Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3476
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
http://www.freakforum.nu/forum/images/icons/icon29.gif50 Pence - In Da Pubhttp://www.freakforum.nu/forum/images/icons/icon29.gif

Sikkert noen som har hørt den før men...

Personlig syns jeg 50 cent suger noe helt forjævlig, og dette er jo en festlig måtte å drite ham ut på...
Sist endret av SilverKhan; 10. november 2003 kl. 10:52.
50 blir heldigvis dissa av maaange så vi som hater han har egentlig mye å høre på fra før av
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
jaja.. jeg la den ut fordi jeg synes den var morsom, ikke bare for å drite han ut...
nei, det klarer han jo fint selv
50 cent rapper bra han.. hvis du hører på hele albumet da og ikke lever i topp-20-overfladisk-verden..
haha, han rapper jo ikke, han synger..
eneste positive jeg kan se ved 50 er at han disser ja fool..
50 blir jo forsåvidt eid av fredro star\fivestar, scarface, cadillac tah osv..
50 Cent er jo bra. Men, etter han har hoppa inn i Aftermath, hører man han konstant. Og det blir kjedelig. Akkurat som f.eks. Eminem.
men phaen har en cat som han gjort slik at han kan disse folk som har gjort vesentlig mer for industrien som f.eks wu, onyx, hova (liker ikke hova menmen) sticky fingaz, samt at han er snitch (mørda blir visstnok etterforsket av f.b.aight)
Tical[FS]: nå er ikke jeg så kul at jeg leser kingsize og sånt, og jeg driter egentlig hvem som "eier" hvem, poenget er at jeg liker musikken hans(tror ikke jeg er den eneste), og å påstå at han synger??!? hjelp...
en ting til: drop den latterlige molde ghetto lingo`en din.. kan du ikke bare skriv "FBI"?
Sist endret av Eriken; 21. juni 2003 kl. 17:47.
har dere hørt 100 rupees in da disco oxo in da club melodien bare litt kortere men det er en pakkistaner som synger
Eriken: leser ikke kingsize selv. Og hva hva har kingsize med saken å gjøre? Og jeg tror du lever i som du selv definerte det "topp-20-overfladisk-verden" hvis du tror 50 rapper bra..
Tekstene hans er wack, og angående min molde lingo så dropper jeg den ikke på kommando fra en ignorant fjortis som tror FBaight har noe som helst med en evnt lingo fra romsdalen.
hip-pop fanatiker
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
rap-/hip hop-freaks!

Den eneste hiphopen som er bra er fugees og solo-albummene til Wyclef og Lauren...

Rap suger generelt
Til-og-med Gyldene Tider "eier" all rap...
Fugees og solo-albummene til Wyclef og Lauren, tror du liker rnb Noen andre som har lagt merke til at de som liker hip-hop kan høre på alt fra mallacore til klassisk, mens de som hører på evnt pop\rock\osv ikke tåler rap (hiphop?)
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
det kan jo ha noe å gjøre med at hiphop-->klassisk er et par skritt opp i kvalitet, mens rock/punk(ikke pop)-->hiphop er mange skritt ned i kvalitet

mye hiphop og rap er bare mekka sammen på en beatbox på et par sec, med monoton sang(rap!), mens rock/punk er ordentlige instrumenter som er vanskelig å mestre, og oftest mer melodiøs en hiphop/rap(gelder seff ikke alt, men det gjelder en stor del...)

Etter min menig spiller fugees en miks av R&B og hiphop
nFF Marshall
morten's Avatar
Denne threaden startet med en sang som disser 50 cent, ikke om rap var bra eller dårlig. I bli så offtopic. Alle har sin mening om musikk, dette er like greit, ellers så hadde blink 182 solgt alle platene i verden, siden de er best og jeg har best smak.
R&B går vel under hiphop da mr.peiling, du tenker sikkert på miks av R&B og rap.

er så jævla teit å diskutere hva som er kvalitet av musikk, SilverKhan har absolutt ikke hørt nok på rap til å uttale seg.
Uansett så er musikk en smaksak, er ikke vits i å diskutere om rap er bra eller ikke her.

