Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 227445
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Kommer ikke til å ta den. Jeg har klart meg helt fint til nå uten vaksiner og sånn har jeg tenkt å fortsette. Er veldig sjelden syk.
Vis hele sitatet...
Praktisk evolusjon her ser jeg. Ja ja, evolusjonens veier er uransakelige...


Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Er det ikke sånn at du kan være bærer av virus og smitte andre selv om du har tatt vaksine?
Vis hele sitatet...
Fra det vi ser i Israel, der en solid del av befolkningen nå har fått vaksinen. Etter vaksinedekningen nådde et vist nivå, så begynte antallet nye smittetilfeller av viruset å stupe. Etter som flere har fått vaksinen, så har bare kurven på antall nye COVID19 tilfeller bare stupt brattere. Så mye tyder på, at du ikke er bærer av virus etter du er vaksinert. Selv om disse dataene ikke er 100 % vitenskapelig godkjent enda.
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. mars 2021 kl. 13:27.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg

Fra det vi ser i Israel, der en solid del av befolkningen nå har fått vaksinen. Etter vaksinedekningen nådde et vist nivå, så begynte antallet nye smittetilfeller av viruset å stupe. Etter som flere har fått vaksinen, så har bare kurven på antall nye COVID19 tilfeller bare stupt brattere. Så mye tyder på, at du ikke er bærer av virus etter du er vaksinert. Selv om disse dataene ikke er 100 % vitenskapelig godkjent enda.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke enten eller, heller da. Selvsagt vil du bli mindre smittsom hvis du har færre virus i kroppen over kortere tid. Men sjelden er du 100% ikke smittsom av en vaksine. Vi trenger bare at videresmitte hindres nok til at epidemien stopper opp.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo ikke enten eller, heller da. Selvsagt vil du bli mindre smittsom hvis du har færre virus i kroppen over kortere tid. Men sjelden er du 100% ikke smittsom av en vaksine. Vi trenger bare at videresmitte hindres nok til at epidemien stopper opp.
Vis hele sitatet...
Poenget er at virus kan leve i de øvre luftveiene, selv om du ikke kan bli syk. Men du har fortsatt virus i luftveiene, som kan smitte andre. Derfor har de ikke sagt, at vaksinen gir immunitet, men de bruker ordet "efficacy". For at vi vet vaksinen beskytter da den vaksinerte mot sykdommen. Men at vi også ikke vet, om immunforsvaret også dreper så og si alle virus i de øvre luftveier, og dermed stopper deg fra å smitte andre også. Mens immunitet gjelder for den vaksinerte og om den vaksinerte kan smitte andre. Disse Israel-dataene peker litt imot, at vaksinen gir immunitet, og ikke "bare" "efficacy".

Og de som har fått de vaksinene de skal, får da bare milde symptomer av COVID19, ja. Mens de uvaksinerte kan få tap av mye av lungekapasiteten, IQ, tær, fingre, arm(er), bein og mye annet. I verste fall får en en blodpropp i hjertet (hjerteinfarkt) og inne i hodet (slag) og blir grønnsak for resten av livet. Mange unge som har hatt sykdommen, får alvorlige hjertefeil og må ha oppfølging av kardiolog (hjertespesialist) i lang tid. Dette er da snakk om personer, som ble syke i mars-mai, men fortsatt må ha oppfølging av kardiolog.
Etter det vi har sett så langt, så tyder det ikke på at tap av IQ ikke er reversibelt. Selv om vi håper på det, vi har nå data for kun ett år. Mens lungeskadene er mere eller mindre permanent. Altså bilder viser tydelig at lungene blir fulle av arrvev. Men om infeksjonen ikke har vært av de verste i lungene, så kan nok det meste av lungekapasiteten trenes opp der det var igjen, hvis en ikke var blodtrent fra før.
Etter det vi har sett så langt, så tyder det ikke på at tap av IQ ikke er reversibelt. Selv om vi håper på det, vi har nå data for kun ett år. Mens lungeskadene er mere eller mindre permanent. Altså bilder viser tydelig at lungene blir fulle av arrvev. Men om infeksjonen ikke har vært av de verste i lungene, så kan nok det meste av lungekapasiteten trenes opp der det var igjen, hvis en ikke var blodtrent fra før.
Vis hele sitatet...
Sier du her at folk kan bli dumme av å bli covid smitta og at det er usikkert om det er forbigående? Lest det uthevede flere ganger uten å forstå hva du mente.

Tenk deg det da, lungefunksjon som en 80 årig kols pasient, eller varig skadet hjerte, lever eller nyrer og bli fullstendig idiot i tillegg. Bare å få i seg den vaksinen kjappest mulig gitt.
Sist endret av _abc_; 4. mars 2021 kl. 16:45.
@_abc_ :Ja, en seriøs ekspert har sagt at det er et gjennomsnittelig tap på 8,5 IQ poeng, når du har en relativt alvorlig COVID19. Men i og med at denne pandemien kun har vart i 1 år, kan vi ikke si om den er permanent eller ikke. Men så langt så ser det ikke så lyst ut. Hvis en blir så syk at en trenger tilførsel av ekstra oksygen, så får ca. 20–25 % av disse en eller flere alvorlige blodpropper i uke 3 etter de første symptomene og utover. Noen av disse blir liggende på sykehus i flere måneder også. Så denne skitsykdommen bør det ikke tas så lett på. Det er å vaksinere seg så fort en får muligheten. Jeg anbefaler også dokumentaren på NRK nett-tv Covid-19: Et halvår på intensiven.

