Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6206
Hei,
Usikker på om dette er riktig forum - om jeg bommer - flytt det dertil egnet sted.


Er det mulig å lage et lignende piano som rhodes eller wurlitzer - disse gaflene må, regner jeg med, være spesielt utskjært for å få ønsket resonans; følgelig kan jeg undre om disse som er laget til dette formål burde brukes.
Om så kan gjøres, kan jeg videre modde et piano (med hammer og alt) for å bruke disse på tindene (gaflene)? Er det noen som kan ha råd eller tilbakemeldinger om dette kan la deg gjøres? Har verksteder tilgjengelig, og kjenner musikere dyktig nok til hjelp ved behov.
Skal du bruke gaflene sammen med eller i stedet for strengene på pianoet?
Tanken var - så det skulle være "enklere" - nettopp å bruke tangentene, inklusiv hammer, men ikke ikke streng. Slik jeg forstår det med den type piano som Wurlitzer og Rhodes' er, skapes det lydbilde av stemmegafler, samtidig vil det gjøre at pianoet kan spilles på med langt lavere volum ( så headsett kan brukes ) uten at det blir så høyt.
Det brukes forsterker til slike type piano.
Sitat av Quiztneffer Vis innlegg
Tanken var - så det skulle være "enklere" - nettopp å bruke tangentene, inklusiv hammer, men ikke ikke streng. Slik jeg forstår det med den type piano som Wurlitzer og Rhodes' er, skapes det lydbilde av stemmegafler, samtidig vil det gjøre at pianoet kan spilles på med langt lavere volum ( så headsett kan brukes ) uten at det blir så høyt.
Det brukes forsterker til slike type piano.
Vis hele sitatet...
Du vil altså bygge om et klassisk piano til å bli elektrisk. Din foreslåtte fremgangsmåte er å erstatte strengene med metallameller av noe slag - f.eks stemmegafler - og plukke opp lyden fra disse elektromekanisk, akkurat sonm på de elektriske pianoene du nevner. Er det korrekt oppfattet?

Hvor DIY vil du gjøre det, hva er din kompetanse og hva slags budsjett opererer du med? Er det stemmegaffelmetoden du primært ønsker å benytte, eller er den bare en tanke du har, slik at eventuelt andre forslag også ville være av interesse?
Sist endret av Myoxocephalus; 5. januar 2021 kl. 14:33.
Hei, @Myoxocephalus - tusen takk for at du bidrar med litt liv på min lille tråd.
Jeg kan legge ved tegninger jeg har av planen min i morgen, de ligger på skolen, men ja - du har tolket det nær sagt korrekt.
Om hele pianoet skal brukes tviler jeg noe på, det er ikke hensiktsmessig når ikke strengene lenger er der. Manualen og mekanikken er det som behøves, litt avhengig av hvordan pianoet jeg velger bruke er ser jeg på disse løsningene.