GOO TRANCE SIER JEG BARE SAMME 6-7 TONER OM OG OM IGJEN OMG JA DIGG MUSIKK!!!1111

Musikk er en pure smaksak, "tenk så kjedelig verden ville vært hvis alle var like he..?" som plagsomme lærere ofte sa på barneskolen
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
hiphop
R&B
Mr. Peiling? jatakk den tittelen liker jeg

Morten: i get your point...

btw: Blink 182 er det jeg vil kall.... hehe
Sist endret av SilverKhan; 21. juni 2003 kl. 19:16.
Better than thou.
Opprinnelig postet av SilverKhan
det kan jo ha noe å gjøre med at hiphop-->klassisk er et par skritt opp i kvalitet, mens rock/punk(ikke pop)-->hiphop er mange skritt ned i kvalitet

mye hiphop og rap er bare mekka sammen på en beatbox på et par sec, med monoton sang(rap!), mens rock/punk er ordentlige instrumenter som er vanskelig å mestre, og oftest mer melodiøs en hiphop/rap(gelder seff ikke alt, men det gjelder en stor del...)
Vis hele sitatet...


Eller kanskje det er fordi mange som liker rap faktisk ikke er så forbanna opphengt i å være moteslave? Fett nok at du sikkert hører på The Ramones (et eksempel) og er så jævlig kul og punktrendy som det bare faens går ann å bli, men guess what, jeg hørte på The Ramones mens du fortsatt kjøpte Trance & Dance 2000 (som nok en gang kun var et eksempel) skiver. Jeg er så forbanna lei av folk som kommer og sier at rap og hip hop bare er noen beats mekka på en maskin på et par minutter, og så lagt til vokal som rimmer, det er så mye, mye mer avansert enn det.
Selv om 8th Mile igrunn var en ganske wack film og portreterte noen ting ganske feil burde du ihvertfall se den for å få et (ekstremt) overfladisk blikk inn i hvordan hele subkulturen er, istedenfor å basere dine meninger på kidsa du går i 10-endeklasse med. Jeg sier ikke at jeg kan så forbanna mye om glamrock, og derfor disser jeg det heller ikke.

Moron.
Å være en god rapper er jo helvetes krevende. Rap er sjangeren med de beste lyrikerne, og i mine ører er den mest fengende. Så, SilverKhan, du er full av bullshit.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
Carlo:
Jeg har SPILLT musikk siden jeg var 9år og synes derfor at jeg kan si jeg veit litt om som ligger bak det å spille og lage musikk.
Mitt poeng er at det kreves mye mer av et symfoni orkester (jeg syns det blir litt dumt av meg å si at punk krever mye) enn av en dude som er skutt 7 ganger og kjenner Eminem og Dr.Dre.
Jeg innrømmer at Rap er mer en bare litt beatbox og og enderim, Men uansett, det skal faen ikke like mye til for å lære seg en beatbox, som for å lære seg å spille på et ekte trommesett...

Jeg kan vel også innrømme at jeg ikke har sett 8th Mile, men da må jeg samtidig spørre deg: Har du selv spillt et instrument eller laget noen slags rap/hiphop? Kan du si at du veit noe om det som ligger bak rap, bare fordi du sett et par filmer og hørt mye på musikken?

Jeg har hørt på punk ganske lenge, FØR det ble en "Motegreie" og jeg veit tilogmed teorien bak det å spille punk, fordi jeg spiller musikk selv.

Kan du si meg om en punkrocker ville spilt akkorden "A","A7","A5" eller "A6" og hvorfor? Du som tydeligvis har hørt på punk så jævlig lenge!

(Digg med sånne poster der man må prøve å argumentere litt!)

edit:
LocHolmz:
Er enig at det er mange gode lyrikere blandt rapperne, men jeg er ikke enig med når det gjelder hva som er fengende.

(jeg kaller ikke folk dust når jeg diskuterer med dem, det er det mest selvtreffende argumentet fordi det er så gjennomført ubegrunnet)
Sist endret av SilverKhan; 21. juni 2003 kl. 19:50.
Tical[FS]: ikke kall meg fjortis selv om jeg liker noe som befinner meg på topp 20 lista.. poenget er at jeg liker jay-z, Ludacris, 50 cent og flere andre "mainstream" rappere. fordi melodiene dems er ofte sinnsykt bra, undergrunns rap er for min del for mye fokusert på tekster, og de kunne jeg ikke brydd meg mindre om! musikk er først og fremst melodi, noe du kan bevge kroppen til og nyte, for FOLK FLEST hvertfall.
og jeg er glad jeg ikke er "undergrunn" på mange områder, det virker slitsomt å måtte oppfatte det alle andre liker som "mainstream" og å passe på å ikke like det selv!?
Sist endret av Eriken; 21. juni 2003 kl. 21:12.
En rap-artist fortjener ikke respekt før de har en musikkvideo som er bra uten nakne damer.
Eriken: leser du i det heletatt noe annet enn det du selv skriver?
Har da aldri nevnt undergrunn og en kan godt like hova ludacris og så mange mainstream hiphopere du bare orker, alt jeg sier er at 50 er wack og en snitch.. Han burde tenke seg om før han disser folk som både er bedre og har gjort mer for bransjen enn han. Selv om han er superstjerne på shady recs..
Holder han på slik han gjør nå noe særlig lengere så får han om mulig enda flere kulehull.. Husk det er en grunn til at folk får en trang til å skyte idioten heletiden..
Kan ikke alle bare innse at det er 100 % umulig å diskutere hva som er bra eller dårlig innen bl.a musikk.
Alle har sin egen smak, ergo poengløst.

