Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1310
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Heisann!

Jeg kom akkurat over serien Suits, en serie jeg likte svært godt!

For de som ikke har sett den, så skal jeg kort forklare hva den går ut på. Det er en serie der en fyr som har droppet ut av skolen, begynt og tjene penger på ulovligheter og ender opp på ett jobbintervju med ett uhell. Det er ett jobb intervju som hjelpeperson til en advokat, og slik går serien. Disse løser for det meste saker som har med firmaer å gjøre, men også en del private saker.

Disse jobber hele tiden med å finne løsninger så klienten slipper billigst mulig unna, og det virker som at de alltid har kort tid på det de driver med. De jobber i ett kontorlokale med meget høy standard, og dress er arbeidsantrekk.

Etter jeg hadde sett ferdig denne serien ble jeg veldig nyskjerig på advokatyrket, og har funnet ut at man må ta ett 5 årig masterstudie i jus for og bli advokat.

Men det jeg lurer på her er hva gjør egentlig en advokat? Er det som i serien, får inn saker, og gjør alt mulig for og få klienten til og slippe billigst mulig unna?
Fint om noen hadde beskrevet fra a-å hva en advokat/jurist driver med
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Du kan ende opp med å skrive selvangivelser for folk eller hjelpe folk med dødsbo. Har for øyeblikket en jurist som hjelper til med sistnevnte, men han er jævlig dårlig siden har ikke har tid til noe som helst siden han har for mange saker samtidig.
Snakket med en tidligere advokat. Responsen rundt akkurat hvordan det var som advokat var:
- Lang utdannelse
- Masse, masse papirarbeid/tolkning av lovverker
- Too many cases, too little time

Spennende arbeid, man må jobbe hardt og engasjert, og alltid være klar for mye reising. Ble for mye i lengden for han karen, men passet bra på CV'en uansett. Hehe!
I tillegg til fem år studie:

Du må ta et obligatorisk advokatkurs som tilbys i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Tromsø.
Du må ha minst to års godkjent juridisk praksis, vanligvis som advokatfullmektig, dommerfullmektig, eller politifullmektig.
I løpet av praksisperioden må du ha ført minst tre rettssaker for domstolene, eller ha gjennomført rettsmeklinger etter nærmere bestemte regler.
Det kreves at du har hederlig vandel (ikke dømt for alvorlige forhold) for å få bevilling som advokat.
Vis hele sitatet...
I den lille byen jeg bor i med seks tusen mennesker, så bruker også advokatene å være eiendomsmeglere.
Sist endret av mo3; 3. juni 2012 kl. 23:58.
Som jurist kan du jobbe i Skatteetaten og drive med saksbehandling av uføre, hjelpemidler osv osv. , Du kan jobbe i UDI og drive med saksbehandling av asylsaker. Mange som jobber som Juridisk rådgivere for diverse..

Lang utdanning, populært, vanskelig og komme på jobbmarkedet. Ikke forvent høy lønn innenfor staten.