Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  127 68301
Det er ganske vanskelig å finne litteratur om akkurat den problemstillingen; GABA supplement vs. Pregabalin. Men det er ingen interaksjoner mellom de to, så det er jo verdt et forsøk. GABA fungerte hvert fall for meg da jeg opplevde den angsten jeg har opplevd, som er en kort periode med angst som antagelig går under diagnosen generell angst (GAD), med tilfeller av panikkangst.

Nå bruker jeg det kun i de dagene etter jeg har brukt rusmidler, uavhengig av hvilket rusmiddel, og jeg har ikke vært plaget av angst siden.
Er det noen som har personlige erfaringer med mildere bieffekter enn angst, depresjoner og søvnproblemer? I sommer røyket jeg så og si hver dag i tre måneder, og i tiden etterpå slet jeg både med håravfall, anspenthet og til tider ganske ubehagelig skjelving.

Et kjapt søk på "skjelving" på wikipedia henviste meg til en lenke om serotonin-nivået, men jeg ble på en måte aldri overbevist. Så, er det noen med større kunnskaper om meg, som kan fortelle meg de effektene jeg merket kunne ha vært på grunn av et ustabilt serotonin-nivå, og derfor også relateres til cannabisbruken?
Tror nok en lege skulle kunne gi deg svar på spørsmålet ditt
Håravfall? Hvis den bivirkningen er tjall-relatert, må det ha vært suuperdårlig tjall og en tjalltype du bør holde deg laaangt unna!
Dårlig shit var det ikke ;-) Fastlegen hørte jeg ingenting fra etter å ha vært innom for konsultasjon og blodprøver. Hår"avfall" er kanskje et litt for drøyt ord, det var såppass at det lå igjen (en merkverdig mengde) i dusj, vask og på gulvet etter dusj osv

Får vel bare gå til nevrologen når jeg kommer hjem fra studiestedet allikevel, hadde håpet det var en litt enklere løsning på saken. Stress kan forresten også ha spilt en rolle, hadde to jobber hele ferien - med både dagvakter, kveldsvakter og nattevakter på samme dag.
Ja, stress kan medføre håravfall. Og legen er nok uansett flinkere til å gi svar enn oss dophuer her..
Leger varierer, det er få ikke-spesialiserte leger som vet mer om et ikke almenkjent emne, enn det en gjør selv ved ti minutters søking på internett.

Her er et forum hvor folk diskuterer det spørsmålet som ble stilt her.

Her er en hårspesialist som besvarer et slikt spørsmål. Givende svar, ikke sant?

Det er lite sannsynlig at cannabis forårsaker hårtap, grunnen til det er at cannabis reduserer blodtrykket, noe som er positivt for hår - stress øker blodtrykket. Antagelig er folk med arvelig hårtap på jakt etter en årsak til hårtapet, det er derfor en kan søke på nesten alle stoffer, mineraler, etc. sammen med "hairloss" på Google, å finne folk som tror at stoffet de tar forårsaker hårtapet.
Bestiller GABA og gir det et forsøk ja, men kan jo være det fungerer bedre for han om han bruker det ilag med 5-htp og? Iforhold til kun Lyrica liksom..
Det er enklere å besvare eller forsøke å besvare hvis du kan si hva det gjelder.

5-HTP kan ikke skade med mindre vedkommende også bruker antidepressiva (les SSRI), så det er ingen grunn til å ikke prøve.
Kompisen min har alltid vært litt opp og ned på psyken, men ikke noe krise, en dag røyket han litt for mye hasj(brukte cannabis,amf,anabole steroider) og det sa pang etterfulgt av 3 måneder i nervehelvete. Etter den tid blir han alltid helt sykelig dårlig etter han ruser seg, kan gå flere uker i depresjoner, blir dårlig rett etter han setter ei sprøyte med bol f.eks, dagene etter litt hard speeding er helt forferdelig, holdt seg i over en måned uten å drikke alkahol men kan til og med av det bli veldig dårlig og få deperasjoner. Noen dager er og alt er som vanlig, men desto verre blir det når nedturen kommer, skal VELDIG lite til for at han blir dårlig, store humørsvigniner, testet mye forskjellige medisiner, bruker f.eks lyrica, men til vanlig når han er "Bra", så er han mye mer passiv enn til vanlig og ikke den glade gutten han var før alt det her skjedde, mangler litt livsgnisten kan du si..