Gidd å diss forskjellige mussiktyper fordi man selv ikke liker det.
teit.
Tical[FS]: du har et poeng anngående dissing! hører han har fått en del folk etter seg? men også at folk vil jobbe med han, jay-z blant annet? Men Eminem var vel også litt sånn i starten, men han har jo roa seg ned... tenker Dr. Dre vil ha samma effekt på 50-cent og!?

Sitter og fårser med gutta her nå og hører gjennom en rap og rnb mix gjort av basement jaxx, noen som har noen gode sånn mixer? 30 min +..

AppendiX: vet, men det er "gøy"..
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
Der er vi helt enige Eriken, det er jævlig gøy å diskutere musikksmak fordi det ikke finnes noe fasitsvar... man får høre en del gode argumenter og meninger om forskjellig musikk...

orker ikke å skrive noe mer nå...
Better than thou.
Opprinnelig postet av SilverKhan
Carlo:
Jeg har SPILLT musikk siden jeg var 9år og synes derfor at jeg kan si jeg veit litt om som ligger bak det å spille og lage musikk.
Mitt poeng er at det kreves mye mer av et symfoni orkester (jeg syns det blir litt dumt av meg å si at punk krever mye) enn av en dude som er skutt 7 ganger og kjenner Eminem og Dr.Dre.
Jeg innrømmer at Rap er mer en bare litt beatbox og og enderim, Men uansett, det skal faen ikke like mye til for å lære seg en beatbox, som for å lære seg å spille på et ekte trommesett...

Jeg kan vel også innrømme at jeg ikke har sett 8th Mile, men da må jeg samtidig spørre deg: Har du selv spillt et instrument eller laget noen slags rap/hiphop? Kan du si at du veit noe om det som ligger bak rap, bare fordi du sett et par filmer og hørt mye på musikken?

Jeg har hørt på punk ganske lenge, FØR det ble en "Motegreie" og jeg veit tilogmed teorien bak det å spille punk, fordi jeg spiller musikk selv.

Kan du si meg om en punkrocker ville spilt akkorden "A","A7","A5" eller "A6" og hvorfor? Du som tydeligvis har hørt på punk så jævlig lenge!
Vis hele sitatet...
Du sier at det kreves mer av et symfoniorkester enn av en idiot som kjenner Dre og Eminem, og har blitt skutt syv ganger. By all means, jeg liker ikke 50 Cent, men symfoniorkestre spiller somregel musikk de ikke har laget selv engang. For deg er kanskje rap 50, Eminem og Ja Rule, men det er så mye mye mer, og når du disser rap uten å ha hørt annet enn det som blir spilt på radio en og annen gang irriterer det meg voldsomt. Sier heller ikke at det skal mer til å lære seg beatbox enn å spille trommer, men mange av de, i mine øyne, beste gruppene bruker ekte instrumenter i musikken sin, ikke beatboxer.

Jeg har faktisk spilt instrument ja, spilte mye gitar før, og jeg har også prøvd å lage litt beats, og skrevet noen stroffer, men jeg er absolutt ingen poet, og har ei heller kunnskapene til å lage noen skikkelig gode melodier. Og om du tror jeg er en eller annen liten rapfanboy tar du skammelig feil.

Når det gjelder om en punker ville spilt «A», «A6» osv. så kan jeg overhodet ikke svare på det, men jeg påstår da heller ikke at jeg kan det, og disser ikke punk ettersom jeg ikke vet hvor mye skill det faktisk kreves for å spille det. Det gjør du med rap, uten å ha noe innsikt overhodet.

Rap fenger kanskje ikke for deg, men er det ikke kjedelig å ha en ganske monotom smak? Jeg liker musikk som er bra, ikke musikk som er innenfor en spesiell kategori.
original reprint
xaff's Avatar
Det er som Appendix sier, smaken er som baken.

Jeg liker å tro at jeg har en bred musikksmak. Jeg hører på mye, men har ikke sansen for rap/dance/trance/techno/pop. Jeg baserer min mening på hva jeg har hørt, altså for det meste bare overflatemusikk. Sånn er det jo med alt. Blink182 er 'overflatepunk', Eminem er 'overflaterap' og DJ etellerannet er 'overflatedance'.

