Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4804
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på om det er best med ofte overføringer innskudd med småbeløp 500-2000 kr 4-6 ganger i måneden eller sjeldnere overføringer med litt større beløp 4-5000 1-2ganger i måneden for å komme unna radaren til banken og skatteetaten? Er det ikke sånn at alle overføringer/innskudd over 5000 rapporteres automatisk? Er det noe forskjell på denne grensen når pengene kommer fra utenlandsk konto?

Ikke noe lyssky men trader online og begynt å tjene penger på det men jeg går på nav AAP kan ikke jobbe grunnet helsa vil helst ikke få problemer med nav eller skatteetaten?
Det er ikke en langvarig karriere bare noe jeg tenkte å gjøre en periode.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med å bruke bitsafe? Bestill eget kort til det, og ingen i Norge får vite om transaksjonene du gjør på kortet. Hvis du vil overføre penger fra den til norsk konto, kan du gjøre det ved å ta dem ut i kontanter og så sette dem inn etterpå. Eller bare behold dem i kontanter, og bruk Bitsafe-kortet. Det er det jeg gjør nå.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med å bruke bitsafe? Bestill eget kort til det, og ingen i Norge får vite om transaksjonene du gjør på kortet. Hvis du vil overføre penger fra den til norsk konto, kan du gjøre det ved å ta dem ut i kontanter og så sette dem inn etterpå. Eller bare behold dem i kontanter, og bruk Bitsafe-kortet. Det er det jeg gjør nå.
Vis hele sitatet...
Har bare Skrill, paxum og kontooverføring som alternativer. Er skrill eller paxum noe bedre?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer på om det er best med ofte overføringer innskudd med småbeløp 500-2000 kr 4-6 ganger i måneden eller sjeldnere overføringer med litt større beløp 4-5000 1-2ganger i måneden for å komme unna radaren til banken og skatteetaten? Er det ikke sånn at alle overføringer/innskudd over 5000 rapporteres automatisk? Er det noe forskjell på denne grensen når pengene kommer fra utenlandsk konto?

Ikke noe lyssky men trader online og begynt å tjene penger på det men jeg går på nav AAP kan ikke jobbe grunnet helsa vil helst ikke få problemer med nav eller skatteetaten?
Det er ikke en langvarig karriere bare noe jeg tenkte å gjøre en periode.
Vis hele sitatet...
Tror det er ved 20k at det rapporteres automatisk men man kan bli tatt ut i stikkprøver under det også. Om det er 1 innskudd eller mange små har heller ingenting å si. Det er utrolig vanskelig å komme under radaren mm man vet hva man holder på med.
Banken min rapporterer absolutt alt fra utlandet. Jeg tror dem er pålagt det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med å bruke bitsafe? Bestill eget kort til det, og ingen i Norge får vite om transaksjonene du gjør på kortet. Hvis du vil overføre penger fra den til norsk konto, kan du gjøre det ved å ta dem ut i kontanter og så sette dem inn etterpå. Eller bare behold dem i kontanter, og bruk Bitsafe-kortet. Det er det jeg gjør nå.
Vis hele sitatet...
Du er rimmelig bak mål om du faktisk tror det. For det første skjer en automatisk melding vær eneste gang du trekker et utenlandsk kort i norge. Dersom et utenlandsk kort brukes for mer en 20.000 på et år går en automatisk alarm i PIP (Prosjekt internasjonal pengeoverførsel som jobber med skatteataten) . Hvor mer du bruker jo mer havner du opp på lista, og bruker du nok så søker PIP / Skatteataten opp kort bin ( bank identifier number ). Dette er de første 6 tallene i kort nummeret og er identifisert med bank. Deretter kontakter dem banken og gir kort nummer og krever utlevering av personalia og fulle transaksjons info innen skatteavtalen landene har i mellom seg( bitsafe er i nederland og går under skattutvekslingsavtalen).

Skatteataten, PIP osv.. Kan med et trykk søke opp et kort nummer og se _ALLE_ transaksjonen det kortet har gjort i norge ved oppkobling mot NETS som dem har. Videre er det kort vei til brukerstedet hvor du har brukt kortet og få utlevert kamera eller andre spor som kan linkes til deg. Ikke nok med det, men risikerer også at bitsafe selv sender informasjonen din automatisk til skatteataten.