En ting som er verdt å nevne, når han bruker amf nå f.eks, så er han VELDIG bra så lenge rusen varer, men nedturen er preget av syke angst bølger, derfor jeg er ganske sikker på det kan være de nivåene du omtaler som ikke er heelt på stell :P
Sist endret av et eller annet; 14. november 2007 kl. 23:47.
Når en har slike plager som er ute av kontroll, bør en ta en lang pause fra rusbruken og bol. For når en trenger rusmidler for å ha det bra, da er ikke lenger de rusmidlene bra for en, det er gått fra rusbruk til rusmisbruk. Årsaken til den uønskede tilstanden er rus og bol, ergo fjern årsaken.

Fremfor 5-HTP ville jeg forsøkt L-tryptofan, sammen med GABA.
Joda, helt med på den, men når han har holdt seg unna alt utenom jobb og medisiner i en måned å blir dårlig i ei uke etter å drukket seg full en kveld...da er det noe som ikke henger helt på greip. Han må ikke bruke rusmiddel for å ha det bra, kan være bra uten det lissom, men bare bittelitt rusmiddel for han til å ha det veldig bra(Skrev det for å sammenligne med det som du skrev i starten av tråden, at amf o.l frigir mye av de stoffene som tydeligvis har lav verdi, for så å treffe bakken)
Han har ikke røykt Hasj siden dette her skjedde for over 2 år siden ca, bare pga frykten for å bli så dårlig som han ble da.

Trorru ikke det er verdt et forsøk å bestille det her å teste da?
Glemte å nevne, han har noe som blir kalt "Bipolar lidelse"
Hvis han har diagnosen bipolar lidelse så regner jeg med at han med all sannsynlighet tar medisiner for det. Slik som du beskriver har han nok bipolar lidelse med overvekt av depresjon. Derfor går han på medisiner som SSRI eller SNRI. Når en bruker sånne medisiner skal man ikke bruke 5-HTP eller L-tryptofan.

Du kan teste GABA for angst- og nerveproblemene, men bipolar lidelse er en alvorlig sykdom, og det finnes ingen mirakelkurer. Det som er med bipolar lidelse er at det er forårsaket av en klinisk "feil" i hjernen fremfor ytre årsaker, selv om disse påvirker. Fortsett med medisinene foreskrevet av legen og håp på det beste.
Ok, han har ikke gått på -Depresjons-medisiner-, bare medisiner mot angst og uro, men nå den siste uken har han startet på antidepresive og det gamle humøret og sinnsyke temperamanget hans har komt tilbake. På papiret har han bipolar-lidelse SVAK, noe han ble diagnosert med etter å vært diagnosert med ADHD.Var i sammenheng med en søknad om å få jobbe i nordsjøen psykologen hans skrev.Siste uken har han ikke hatt angst eller noe, bare vært i veldig bra form, men temperamanget hans er totalt ute av kontroll, slik det var før når han var i fin form.. Vanskelig og forstå at å bytte fra angst-medisiner til antidepresive skal få den virkningen, så fort..
Sist endret av et eller annet; 16. november 2007 kl. 20:05.
jeg bestillte 5-HTP og Tyrosin fra dnavitamins, men det står L-tyrosine på den ene bokksen og L-Lysine på den anndre. Har jeg fått det jeg skal?
Edit: virker som jeg har fått lysine istedenfor 5-HTP, men hva er egentlig L-Lysine?
Sist endret av jayforall10; 19. november 2007 kl. 12:12.
▼ ... over en uke senere ... ▼
L-lysine er ikke det du skal ha, klag... L-lysine er en aminosyre som hjelper med opptak av andre stoffer og muskelbygging (nei, du blir ikke større og sterkere av det).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
er det lovlig å kjøpe 5-HTP vials fra nettet? f.eks fra deva? i små mengder såklart
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen som har erfaringer med å bruke GABA, 5-HTP og Melatonin om hverandre? Er litt redd for å kombinere feil, og dermed få en uønsket effekt. Er det trygt helsemessig, noen av det som vil miste effekten ved bruk av det andre, eventuelt hvor lang pause man burde ha før man begynner igjen (siden det ikke skal brukes i lengre perioder enn 3 måneder)?

Må bare vite 100% før jeg prøver det.

