Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9368
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Heisann.

Idag skal jeg konsumere alkohol, og har dermed kjøpt meg en flaske jack daniels (måtte jo prøve dette, fordi epic mealtime bruker det hele tiden xD)

Og det jeg lurte på, er det noen som har tips til cocktail? Og helst med varer som er på en vanerlig mat-vare butikk
Vanligste er vel cola
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Jack 'n Coke er jo en velkjent drink. Men mange mener jo at man ikke skal blande ut whiskey, men det får du nå gjøre som du vil med.

Her er det ihvertfall en god del -> http://www.jackdaniels.com/recipes/cocktails.aspx
Sist endret av Freaken; 31. mars 2011 kl. 16:15.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Jack on the rocks er jo en slager
Jack on the Rock er min favoritt, men også veldig godt blandet ut med cola eller canadian gingerale. Du kan jo altids teste Whiskey 'n' Sour, halvparten Jack og halvparten Sour Mix.
Sist endret av holy_toy; 31. mars 2011 kl. 16:19.
Jack and Coke og Jack and Ginger er kanskje de vanligste av de helt enkle, men jeg tror ærlig talt at du får mer ut av å google. Her er det mange valg ihvertfall - noen krever mer enn andre. Men du kan jo lage de fleste drinker med 'vanlige butikkvarer' om du bare har en eller flere typer brennevin.
Sitat av Freaken Vis innlegg
Jack 'n Coke er jo en velkjent drink. Men mange mener jo at man ikke skal blande ut whiskey, men det får du nå gjøre som du vil med.

Her er det ihvertfall en god del -> http://www.jackdaniels.com/recipes/cocktails.aspx
Vis hele sitatet...
Du mener vel whisky? For all del så skal han bare blande ut whiskeyen sin. Tingen er at hvis det er noe godt som Lagavulin så skjemmer man ikke bort de gyldne dråpene..
Sist endret av kengro; 31. mars 2011 kl. 16:26.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du kan også lage en "Irish Coffee"-lignende variant med Jack, hvis du ikke liker å drikke den bar. Selv foretrekker jeg å drikke den romtemperert i et Whisky-stettglass (hva enn de heter; slashdot?).
Å gud, ikke denne diskusjonen her en gang til? Det er ike å sløse boret god whisky, noen liker å blande den ut, andre ikke, jeg liker begge deler. La folk drikke whikyen sin slik de vil.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Tenker jeg går til innkjøp av cola, og blander JD 1/3 med cola, men anbefales det og skaffe en drinkmix også?
Superlurker
merulz's Avatar
Sitat av kengro Vis innlegg
Du mener vel whisky? For all del så skal han bare blande ut whiskeyen sin.
Vis hele sitatet...
Whisky = Amerikansk
Whiskey = Resten av verden


Men OT, en blander ikke ut godsakene.
Sist endret av merulz; 31. mars 2011 kl. 16:36. Grunn: i stand corrected.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av kengro Vis innlegg
Du mener vel whisky? For all del så skal han bare blande ut whiskeyen sin. Tingen er at hvis det er noe godt som Lagavulin så skjemmer man ikke bort de gyldne dråpene..
Vis hele sitatet...
Nope, jeg mener whiskey

Forøvrig er Jack Daniels ikke en bourbon heller, men en tennessee whiskey. Så det så.
Jack Daniels, Ingefærøl, Sour mix og roses lime. Funker fjell
Sitat av Freaken Vis innlegg
Nope, jeg mener whiskey

Forøvrig er Jack Daniels ikke en bourbon heller, men en tennessee whiskey. Så det så.
Vis hele sitatet...
Bullshit.
Jack møter alle krav som skal til for å kalle det bourbon. Men, siden de skal være så enormt kule så kaller de det tennesee whiskey. Jack er bourbon, les deg opp på sprit før du kommer med bastante slutninger.

Jeg ser heller ingen problemer med å blande bourborn med andre ting. Det er jo ikke akkurat et kvalitetsbrennevin.
Et par favoritter:
-Old Fashioned(bourbon, angusutra, sukker, appelsinzest)
-Whiskey Sour(bourbon, sitronsaft, sukkerlake, angustura)
-Lynchburg Lemonade(bourbon, cointreau, 7up, lime)
For ordens skyld: Whisky er den skotske stavemåten. Whiskey er den opprinnelige irske stavemåten. Denne brukes også i USA.