Hva angår min kompetanse er den god innen enkelte områder: møbel, materialer og design er hva jeg tar min master i; musikkinstrumenter og musikk er en del av hva min hobby består i(passet med i på slutten av begge setningene).
Stemmegaffel er ønskelig da dette ikke lager så mye lyd, et ønske med dette prosjektet samsvarer med den originale planen til Rhodes (at flere kunne spille i samme rom).
Dette er en idé som har funnes i lengre tid, men først nå passet det seg å se det gjennomført - det er et valgfritt fag ved skolen der vi kan lage ting vi ønsker og har tenkt på. Følgelig er det ikke slik at dette må være gjort slik eller slik - jeg er åpen for input - faktisk veldig mottagelig.
Skjønner!
Jeg ser ingen grunn til at forslaget ditt ikke skal fungere, så jeg får ikke helt taket på hva du egentlig er usikker på? Men uansett, hvis du bare vil ha noe som er stille, så har jeg grublet litt på et design som er enda stillere. Og elektromekanisk sett enda enklere å konstruere: Idéen min baserer seg på spoler og magneter. Hvis du drar en liten magnet inn og ut gjennom en spole, så vil du generere en strøm. Dette er et eksperiment vi alle utførte på ungdomsskolen. Jo fortere du flytter magneten gjennom spolen, jo større utslag får du på måleinstrumentet. Fortegnet snus når magneten dras ut igjen. Dette passer jo veldig bra med hammerne til et piano! De går allerede frem og tilbake når man spiller, og det burde være en smal sak å feste en magnet på de og træ en spole rundt. Eller noe annet lurt; jeg er ikke industridesigner. Poenget er at siden signalstyrken øker jo hardere pianisten slår, så er ikke intonasjon et problem. Det vil bli et faktisk piano av noe slag, og ikke bare et elektrisk orgel. Signalet fra hver enkelt hammer kan du så gjøre hva du vil med. Du vil ikke trenge å tenke på stemming av finmekanikk eller noe. Den observante leser vil kanskje protestere mot tanken om at du også lager et signal når hammeren faller tilbake til hvileposisjonen, men siden denne pulsen har motsatt fortegn kan det lett filtreres vekk. Eller brukes for effekt, for den saks skyld. Ei heller er det et problem at du bare kan lage pulser: Et klassisk piano har pedaler... Akkurat hvordan man transformerer en puls til et kontinuerlig signal vet jeg ikke - jeg er ikke elektroingeniør heller! - men det burde være en smal sak å fikse og kontrollere med pedalen. Jeg beklager hvis jeg bruker begrepene litt feil her, men jeg er altså ikke pianostemmer eller instrumentmaker heller...

Det kan hende denne tanken er fullstendig blåst. Jeg kan ikke huske å ha sett noe som lignet sist jeg var på Teknisk Museum, og de hadde en imponerende samling elektriske instrumenter. Når slike enkle idéer ikke finnes i felt, så er det gjerne fordi de er teite. Men hey, nå er den din!
Sitat av Quiztneffer Vis innlegg
Tanken var - så det skulle være "enklere" - nettopp å bruke tangentene, inklusiv hammer, men ikke ikke streng. Slik jeg forstår det med den type piano som Wurlitzer og Rhodes' er, skapes det lydbilde av stemmegafler, samtidig vil det gjøre at pianoet kan spilles på med langt lavere volum ( så headsett kan brukes ) uten at det blir så høyt.
Det brukes forsterker til slike type piano.
Vis hele sitatet...
Det er ikke umulig å få til nei. Du må få laget en tinde-holder som kan holder tindene i rett avstand, og kanskje bygge ny dempe-armatur. Klangbunnen kan du også fjerne, siden det skal være stille. Det kan være et gøy prosjekt, men jeg håper du gjør det for prosjektets del, for det blir nok dyrere/like dyrt som å kjøpe et rhodes eller lignende.

Myoxo: Har du tatt høyde for hvordan toner dannes? Såvidt jeg kan skjønne beskriver du en svært komplisert LFO.

Slår du 20 ganger/sekundet på tangenten får du en 20 hz tone, ish.
Sist endret av BlueGrot; 5. januar 2021 kl. 22:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Myoxo: Har du tatt høyde for hvordan toner dannes? Såvidt jeg kan skjønne beskriver du en svært komplisert LFO.