For meg virker det som om rap bare er to 'beatriff' om hverandre, en for refreng og en for vers, kanskje litt 'funkye' lyder innimellom, banning og snakk om hvor tøff han som rapper er. Så jeg kan ikke helt skjønne hvordan de kan være gode lyrikere. (Før dere rapfans flamer meg nå, husk jeg har bare hørt på overflaten, dere kan gjerne gi meg noen navn på noen gode lyrikere.)

Klassisk er kanskje ikke så veldig orginalt (Les: ikke i det hele tatt), men det krever en god del evne å være så samspilt i en så stor gruppe. (Dette vet alle sammen som har prøvd å spille noe instrument sammen med noen andre, det skal litt til å virkelig være samspilt.)

Å diskutere musikk blir egentlig som å diskutere hva som er best av cola og pepsi. Men det er jo artig å høre hvorfor folk liker det ene og det andre.

Carlo, punkeren ville spilt de akkordene på den skalaen for at det ville blitt punk av det, elns. d-:
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
Hvis du hadde sett musikken jeg har på HD'en hadde du ikke kalt musikksmaken min monoton... Jeg hører spesielt mye på punk og rock, men jeg hører like mye på reggae og ska (ikke bare ska punk) og også mye 60-70talls musikk

symfoni orkesteret ble nevn i sammenheng med det å spille vanskelig musikk i forhold til det å spille (les:fremføre) rap...
Det er forsåvidt vanskeligere å lære seg å mestre en cello eller en oboe enn å finne på en god beat, ihverfall etter min mening

Mye av den rappen jeg har hørt har ikke nødvendigvis kommet til meg gjennom ZTV og topp20, det er en del i klassen som digger rap, og hører på rappere som er populær (eller har vært det) uten å ligge på hitlistene... men jeg innrømmer at jeg ikke har dykket så dypt i det grumsete rap-havet at jeg kan uttale meg om all rap, jeg har vel generaliser endel her, men min kritikk var først og fremst rettet mot 50 cent, og lignende rappere jeg har hørt, (som ikke har vært så kjente, B-kjendis rappere som spilles på f.eks crossfade, ZTV)

Enig med Zaff, gi oss noen (helst mange) navn på forskjellig bra rap som gir et (om enn lite) innblikk i all den gode rapmusikken som tydeligvis finnes...

A5 ville blitt spilt siden det er en Powerchord, noe som spilles fordi vanlige akkorder blir falske og stygge med distortion...

edit:
Det bør jo nevnes at rappen er en reaksjon på samfunnet rapperene levde/lever i og hvis folk føler at de kan identifisere seg med rappens kultur, uansett om den ligger på hitlistene, syns jeg de har en "grunn" til å høre på det.
50 cent derimot, han markedsfører jo faen meg at han har solgt crack og blitt skutt på!!!

"Hei! Jeg har blitt skutt på og jeg har solgt dop! Kjøp plata mi da! Så jeg får spedd på narko formuen min litt! Og forresten kjenner jeg Eminem og Dr.Dre..."
Sist endret av SilverKhan; 22. juni 2003 kl. 21:53.
Better than thou.
The Roots, Roots Manuva, N*E*R*D (som forøvrig gav ut to versjoner av plata si, den ene med kun instrumenter), Mos Def, Talib Kweli, Nas, Dan the Automator, El Da Sensei, Blackalicious, Artifacts, Gangstarr, 9th Wonder (selv om han egentlig er DJ lager han muligens best melodier av alle), Athletic Mic League, Rakim, All Natural, Necro, Kool Keith, Sole, Opaque, Son of Light, Non Phixion. For å nevne noen.

[Edit]
Og jeg er helt enig, 50 er en liten tøs, og jeg liker overhodet ikke musikken hans.
[/Edit]
enig med Carlo, og ville bare legge til et par navn til :]

7L & Esoteric, Atmosphere, AZ, GangStarr, Anticon, El-P, J-Live, Rakim, Big L, D.I.T.C, Classified, Akrobatik, Dead Prez, Jedi Mind Tricks, Aesop Rock, Arsonists, Black Star.
Mainstream rap er ikke representativt for rap-sjangeren. Det meste som havner på Topp 20 er kun laget for å selge.

Men hva er egentlig bra musikk? Hardtslående politisk budskap, morsomme tekster, fengende rytmer? Må musikken ha vært vanskelig å lage for å være bra? Dette kan vi bare gi opp å diskutere. Folk får høre på det de synes er bra musikk - det er meningsløst å prøve å "omvende" noen.