Selvsagt er dette litt mindre sannsynlig som ung, sammenlignet med en som er eldre. Men når alle aldersgrupper er sammenslått, så får ca. 20 % av befolkningen relativt alvorlig COVID19. Og selv om du ikke har noen sykdommer, som gir deg ekstra svakheter (sukkersyke, fedme, kreft, går på immundempende medisiner, lungesykdommer, hjerteproblemer og mye annet), så kan du også bli alvorlig syk som ung. Det er Daniel Griffin, som har gitt mye av sine oppdateringer. Han gir info til legestanden i USA. Han har selv behandlet over 1000 COVID19 pasienter i New York. Veldig mange av de han behandler klarer seg, men det er noen som har trekt det korte strået. Det er bl.a. en ungdom som har dødd av dette, og ikke hadde sykdom, som gjorde han mere sårbar. Denne pandemien bør alle ha respekt for!
Ser ut som Sputnik-vaksinen er under vurdering for EU nå- Norge kommer kanskje med den og da. Så tror jeg det kan lettes på tiltak nermere påske og kanskje grenser åpnes til mai.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg anbefaler også dokumentaren på NRK nett-tv Covid-19: Et halvår på intensiven.
Vis hele sitatet...
Sterk dokumentar. Etter 24 minutter legger jeg merke til at han ene pasienten prøver å nappe ut oksygentilførselen(?). Jeg får følelsen av at han vil dø. (Har ikke sett ferdig enda, så mulig det går bra med fyren etterhvert).

Da dukket det etiske spørsmålet opp i hodet mitt; hvor riktig er det å holde folk i live til enhver pris, over så lang tid? Det ser ikke ut som denne mannen har det særlig bra, kanskje gjennomgår han det verste helvete et menneske kan forestille seg.

Jeg tror vi er blitt litt vel redd for døden i tiden vi lever i, og vi nekter å gi slipp på folk som kanskje hadde hatt bedre av å gå i grava.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Sterk dokumentar. Etter 24 minutter legger jeg merke til at han ene pasienten prøver å nappe ut oksygentilførselen(?). Jeg får følelsen av at han vil dø.
Vis hele sitatet...
Neida, det er bare at du er rimelig på blåbærtur når du våkner etter å ha bortimot ligget i koma i X-antall uker. Det er vist ganske vanlig at noen prøver å dra kateteret ut av pikken også, etter en operasjon. Selv om det må gjøre dritvondt. Hvis du da ikke rir på etterdønninger av hauger med fentanyl og morfin da.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Da dukket det etiske spørsmålet opp i hodet mitt; hvor riktig er det å holde folk i live til enhver pris, over så lang tid? Det ser ikke ut som denne mannen har det særlig bra, kanskje gjennomgår han det verste helvete et menneske kan forestille seg.
Vis hele sitatet...
Gledelig er det vel neppe, og ligge der. Men hvilken rett har vi, til å si du skal ikke leve, men du kan få leve. Hvem har vel ikke lyst til å leve, når alt kommer til alt? Utenom de som vil gjøre det slutt da. Men flere av dem har egentlig bare hatt uflaks.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg tror vi er blitt litt vel redd for døden i tiden vi lever i, og vi nekter å gi slipp på folk som kanskje hadde hatt bedre av å gå i grava.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er enig i at vi som kultur har et for mye distansert forhold til døden. Men hva hadde du valgt, om du ble syk neste uke? Hva om du har barn? Ikke sant, her er det mange hensyn og ta. Det begynner å bli ganske mange barn, som mangler en av eller begge foreldre allerede, av COVID19.

Men som også Daniel Griffin også nevner i en av sine oppdateringer. Han har vært med å redde noen mennesker, som ikke orker livet etterpå, og slutter å spise for å dø. Men da vet iallfall legen at han skal ikke ha dårlig samvittighet for det som skjer etterpå. For hvis helsepersonell skal begynne å velge mellom liv og død, der resultatet ikke er opplagt, vil også være en ekstrem påkjenning for dem. Så jeg skjønner dem godt, at dem prøver og redde en så langt det er mulig. Dem skal leve med seg selv etterpå.
Ja, han er kanskje bare på blåbærtur. Han klarte seg jo overraskende godt til slutt! Ellers enig i alt du sier. Problemstillingen gjelder uansett uavhengig av corona. Det er vel såvidt jeg har hørt (correct me if I'm wrong) flere eldre som dør av medisinbivirkninger enn sykdommen som fikk de innlagt i første omgang i Norge i dag? Hvis det stemmer, så er det noe problematisk ved det, tenker jeg.

Beklager avsporing. Jeg er bare hypp på litt mer aktiv dødshjelp og aksept for døden, men ser at i akkurat denne settingen gjør man det vel best som de gjorde i dokumentaren. Har selv erfart familiemedlemmer som vil dø, uten å få ønsket sitt innvilget, når de uansett har gått bort bare uker/mnd senere.
Jeg er også for aktiv dødshjelp, men det er ikke en vurdering leger skal ta på intensiven. De er der for å redde liv i første omgang.

Husker farmor sa i fjor når coronaen herjet at hun var ikke redd for å få corona fordi hun kan dø, men fordi hun var redd for en ubehagelig død. Farfar sa det var det verste når det gikk mot slutten at han fikk ikke puste. Han døde forøvrig lenge før corona, så ikke relatert til det. Men jeg tror følelsen av å bli kvelt må være helt jævlig og det å ligge på respirator har jeg forstått er ganske påkjennende.

