Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1250
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Hva skjer om man blir stoppet med 7 liter flasker sprit i tollen på fks danskebåten?

Er det slik at om det er over 5 liter, så havner det under narkotika lovgivningen? Noen som vet?

Hva ville en eventuell bot blitt på dette, og ville det skapt store problemer for en som har ganske fullsatt rulleblad fra før?

På forhånd takk.


(Viste ikke helt om denne skulle i rusmiddelforumet, min mening er at dette passer bedre i Vanlig Diskusjon...Correct me if im wrong)
Sprit er sprit, uansett styrke og mengde vil det ikke komme under narkotikalovginingen.
Kanskje du kan risikere og bli siktet for videresalg hvis du har store mengder, men jeg vet ikke, får nok bare bot ville jeg tro.
torsken: Feil. Sprit som overstiger 60(?) er vel klassifisert som "narkotika".?? eller er det skjedd endringer nylig?
Sitat av møkk
torsken: Feil. Sprit som overstiger 60(?) er vel klassifisert som "narkotika".?? eller er det skjedd endringer nylig?
Vis hele sitatet...
Dette har vell blitt diskutert frem og tilbake siden nFF spede begynnelse, tror vi kom frem til at det uansett ikke kvalifiseres som "narkotika".
Jepp. Det har blitt diskutert mye og selv 96% er sprit, ikke narkotika.
Ok, beklager
Men dersom en har med noe over 60% blir en vel fratatt dette og evt bøtelagt?
Anywho, skal ikke spore av tråden nå
Sist endret av møkk; 14. mai 2008 kl. 17:08.
Om man har sprit over 60% så går det under narkotika loven same faen hva NFF sier.
Det er ikke det samme hva lovdata.no sier, og de smarte folkene som henger her har sjekket opp dette, noe du tydeligvis ikke har gjort da du ikke kan vise til noen lover eller regler om det.

Btw: Hold Norsk fotballforbund ute av denne diskusjonen.
Sist endret av torsken; 14. mai 2008 kl. 17:43.
Over 5 liter så blir du anmeldt for smugling?
Over 60% så er det i teorien "narkotika" men om det følger dette like mye opp i praksis er noe annet.
Sitat av holy_toy
Om man har sprit over 60% så går det under narkotika loven same faen hva NFF sier.
Vis hele sitatet...

nei det gjør det ikke... henvis til loven da, siden du er så skråsikker...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det som skjer er at de tar fra deg spriten og du må velge om du vil ta dette opp i retten, eller godta et forenklet forelegg.

Hvor stort dette forelegget blir på kan variere.

Alkohol holdige drikker er alkohol holdige drikker uansett prosentandel alkohol så langt loven bryr seg:
http://www.lovdata.no/for/sf/ld/ld-20061011-1148.html
Sist endret av Dodecha; 14. mai 2008 kl. 17:59.
Hvis du har med deg mindre enn 5 liter alkohol med inntil 60 alkoholprosent kan du få forenklet forelegg. Mer enn fem liter og du blir anmeldt.

http://www.regjeringen.no/nn/dep/fin....html?id=91986

Alkohol på mer enn 60 alkoholprosent er ikke lov i Norge:
http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_..._alkohol__5460

Og for å gjøre det klart, er det mer enn 60 % alkohol heter det sprit. Er det mellom 22 og 60 % heter det brennevin.
Sist endret av walbergz; 14. mai 2008 kl. 18:32.
Damn finner ikke loven, you win jeg gir meg.
*låne tråden litt*

Hva skjer om man prøver å ta med seg abschint gjennom tollen og man blir tatt?
- Husker aldri hvordan abschint staves, men dere forstår vel hva jeg mener :P
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
GothQueen, det kommer helt an på. Er det absinthe under 60%? Er det såkalte "marijuana" absinthe?

Vil forresten henvise til denne tråden http://www.freakforum.nu/forum/showt...4&page=1&pp=20

Hvor det har blitt diskutert ganske bra, og kommet fram til at: Sprit over 60% er ikke narkotika, og vil ikke gå som narkotika. Det er dog ulovlig å innføre og det vil bli opprettet en straffesak ifølge tollvesenet.
Tenkte på den absinthen hvor man blir litt rar i hodet. Ikke bare full i hodet, om du skjønner
Sånn som hardbarkede metall folk drikker, mens de sitter der med den søte lille tskjeen og smelter sukkerbiter! xD
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Trådstarter
Ser ut som det er sprikende meninger om hva som faktisk er loven her. Takker uansett for mange kreative svar
Dersom absinten(det skrives absint på norsk) er under 60% og du er over 20 kan du ta den inn til Norge.
Sist endret av pecado; 16. mai 2008 kl. 11:11. Grunn: Lite tillegg