Takk for svar, og en kjempepost!
Sist endret av Mowie; 23. juni 2008 kl. 02:27.
du øker vel kroppens melatonin nivå når du tar 5htp. Så du kan heller se om du trenger melatonin piller også etterhvert. gaba kan man ta sammen med 5htp, men jeg merket ingen ting av gaba, men 5htp funket bra
De kan alle tre kombineres, bare sørg for at du tar tilskuddene før du legger deg. Jeg kan ikke se hvorfor en pause skal være nødvendig, særlig ikke hvis tilskuddene fungerer for deg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Vil først takke trådstarter for et flott initiativ og en god post! Men jeg så en del hull og mangler som jeg tenkte å utdype litt. Noe så jeg også som litt feil eller misvisende. Jeg vurderte lenge frem og tilbake om jeg skulle poste denne eller ikke. Denne posten kan virke litt kverulant, men det var ikke ment sånn. Tanken bak det er at nåværende og fremtidige brukere skal få en litt utdypende post bak førsteposten.
Denne tråden føler jeg har gått litt i glemmeboken også, noe jeg følte var litt dumt ettersom den er såpass bra. Posten min trekker fram denne igjen, for jeg tviler ikke på at flere brukere enn meg vil ha bruk for den.



Det som skjer, som mange sikkert vet, er at når man tilfører hjernen rusmidler tar disse opp plassen til de naturlige neurotransmitterne i hjernen.
Vis hele sitatet...
Selve rusmidlene tar ikke opp plassen til nevrotransmitterne, men stimulerer det presynaptiske nevronet til å frigi mer transmitterstoffer(hvilke avhenger av rusmiddelet). Det blokkerer også transportørene(dvs. hindrer reopptak). Rusmiddelet kan også påvirke den postsynaptiske cellen til å ta opp mer transmittere.

Andre stoffer igjen virker som agonister eller antagonister for stoffer som også er i hjernen fra før av(eks. heroin/morfin/opium, osv virker som agonister for kroppens naturlige opioider(enkefaliner, endorfiner)).

Benzodiazepiner, alkohol, barbitutarer, ghb, anestesimidler, mm binder seg til ulike steder på GABA(a)-reseptorproteinene(direkte ionekanaler(ionotrope)), men alle forsterker virkningen av GABA. Benzoer virker ved å øke frekvensen på åpning av Cl-(minus)-kanalene, mens barbitutarene forlenger åpningstiden(fører til endringer i membranpotensialet - noe jeg ikke skal gå nærmere inn på nå)
Alkohol øker aktiviteten til GABA(a)-reseptorene - dvs. ved de fremkaller økt inhibisjon. Kronisk alkoholforbruk er vist å nedregulere GABA(a)-reseptorer, noe som kan være med på å forklare toleranseutvikling.
Alkohol virker også på NMDA-reseptorer og det er holdepunkter for oppregulering av NMDA-reseptorer i frontallappen ved kronisk alkoholinntak, sannsynligvis som en følge av at alkohol hemmer NMDA-reseptorenes aktivitet. Mengden av dopamin i deler av hjernen(særlig i nucleus accumbens) øker ved alkoholinntak, som en følge av hemmet NMDA-reseptoraktivering(glutamat hemmer dopaminfrisettingen fra dopaminerge nevroner).

Dette fører til at hjernen nedregulerer, eller "skrur av" reseptorene for serotonin, gaba og dopamin i hjernen.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, og ved langvarig bruk kan også selve reseptorene bli "overopphetet" og "dø"(jeg har aldri hørt om noe slikt med GABA-reseptorer).


Effekten blir at man stadig trenger mer av rusmiddelet for å holde nivået av neurotransmittere oppe, og når man da kutter ut tilførselen brått, raser nivåene nedover. Resultatet for mange blir problemene som nevnt ovenfor, med noia, depresjoner og angst. Dette er årsaken til den velkjente nedturen, og finnes ved bruk av de fleste rusmidler.
Vis hele sitatet...
GABA har som trådstarter har sagt en inhibitorisk virkning i nervesystemet - dvs at den hyperpolariserer mottakercellen ved å gjøre membranen mer permeabel for K+(da strømmer flere ladninger(kationer(K+)) ut av cellen - altså å gjøre membranpotensialet mer positivt enn ved hvilepotensialet. Den postsynaptiske cellen registrerer dette som et IPSP(inhibitorisk postsynaptisk potensial), noe som vil føre membranpotensialet lenger unna terskelen for et aksjonspotensial.
Nedregulering av GABA-reseptorer fører til blant annet kramper epilepsianfall og muskelkontraksjoner. Mindre nedreguleringer fører til uro, rykninger, anspenthet osv.
Dopamin er som kjent "belønningstoffet" i hjernen og ved lave dopaminnivåer vil man kjenne noia, angst, uro osv.
Ved gjentatte doser av opiater vil kroppen nedsette sin egen produksjon av opioider og opioidreseptorer, slik at (mis)brukeren føler smerter og ubehag når virkningen av det narkotiske stoffet opphører