Jeg håper vi kommer dit av mennesker kan avslutte sitt eget liv med verdighet uten å måtte dra til Sveits, men det er nå en annen diskusjon.
Er det begynt å bli noe oversikt over hvordan de forskjellige vaksinene er i forhold til de forskjellige mutanter?
"MIDLERTIDIG STANS MED ASTRAZENECA-VAKSINEN ETTER DØDSFALL I DANMARK"

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...opet_row1_pos1

Står ikke noe om dette er på gamle eller "unge og friske"?
Sist endret av NokErNok; 11. mars 2021 kl. 10:33.
Kost nytte, er vel ikke en vaksine i verden som ikke har medført ett dødsfall eller to. Så må man finne ut om det er vaksinen eller om pasienten hadde fått blodpropp uansett.

Er det vaksinen, hvor mange døde kontra hvor mange som ikke dør. Er det 1 av 1 mill eller 1 av 10.
Jeg tenker det er riktig avgjørelse fra Danmark og stoppe opp og ta en pause mens man vurderer situasjonen. Men samtidig er det viktig å huske på:
* At folk som tar vaksinen dør, betyr ikke at det er vaksinen som gjorde at de døde. (det kan være helt uavhengige hendelser)
* Det er ikke urimelig at det kan være noen svært sjeldne men veldig alvorlig bivirkninger, som kan oppdages når man nå vaksinerer i stor skala

Derfor må man selvfølgelig undersøke om vaksinen var årsaken, og samtidig vurdere hvor sansynlig det er at det skjer. Og vaksiner vil alltid ha en risiko for at slike ting kan skje. Sansynligheten for alvorlige kosekvenser vil trolig være betydelig lavere av å ta vaksinen enn ved å pootensielt bli smittet.
Vi får håpe det går relativt raskt å evt. utelukke at blodproppene skyldes vaksinen. For vi trenger jo flere vaksinedoser, ikke færre. Hvor mye lengre til vil vaksinasjonsprogrammet trenge dersom denne vaksinen faktisk blir trukket? I det minste gjelder dette foreløpig kun den ene produsentens vaksine, så da er det vel å håpe at det er mulig for andre produsenter å få økt produksjonstakten av vaksiner slik at det blir flere vaksiner tilgjengelig i markedet slik at vi kan få en mer normalisert hverdag jo før jo bedre.
Sist endret av _abc_; 11. mars 2021 kl. 12:41.
Det sier faktisk litt om hvor drøye rutiner det er rundt vaksiner og bivirkninger, når ett uforklarlig dødsfall på millioner av doser er nok til å stanse hele vaksineringen. Det burde være betryggende, tenker jeg.

Det er forøvrig interessant at det ikke er de skumle nye mRNA-vaksinene som er under lupen her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Det sier faktisk litt om hvor drøye rutiner det er rundt vaksiner og bivirkninger, når ett uforklarlig dødsfall på millioner av doser er nok til å stanse hele vaksineringen. Det burde være betryggende, tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Ja. Om eg hadde fått tilbod om den vaksina i morgon, så hadde eg takka ja uten å nøle. Kjent, ekstremt liten risiko opp mot ukjent risiko ved smitte? Eg tar sannsynlegvis større risiko ved å ligge i 83 i 80-sona...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja. Om eg hadde fått tilbod om den vaksina i morgon, så hadde eg takka ja uten å nøle. Kjent, ekstremt liten risiko opp mot ukjent risiko ved smitte? Eg tar sannsynlegvis større risiko ved å ligge i 83 i 80-sona...
Vis hele sitatet...
Du tar større risiko ved å ligge i 70 i 80-sona også. Det er vel ikke mye vi driver med som er mer risikabelt enn bilkjøring. Men der tenker vi kost/nytte, som oppegående mennesker.
Sist endret av *pi; 11. mars 2021 kl. 14:28.
Forstår dette som umiddelbare bivirkninger av vaksinen. Får man vaksine og dauer 1 time etterpå, er det nærliggende å anta at det skyldes vaksinen. I tillegg er vel såvidt jeg vet er endringer i hjerterytme en potensiell (liten) risiko ved AstraZeneca. Mulig dette kan knyttes til blodpropp.

Ut fra dette anser jeg vaksinen som relativt trygg. Umiddelbare reaksjoner og bivirkninger har vi rimelig god kontroll på. Hadde dette tilfelle skjedd og kunne knyttes til langtidsbivirkning, hadde jeg vert piiiiittelitt mer reservert mot vaksinen. Så har det skipet forlatt kaien for min del, da jeg har tatt denne vaksinen.
Sitat av reklame Vis innlegg
Forstår dette som umiddelbare bivirkninger av vaksinen. Får man vaksine og dauer 1 time etterpå, er det nærliggende å anta at det skyldes vaksinen.
Vis hele sitatet...
Det er intuitivt nærliggende, men det er ikke egentlig en nærliggende konklusjon med mindre det er flere som dør plutselig rett etter vaksinen enn de som ville dødd plutselig i det gitte tidsrommet uten vaksine. Folk dør plutselig etter å ha spist biff også, man antar ikke at biffen et forgiftet og trekker den fra markedet av den grunn. Det høres absurd ut, og det sier noe om hvor vanvittig alvorlig potensielle bivirkninger av vaksiner tas.
Vel det er naturlig å tenke i de baner, en endelig konklusjon kan man naturligvis ikke komme med. Men nå er det altså 2 kjente tilfeller av blodpropp innen en times tid etter at AstraZeneca vaksinen er satt. Ett tilfelle i Danmark og ett i Norge. Kanskje er det også flere tilfeller som media ikke har funnet ennå, men FHI har sikkert mer å si om saken om noen dager.