Kan legge til noen rappere til Carlo sin liste: Black Eyed Peas, Paul Barman, Common, Abdominal (sjekk ut DJ Format - Music for the mature b-boy), Jurassic 5, Cunninlynguists, Copywrite, Blueprint, Del, Gangstarr, J-Zone, Illogic, Jedi Mind Tricks, KRS One, People Under the Stairs, Mr. Lif, Prince Paul.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Og så glemte vi Wu-Tang Clan, Run DMC og Public Enemy?? Setter opp Organized Konfusion og Ultramagnetic MCs i samme slengen.

gaucho: gode poenger du har der, ja

forresten: Selv synes jeg at 50s album er helt greit å høre på. Endel fengende låter der. At han ikke er noen fantastisk bra mc er jeg helt enig i, men jeg hører gjerne albumet f.eks. på fest.
Sist endret av Dekilaz; 23. juni 2003 kl. 00:14.
ok, bare for å poste noen strofer\punches\bars som jeg synes hadde vært artig å dele med de som tror rapping bare er meningløs tekst opplest rytmisk.
Litt skryting men humor finnes det ihvertfall

"Ask Beavis i get nothing but head"-BIG L
"I got more paper then the new york post"-BIG
"You cant spit nigga so you obviously must swallow"-Masta Ace
"I put my dick in ya ear, and fuck what you heard" - Rakim
"Because Love backwards is Evil (evol)" - Rakim
"You ain't dope because you sniff it, that just makes you a wack rapper and a drug addict" - Ras Kass
"Fuck batman and robin i'm robbin with a bat man" - Rock
"I rock heads like Mt. Rushmore, fo(u)r dead presidents" - OMA
"If Faith have twins she probably have Tupac's - Get it, two Pacs." - BIG.
"U Think u hardcore? U need to see God more" - KRS-One
"I'm Black and I'm Proud -Irrelevant, I'm Black and Intelligent" - KRS-One
"Like masturbation, u're the only one feeling yourself" -106 & Park Freestyle


"My beats travel like a vortex, through your spine
to the top of your cerebrum cortex
Make you feel like you bust a nut from raw sex" - RZA

"socrates, philosaphies and hypothesies can't define why I be droppin these mocaries,
lyrically perform armed robbery...." INS

"the blue is for the crips, the red is for the bloods, the whites for the cops, the stars come from the clubs, or the slugs that ignites, through the night, by the dawn, early light why must sons be fighting for the stripe..." - RZA
ja de tekstene der satte jo livets dype meninger i et nytt lys..
^^ det der var ikke et eksempel på dype meninger, de blir sjelden trykket sammen i 1 bar, men eksempler på intelligente punchez. Husk de barene der er inne i tettpakkede raps så om du hadde hørt låta så regner jeg ikke med at du hadde oppfattet mer enn 1/3.
Meningsfulle låter du kan høre på kan f.eks være
wu tang clan - for a better tomorrow
wu tang clan - triumph
ellers så dropper rza sience på imposssible
Haha for en rar sang..
Litt ny i diskusjonen her ja, men jeg skal fighte litt mer for rappen.

En ting som er blitt lite fokusert på er innholdet i my rapmusikk. Dte går som regel på livet til artisten på godt og vondt, og er faktisk interresant og høre på.

Jeg personlig hører mest på en artist: NINA, en del av Death Row, som har veldig dype tekster, med veldig spirituelt innhold, noe jeg finner _ytters_ tilfredstillende og behagelig å høre på, fremfor noe som høres ut som en gressklipper som krasja i en brødrister.
Dont get me wrong, jeg hører endel på trance/techno/dance, men det er mest til fest og moro.

Til vanlig er det musikken jeg nevnte overnfor utrolig beroligende og fanger min oppmerksomhet.

*Tilbake til tema*: Det jeg prøver å få frem er at jeg mener rap (endel, LAAANGT i fra all) har mer skjel enn mye annen musikk.
Ta f.eks pop musikk (som btw kan være hva som helst), som er produsert KUN for å selge. Det er det som skiller endel rapartister fra andre.

Jeg håper noen klarte å tyde hva jeg ville ha frem.,

QT
skal være enig i at hvis du gir ut under et undergrunn eller uavhenig selskap er penger kanskje ikke det viktigste..
men jeg synes nå rytme er det som er det essensielle i musikk(se afro gutta med trommer og funky regn danser)? menne smaken er jo som kjent delt..
Sist endret av Eriken; 26. juni 2003 kl. 00:41.