1: 5-HTP / Tyrosin
Dette er aminosyrer som brukes som "byggeklosser" for å produsere neurotransmitterne serotonin (5-HTP) og dopamin (tyrosin).
Vis hele sitatet...
Tyrosin brukes ikke som en "byggekloss" i oppbygningen av dopamin og noradrenalin, men gjennomgår gradvise enzymatiske synteser.

Click image for larger version

Name:	500px-Tyrosine_metabolism.png
Views:	72
Size:	42,1 KB
ID:	6451

5-HT(5-hydrokytryptamin) er serotonin. Det blir dannet av tryptofan.

"Lykkepiller" / SSRI-medikamenter hindrer serotonin/dopamin i å bli gjenoptatt i nervecellene for å holde nivået oppe, mens MDMA/Amfetamin/etc stimulerer nervecellene til å slippe ut massevis.
Vis hele sitatet...
Lykkepiller er et kallenavn for SSRI-preparater(selective serotonin reuptake inhibitors). Som navnet indikerer hemmer det serotonintransportørene. Dopamin kommer ikke inn i bildet der.

En tredje måte å påvirke nivåene på er 5-HTP og Tyrosin. Istedenfor å manipulere nivåene kjemisk, tilfører man bare mer av disse aminosyrene som fungerer som råmateriale (precursor) til serotonin og dopamin.
Vis hele sitatet...
Tryptofan("forløperen" til serotonin) er en essensiell aminosyre - dvs at vi ikke produserer det naturlig i kroppen.
Sitat av ThisMeansWar Vis innlegg
Kilder:
The Edge Effect - Eric Braverman MD, Sterling 2005
Natural Highs - Hyla Cass MD, Patrick Holford. Avery Press 2002
The Omega-3 Connection - Andrew Stoll MD, Simon & Schuster 2001
Vis hele sitatet...
Jeg må vel legge til noen kilder jeg og.

Sentralnervesystemet - Per Brodal
Menneskets fysiologi - Olav Sand, Øystein V. Sjaastad, Egil Haug
Nevrologi og nevrokirurgi - Leif Gjerstad, Ola Hunsbeth Skjeldal, Eirik Helseth
http://www.medterms.com/script/main/...ticlekey=10853
Er dette noe man må lære når man skal studere psykologi?
Sitat av Tortia Vis innlegg
Er dette noe man må lære når man skal studere psykologi?
Vis hele sitatet...
Du må ihvertfall det hvis du skal bli psykiater. De har medisinutdannelse i tillegg til psykologi. (Derfor kan de blant annet skrive ut medisiner)
Må pirke litt jeg og:

6: Vann. Masse vann.
Alle kjemiske funksjoner i kroppen fungerer bedre når man er riktig hydrert. Drikk minst 3-4 liter rent vann om dagen.
Vis hele sitatet...
Det at det er sunt å bælme vann hele dagen er en myte, for mye er faktisk ikke særlig lurt og kan virke mot sin hensikt. Det vanner ut enzymer og elektrolytter i kroppen, slik at når du først en dag ikke har tilgang på 4 liter vann, så føler du deg elendig av.... dehydrering.


I det kalde nord kan man faktisk dekke væskebehovet ved frukt og kaffe.. ikke at det er å anbefale heller da, men en fin pekepinn er, gjett?



Drikk når du er tørst!