Men ja, uansett hva som er årsaken til blodproppene så om det har skjedd kun 2 ganger blant alle de som har fått vaksine fra AZ så er vel oddsen for å daua av takskred vinterstid høyere? Og det er jo ikke noe vi tenker veldig på, selv om snøen laver ned. Uansett tenker jeg at de siste vi trenger er at vaksinasjonsprogrammet blir ennå langsommere. Tenker at personlig så tar jeg den vaksinen som er å få når den tid kommer. Men slikt som dette kan jo gi nytt liv til vaksinemotstandere? Tenker det koker blant antivaksine gjengene nå, det velter seg i dystre spådommer og det er sikkert høyproduksjon av utallige "Told You So" meme's som de høster likes på av likesinnede. Sånn støy er jo bare trist.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er intuitivt nærliggende, men det er ikke egentlig en nærliggende konklusjon med mindre det er flere som dør plutselig rett etter vaksinen enn de som ville dødd plutselig i det gitte tidsrommet uten vaksine. Folk dør plutselig etter å ha spist biff også, man antar ikke at biffen et forgiftet og trekker den fra markedet av den grunn. Det høres absurd ut, og det sier noe om hvor vanvittig alvorlig potensielle bivirkninger av vaksiner tas.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ingenting om konklusjon. Jeg skrev at det er nærliggende å anta. Nærliggende å anta = intuitivt nærliggende (årsak). Hva er forskjellen?

At helsemyndigheter pauser en vaksine som er satt 20 millioner doser av (?) pågrunn av 1 dødsfall er i seg selv et argument mot vaksinemotstandere dersom man sammenligner dødsfall av korona pr. 20 millioner menneske.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg skrev ingenting om konklusjon. Jeg skrev at det er nærliggende å anta. Nærliggende å anta = intuitivt nærliggende (årsak). Hva er forskjellen?
Vis hele sitatet...
Jeg mente bare å påpeke at selv om det føles veldig nærliggende å anta, det kan sikkert nesten føles opplagt for mange at det er en sammenheng, så må man huske at av mange millioner mennesker så dør noen uten åpenbar grunn ganske ofte.

At helsemyndigheter pauser en vaksine som er satt 20 millioner doser av (?) pågrunn av 1 dødsfall er i seg selv et argument mot vaksinemotstandere dersom man sammenligner dødsfall av korona pr. 20 millioner menneske.
Vis hele sitatet...
Enig. Det er også et argument mot at helsemyndighetene eksperimenterer med helsen vår ved å ta snarveier i sikkerhetsvurderingene. Det er bokstavelig talt ingen andre produkter i verden som hadde blitt midlertidig trukket etter ett dødsfall av denne typen.





Ser ut til at folk med fillers har en ekstra grunn til å ta koronavaksine:
Kvinnen har såkalte fillers, og bare noen minutter etter vaksinen ble injisert, hovnet leppene hennes voldsomt opp.
Vis hele sitatet...
Gratis leppeboost!

https://www.dagbladet.no/nyheter/adv...waLZ_K0ZTKxTns
Sist endret av *pi; 11. mars 2021 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Jeg har lært mye av YouTube, men jeg går ikke dit for helse info.

Jeg vet ikke hvor folk henter Vaksine infoen sin eller om Korona generelt.
Men vit dette:
"Siden februar har YouTube fjernet over 800.000 videoer som inneholder feilinformasjon om coronaviruset.
Selskapets talsperson, Elena Hernandez, fortalte i går at 30.000 av videoene som er tatt ned
omhandlet feilinformasjon om coronavaksinen."
Sitat av *pi Vis innlegg
Men har du tenkt å ta vaksinen?
Vis hele sitatet...

Ja, men skal ikke være noe prøvekanin værtfall. Vi får se.

Enn du? Aztra Zeneca eller?

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Å stenge grenser er et ganske ekstremt virkemiddel.
Sjeldent brukt i Skandinavia.

Vet ikke når det sist ble gjort.
Muligens i Noen kaotiske timer 22. juli 2011 før man hadde kontroll.

Finland var vel de som stengte mest og hurtigst.

Ellers har vel ikke Norges håndtering vært så dårlig?
Nå er det jo ikke bare grense håndteringen som slo feil i Sverige,
men sammenlignet med de så er vi jo best i klassen.
Vis hele sitatet...


Da var vi der, bare alt for sent
Sist endret av madmaz; 16. mars 2021 kl. 11:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av madmaz Vis innlegg
Ja, men skal ikke være noe prøvekanin værtfall. Vi får se.

Enn du? Aztra Zeneca eller?
Vis hele sitatet...
Hadde jeg fått velge så hadde jeg gått for en mRNA-vaksine, også før dette som skjedde med Astra Zeneca nå. Ellers tenker jeg det er riktig å avvente med AZ til man får sett på det, men selv om disse blodproppene skulle kunne linkes til vaksinen så er risikoen uansett minimal i forhold til risikoen ved sykdommen. Jeg tar jo andre medisiner, smertestillende etc med sjeldne, men farlige bivirkninger, og det mot mye mindre farlige plager enn covid-19. Jeg ser ikke hvorfor risikoanalysen min skulle være så enormt annerledes akkurat for en vaksine.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av madmaz Vis innlegg
JDa var vi der, bare alt for sent
Vis hele sitatet...
Når jeg pratet om stengte grenser så var det ikke bare harry handel jeg tenkte på.
Det er ikke så vanskelig å få til eller ekstremt.

