager! Har å hatt smerter daglig i ca 17 år,til tider for jævlig mye,å merker godt å at jeg blir værre av bl.a
Tobakk! Mer smerter og utmattelse! På det værste type somnolens..som om jeg er på tur å sovne midt på dagen,men klarer likevell ille sovne helt,selv om jeg prøver..mange leger skjønner lite av plagene mine å jeg føler jeg må selv finne ut av dette..prøver /vil selv slutte å røyke,men det er ikke lett! Å tror klart at du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste med å røyke! Faktisk begynte mine værste plager kort tid etter jeg bynte! :0 blir å dårligere av visse mat eller drikker..fungerer best når jeg spiser lite/ingenting på lang tid å vært flere timer uten røyk! Kan gå fra "ok/grei" form til helt flat å sengeliggende etter ett måltid å en røyk! Snodig hvordan kroppen fungerer å hva som kan gi smerter..har selv nylig bynt på cymbalta,som både skal gi bedre humør,virke mot angstn å i tillegg smertedempende! Har faktisk hadd mindre smerter i det siste,å håper dette bare blir bedre,da smertestillende er noe jeg må trappe ned på!
stepry's Avatar
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Vet ikke hvor mye hjelp det vil være, men når jeg hadde vondt i ryggen før så ignorerte jeg det så godt jeg kunne og nektet å tenke på smerten i et dårlig lys. Smerte er bare en advarsel kroppen gir til hjernen om å "ikke gjør det der igjen", men når smerten ikke går bort kan man minske smerten ved å tenke så positivt om den som mulig. Brukte samme prinsipp når jeg drev med selvskading, og man kan faktisk lære hjernen til å like noe andre ville kalt ekstrem smerte.
Vis hele sitatet...
Det er interessant det der, dette er en av de tingene jeg jobber med. Jeg røyker for å intensivere smerten, så jobber jeg med å prøve å endre min tolkning av smerten - jeg prøver å fortelle hjernen min at det bare er en følelse, og at det er opp til meg å velge om det er en negativ eller positiv følelse. Men, man må ha et fleksibelt sinn for å virkelig få det til

Sitat av Alec Vis innlegg
Hypotesen min er derfor at man kanskje kan bruke chili for å lære seg å takle smerte på en kontrollert måte, og på den måten å psykisk bli bedre i stand til å takle andre former for smerte.

Chili utløser jo endorfiner i kroppen, kroppens naturlige smertestillende. Chili er noe man bygger opp toleranse for, og går man lenge uten å spise så er man tilbake til start. Kan det være slik at hvis man jevnlig spiser sterk chili, så har man også en jevn tilførsel av endorfiner i kroppen? i dont know..
Vis hele sitatet...
Jeg er for å teste alle mulige hypoteser, og skulle gjerne ha testet denne - men dessverre så er jeg en av de som har en mage som ikke engang tåler medium+ på kebaben

Sitat av Luckystrike440 Vis innlegg
Jeg finner tråden din meget interesant,da du høres ut som meg,med mine plager! Har å hatt smerter daglig i ca 17 år,til tider for jævlig mye,å merker godt å at jeg blir værre av bl.a
Tobakk! Mer smerter og utmattelse! På det værste type somnolens..som om jeg er på tur å sovne midt på dagen,men klarer likevell ille sovne helt,selv om jeg prøver..mange leger skjønner lite av plagene mine å jeg føler jeg må selv finne ut av dette..prøver /vil selv slutte å røyke,men det er ikke lett! Å tror klart at du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste med å røyke! Faktisk begynte mine værste plager kort tid etter jeg bynte! :0 blir å dårligere av visse mat eller drikker..fungerer best når jeg spiser lite/ingenting på lang tid å vært flere timer uten røyk! Kan gå fra "ok/grei" form til helt flat å sengeliggende etter ett måltid å en røyk! Snodig hvordan kroppen fungerer å hva som kan gi smerter..har selv nylig bynt på cymbalta,som både skal gi bedre humør,virke mot angstn å i tillegg smertedempende! Har faktisk hadd mindre smerter i det siste,å håper dette bare blir bedre,da smertestillende er noe jeg må trappe ned på!
Vis hele sitatet...
Det at smertene dine blir værre når du inntar tobakk kan jo på en måte være en positiv ting (i form av en indikasjon), fordi det kan bety at smertene dine har en sammenheng med blodsirkulasjon (nikotin krymper blodårene). Noe som igjen betyr at du kanskje ha bra nytte av trening og/eller massasje, har du prøvd dette? Ja kosthold har mye å si for de fleste som sliter med udiagnoserte tilstander har jeg inntrykk av, og fasting er noe som svært mange snakker om i forhold til å bekjempe inflammasjon i kroppen. For min del har det dessverre svært liten effekt :/ Cymbalta har jeg ikke hørt om før, men skal sjekke ut - takk for tips Jeg vet at effekten det å røyke har hatt på meg er at det har gjort meg mer bevisst/oppmerksom på tankene mine, og dette (har som du hinter til) både positive og negative sider ved seg. Men selv om det potensielt sett kan føre til at man mentalt graver seg ned i negative tankemønstre, så kan det også til en viss grad styres til at man kan jobbe med tankene på en konstruktiv måte.
Joda trening eller å være aktiv er jeg så ofte jeg kan,bare ikke ryggen/kroppen svikter. Massasje skulle jeg mer enn gjerne hadd meg,men vet ikke av tillbud,annet enn noen som tar svinpris på bare en time..rundt 1000lappen,så det har jeg ikke råd til. :/
Har foressten å brukt bl.a
Ginkgo biloba de siste ukene! Hjelper på bl.a
Blodsirkulasjon! Det har kanskje hadd en effekt å!
Sitat av Luckystrike440 Vis innlegg
Massasje skulle jeg mer enn gjerne hadd meg,men vet ikke av tillbud,annet enn noen som tar svinpris på bare en time..rundt 1000lappen,så det har jeg ikke råd til. :/
Vis hele sitatet...
Det finnes jo fysioterapi og lignende i et utall variasjoner, som manuellterapi, naprapati, psykomotorisk etc. Der betaler du bare egenandel til du når frikortgrensen.