Skatteataten etterforsker og anmelder flere tusen mennesker ver eneste år som bruker neteller,skrill,bitsafe,bitpay og andre forhåndsbetalte kort. Men du kan banne på at dem venter et par år til beløpet er såpass høyt at dem kan bure deg inne for grov skatteundragelse. Det første tegne at du er under etterforskning er at du får selvangivelse i den siste buljen.

Foreldelse fristen på milde tilfeller er 5 år, hvor 10 år på dem groveste. Så dem har god tid.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Banken min rapporterer absolutt alt fra utlandet. Jeg tror dem er pålagt det.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Men ikke alltid brukeren får beskjed om det.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer på om det er best med ofte overføringer innskudd med småbeløp 500-2000 kr 4-6 ganger i måneden eller sjeldnere overføringer med litt større beløp 4-5000 1-2ganger i måneden for å komme unna radaren til banken og skatteetaten? Er det ikke sånn at alle overføringer/innskudd over 5000 rapporteres automatisk? Er det noe forskjell på denne grensen når pengene kommer fra utenlandsk konto?

Ikke noe lyssky men trader online og begynt å tjene penger på det men jeg går på nav AAP kan ikke jobbe grunnet helsa vil helst ikke få problemer med nav eller skatteetaten?
Det er ikke en langvarig karriere bare noe jeg tenkte å gjøre en periode.
Vis hele sitatet...
Da tar du ut i bitcoin, selger bitcoin for cash ,og bruker cash. Ellers risikerer du og bli anmeldt og måtte betale tilbake. Du blir ikke tatt ut til kontroll på begrunn av _beløpet_ i seg selv som regel, dem tar deg ut til kontroll automatisk på bakgrunn om du har hatt kontakt med forskjellige brukersteder og bank kontoer. Selger du feks en sykkel på finn til en person som er mistenkt for grov skatteunndragelse blir du automatisk flagga også når du mottar penger fra han. Noe så lite kan starte en etterforskning som gjør at tradingen din går med massiv gjeld og anmeldelse.
Sist endret av FniksFnoks; 29. mars 2021 kl. 01:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i en lignende problemstilling, er ufør men med noen tusenlapper ekstra på konto iblandt fra utenlandsk bedrift. Hvordan fører jeg eventuelt dette riktig opp i selvangivelsen? Skriver jeg forventet ekstrainntekt på den selvangivelsen som har kommet nå nettopp eller er det noe jeg bare kan la gå til neste års skattemelding når det kommer en oversikt på den over innskudd og formue og som vil rette seg automatisk?

Jeg unner meg den ekstra inntekten men vil ikke at det skal få konsekvenser med skatteetaten, uførestønaden min eller politiet?!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er i en lignende problemstilling, er ufør men med noen tusenlapper ekstra på konto iblandt fra utenlandsk bedrift. Hvordan fører jeg eventuelt dette riktig opp i selvangivelsen? Skriver jeg forventet ekstrainntekt på den selvangivelsen som har kommet nå nettopp eller er det noe jeg bare kan la gå til neste års skattemelding når det kommer en oversikt på den over innskudd og formue og som vil rette seg automatisk?

Jeg unner meg den ekstra inntekten men vil ikke at det skal få konsekvenser med skatteetaten, uførestønaden min eller politiet?!
Vis hele sitatet...
Du har fått eget skriv fra nav ang uføren din hvor mye du har lov å tjene uten reduksjon i utbetalingen. Dette kan du sjekke på nav.no . Ang selvangivelsen så skriver du det opp som ekstra inntekt når du får skatteoppgjoret, dem innhenter ikke denne informasjonen automatisk fra feks valutaregisteret, det skjer kun ved en kontroll. Det er ummulig for meg å si om det har noe og si så lenge jeg ikke vet total summen per år. Men er det under 50.000 så ville jeg ikke skrevet det på selvangivelsen, og du blir i hvert fall ikke anmeldt for det. Det skal grovere summer til.
Sist endret av FniksFnoks; 29. mars 2021 kl. 02:02.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er i en lignende problemstilling, er ufør men med noen tusenlapper ekstra på konto iblandt fra utenlandsk bedrift. Hvordan fører jeg eventuelt dette riktig opp i selvangivelsen? Skriver jeg forventet ekstrainntekt på den selvangivelsen som har kommet nå nettopp eller er det noe jeg bare kan la gå til neste års skattemelding når det kommer en oversikt på den over innskudd og formue og som vil rette seg automatisk?

