Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4884
Grand Masseuse
Avion's Avatar
Hei Freaks!

Som det står i tittelen skal jeg i fengsel om bare noen timer. Skal være der senest 17:30. Noen som har noen tips? Noen god måte å forberede meg på, hva kan jeg forvente, hvordan burde man "approache", osv?

Alt mottas med stor takknemlighet!
lang soningstid? høy eller lav teksel fengsel? oppfør deg pent så du får 2/3 deler å slipper ut tidligere bli kjent med minst mulig tullinger
Kjipern! Hold hodet oppe, les bøker, tegn eller skriv, få familie eller venner til å sende deg ting som kryssordblader, CDer og annet tidsfordriv.
Bare vær vanlig mot de andre, ikke overlegen men heller ikke noe vits å presse frem kontakt for de er ikke venna dine. Skal du sitte lenge vil du i naturlig tempo finne ut hvem som er allright å småprate med og spille kort med og hvem som bare er sosial for å finne nye å utnytte til kriminelle ting.
Ikke oppbevar ulovlige ting på cella di for andre selvom de lover deg gull og grønne skoger for tjenesten, og ikke hat de ansatte for å gjøre jobben sin. Noen fengselsbetjenter er ganske greie så lenge man er grei mot de men det fins dårlige epler i alle sektorer..

Skal du sitte lenge så si ja takk til skole. Det kan være godt å ha noen fag eller utdanning ekstra og det gir deg også mulighet til å få bruke pc etterhvert. Har du rusproblemer så si ja til alle tiltak for det og ta i mot kurs og timer med tips med positivt mindset så du kanskje kommer ut derfra litt klokere på deg sjæl og hva du vil med livet ditt.

Lykke til kompis!
Sist endret av celtseus; 5. januar 2021 kl. 14:26.
Om du ikke har huska det
Sandaler til dusjen
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
- Vær litt anonym, la folk henvende seg til deg. Du ser fort hvem du ønsker mer kontakt med og hvem du ikke ønsker det med.
- Lag deg noen små mål og bygg rutiner rundt disse. F.eks trene fem dager i uka. Bli flinkere på å vaske, lære å bake, etc.
- Oppfør deg som mors beste barn, ikke dra på deg tøffing-maska. Da kommer du hjem til mor etter 2/3. Veldig verdt det.
- Ikke kjør hodet for mye, steng verden ute vekk. Da går tiden der inne som et hurtig vakuum.
- Om du skal sitte en stund nå, legg vekk tobakken/sigarettene - bytt til snus. Dersom du bruker nikotin vel å merke. Alle norske fengsler skal nå bli røykfrie.
- Si ja til skole, kurs, jobbing.
- Ikke bland deg inn i noen ting. Vær laid back, men høflig. Hverken ta imot eller gi tjenester. Det skaper bare ukule situasjoner i lengden.


Pakkeliste:
- Skriveblokk /lignende m. telefon-nummere.
- Gode klær, du vil nok få utdelt uniform som er frivillig å bruke, men disse er klær av lavere kvalitet, bedre med de du har hjemme.
- Barbermaskin, så slipper du å barbere leppa med det samme gutta nedi gangen bruker på ballene.
- Forbered penger til dine pårørende som de kan sende deg. Tiden går mye fortere når du kan kokkelere og kose deg.
- Papirer fra lege som viser medisiner du går på, dersom du gjør det. (ellerså får du bare allergimedisiner slengt etter deg)


Det er som sommerleir for voksne. Mye ludo, kortspill, baking av boller og TV titting.
Ikke forvent noe særlig, hverken positivt eller negativt. Det er et sted der tiden står stille. Det er kjedelig og det er straffen. Du vil ikke bli tvunget til å drepe noen, du vil ikke bli invitert med på riot. Snarere blir du nok invitert med på å spille UNO og bomme en snus.


Dette er basert på soning i høysikkerhet. Vet ikke hvordan det fungerer på lavsikkerhet.
Ønsker deg således masse lykke til. Dette er ikke så ille som du sikkert synes det ser ut til. Om en uke er du hekta på kortspill og bollebaking !
Sitat av Adeith Vis innlegg
Alle norske fengsler skal nå bli røykfrie.
Vis hele sitatet...
Innendørs. Vet at ansatte i noen fengsler mener at eneste mulighet å få slutt på innendørsrøykinga er å forby røyk helt men det er ikke vedtatt noe om utendørsrøyking og heller ikke såvidt jeg vet et formelt forslag utenom klagene fra ansatte?

