Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1342
Crimea River
Alec's Avatar
Hei,
Jeg trenger litt hjelp her. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg har en 15 år gammel organisasjon som har ligget død de siste 14 årene.
Den ble stiftet når jeg var under 18 år, og jeg fikk derfor hjelp av en i familien som var over 18. Jeg har alltid likt navnet, så jeg har valgt å beholde den selv om den ikke er i drift. Jeg har derfor heller ikke gjort noen endringer, så familiemedlemmet står fortsatt oppført som styremedlem. Han har ikke lov til å inngå noen avtaler uten daglig leder (meg), men han har allikevel gått ut over sine fullmakter og gjort dette.


Nå viser det seg at han har kjøpt 3 mobiler til 25.000kr. Han kunne ikke bestille dem på seg selv på grunn av betalingsanmerkninger.
Jeg har snakket med Telenor, og de var villig til å slette alt om de får tilbake mobilene, men han nekter å sende levere dem tilbake.

Selv om han ikke har lov til å inngå noen avtaler på vegne av organisasjonen så er avtalen fortsatt gyldig for Telenor sin del.

Hva kan jeg gjøre for å rydde opp her? Jeg spurte hvordan han hadde tenkt til å betale for dem, og fikk bare som svar "det ordner jeg".
Jeg tenker jo at jeg må anmelde det her, men jeg vet ikke helt for hva, eller om det er det beste. Har dere noen tips eller forslag?

Jeg kan legge til at jeg nå har kastet hele styret. Så snart Altinn har behandlet endringsmeldingen så er han ikke lenger en del av organisasjonen.
Sist endret av Alec; 2. juli 2018 kl. 08:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I min bok er dette et klart tyveri. Politianmeldelse neste. Evntuelt advokat om du er usikker.
Kan ikke kravene fra Telenor avvises med begrunnelse av at de ikke er bestilt av en som har signatur for selskapet ? Så får de heller gå etter personen som bestilte.
du må anmelde han for underslag
For 25 000kr ville jeg rådført meg med en advokat, det er mulig du må aktivt gjøre noe i forhold til saken innefor gitte tidsfrister o.l
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Telenor sa seg faktisk villig til å slette alt sammen om de fikk tilbake mobilene, men det var ikke vedkommende interessert i.
Men vedkommende har fått en frist på å betale alt sammen, eventuelt bli anmeldt for utroskap som har en strafferamme på bøter eller fengsel opp til 2 år.

Så da ordner det seg på en eller annen måte.

Det er Straffeloven § 371. Bedrageri og § 390. Økonomisk utroskap jeg tenker å benytte meg av.

Uansett regner jeg med at det er jeg som daglig leder som kommer til å sitte igjen med erstatningsansvaret her.
Det gjelder en Forening (7000 Ideelle organisasjoner)
Er ikke styret kollektivt ansvarlig i foreninger? Hvem andre sitter i styret?
Jeg vet ikke åssen det er i en organisasjon men for aksjeselskap så er det gjerne slik at 1 person sitter med prokura.
Prokura er retten til å signere avtaler på vegne av bedriften.

Om telenor har gjort en avtale med en som ikke har prokura er det ikke sikkert at det er en gyldig avtale.
Det er jo en grunn til at selskaper må legge frem firmaattest når de inngår nye kundeforhold og skal handle på kreditt. Firmaattesten viser blant annet hvem som har prokura i selskapet.

Sjekk dette med regnskapsfører eller advokat. Det kan være en utvei for deg.