Jeg unner meg den ekstra inntekten men vil ikke at det skal få konsekvenser med skatteetaten, uførestønaden min eller politiet?!
Vis hele sitatet...
Du kan tjene inntil 0,4 G i året uten at det får konsekvenser for utbetalingen av uføretrygd.
0,4 G = 40 540kr i året (2020)
Det blir 3378kr i måneden hvis man deler på (12?)
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av FniksFnoks Vis innlegg
Du har fått eget skriv fra nav ang uføren din hvor mye du har lov å tjene uten reduksjon i utbetalingen. Dette kan du sjekke på nav.no . Ang selvangivelsen så skriver du det opp som ekstra inntekt når du får skatteoppgjoret, dem innhenter ikke denne informasjonen automatisk fra feks valutaregisteret, det skjer kun ved en kontroll. Det er ummulig for meg å si om det har noe og si så lenge jeg ikke vet total summen per år. Men er det under 50.000 så ville jeg ikke skrevet det på selvangivelsen, og du blir i hvert fall ikke anmeldt for det. Det skal grovere summer til.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg. Summen er på 40 som en annen nevner. Lurte mer på om det er noe jeg trenger å gjøre med selvangivelsen eller om det går sin gang. Har aldri redigert den og bare stolt på at alt er riktig jeg men da har penga kommet kun fra nav da

Meeeen når det kommer til den summen på 40 så gjelder det arbeidsinntekt tror jeg. Hva om disse pengene er premier, donasjoner etc?
Overføringer vekker ikke interesse. Hverken gjentatte 1-10k eller større enkeltoverflringer. Største overføring testet er 99.000,- fra privatperson til privatperson.

Husk at det bor mange hundre tusen her i landet som overfører sånne summer til kone, barn, elskere etc - helt lovlig, hver dag. Det føles gjerne ut som mye når man har tjent 40’ på narkosalg, men det er ingenting i samfunnets øvre lag.
Sist endret av Tøffetom; 29. mars 2021 kl. 08:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er i en lignende problemstilling, er ufør men med noen tusenlapper ekstra på konto iblandt fra utenlandsk bedrift. Hvordan fører jeg eventuelt dette riktig opp i selvangivelsen? Skriver jeg forventet ekstrainntekt på den selvangivelsen som har kommet nå nettopp eller er det noe jeg bare kan la gå til neste års skattemelding når det kommer en oversikt på den over innskudd og formue og som vil rette seg automatisk?

Jeg unner meg den ekstra inntekten men vil ikke at det skal få konsekvenser med skatteetaten, uførestønaden min eller politiet?!
Vis hele sitatet...

Du kan fint ha inntekt ved siden a uføretrygden, bare du husker å rapportere inntekten, også om den kommer fra utlandet.

Alt av inntekt du ikke rapporterer på selvangivelsen er i grunnen både skattesvindel og trygdesvindel for din del, siden du har uføretrygd. Du er pålagt å rapportere ekstra inntekter. Manglende rapportering vil bli sett på som om du har forsøkt å ha svart inntekt ved siden av trygd. Om noe er uklart rundt hvordan du fører inntekten i selvangivelsen så snakk med en rådgiver og betal noen kr for å sikre at du gjør ting korrekt.
Mener å ha hørt at alt under 9000/9500kr per måned ikke blir rapportert. Ser at andre oppgir høyere tall, så du burde sjekke ut hva som stemmer der.
Men om du blir tatt for noe, økonomisk eller salgsretter så vil selv de summene der bli sett på i etterkant.
Sist endret av Mokkasinen; 29. mars 2021 kl. 11:09.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Mener å ha hørt at alt under 9000/9500kr per måned ikke blir rapportert. Ser at andre oppgir høyere tall, så du burde sjekke ut hva som stemmer der.
Men om du blir tatt for noe, økonomisk eller salgsretter så vil selv de summene der bli sett på i etterkant.
Vis hele sitatet...
Om du setter inn 8k hver måned hele året så blir det garantert reaksjon på det. Jeg satt inn 14k på ett år og skjedde ingenting, men etter å ha snakka med et familiemedlem i bank så blir jeg mere skeptisk neste gang.
Skatteetaten har da ikke noe med hva du har solgt på finn
Har selv satt inn nærmere 20-30k bare de siste mnd, har ikke hørt noe.