Slår du 20 ganger/sekundet på tangenten får du en 20 hz tone, ish.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du bare tar de to ledningene fra spolen og kjører rett på en høytaler, så blir det slik. Som jeg skrev er jeg fullt klar over at det blir et kortvarig likestrømssignal. Om det er vanskelig å utnytte i praksis, så er det formodentlig årsaken til at idéen min er teit og således ikke å finne på Teknisk Museum. Men det er da ikke komplisert å lage en bølgepakke ut av en puls? Du kunne for eksempel hatt et grunnsignal og perturbert det med pulsen, non?
Såklart, det begynner farlig å nærme seg modulærsynthing da, hehe.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Såklart, det begynner farlig å nærme seg modulærsynthing da, hehe.
Vis hele sitatet...
Vent til et par av husets øvrige nerder slenger seg på og begynner å krangle om finurligheter som ikke har relevans, la tråden kverne over et par sider, og TS ender opp med å få sin egentlige problemstilling fullstendig ignorert til fordel for et et atomdrevet teslacoilorgel i god freakstil. Bare vent, det slår aldri feil!
Ok, @BlueGrot og @Myoxocephalus nå begynner det å bli spennende.
Da starter jeg med dette med spoler:
Om jeg ikke forstår deg feil med eksempelet du sikter til bruker jeg hammeren, og følgelig dens fart (ettersom hvor hardt tangenten blir presset) vil volumet og ikke tonen endres? I dette tilfellet hadde jeg ikke lenger behøvd disse tindene, men dette blir kanskje mer "synth" å regne? Da kommer jeg videre til @BlueGrot - som du nevner må jeg ha et sted for tindene og stå og mulighet for disse å justeres. Dette skal jeg kunne lage relativt enkelt, det må dog være slik at tindene ikke skaper vibrering i justereren[SIC]?
Slike tinder som du i så tilfelle snakker om hvordan får jeg laget disse? Om de skal lages selv føler jeg det må en hel del kunnskap til som ikke jeg besitter, dette må omhandle materialets resonans vil jeg mene(?)
Dette prosjektet skal gjennomføres denne måneden, men samtidig har jeg all min tid denne måneden til dette - så det er gjennomførbart.

Jeg har kanskje ikke vært flink nok til å liste opp hva jeg spør om og mine generelle undringer (utenom de nevnt over). Det som tynger dette prosjektet så langt er dette med tinder, om det viser seg vanskelig eller svært kostbart anser jeg @Myoxocephalus sin idé som inspirerende, men jeg er redd noe av "feelingen" kan forsvinne.
Ønskelig skal ikke instrumentet være særlig større enn hva en Rhodes er (følgelig litt lenger da piano ofte har flere tangenter, men dette skal kunne justeres ved å fjerne noen). Så det er "feelingen" - noe keitete begrep men i mangel av noe bedre får det stå til - samtidig med størrelsen og gjennomførbarheten av de eventuelle ideene som jeg legger til grunne i denne tråden.
Svar meg gjerne før, om dere fant noe å svare på, men jeg skal se (om jeg kommer inn på pulten min på skolen) om jeg får hentet noen tegninger. Så kan dere eventuelle sable meg ytterligere ned da.

Vil virkelig takke for innspill. Samboeren min mener dette er et idiotisk prosjekt, men det tror jeg er grunnet i det faktum der jeg egentlig skylder henne en garderobe.
Altså, ikke innholdet i garderoben - selve garderobeskapene og alt det arbeid som medfølger.
En metallstang klinger lysere jo kortere den fritt vibrerende delen er. Du må kutte til metallstenger og ha en ordning hvor de kan finstemmes. Deretter må du ha tangenter som kan la en hammer slå på disse metallstengene når du trykker ned tangenten. Dette har du 25 dager på å ferdigstille og jeg ville lagt av meg tanken med å gjøre det på et helt piano med en gang. Lag 8 toner, C D E F G A H C. Da har du en C-dur skala. Hvilket skolenivå snakker vi om?
Jeg tar master innen design, så det er ikke nødvendigvis koblet opp mot musikk - dette prosjektet er derfor å tolke til en kombinasjon av skole og hobby. Noe som egentlig er bra, tenker nå jeg.
Jeg tenker som sagt å ta tangentdelen fra et piano, som allerede eksisterer, dette løser den delen. Om jeg starter på midt C og jobber med oppover og nedover, eller som en Gausskurve hvor midt-C er normalverdi (snodig bildegjøring) så behøver jeg ikke bli ferdig med hele prosjektet.
Jeg legger ved en skisse her senere i dag @BlueGrot - uansett vil jeg så langt takke for innspill!