Mao, Whisky er BARE whisky, mens whiskey også omfatter Bourbon, rye og andre sprittyper destillert fra korn.

BTW: Whisky ble først produsert ved å destillere øl

Sitat av moret Vis innlegg
Bullshit.
Jack møter alle krav som skal til for å kalle det bourbon. Men, siden de skal være så enormt kule så kaller de det tennesee whiskey. Jack er bourbon, les deg opp på sprit før du kommer med bastante slutninger.
Vis hele sitatet...
+1

Whiskey sold as Tennessee whiskey is also defined as Bourbon under NAFTA[1] and is required to meet the legal definition of Bourbon under Canadian law,[2] but some makers of Tennessee whiskey do not label their product as Bourbon and insist that it is a different type of whiskey when marketing their product.

Another place that produces major brands of bourbon is Tennessee, although the bourbon produced in Tennessee is often not labelled as bourbon by the three companies that produce it – with Jack Daniel's being a notable example. However, the methods for producing Tennessee whiskey fit the characteristics of bourbon production, and “Tennessee whiskey” is legally defined under the North American Free Trade Agreement (NAFTA) and some other laws (such as the law of Canada[18]) as the recognized name for a straight bourbon whiskey lawfully produced in the state of Tennessee.
Jack og cola

Jack og Ingefærøl (må være tørr)

Lynchburg lemonade (jack, tripple sec, sitronsaft, toppes med sprite eventuelt soda)

Apple jack (apple sourz, jack, sitronsaft, toppes med sprite)

Jack, Chambord, limesaft toppes med tranbærjuice

New York Sour (samme som whiskey sour men med en liten splash rødvin, gir en mye mer balansert smak)
Sist endret av danseku; 31. mars 2011 kl. 17:01.
Har aldri blandet ut jack daniel's... den er ganske god å drikke bar, selv med den sterke brente smaken!

Whiskyer gode å blande med f.eks. pepsi max er grants, lord calvert. Kan blande 50\50 og fremdeles skjule smaken.
Sitat av danseku Vis innlegg
Lynchburg lemonade (jack, tripple sec, sitronsaft, toppes med sprite eventuelt soda)
Vis hele sitatet...
Verdens beste drink! Ihvertfall om den lages slik jeg har lært den på BarAkademiet. 2cl. Jack, 2cl. Cointreu eller Triple Sec, og 2cl. Sour Mix mikses (og kjøles) i en shaker. Fyll et longdrinkglass med isbiter, og hell over. Fyll opp med Sprite. Pyntes med en limewedge.
Prøv og bytt ut spriten med soda og sleng i en dæsj angostura bitters, blir mye bedre og friskere imo.
*grøss* cointreau.... Verste shotten jeg noengang har smakt må være B52, takket være cointreauen
Her en bra oppskrift som pleier å funke:

1. Finn et glass, evnt. en kopp.
2. Fyll isbiter i glasset/ koppen.
3. Hell oppi Jack D. til isbitene er dekket.
4. Len deg tilbake og drikk Jack D. mens du etterlever
W. Churtshill' s filosofi om: 'sitt hvis du ikke trenger å
stå, ligg hvis du ikke trenger å sitte..'
5. Punkt 1, 2, og 3 kan du godt hoppe over.

Ha en god kveld
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Her en bra oppskrift som pleier å funke:

1. Finn et glass, evnt. en kopp.
2. Fyll isbiter i glasset/ koppen.
3. Hell oppi Jack D. til isbitene er dekket.
4. Len deg tilbake og drikk Jack D. mens du etterlever
W. Churtshill' s filosofi om: 'sitt hvis du ikke trenger å
stå, ligg hvis du ikke trenger å sitte..'
5. Punkt 1, 2, og 3 kan du godt hoppe over.

Ha en god kveld
Vis hele sitatet...
Hehe.. Hvor fant du det sitatet? Lyst il å ha det i den engelske sitat samlingen min. Men finner de tikke på google.

PS: Jeg har kjøpt meg ei flaske Jack i dag. Og lurte på åssen blandingsforholdene er med Cola. Så takker til alle som har svart i denne tråden! Skal blande meg en i kveld. Har kjøpt glass Cola, og har isbitene klare.
Sist endret av Thcolthon; 8. april 2011 kl. 15:57.