Er nok langt høyere verdier det skal være snakk om før hvitvaskingloven, skatteetaten og NAV begynner å lure.
Sist endret av Flaffersen; 29. mars 2021 kl. 14:10.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Skatteetaten har da ikke noe med hva du har solgt på finn
Har selv satt inn nærmere 20-30k bare de siste mnd, har ikke hørt noe.

Er nok langt høyere verdier det skal være snakk om før hvitvaskingloven, skatteetaten og NAV begynner å lure.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være det. Kommer helt an på hvordan du skaffet de tingene du solgte bl.a.
Nav kan begynne å lure fort, de kan være ganske nøye på slike ting.

Problemet ditt er jo at det ikke er cash men elektronisk overføringer, tror ikke nav vil gå med på at det kommer masse fra en utenlandsk konto med ujevne mellomrom, spesielt siden det da er samme konto det kommer fra.

Har du noen gode venner som hadde vært villig til å motta en overførsel for å ta ut i kontanter? Kan jo være en kortsiktig løsning. Eller overførsel il kompis som overfører til deg og skriver takk for handelen eller lignende. Er jo begrenset hvor mange ganger du ka gjøre dette da du de vil lure på hvor mange sykler og tver du har...

Men hvorfor ikke være ærlig, kanskje du faktisk kan leve av å trade? Slipper aap og ufør.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Men hva om man ikke er på nav? Hva om man fks på papiret står uten inntekter fra noe hold?

Kan man da holdes "skatterettslig" ansvarlig for beløp under sosialhjelp satsen?

La oss si en fyr dealer smått.

Han er i karens fra Aap, kun krav på sosialhjelp.

Ingen inntekt fra nav eller andre. Ikke en del av behandling eller annen offentlig hjelp.

Han tar inn mesteparten av inntekt kontant og på krypti, og kanskje 1-2000 på vips i måneden.

Hvordan og hvorfor blir han holdt ansvarlig for de 12-24.000 han ha mottatt på vips?

Han skulle jo uansett ha krav på å beholde et beløp tilsvarende sosialhjelp, får det betydning?
Vil du ha hjelp? PM
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Men hva om man ikke er på nav? Hva om man fks på papiret står uten inntekter fra noe hold?

Kan man da holdes "skatterettslig" ansvarlig for beløp under sosialhjelp satsen?

La oss si en fyr dealer smått.

Han er i karens fra Aap, kun krav på sosialhjelp.

Ingen inntekt fra nav eller andre. Ikke en del av behandling eller annen offentlig hjelp.

Han tar inn mesteparten av inntekt kontant og på krypti, og kanskje 1-2000 på vips i måneden.

Hvordan og hvorfor blir han holdt ansvarlig for de 12-24.000 han ha mottatt på vips?

Han skulle jo uansett ha krav på å beholde et beløp tilsvarende sosialhjelp, får det betydning?
Vis hele sitatet...
Tror nok at det da vil bli andre faktorer som spiller inn? Er det 48 stk som har sendt 500 kr. Blir kanskje etterspurt om hvorfor dette ikke står i ligningen?

Man kan ta på seg småjobber i løpet av et år som man ikke trenger å skatte av. Du kan for eks ha 4-5 naboer som gir deg 6000.

Du kan altså ta 6000 i «svart» jobb PR arbeidsgiver i året.
Det er forøvrig ikke satt noe tak på hvor mange du kan ta. Men etterhvert vil dette kreve en del svar fra etaten.

Vil anta at så lenge du holder deg under frikort grensa??? De tar det visstnok på «skjønn»

Dermed blir ikke 24.000 så innmari mye penger i løpet av et år