All godstrafikk derimot kan vikke stenge så lett. Varer skal ut og inn. Med tog, trailere og fly.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg ser ikke hvorfor risikoanalysen min skulle være så enormt annerledes akkurat for en vaksine.
Vis hele sitatet...
For mange vaksiner bør risikoanalysen vere annleis - fordi du gir den til mange, og få vil få sjukdomen i utgangspunktet. No er rett nok BCG ute av vaksinasjonsprogrammet, men den er eit utmerka døme. Den vart gitt til så og sei alle som gikk på to bein, og var viktig for å utrydde sjukdommen i vesten. Det gjorde at på slutten av vaksinasjonstida var det i praksis nær risikofritt å ikkje ta vaksina.

Mange andre vaksiner er litt i samme kategori. COVID-19-vaksinene skil seg ut fordi det er mot ein pågåande pandemi, der smitten i samfunnet er omfattande nok til at vi må ha strenge smittevernstiltak for å unngå at alle får det. Då er det rimelegare å gjennomføre ei vurdering av konsekvens av vaksine opp mot konsekvens av sjukdom.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For mange vaksiner bør risikoanalysen vere annleis - fordi du gir den til mange, og få vil få sjukdomen i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Den faktoren er en del av alle mine risikoanalyser. Jeg hadde jo aldri startet dagen med en ibux tilfelle jeg fikk vondt i hodet den dagen, med mindre jeg hadde veldig god grunn til å anta at det ville skje. Når vi vurderer risiko, så bør vi ta hensyn til a) sannsynligheten for at dum ting inntreffer, b) hvor dumt det er dersom den dumme tingen inntreffer, og c) hva kostnaden er ved å ta forholdregel mot at dum ting inntreffer.
Sist endret av *pi; 16. mars 2021 kl. 16:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Den faktoren er en del av alle mine risikoanalyser. Jeg hadde jo aldri startet dagen med en ibux tilfelle jeg fikk vondt i hodet den dagen, med mindre jeg hadde veldig god grunn til å anta at det ville skje. Når vi vurderer risiko, så bør vi ta hensyn til a) sannsynligheten for at dum ting inntreffer, b) hvor dumt det er dersom den dumme tingen inntreffer, og c) hva kostnaden er ved å ta forholdregel mot at dum ting inntreffer.
Vis hele sitatet...
Ja - men med vaksiner er det komplekst. Om du tar vaksine Y kan du kanskje forhindre at naboen din - som er kreftpasient - får Y. Kva er verdien for deg i det? Kva er verdien for naboen? Verdien for samfunnet?

Når sjukdomen er ekstremt lite vanleg - bør vi då fortsettje å vaksinere for å hindre at den kjem tilbake? Risikoen ved å ikkje vaksinere individ mot meslinger er liten, så lenge 98% er vaksinert, men som utbrota i m.a. USA for eit par år tilbake viser vert risikoen merkbar i det vaksineringsgraden fell under 90%... Det skal altså ikkje veldig mange til før det å vere uvaksinert brått har konsekvenser.

Ibux (og dei fleste andre legemidler) påverkar andre i svært liten grad. Tar du ibux risikerer du bivirkninger, ikkje eg. Let du vere å ta vaksina risikerer eg bivirkninga av det.
Sist endret av vidarlo; 16. mars 2021 kl. 16:31.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Virker som vaksinen er rimelig sikker siden ved sykehusene det ledelse i hjemmekontor som har vert prioritert. At det går an..
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja - men med vaksiner er det komplekst. Om du tar vaksine Y kan du kanskje forhindre at naboen din - som er kreftpasient - får Y. Kva er verdien for deg i det? Kva er verdien for naboen? Verdien for samfunnet?

Når sjukdomen er ekstremt lite vanleg - bør vi då fortsettje å vaksinere for å hindre at den kjem tilbake? Risikoen ved å ikkje vaksinere individ mot meslinger er liten, så lenge 98% er vaksinert, men som utbrota i m.a. USA for eit par år tilbake viser vert risikoen merkbar i det vaksineringsgraden fell under 90%... Det skal altså ikkje veldig mange til før det å vere uvaksinert brått har konsekvenser.

Ibux (og dei fleste andre legemidler) påverkar andre i svært liten grad. Tar du ibux risikerer du bivirkninger, ikkje eg. Let du vere å ta vaksina risikerer eg bivirkninga av det.
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt er noen situasjoner vanskeligere å vurdere enn andre. Når du vurderer risiko for deg, så må du uansett sette en eller annen verdi på hvor dumt du synes det er at naboen din dør. Når du vurderer å kjøre i 80 i 50-sonen så må du vurdere hvor ille det er om du kjører på et barn på vei til skolen i forhold til hvor ille det er å komme for sent til møte, samt sannsynligheten for utfallet. Selv om det er noen andre det går ut over så er det fortsatt din vurdering som bestemmer om du synes det er verdt det, for deg. Det er jo ikke noe fasitsvar på det.

