Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5965
MCP23008-expander kjøpt til arduino en gang, er en krets jeg undrer meg litt over. Eksemplene, ofte brukt, med arduino kan enkelt styres med "librarys" og lignende; det trenger vel dog ikke være den eneste måten?
Kan jeg bruke den med velemann k8055 som en port expander?
Slik jeg forstår det, burde dette la seg gjøre - kan noen bekrefte eller avkrefte dettE?
MCP23008 styres via en I2C eller SPI buss / interface. Arduino har slike interface innebygd. Kjenner ikke Velleman sitt K8055 (evt. K8055N) så godt, men ut fra spesifikasjonene så ser det ikke ut til at det har SPI eller I2C innebygd. Da henger det på om du kan bruke I/O utganger på kortet og programmere dem til å være et SPI eller I2C interface. Går det med K8055? Jeg vet ikke.
Det er den samme konklusjonen jeg har fattet, men takk for svar. Det er ikke alltid like festlig å godta sine egne og uønskede opptagelser. Siden jeg er inne på denne tråden, og du @tingo virker til å fatte deg på slike ting spør jeg: kan jeg bruke cd4016 som en analog multiplexer? altså styre flere utsignaler enn antallet kortet har(k8055 har 2 pwm).
CD4016 info her https://components101.com/ics/cd4016...es-multiplexer
for å ta eksemplet med pwm: CD4016 lar deg koble et pwm-signal slik at du kan velge to forskjellige pinner det skal sendes ut på, men det gir deg ikke flere samtidige PWM-utganger fra K8055.
Hjelper det?
Jepp, det hjalp. Jeg tenkte det slik at jeg kunne styre 4 - separate til, ikke dit hen at jeg styrte 4 samtidig. Takk!