Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2166
Har en Kia Sportage 2005 modell, gått 270000 ca. Kassa rykker ikke når bilen er kald, men når den blir varm begynner den å lugge ved giring til 3 gir. Overtatt bilen av svigerfar, han har aldri flushet kassa.
Har lest feilkoder på verksted, men ingen feil på kassa.
Eneste jeg har gjort er å bytte en innsprøytingsdyse som var gåen, men det har vel ikke noe med det og si? Bilen er chipa, men har koblet den fra.
Er kassa fucked eller er det håp ved å bare ta en flush?

Håper noen har noen råd her.

På forhånd takk!
Hadde en automat som det ble krøll på. Hos meg var det converteren som måtte byttes. Ifølge verksted så var det så kostbart at jeg solgte bilen (med papirer fra merkeverksted som påpekte feilen og kostnaden for ny) og valgte elsykkel. Jeg forsøkte flushing uten at det hjalp. Kostet endel, 4000 kr iirc. I retrospekt kunne jeg jo spart penger om jeg ikke flushet. Men håpet var jo at det ville hjelpe. Det gjorde ikke det, og jeg orket ikke låne penger for å få ny automat så jeg solgte den slik den stod og informerte kjøperen om feilen i annonsen også var det ikke mitt problem lenger.

Chippping kan få automater til å knele. Spesielt om den som chipper bare ønsker max power uten tanke for å begrense max dreiemoment til det som automaten takler. Mange turbodiesel maskiner som har fått automatrøbbel etter chipping.

Om du kan flushe selv ville jeg nok gjort for å se om det løser problemet. Om det koster tusenvis av kroner å sette bort jobben så må du nesten vurdere selv. Kanskje virker det, eller så virker det ikke. Kanskje finner du samme automat på et huggeri?

Dysen(e) vil vel uansett bare gjøre at motoren ikke går skikkelig som den skal, så det er neppe kilden til problemet med automaten.
Sist endret av _abc_; 5. februar 2021 kl. 20:07.
Når hadde du automatservice sist?
Takk for utfyllende svar, jeg får en kompis til og flushe kassa så betaler bare for olja. Leste noe om det du sier angående chipping, og mange som har fått trøbbel etter det ja. Fant denne på finndel.no https://finndel.no/delinfo.aspx?f=163&dnr=167796
Kan få byttet den rimelig, så jeg får se hvordan det går etter flushing. Så kilometer på denne var gått 291000 så kanskje kjøpe en som er gått litt mindre.
Hvis ikke kassa er flushet tidligere kan det være litt rulett å plutselig gjøre det. Det kan faktisk virke mot sin hensikt.
Snakk med noen som har peil på automat. Vanlige verksteder har ikke det da de kun gjør intervallservice. Er det noe galt bytter de kasse. Fke,s rats.no der finner du også mye info og de er greie folk å ta en prat med.
@Mekkern Har aldri vært automatservice på den siden den var ny(ifølge svigers) Hvor mye koster dette? Vil det si flushing av kassa eller noe mer?

@Dough Ja vet om dette problemet, men blir litt langt og kjøre 6 timer hver vei for å sjekke. Da kan jeg kanskje bare kjøpe en kasse fra finndel. Eller kan jo kontakte di å høre om di har vært borti problemet før.
Sist endret av Fairie51; 5. februar 2021 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fluhing av automatkasse er en totalservice av kassa med olje osv, pris koster fra 3800 oppover etter merke og hvor man tar jobben. så vil tro prisene spriker mye fra verksted til verksted. Må si at det ikke er bra å ikke hatt service på kassa når bilen har gått 270K km,at du ikke har fått automatkasse ras før er rart, mulig det er annet feil nå siden den rykker og napper siden den ikke har vært inne før.
Sitat av Fairie51 Vis innlegg
@Mekkern Har aldri vært automatservice på den siden den var ny(ifølge svigers) Hvor mye koster dette? Vil det si flushing av kassa eller noe mer?
Vis hele sitatet...
Aldri hatt det?! Bruker Kia "evighetsolje" på automatkassa, eller har dere droppet å utføre det? Det kan godt hende at det fikser problemet. En automatservice er tømming og påfylling (ikke spyling) av olje og skift av oljefilter, evt. skift av bunnpannepakning. Man får ikke ut all olja, for det må man spyle.

Det bør ikke ta mer enn halvannen time i arbeid, i deler så aner jeg ikke. Timepris hos Kia er nok litt under 2000. Literpris på automatolje er rundt 300kr, kassa skal kanskje ha 6 liter. En pakning noen hundrelapper, et filter det samme. Det enkleste er å høre med et verksted.

Mercedes f.eks. har automatservice-intervall på 5år/125.000 for helautomat, 60.000 for dobbelklutsj.

Har du helautomat eller automatisk klutsj/dobbelclutch?
Sist endret av Mekkern; 5. februar 2021 kl. 21:41.
Vil bare påpeke at mange automat kasser i dag er designet for å gå ut bilens levetid uten noe service, spesielt på disse litt eldre bilene. Jeg har selv en Audi A6 C6, 2007mod. 2.7tdi motor, orginalt 180hk. Denne er tunet til rett under 300, brukes relativt hardt, mye tunge hengere og slikt, og har gått over 500k km uten å ha rørt noe som helst på kassa. Bilen har også vært tunet i ca 10 år nå.

Som regel er det nok lurt med service, men ingen regel uten unntak. Det å flushe en girkasse eller utføre noe større service på den enn "oljeskift" er ikke noe Ola nordmann normalt sett gjør, med mindre den begynner å oppføre seg merkelig.

Forøvrig kan det være mye som gjør at din girkasse lugger i 3. Gir. Forsøk med flush, bruk rikelig med kvalitetsolje under jobben, og gi den en uke etterpå. Går det seg ikke til lønner det seg garantert å bytte den kontra å åpne den og begynne å skru.
Sist endret av RaveX; 5. februar 2021 kl. 22:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis den har vært mye pusekjørt kan det hjelpe å bruke bilen aggressivt i et par dager. Hvis du vil levere kassa et sted til diagnose/fiks/vedlikehold kan jeg anbefale rats, https://www.rats.no/.
@Mekkern Det er nok blitt droppet og utføre det, svigers er en gnien jævel. Har du helautomat eller automatisk klutsj/dobbelclutch?
Ja si det, har ikke peiling.

Da blir det nok til et oljeskift.
Girkassen AW 55-50SN fra den japanske produsenten Aisin Wargner har en kjent svakhet med et ventilhus som gir problemer ved giring til 3. gir. Denne kassen ble benyttet av flere bilprodusenter (spessielt Volvo) på tidlig 2000 tall. Usikker på om Kia har brukt denne.

Kan være verdt å sjekke opp i dette, er en lett reperasjon for et automatgirverksted. Rats har litt info: https://www.rats.no/automatgir-tjene...arkasser/volvo
@Eggeplomme Supert, takk for info! Tester det først jeg.
Kan jo nevne at jeg hadde en Volvo med denne type girkasse. Ved giring fra 2. til 3. gir, hendte det den ruste seg opp, før den slo inn i 3.gir. Værst på varm motor. Var slik da jeg kjøpte den, men gjorde ikke noe med det. Da jeg solgte den etter fem år og 30000 km bykjøring, var ikke problemet forverret. Bilen var kjørt totalt ca 300.000, 2001 modell.

Volvo merkeverkstedet sa at så lenge det var bensinbil, så havarerte som regel ikke kassene. Kraftige dieselmotorer var derimot problematisk, pga større dreiemoment. Har du dieselbil er det altså lurt å få det fikset