Nå gjør ikke folk dette etter et skjema som jeg satte opp, men jeg mener at disse elementene må være med når man vurderer enhver risiko. Hvis du sammenligner to risikoaktiviteter og ikke tar med hva kostnaden ved å ikke gjøre aktiviteten er, så er det en dårlig vurdering, helt uavhengig av hvor ille du subjektivt mener de potensielle utfallene er for deg og andre.
Jeg ser nytten ved ett Vaksine Pass, men klarer ikke å la være
å tenke att dette kunne vært hentet fra en Black Mirror episode.

Ett slags futuristisk apartheid, hvor uvaksinerte ikke slipper inn.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg ser nytten ved ett Vaksine Pass, men klarer ikke å la være
å tenke att dette kunne vært hentet fra en Black Mirror episode.

Ett slags futuristisk apartheid, hvor uvaksinerte ikke slipper inn.
Vis hele sitatet...
Hvis du ville inn på et utested i 2019 var du nødt til å ta noen valg. Du var nødt til å velge å gå litt pent kledd, du måtte velge å være edru nok til å stå uten hjelp og du måtte velge å la hellebard og langsverd bli hjemme. Det sugde balle for de av oss som trivdes best bukseløse, grisedrita og væpna til tennene på byen, men sånn er det. Noen ganger må du ta et valg. I 2021 kan det hende du også må velge å la deg vaksinere på forhånd - eller pådra deg COVID-19 og få det dokumentert, det er også en valgmulighet.

Under apartheidregimet i Syd-Afrika hadde du imidlertid ikke sluppet inn på puben hvis du hadde for mørk hud uansett hvor mye du valgte å følge skrevne og uskrevne regler og normer. Sånn sett vil jeg si at sammenligninga di blir ganske urettferdig. Men helt søk er den likevel ikke, for du kommer til et punkt hvor utestengelsen av samfunnet blir urimelig altomfattende og terskelen for å få delta krever urimelig mye underkastelse. Rent praktisk er vaksinesertifikatet veldig langt unna min smertegrense, for det er stort sett bare snakk om luksusgoder som uansett er utenfor rekkevidde nå og kravet om vaksine forsvinner med sykdommen. Dessuten er det ikke veldig urimelig å belønne folk fo rå samarbeide om å få faenskapet overstått. Det er likevel en mekanisme som spiller på noen litt disharmoniske akkorder. Det er ubehagelig, men jeg tror det er riktig i dette konkrete tilfellet.
@Myoxocephalus
Enig i det meste.
Men vi skal bare 1 år tilbake for att tanken på å skulle skille og sortere
mennesker etter hvorvidt de var vaksinert eller ei var Science fiction.

Nå har jeg vendt meg til å høre virus advarsler over høyttaler hver gang jeg tar tog.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men vi skal bare 1 år tilbake for att tanken på å skulle skille og sortere
mennesker etter hvorvidt de var vaksinert eller ei var Science fiction.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...or_Prophylaxis

Ein del land krev gulfebervaksine. Har du ikkje kortet er det ein del land som vaksinerer deg der og då, og det på relativt... bestemt måte.
Godt poeng.
Syns allikevel det blir litt annerledes.
Det er mange land hvor det anbefales å ta forskjellige vaksiner før innreise.
Men dette gjelder da noen få, som ønsker å dra til disse landene.

Nå står vi ovenfor en situasjon hvor tusenvis av mennesker kan oppleve å ikke
kunne gå på festival i sommer hvis vaksinepass blir kravet og man ikke har fått tilbud ennå
om vaksine.

å ja, det var sånn i fjor sommer også, men da gjaldt det alle. Nå skilles det mellom
vaksinert å ikke.
Sist endret av vindaloo; 8. april 2021 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
da står vi samtidig ovenfor en situasjon hvor man kan kjøpe falske vaksinepass.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Godt poeng.
Syns allikevel det blir litt annerledes.
Det er mange land hvor det anbefales å ta forskjellige vaksiner før innreise.
Men dette gjelder da noen få, som ønsker å dra til disse landene.

Nå står vi ovenfor en situasjon hvor tusenvis av mennesker kan oppleve å ikke
kunne gå på festival i sommer hvis vaksinepass blir kravet og man ikke har fått tilbud ennå
om vaksine.

å ja, det var sånn i fjor sommer også, men da gjaldt det alle. Nå skilles det mellom
vaksinert å ikke.
Vis hele sitatet...
Men har man egentlig noe reelt valg uansett? Om vaksinekravet er formelt eller ikke, er det fortsatt en dårlig idé å menge seg på festival hvis man ikke er vaksinert.

Man kan selvfølgelig velge å drite i hele pandemien og peise på, men det er en holdning som det er forståelig at samfunnet ikke gidder å legge opp til, spør du meg.

Så kan man godt diskutere hvem som burde få vaksinen når, men det er jo i praksis en helt annen diskusjon. Uansett kan ikke uvaksinerte ha samme "frihet" som vaksinerte av ren nødvendighet, og hvis en betydelig mengde folk nekter å "gjøre sin del" trenger man vel en kontrollmekanisme.

Sitat av magnet Vis innlegg
da står vi samtidig ovenfor en situasjon hvor man kan kjøpe falske vaksinepass.
Vis hele sitatet...
Dette burde være et nokså løsbart problem, og selv om det ikke blir "løst" per se, er det neppe alvorlig nok til at vaksinepass slutter å være et nyttig tiltak.
Sitat av robhol Vis innlegg
Men har man egentlig noe reelt valg uansett? Om vaksinekravet er formelt eller ikke, er det fortsatt en dårlig idé å menge seg på festival hvis man ikke er vaksinert.

