Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2485
Hei overskfriten er hovedspørsmålet etterfulgt av andre ting jeg og lurer på siden jeg er innkompetent når det kommer til forståelse av fyseologi å trening. Selv om jeg virkelig ønsker å starte å trene.

Jeg har slitt med dårlig kne tidligere og annenhver dag tar jeg 100 knebøy uten oppvarming, kun med kroppen som vekt. Det for å forbedre knestabiliteten. Og det hjelper veldig.

Jeg sliter og med elendig skulder som popper ut av ledd. For det tar jeg å trener strikøvelser, og uten oppvarming. Begge disse tingene gjør jeg annenhver dag.

Jeg ble fortalt av en kolega at man ikke trenger oppvarming for disse øvelsene da de i seg selv er oppvarming. Det er for min utollmodige sjel i seg selv egentlig en motivasjon. Stemmer dette?

Og basert på dette treningsprogrammet, finnes det en eneste øvelse jeg kan gjøre for å forbrenne magefett som jeg f.eks kan ha inn sammen med knebøyen som heller ikke trenger oppvarming?
Punkt-fjerning av fett er en myte. Du kan gjøre mageøvelser, hvilken som helst kjerneøvelse, for å bygge magemuskler (jeg liker hollow hold, planken, scissor kicks, hanging leg raises) som gjør at fettet legger seg bedre, men om du vil fjerne fettet må det forbrennes, du må ned i generell fett-prosent. Det er først og fremst et spørsmål om diett, der trening er sekundært. Om du ikke er videre interessert i trening er det best å telle kalorier, jobbe for å redusere sultfølelse, og gå lengre turer, for å fjerne fettet.

Og nei, du behøver antagelig ikke oppvarming for noen av disse øvelsene ved mindre du sliter med mobilitet/fleksibilitet, eller tilfører ekstra vekt.
Sist endret av Bær; 26. januar 2021 kl. 13:10.
Ja, knebøy med kroppsvekt og tøying med strikk er ikke så dumt å det kan man regne som en lett oppvarming.
Man kan ikke punktforbrenne fett, altså bare få bort fett på magen. Det er vell siste plassen fette forsvinner fra (iallfall til meg).
Noen mener at man kan øke forbrenninga rundt magen ved å trene mage først og deretter løpe litt men har ikke noe kilde på det.
Fettet på magen er en jævel :P
Som de over sier er det ikke mulig å miste fett spesifikke plasser.
Man må rett og slett bare spise mindre kalorier enn man forbrenner.
Har den siste måneden mistet rundt 2-3 kilo med å bare kutte ut sukker og chips.
(har ikke kuttet ut alt sukker, men hadde en tendens til å spise masssseee sukker og chips etc hver gang jeg røyka hasj)
Holder meg til sukkerfri drikke og spiser heller frukt/smoothie enn chips etc.
Personlig føler jeg den første uken med å spise mindre mat er vanskelig men man blir ganske raskt vandt til det.
Kan være annerledes for andre.
Som nevnt over, så kan man ikke punktforbrenne fett. Til å forbrenne fett, så er det mest effektive faktisk en jogge- eller en lengre gåtur i et tempo som gjør at du blir svett. Jeg opplevde også gode resultater med HIIT-øvelser som er kjent for å gi en "afterburn"-effekt, men enkelte øvelser kan være ganske belastende om man har smerter i beina eller skuldre. Kombinerer du kardio med styrke, så vil det øke forbrenningen ettersom muskelprosenten øker.
For å bli kvitt magefett må du enten langt nok ned i fettprosent til at også den forsvinner eller du må gjøre kirurgisk inngrep, som feks fettsuging.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
finnes det en eneste øvelse jeg kan gjøre for å forbrenne magefett som jeg f.eks kan ha inn sammen med knebøyen som heller ikke trenger oppvarming?
Vis hele sitatet...
Aaah, den uendelige treningsmyten som aldri dør, fordi folk aldri slutter å søke enkle løsninger.

For å fjerne magefettet, må du være i kaloriunderskudd. Punktum.
Pipestilk
Trådstarter
Det var masse gode tips her. Jeg kan legge til at jeg spiser ekstremt sunt, vegansk light(der jeg tilater egg på grunn av aminosyrene)og det er bare en biteliten kulemage jeg trenger å bli kvitt på min ellers syltynne kropp.