Det er masse myter rundt vann, en fin en er den om at når du kjenner tørstheten er det for sent, da har du ikke drukket tidsnok. Noe som er tullete, kroppen har gått igjennom en del evolusjon, og vet stort sett hvordan den skal signalisere når den trenger vann. Lytt til den!


http://www.npr.org/templates/story/s...oryId=89323934
http://www.myorevolution.net/forums/...ead.php?t=3390
http://www.dinside.no/815741/%ABdu-b...nn-om-dagen%BB
Beste tråden på NFF etter min mening. Noen ungdommer(også voksne) sitter gjerne på rævva hjemme, trøkker i seg grandis, spagetti å cola å sutrer når ting ikke blir bedre av seg selv. Mange av kameratene mine er ett eksempel, å meg selv før realiteten gikk opp for meg..

Har skjerpa opp kostholde mitt noe sykt det siste året å forandringen er enorm på alle måter..

Man er hva man spiser, ikke kjøp kosttilskudd, bruk heller pengene på (dyr) sunn mat å få med deg matopplevelsen. Når man lærer å like sunn mat er det en stor glede i seg selv å spise, det er det nok mange som har glemt...

Spiseru fisk, grønt, grovbrød å poteter 3-4 ganger i uka i en måneds tid vil du merke stor forandring.. Uansett hvem du er.
Lurer på hva som er greia med disse time release pillene som har kommet i det sisste i både form av melatonin og 5-HTP ? er det noen erfaringer rundt dette?
Sitat av jayforall10 Vis innlegg
Lurer på hva som er greia med disse time release pillene som har kommet i det sisste i både form av melatonin og 5-HTP ? er det noen erfaringer rundt dette?
Vis hele sitatet...
"Greia" med timerelease, eller depot-tabletter, er at man får en gradvis frigjøring av stoffet i fordøyelsessystemet, og dermed et gradvis opptak. Med enkelte stoffer, og i enkelte situasjoner, er dette ønskelig.

Hvorvidt depottabletter med melatonin og 5-HTP er mer effektive enn tradisjonelle tabletter/kapsler, kan jeg ikke uttale meg om.
Hmm min far har serotonin.. passer meg bra.
Sitat av druefjes Vis innlegg
Hmm min far har serotonin.. passer meg bra.
Vis hele sitatet...
Vi har alle serotonin i oss, også din far, og det gjør du rett i å være glad for

Om din far skulle sitte på kjemisk fremstilt, eller ekstrahert (skummel tanke) serotonin, er det fint lite du kan gjøre med det. Så vidt jeg husker kan ikke serotonin krysse blod/hjerne barrieren, om du skulle spise/drikke det, og hvis ikke hukommelsen bedrar meg, vil det heller ikke fungere å injisere stoffet (det vil selvfølgelig fungere, men ikke gi noen ruseffekt).
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vi har alle serotonin i oss, også din far, og det gjør du rett i å være glad for

Om din far skulle sitte på kjemisk fremstilt, eller ekstrahert (skummel tanke) serotonin, er det fint lite du kan gjøre med det. Så vidt jeg husker kan ikke serotonin krysse blod/hjerne barrieren, om du skulle spise/drikke det, og hvis ikke hukommelsen bedrar meg, vil det heller ikke fungere å injisere stoffet (det vil selvfølgelig fungere, men ikke gi noen ruseffekt).
Vis hele sitatet...
Det finnes mange aminosyrer som serotonin kan binde seg til for å da kunne passere blod/hjerne-barrieren. Man kan også injisere serotonin direkte inn i hjernen, men det er vel ikke noe man gjør på gutterommet.
Sist endret av exocytose; 18. august 2009 kl. 01:32.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det finnes mange aminosyrer som serotonin kan binde seg til for å da kunne passere blod/hjerne-barrieren.
Vis hele sitatet...
Ok, men er dette noe som vil skje hvis man hiver innpå en oral dose serotonin?

Sitat av exocytose Vis innlegg
Man kan også injisere serotonin direkte inn i hjernen, men det er vel ikke noe man gjør på gutterommet.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tenkte på en vanlig injeksjon, enten iv eller im. Hjerneinjeksjoner should be left to the pros
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ok, men er dette noe som vil skje hvis man hiver innpå en oral dose serotonin?
Vis hele sitatet...
Nei,å innta utelukkende serotonin oralt vil ikke ha noen virkning, men man kan innta medikamenter hvor serotoninet allerede er bundet til disse molekylene.
Sist endret av exocytose; 18. august 2009 kl. 09:04.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Nei,å innta utelukkende serotonin oralt vil ikke ha noen virkning, men man kan innta medikamenter hvor serotoninet allerede er bundet til disse molekylene.
Vis hele sitatet...
Aha, takk for informasjonen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
fin oversikt d

Jeg har fått fluoxetin,cipralex uten å merke det helt store.

hvis disse kjemiske serotonin midlene ikke fungerer på meg vil det vell være bortkastet å bruke noe særlig tid på å tilføre noe naturlig av dette.