Man kan selvfølgelig velge å drite i hele pandemien og peise på, men det er en holdning som det er forståelig at samfunnet ikke gidder å legge opp til, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Nei vi har ikke noe reelt valg.
Og poenget mitt var heller ikke att vaksine pass er en dårlig ide.
Jeg hadde bare ikke trodd att jeg skulle oppleve noe slikt i min livstid.

rent konkret så kan jo dette bety att i en vennegjeng på 10 så få halvparten slippe inn
og resten må stå utenfor. Ikke fordi man har nektet å la seg vaksinere men på grunn av tilgjengelighet.
Jeg tror de fleste har fått med seg hva jeg mener om de eksekutive funksjonene til antivaxxere. Men: man skal være litt forsiktig med hvilken presedens man setter i krisetid.

Det er en ekstremt grunnleggende rett å ha selvbestemmelse i helsespørsmål. Man bør derfor være restriktiv med å lage regler som i praksis gjør denne selvbestemmelsen mindre. Det betyr ikke at det ikke skal benyttes vaksinepass for noe som helst, men man må vurdere nøye hvilke tjenester det kan forsvares å bruke det på, og det bør være en linje som ikke fører på ville veier et par svinger videre på veien. Det kan iallefall ikke være opp til enkeltaktører å bestemme om de skal kunne diskriminere etter dette kriteriet.
Sist endret av *pi; 8. april 2021 kl. 23:31.
vindaloo: Jeg tror vi er enige om at dette konkrete tiltaket i sin spesifikt foreslåtte implementasjon både er rimelig, rasjonelt, proporsjonalt og innafor av en drøss med andre grunner. Men også at det tilhører en familie med tiltak som har et enormt potensiale for misbruk, og at enhver demokratielskende sjel derfor er nødt til å lese nøye gjennom alt som står med liten skrift før man gjør seg opp en veloverveid mening. Med nokså marginale justeringer kunne dette vaksinepasset vært et ekstremt repressivt tiltak. Ingen er uenige der, og man bør passe veldig godt på at eventuelle utglidninger, formålsjusteringer, forlengelser, gjentakelser, normaliseringer og en haug med andre substansiviserte verb ikke passerer uten vurdering og diskusjon. Ingen er uenige der heller. Dette er et ubehagelig domene.

Men selv med alle disse forbeholdene så er sammenligninga med apartheid grovt urettferdig: De mer orwellske variantene av det overstående scenariet innebærer ekstremt ubehagelige valg med alvorlige konsekvenser uansett hvilket alternativ du går for - ja! - men et valg er uansett involvert på ett eller annet nivå. Denne typen repressive tiltak vil ikke råke deg fordi foreldrene dine har en bestemt hudfarge. Apartheid er et problem for deg på grunn av den du er, og det er ingenting du kunne ha gjort på noe tidspunkt i livet for å påvirke din status i så måte på noe tenkelig vis - du vil alltid ha et knippe rettigheter eller mangel derav basert på genetikk og herkomst. Apartheid gir deg ikke et valg i noen variant, ikke engang valget mellom pest eller kolera. Man skal derfor være veldig tilbakeholden med å trekke de parallellene du gjorde, og det er grunnen til at jeg uttrykte med såpass krasst innledningsvis.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men selv med alle disse forbeholdene så er sammenligninga med apartheid grovt urettferdig..
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er enig. Dumt ordvalg.
Jeg tenkte mer på ordet apartheid brukt om det å sortere å segregere mennesker generelt.
Litt sånn som at Quisling har blitt ensbetydende (også offisielt) med svik.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men selv med alle disse forbeholdene så er sammenligninga med apartheid grovt urettferdig
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart riktig. Jeg synes imidlertid ikke sammenligningen med antrekk på utested er spesielt analog med vaksinekrav heller. Mulig man setter ting litt på spissen på begge sider her for å få frem et poeng, selv om apartheidsammenligningen nok kan hevdes å være litt mer bad taste.

Sitat av vindaloo Vis innlegg

rent konkret så kan jo dette bety att i en vennegjeng på 10 så få halvparten slippe inn
og resten må stå utenfor. Ikke fordi man har nektet å la seg vaksinere men på grunn av tilgjengelighet.
Vis hele sitatet...
Man bør nok vurdere (og det gjør man sikkert også) hvor bra det er for moralen og oppslutningen rundt tiltakene, hvis det oppleves for urettferdig. For eksempel har mange unge ofret veldig mye for å beskytte dem over 60, og er samtidig de siste i køen på vaksiner (enn så lenge). Når de samme 60-åringene da skal få dra på ferie, festivaler og leve livet igjen, så vil det sikkert oppleves ganske ugreit at de unge fortsatt skal ofre fadderuken i tillegg til russetiden de gikk glipp av forrige semester. Det kan hende det gjør at man viser litt mer fingeren til hele greia. Det er jo også en faktor man må legge inn. Vi har kommet godt forbi stadiet av tiltakstrøtthet nå, jeg regner med det henger i en rimelig tynn tråd i august.
Sist endret av *pi; 8. april 2021 kl. 23:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
og bare for å legge til:
en ting er å bli nektet adgang til noe. Det er i høyden irriterende.
Men hvordan oppleves det egentlig? På sikt.
At man har blitt bedømt ikke verdig/trygg/riktig/frisk?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
og bare for å legge til:
en ting er å bli nektet adgang til noe. Det er i høyden irriterende.
Men hvordan oppleves det egentlig? På sikt.
At man har blitt bedømt ikke verdig/trygg/riktig/frisk?
Vis hele sitatet...
Vel det er jo på et vis en situasjon man selv velger å sette seg i, om vaksinepasset skaper veldig mye følelser eller at noen føler seg utenfor så er det kanskje like greit for dem å bare å tatt den vaksinen?