Har en dom i vente selv så hvis det er noe jeg ikke har fått med meg skriv gjerne hvor du har det fra

Meeen å slutte å røyke er aldri dumt uansett
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av Harek Vis innlegg
Innendørs. Vet at ansatte i noen fengsler mener at eneste mulighet å få slutt på innendørsrøykinga er å forby røyk helt men det er ikke vedtatt noe om utendørsrøyking og heller ikke såvidt jeg vet et formelt forslag utenom klagene fra ansatte?

Har en dom i vente selv så hvis det er noe jeg ikke har fått med meg skriv gjerne hvor du har det fra

Meeen å slutte å røyke er aldri dumt uansett
Vis hele sitatet...

Var innom to fengsler denne vinteren.
Sarpsborg er totalforbud og i Halden kan du røyke ute i en del av luftegården, men skal bli totalforbud der også. Samme gjelder resten av landet.

Dette er noe jeg og flere andre insatte prøvde å få stanset uten hell. Gjentatte brev til fylkeslegen hvor tilbakesvaret var at dette er vedtatt gjennom røykeloven og skal rulles ut over hele landet.
Sist endret av Adeith; 5. januar 2021 kl. 16:24.
Pust med magen, vær åpen for at det her er en opplevelse som du skal ta lærdom av og ikke minst aksepter dine feil. Du har gjort noe du sannsynligvis angrer på, men tilgi deg selv for de dumme valgene du har tatt.

Vi er alle mennesker, vi gjør alle feil: dog. noen tar mer 'alvorlig dumme' valg enn det resten gjør så gjør det deg ikke mindre menneskelig enn resten er. Lykke til, håper du får ett fint opphold og at du til syvende og sist ikke ser frem til en vei tilbake inn dit. Mange begår den feilen, men prøv heller å si til deg selv at det her blir det dummeste du vil gjøre så langt.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Pust med magen, vær åpen for at det her er en opplevelse som du skal ta lærdom av og ikke minst aksepter dine feil. Du har gjort noe du sannsynligvis angrer på, men tilgi deg selv for de dumme valgene du har tatt.

Vi er alle mennesker, vi gjør alle feil: dog. noen tar mer 'alvorlig dumme' valg enn det resten gjør så gjør det deg ikke mindre menneskelig enn resten er. Lykke til, håper du får ett fint opphold og at du til syvende og sist ikke ser frem til en vei tilbake inn dit. Mange begår den feilen, men prøv heller å si til deg selv at det her blir det dummeste du vil gjøre så langt.
Vis hele sitatet...
Hva var dette for noe tips? Har du egentlig noen gang sittet inne?
Slutt å lese så mange selvhjelpsblogger av ymse slag.
Sist endret av Adeith; 5. januar 2021 kl. 16:49.
Grand Masseuse
Avion's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle tilbakemeldinger!

Fint at så mange svarte på kort tid, det har hjulpet veldig. Sitter på bussen nå og har dessverre ikke tid til å svare på allverdens, men skal prøve å se etter tråden når jeg kommer ut.

Ha en fortsatt god kveld folkens!
Sitat av Adeith Vis innlegg
Hva var dette for noe tips? Har du egentlig noen gang sittet inne?
Slutt å lese så mange selvhjelpsblogger av ymse slag.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ett råd, det er flere gode råd, hvis du ikke liker det kan du skippe det. Her ber ikke TS om noe konkrete råd, her ber TS om råd. Hvis du har veldig lyst til å argumentere for hva som er godt eller dårlig med det go for it. Har heldigvis aldri vært så ''uforsiktig'' at jeg har blitt tatt for noe som helst, noe forteller meg at det har du.