Planken kan jeg ikke gjøre på grunn av skulder. Men uansett så kunne jg tenke meg og hatt en eneste mageøvelse for å bli sterkere, som jeg kan gjøre uten oppvarming. Jeg tar gledelig mot flere tips på det.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Det var masse gode tips her. Jeg kan legge til at jeg spiser ekstremt sunt, vegansk light(der jeg tilater egg på grunn av aminosyrene)og det er bare en biteliten kulemage jeg trenger å bli kvitt på min ellers syltynne kropp.

Planken kan jeg ikke gjøre på grunn av skulder. Men uansett så kunne jg tenke meg og hatt en eneste mageøvelse for å bli sterkere, som jeg kan gjøre uten oppvarming. Jeg tar gledelig mot flere tips på det.
Vis hele sitatet...
Jeg antar du følger ett rehabiliteringsprogram gitt av fysioterapeut? Start der. Det er gitt at løsningen i de aller fleste tilfeller inkluderer fysisk aktivitet og trening, men ikke gitt at fremgangsmåten din er den optimale. Avhengig av nettopp dine symptomer eller diagnose vil anbefalingen endres.

Sjeldent vits i å gjøre magetrening (eller styrketrening generelt) mer komplisert enn det trenger å være. Finn en øvelse du kan gjøre for magen med dine utfordringer, og sørg for å følge prinsippet om progressive overload og normalt volum/belastning/intensitet slik du ville trent andre muskelgrupper. Prøv gjerne å både ha en øvelse som bidrar til fleksjon i ryggsøylen (lignende crunches) og rotasjon.
Planke i slynge kan du gjøre! Funker bra det og, ellers så er det kun kalori underskudd som fjerner fett for å bare gjenta det. Men hvis du har lite fett fra før så kan den lille kule magen faktisk være pga slappe magemuskler og ikke fett, så kan vel lønne seg å trene litt mage og.. Mm
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Er ikke det en vanlig fitness påstand som er "debunket";

at punkt forbrenning av fett ikke er mulig?

Imøteser svar på dette i tråden fra kunnskapsrike friks
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er ikke det en vanlig fitness påstand som er "debunket";

at punkt forbrenning av fett ikke er mulig?

Imøteser svar på dette i tråden fra kunnskapsrike friks
Vis hele sitatet...
Dobbelnegativene forvirrer meg litt, men heldigvis er svaret enkelt uansett: Det er ikke mulig å selektivt brenne fett. (Se f.eks. https://www.healthline.com/nutrition...ed-weight-loss)
Sist endret av robhol; 26. januar 2021 kl. 15:57.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Det var masse gode tips her. Jeg kan legge til at jeg spiser ekstremt sunt, vegansk light(der jeg tilater egg på grunn av aminosyrene)og det er bare en biteliten kulemage jeg trenger å bli kvitt på min ellers syltynne kropp.
Vis hele sitatet...
Desverre så bryr ikke kroppen din seg om du spiser sunt eller ikke dersom du vil ned i vekt. Man kan fortsatt gå opp i vekt dersom man spiser nok sunne kalorier.