Det er jo et faktum, at de som er tar vaksinen vil ha større sjanse for både for å selv bli alvorlig syk av covid, og også at de smitter andre mennesker. Jeg klarer ikke helt å se at dette er et problem. Satt på spissen så er det kanskje et spark bak til de som idag er veldig skeptiske til om de skal ta vaksinen, om de er glade i å reise så tipper kanskje vaksinepasset vektskåla i favør av et par sprøyter. Alternativt så kan nøre opp under skepsisen, men da må de båndlegge seg og får ikke ta del i alle aktiviteter folk som er vaksinert kan delta i. Så får de velge selv. Ingen må jo reise utenlands, dra på konsert eller festival og sportsarrangementer. Men slike ting kan kanskje bli omfattet av vaksinepass? Og det er vel greit at folk kan samles når risikoen for smitte og sykdom er lav?

Dette er jo heller ikke noe helt nytt, eller det nye er vel at dette gjøres i veldig stor skala og at så mange land ønsker å ta del i dette. Men noen land har jo krevd dokumentasjon på visse vaksiner ved innreise for flere tiår siden.

@Pi Sett i retrospekt så ville kanskje det å starte vaksinen hos de unge fremfor de gamle gjort noe med moral og viljen til å fortsette dugnaden. Men det kunne jo også kommet med en pris. Vi får håpe det blir flere doser vaksiner tilgjengelig fremover slik at vaksineringen kan gå raskere fremover slik at flest mulig er vaksinert i alle aldersgrupper, spesielt når høsten kommer, studiestart som du sier osv.


Btw. Ennå flere tilfeller av vaksinerte som har blitt infisert av mutasjoner nå. 7 på et sykehjem er blitt smittet tross vaksine. Dessverre ble det ikke skrevet noe om hvor lang tid som var gått fra siste dose ble satt til smitten ble oppdaget. Så litt dårlig håndverk av journalisten som skrev saken. Men det kommer vel mer i morgen eller over helgen.
Sist endret av _abc_; 9. april 2021 kl. 01:30.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel det er jo på et vis en situasjon man selv velger å sette seg i, om vaksinepasset skaper veldig mye følelser eller at noen føler seg utenfor så er det kanskje like greit for dem å bare å tatt den vaksinen?
Vis hele sitatet...
Sommeren 2021 er det ikke sikkert alle som vil er vaksinert.
Vi får derfor en mulig situasjon der 5 venner slipper inn på konsert. De 5 andre står utenfor.
Ikke fordi de ikke vil la seg vaksinere, men fordi dette skjer i etapper.

Det gjør ikke noe for meg. men kanskje sårt for en 16 åring?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
16-åringen får ta seg sammen. Det er ikke noe å gjøre med. Konserten gikk ikke i år heller, synd, kanskje senere.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel det er jo på et vis en situasjon man selv velger å sette seg i, om vaksinepasset skaper veldig mye følelser eller at noen føler seg utenfor så er det kanskje like greit for dem å bare å tatt den vaksinen?
Vis hele sitatet...
Ser du at det kanskje kan virke litt lettvint, dersom det samme skulle skjedd i en situasjon der DU mente å ha god grunn til å avstå fra en spesifikk behandling? Er det overhodet ikke problematisk å sanksjonere folk for å utøve selvbestemmelse over egen kropp og helse?

@Pi Sett i retrospekt så ville kanskje det å starte vaksinen hos de unge fremfor de gamle gjort noe med moral og viljen til å fortsette dugnaden. Men det kunne jo også kommet med en pris.
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat retrospekt, vaksineringen har ikke kommet så langt nedover ennå. Unge har større kontaktnett, og siden vaksinene ser ut til å funke godt mot videresmitte så burde de kanskje flyttes før f eks middelaldrende. Jeg synes også det er tøffere å be folk ofre årene de er 18 og 19 enn f eks 42 og 43. De er i en litt annen livssituasjon.
Sist endret av *pi; 9. april 2021 kl. 13:13.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel det er jo på et vis en situasjon man selv velger å sette seg i, om vaksinepasset skaper veldig mye følelser eller at noen føler seg utenfor så er det kanskje like greit for dem å bare å tatt den vaksinen?
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til @abc:
Jeg prater selvfølgelig ikke om de som nekter å la seg vaksinere.
De får skylde seg selv når de ikke får vaksine pass.

Jeg prater om de som vil ha vaksine, men som ikke har fått tilbud ennå, og det skille dette
kan skape i befolkningen mellom vaksinert å ikke vaksinert.

Sitat av robhol Vis innlegg
16-åringen får ta seg sammen. Det er ikke noe å gjøre med. Konserten gikk ikke i år heller, synd, kanskje senere.
Vis hele sitatet...
Det syns jeg man kan si til n 40 åring.
Men du får bare vært 15-16 på festival en gang.
Sist endret av vindaloo; 9. april 2021 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.