Hva er det her?
Sist endret av Jokke; 5. januar 2021 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crimea River
Alec's Avatar
Hva gjør man egentlig hvis det kommer en psykopat som sitter inne for gjengkriminalitet og gir deg en tjeneste du ikke ønsker og krever at du tar imot tjenesten? Med da som et formål og kunne utnytte deg til ting senere.
Sitat av Alec Vis innlegg
Hva gjør man egentlig hvis det kommer en psykopat som sitter inne for gjengkriminalitet og gir deg en tjeneste du ikke ønsker og krever at du tar imot tjenesten? Med da som et formål og kunne utnytte deg til ting senere.
Vis hele sitatet...
Da er man ikke i et norsk fengsel.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Grand Masseuse
Avion's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle svar! Jeg har forsøkt å følge mye av det som er blitt sagt. Det var heldigvis bare 17 dager. Det gikk greit (dog det ble enkelte kvelder der jeg så mye på klokka og gikk i holde-på-å-gå-i-veggen modus).

Jeg fikk en helt ok celle. Seng (duh), flott plassert TV med 26 kanaler (flatskjerm (med LED og godt med inngangsporter) av noe slag, blu-ray spiller (som selvfølgelig støtter DVD) skulle sjekket bedre, men ikke alt for dårlig), nok av hylleplass, kjøleskap, kaffekoker/vannkoker, god utsikt med svært vindu med mulighet for å åpne et av de store vinduene helt opp (her var det selvfølgelig dekket med gitter) og et eget lite bad med toalett og vask (ikke trangt for en med normal BMI).

Veldig behagelig å kunne sette seg opp foran et skrivebord med god stol der man enten studerer, leser, tegner, osv. mens man har TVen snudd mot seg, også kan man vri TVen til en behagelig stilling når man legger seg godt til i senga.

Dumt at man nå om dagen blir sendt i høysikkerhet (det var hvertfall det jeg tenkte før jeg skulle inn), men jeg følte faktisk at jeg fikk mye frihet i form av at jeg liker å være alene egentlig og ikke bli forstyrret når jeg først slapper av for kvelden. Når de låser inn (gjerne 20:30, så er det ikke mer mas fra vakter, og man gjør det man vil). Var på rehabilitering i fjor, og det synes jeg faktisk var mye verre enn fengsel, da de var innom 3-4 om natta, og det fucket med søvnen min noe så inniiiiiiii. Men, back to the OG story; Selv om jeg var en del ute når det var fellestid også så er det ekstra deilig å bare kunne slappe helt av på cella etterpå, fortsette å binge noen gode serier fra biblioteket på fengselet og spise fritt frem blant alt du har mulighet for å bestille deg fra enten poengsystemet de har (der du får vanlige ting som melk, pålegg, etc), også har de en ukentlig butikktur der du bruker egne penger. Jeg gjorde jo ikke det da man tjener hverfall over 200,- ila. en uke der inne, og et lite tillegg om du velger å være på verkstedet (det var ingenting å gjøre, så vi spilte bare bordtennis og drakk kaffe), så jeg kunne bare kjøpe noe digg som varte frem til jeg skulle ut. Mat som jeg kunne lage om jeg ikke likte middagen de serverte enkelte dager, snacks og desserter osv.

Ellers gikk dagene i en luftetur rundt 15:45 på enten 30 eller 60 minutter, det velger man selv. Det ble gjerne bare en halv time da var kaldt som fækk noen dager, men hva gjør man ikke for å bevege seg litt ved siden av push-ups og sit-ups på cella. Annenhver dag fikk vi tilgang til treningsrom der man enten kan trene med apparater eller være med på volleyball - resultatet ble volleyball og har fått pusset opp skillsa jeg har gjemt bort de siste årene. Har ikke vært så aktiv på en stund generelt, og begynner å huske at jeg må bevege meg mer generelt. En liten lærdom jeg bare plukket opp fordi jeg hadde glemt hvor "normalt" det er å gjør en ting som å bare spille volleyball, haha. Er ikke sikkert folk skjønner hva jeg mener her ass, men jeg rambler det ned uansett.

Det gikk selvfølgelig mye av kaffe og te. Cella fikk en flott kaffelukt over tid, synes det passet meg bra. Vakter var veldig trivelige og jeg fikk faktisk noen venner (håper da hvertfall det, rakk heldigvis ikke å bli utnyttet der inne). Det ble som dere skrev, mye kort og spesielt terningspill. Det var også fint å spleise middagsingredienser med andre slik at vi lagde måltider sammen, det er fin ting som også samler og oppfordrer til noe sosialt.

Beklager all rambling i posten her, men artig å kunne dokumentere litt. Er det noen som har noen spørsmål så skal jeg forsøke å svare på de ASAP.