Dersom du allerede ligger i underskudd må du nesten bare smøre deg med tålmodighet for å fjerne de siste kiloene. Det er spesielt de siste kiloene som tar tid, og finnes desverre ingen naturlig quickfix for dette. Går man i for mye underskudd så vil kroppen heller fjerne muskelvev enn fettvev, så her må man også ha en fin balanse. (feks 200-500 kalorier underskudd per dag).
Det er sant det alle sier om at man ikke kan punktforbrenne fett, men det skal også sies at man må bygge muskler også for at magen skal "se bra ut". Om du bare har en bitteliten kulemage som du sier og du aldri har trent noe særlig før må du bygge opp musklene eller for alltid se tynnfeit ut i det området uansett hvor tynn du faktisk blir ellers på kroppen da mannekropper helst vil lagre fett rundt midjen. Om du ikke har noe struktur i musklene under fettet kommer fettet alltid til å legge seg som en kule nederst på magen, det er ikke slik at man kan gå fra tynnfeit til six pack kun ved å slanke seg (med mindre man går helt auschwitz). Utenom utseendet er det jo selvfølgelig viktig å trene opp disse musklene da de nesten alltid er med på å støtte kroppen under andre øvelser, de aktiveres for eksempel når du tar de knebøyene. Om du er "syltynn" med "bitteliten kulemage" ville jeg heller anbefalt deg å gå OPP i kalorier, drite i å spise som en kanin og få i deg nok proteiner fra animalske kilder slik at du faktisk får bygd muskler fra treningen din, det er utrolig typisk veganere å være tynnfeite. Tynnfeithet kommer fra dårlig kroppskomposisjon, ikke fra generell høy fettprosent.
Det er sant som mange sier, at man må gå ned i total BMI for å se forandringer i magefett, men bare om det gjelder store valker. Når det kommer til de siste få prosentene så kan man, om man timer det korrekt, øke fettforbrenningen av de brune fettcellene med såkalt spot-reduction, som da skulle være en myte. Bare se på de artiklene her: https://www.t-nation.com/search?q=spot%20reduction
og da spesielt den her https://www.t-nation.com/diet-fat-lo...uction-is-real.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Planken kan jeg ikke gjøre på grunn av skulder. Men uansett så kunne jg tenke meg og hatt en eneste mageøvelse for å bli sterkere, som jeg kan gjøre uten oppvarming. Jeg tar gledelig mot flere tips på det.
Vis hele sitatet...
Dead Bugs!

Ligg på rygg med armene bak hodet
Start med å føre en arm, og også ett bein på motsatt side av kroppen av, langsomt opp til loddrett stilling ift gulv(fingre peker mot tak, føtter med fotsålen mot tak). Når arm og ben er på topp så fører du de langsomt tilbake til startposisjon.

Start f.eks med høyre arm og venstre ben. Hev rolig til loddrett og så senk rolig til gulv. Så tar du venstre arm og høyre ben og gjentar. Bruk stoppeklokke og start med 30-60sec med jobbing av gangen og så gjentar du det noen ganger. Øk lengde/repetisjoner etterhvert.

Pass på å ha god kontakt med magemusklene hele tiden, du må på en måte løfte med magen - arm/ben bare følger etter. Ha hele tiden mentalt fokus på magemusklene, det er de du skal ha kontakt med og vil ha til å jobbe.

Finnes mange variasjoner av denne. Sykling f.eks der du ligger på rygg og sykler med beina; kne peker mot tak og fotballer er horisontale med gulvet. Eller legg deg på rygg og hev begge beina samtidig opp til 90grader og så rolig ned igjen.

Pass på at korsryggen er aktivert og i kontakt med gulvet for alle lignende variasjoner.

Blir det for lett etterhvert så kan du kjøper vektbånd til å ha rundt håndlett/ankel f.eks, eller bruke strikk osv osv.

Og for all del; ikke gjør situps! Bortkastet og dåelig for korsryggen.
Kalorier inn - kalorier ut = mer eller midre fett på magen.

Også har holdning mye og si på en flat mage. stram rumpeballene og skyt hoftene fremover.

Selv når jeg har vaskebrett klarer jeg å strutte ut "ølmagan" om jeg er slapp i holdningen.... hahahha
Pipestilk
Trådstarter
Tusen takk for masse glimrende svar gode freaks
Sitat av tipot Vis innlegg

Også har holdning mye og si på en flat mage. stram rumpeballene og skyt hoftene fremover.

Selv når jeg har vaskebrett klarer jeg å strutte ut "ølmagan" om jeg er slapp i holdningen.... hahahha
Vis hele sitatet...

Hjelper kanskje litt om det bare er snakk og litt ekstra "deig" og en går med tøyet på men om det er blitt en hel bilring eller flere så blir det vanskelig.

Og selv om det bare er litt ekstra "deig" på magen så hjelper det jo ikke på looken når du står der, kliss naken og skal til sengs med en eller ei du ikke kjenner fra før. Skal en se bra ut da også må en bare få ned fettprosenten lav nok og kanskje stramme opp vaskebrettet litt, så det ikke bare blir en dvask vakeball man viser fram.