Nerver,søvnproblemer,angst,dep,temp går i berg og dalbane uansett,sobril stopper det,men det er en hard jobb å dra ut av legen.

cipralex fungerte i starten,følte det jevnet seg ut da men..

Valium fungerer ikke i det hele tatt på meg

opiater er det eneste som virkelig roer meg ned og gir meg tolmodighet og gjør meg til et bedre menneske.

lurer på hva som er den riktige medisinen for meg,klarer ikke stresse meg ned når uroen kommer krypende iblandt.

lurer veldig på å teste rohypnol

noen gode tips?

gjør thc deg generelt mindre stresset og mer rolig?selv dager etter du har brukt det?
Noen gode tips? Vel, å selvmedisinere seg med opiater og cannabis er ihvertfall ikke det.

Rohypnol får man ikke lenger i Norge(foruten illegalt), så alternativet der blir flunipam, som, på lik linje med rohypnol, inneholder 1mg(eller 0.5) flunitrazepam. Men flunitrazepam er i utgangspunktet et hypnotikum(sovemedisin) og ikke anksiolytika(angst- og stressdempende).
Sist endret av exocytose; 3. oktober 2009 kl. 22:02.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Noen gode tips? Vel, å selvmedisinere seg med opiater og cannabis er ihvertfall ikke det.

Rohypnol får man ikke lenger i Norge(foruten illegalt), så alternativet der blir flunipam, som, på lik linje med rohypnol, inneholder 1mg(eller 0.5) flunitrazepam. Men flunitrazepam er i utgangspunktet et hypnotikum(sovemedisin) og ikke anksiolytika(angst- og stressdempende).
Vis hele sitatet...
æsj var hos fastlegen i dag

fikk ikkenoe sobril

han sa faktisk at hasj var mindre farlig en sobril,jeg måtte jo spørre hva han mente om cannabis
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heisann, veldig fascinerende tråd, dette måtte jo prøves ut!
Bestilte alt på listen, men fikk brev fra posten idag om at GABA ikke kom gjennom tollen. Direkte sitat: "Sendingen inneholder legemiddel som ikke tillates innført." Pakken min blir derfor returnert.
Blir GABA sett på som et legemiddel av staten Norge?
Jeg bestilte fra Supersmart.com så det ble sendt fra USA, noe som virket som forverret situasjonen. Men hvis jeg bestiller varen på nytt og sørger for at jeg bestiller fra land innenfor EU/EØS, vil jeg da risikere at varen blir stoppet i tollen på nytt siden de mener det er et legemiddel? Eller går pakken igjennom så lenge den kommer fra Europa?

Har lest en del om de forskjellige produktene i tråden her, og negativ omtale på nettsider er hvis man overdriver bruken å for et unaturlig høyt nivå som ikke virker særlig gunstig. Men så lenge man ikke overdriver og holder seg innenfor anbefalt dagsdose, så vil det ikke skape noen problemer. Jeg har tenkt å ta alle produktene over en tid og se hvordan det blir. Hvis jeg da stopper med produktene, vil da kroppen min fortsette å produsere stoffene "naturlig", eller kommer jeg til å føle at jeg trenger å fortsette med produktene?

Dette ble en lang og rotete post. Det er min første post her på forumet, så jeg håper dere kan unnskylde meg.
Har du noen problemer? Hvis ikke, ser jeg strengt tatt ikke hvorfor du skal ha GABA.

Kroppen din vil alltid fortsette å produsere GABA, det er en av de viktigste transmitterne i nervesystemet. Spørsmålet er om kroppen din vil fortsette å produsere like mye som før, eller om det kommer til å ta en stund for å balansere nivået.
Og svaret er at du vil ha et lite underskudd av GABA etter slutt(kommer an på hvor store doser du tar). Den blir selvfølgelig ikke like ille som slutt av benzoer, barbitutarer ol, men du vil kanskje oppleve noe stress og uro(som sagt, kommer an på dose).

Jeg vet ikke om GABA-innholdige midler er godkjente i Norge, så det kan kanskje være grunnen. Eller så er det reseptpliktig. Skal la noen med peiling på dette punktet svare..
GABA inngår så vidt jeg vet ikke i noe norsk-godkjent legemiddel. Man kan, so du skriver HeyHey, bestille fra et EØS-land.

Jeg er forsåvidt enig med exocytose i at det ikke er noe poeng i å spise signastoffer/signalstoff-precursorer om man ikke har et prblem med mangel på disse.
Ok, jeg skjønner. Jeg leste i tråden at blant annet et høyt alkoholforbruk, kunne forårsake at man kunne få et ubalansert nivå av gaba. Jeg tror jeg har et underskudd her, siden jeg har drukket ganske mye til tider, og etterhvert blitt lei og innsett at alkohol egentlig ikke er noe annet enn gift. Så spørsmålet mitt nå er: Vil det være dumt å prøve å innta GABA for å se om jeg vil føle meg "mindre stresset generelt og i sosiale sammenhenger"? Og hvis jeg hadde et underskudd, og det hjalp å innta GABA.. hvis jeg da slutter å ta det.. vil jeg da ha et høyere nivå enn dags dato, eller vil nivået gå tilbake til dags dato og kanskje forverres?
Som en generell regel, vil kroppen din korrigere eventulle ubalanser forårsaket av høyt inntak av stoffer som alkohol, så sant man slutter å innta det aktuelle stoffet, eller drastisk reduserer inntaket.

Om du føler deg stresset i sosiale sammenhenger, kan du jo forsøke GABA, men ettersom oralt inntak av GABA ikke nødvendigvis vil påvirke hjernen (jeg vet ikke hvorvidt GABA kan krysse blod-hjernebarrieren), vil du primært oppnå en lett muskelavslappende effekt.
Nivåene dine vil alltid balanseres med mindre du inntar noe nevrotoksisk, noe ikke alkohol er. Men alkohol fører absolutt til et lavere nivå av GABA etter slutt(igjen, hvor mye kommer an på mengden du har drukket). Det er derfor alkoholabstinenser kan være farlige; på grunn av veldig lave nivåer av GABA. Slike abstinenser impliserer fysisk avhengighet, er det noe du har?

Det kan godt være at du har lavere nivåer av GABA, og disse legemidlene vil muligens hjelpe(hvis de faktisk virker). Du vil dog til en viss grad opprettholde den lave produksjonen/nedreguleringen av reseptorer/økt aktivitet av transportører og enzymer som igjen vil føre til et lavere nivå ved slutt. Disse vil allikevel mest sannsynlig være svakere enn det som kommer av alkoholen og det kan muligens være til hjelp. Og så, som sagt, vil nivåene være litt lavere etter du har sluttet med disse legemidlene, før de stabiliserer seg.

Sitat av felix_poker
(jeg vet ikke hvorvidt GABA kan krysse blod-hjernebarrieren)
Vis hele sitatet...
Det er sant som du sier; GABA kan ikke passere blod-hjerne-barrieren. Faktisk kan ingen transmittere det, med mindre de er bundet til visse molekyler som nevnt et stykke opp her. Jeg regner med at disse legemidlene har bundet GABA slik, men mindre det er bare tull da..
Sist endret av exocytose; 29. oktober 2009 kl. 16:07.
Nei, jeg har ingen fysisk avhengighet. Takk for svar, da prøver jeg og ser. For hvis jeg ikke har noe underskudd, kommer jeg vel heller ikke til å merke noen merkbar forskjell?
Og gjelder dette også for 5-htp?
Hvis det der funker, vil det føre til et økt nivå av GABA i nervesystemet ditt. Du vil kanskje oppleve mindre uro og mer avslappet. Så vil hjernen din tilpasse seg etter de økte nivåene, slik at du føler mindre effekt, som igjen vil føre til et lavere nivå ved slutt.
5-HTP er et forstadium til serotonin; et ganske annet stoff. Om du vil merke noe særlig av disse legemidlene tviler jeg på, ettersom 'friske' personer ikke merker noe av SSRI, som er mye mer effektivt enn de 5-HTP-innholdige legemidlene der.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
men ettersom oralt inntak av GABA ikke nødvendigvis vil påvirke hjernen (jeg vet ikke hvorvidt GABA kan krysse blod-hjernebarrieren), vil du primært oppnå en lett muskelavslappende effekt.
Vis hele sitatet...
Hvordan tenker du at man skal få en muskelavslappende effekt hvis det ikke påvirker hjernen?
Sitat av exocytose Vis innlegg
nevrotoksisk, noe ikke alkohol er
Vis hele sitatet...
Jeg trodde alkohol var nevrotoksisk? Det kan jo ødelegge nevroner, kan det ikke? Om ikke etanol, så i alle fall andre alkoholer.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hvordan tenker du at man skal få en muskelavslappende effekt hvis det ikke påvirker hjernen?
Vis hele sitatet...
Dette er bare noe jeg har lest. Jeg har ingen god forklaring på hvordan det skjer, ettersom det eneste siganlstoffet i nevromuskulære synapser er acetylkolin. Det er heller ikke oppgitt noen kilde eller nærmere forklaring på Wikipedia
Sitat av Wikipedia
However, orally administered GABA does have effects outside of the central nervous system (e.g. increased muscle tone).(citation needed)
Vis hele sitatet...
Jeg ser også her at det står "increased muscle tone". Vil ikke det egentlig si mer anspente muskler, ikke mer avslappede?
Sist endret av felix_poker; 29. oktober 2009 kl. 16:45.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg trodde alkohol var nevrotoksisk? Det kan jo ødelegge nevroner, kan det ikke? Om ikke etanol, så i alle fall andre alkoholer.
Vis hele sitatet...
Kronisk alkoholmisbruk har vist å kunne skade dendrittene, men direkte ødeleggelse eller "dreping" av nevroner er det ingenting som tyder på.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er bare noe jeg har lest. Jeg har ingen god forklaring på hvordan det skjer, ettersom det eneste siganlstoffet i nevromuskulære synapser er acetylkolin. Det er heller ikke oppgitt noen kilde eller nærmere forklaring på Wikipedia
Vis hele sitatet...
Det er riktig at det er bare er acetylkolin i nevromuskulære synapser, men GABA kan virke inhibitorisk på det kolinerge nevronet som er i kontakt med muskelen.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg ser også her at det står "increased muscle tone". Vil ikke det egentlig si mer anspente muskler, ikke mer avslappede?
Vis hele sitatet...
Ja, det var rart.
Sist endret av exocytose; 29. oktober 2009 kl. 16:54.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Kronisk alkoholmisbruk har vist å kunne skade dendrittene, men direkte ødeleggelse eller "dreping" av nevroner er det ingenting som tyder på.
Vis hele sitatet...
Dette er vel noe omdiskutert, er det ikke? Jeg ser hele tiden oppslag om at "Ny forskning viser at alkohol dreper hjerneceller!" og uken etter at "Alkohol dreper ikke hjerneceller allikevel, sier forsker!". Har du noen gode, nye kilder for hånden?
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er riktig at det er bare er acetylkolin i nevromuskulære synapser, men GABA kan virke inhibitorisk på det kolinerge nevronet som er i kontakt med muskelen.
Vis hele sitatet...
Det forklarer vel i så fall den muskelavslappende effekten?
Sitat av exocytose Vis innlegg
Ja, det var rart.
Vis hele sitatet...
Ja, det er antakelig en feil, tror du ikke?
Sist endret av felix_poker; 29. oktober 2009 kl. 17:03.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er vel noe omdiskutert, er det ikke? Jeg ser hele tiden oppslag om at "Ny forskning viser at alkohol dreper hjerneceller!" og uken etter at "Alkohol dreper ikke hjerneceller allikevel, sier forsker!". Har du noen gode, nye kilder for hånden?
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke, og det var feil av meg å uttrykke meg så sikkert. Du har nok rett; jeg gjorde et søk i PubMed og fant en artikkel som tydelig indikerte at alkohol var nevrotoksisk. Bare for de som ikke har hørt om PubMed, det er en veldig sikker kilde. Blant annet baserer Tidskriftet for den norske legeforening mange av artiklene sine på artikler derfra.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det forklarer vel i så fall den muskelavslappende effekten?
Vis hele sitatet...
Ja, det er akkurat det det gjør.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, det er antakelig en feil, tror du ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke forestille meg noe annet.
Sist endret av exocytose; 29. oktober 2009 kl. 17:15.