Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 6804
Hei Tenkte jeg skulle starte en ny tråd her, min første tråd. Kanskje ikke den beste, men det har seg da slik at det er en ting jeg lurer på.

Da jeg var litt yngre hørte jeg på forferdelig musikk, slipknot etc. Ja, det som fikk øra til å svi.
På ett av mine første møter med hasj satt en kar og hørte på det jeg da syntes var merkelig musikk, men samtidig enormt behagelig.

Utover min "dopkarriere" fortsatte jeg å høre på slik musikk og kan nesten 100% sikkert si at musikken har fått meg til å bli en roligere person til sinns. Etter noen møter med MDMA og diverse andre stoffer kan jeg si at jeg har funnet min musikksmak.

Dere lurer kanskje på hva slags musikk det er jeg liker og det er jo helt relevant med tanke på tråden. Det er altså innenfor den elektroniske musikksjangeren. Det mange kanskje vil si er drittmusikk eller merkelig musikk.

Ta og last ned noen mixer her og ta dere tid til å høre gjennom de: http://www.andymoor.com/press.htm Det er helt gratis Disse mixene inneholder det jeg ser på som mange av de beste låtene innenfor sin sjanger.

Er det andre som har opplevd det samme? altså endret musikksmak pga rusmiddelbruk?
Er det rusmidlene som kanskje har fått meg til å høre på slik musikk selv i nykter tilstand?
Sist endret av Trippa; 11. februar 2008 kl. 16:15.
Ja har tenkt en del på dette selv.
I min tidlig ungdoms karriære hvor alkoholen var tingen så var det mye rock og mainstream.
Ettervært som det ble litt cannabis så endret jeg over til hiphop.
Men etter første møte med ecstasy så var det litt chill trance og utviklet seg til hardstyle / techno
Men har glidd over til psytrance, elektronika og Drum & Bass

(Ikke under selve rusen men i ettertid etter at jeg eksprimenterte med forskjellige drogar)
Det største beviset på at man kan få hjerneskade av rusmidler, er at etter bruk av hasj og marihuana er det mange som tror at reggae og ska er bra.

Poenget mitt var at det ikke er rusen/rusmidlene i seg selv om gjør at man endrer musikksmak. Det som spiller inn er folka man er med, stemningen samt det faktum at man faktisk blir eldre. Jeg hørte på islandsk synthpop da jeg var yngre. Det gjør jeg ikke nå, og det er ikke fordi jeg nå eventuelt tar meg en joint i ny og ne.

Jeg irriterer meg enormt over folk som tror de er så inni helvete spesielle fordi de røyker ulovlige rusmidler, og at man blir så voldsomt livserfaren og plutselig skjønner ting som "vanlige folk som ikke røyker" ikke skjønner. Dette gjelder også musikk.
Hehe, DonThomas. Tror du er litt trangsynt for å si det sånn. Jeg har aldri møtt eller trodd selv at jeg er "helvettes" spesiell siden jeg inntar ulovlige rusmidler. Og jeg tror heller ikke det har noe med folkene man er med som får en til å endre musikksmak. At en kar introduserte meg for litt alternativmusikk for mange år siden tror jeg ikke er grunnen til at min musikksmak er blitt slik den er i dag.
Hva med morsomme n3rds som synes dem er spesielle når dem langer ut mot mennesker som hører på en enkelt musikksjanger? Søta

http://www.youtube.com/watch?v=J10w3FuCwfQ
Bill Hicks - Drugs and music
Jeg vil ikke si at musikk smaken min har endret seg, men heller modnet seg. Men om det er pga. røykinga tviler jeg egentlig på, selv om jeg liker å høre på roligere musikk når jeg røyker, enn ellers. Mulig det har noe med sinnsstemning å gjøre (uten at jeg skal si noe for sikkert).

Hvis det var intresant, så hører jeg for det meste på house, techno og yderst lite trance (og de fleste under sjangrene). Men det hender at jeg fyrer i gang litt DnB iblandt.
Synes dette var en god og interessant tråd jeg!

Selv har jeg stort sett hørt på lett rock/pop. U2 og spesiellt Pink Floyd er band jeg setter stor pris på. Prøvde hasj på et tidspunkt men fikk vel ikke akkurat noen aha opplevelse, helt greit, men ikke noe mer enn det. På denne tiden leste jeg mye om diverse droger og psykedelia og etter et års tid fikk jeg mulighet til å ture selv. En god kamerat og jeg inntok noe 2C-E og kompisen min spillte Tech-House hele natten. En fantastisk opplevelse for å si det mildt... Jeg hadde egentlig ikke hørt lignende musikk før, lyden var overjordisk og space'a. En herlig flyt! De neste dagene fikk jeg tak i de samme låtene som ble spillt under turen og de ga meg gode minner fra selve opplevelsen. Spillte de om og om igjen, og fikk etterhvert også nye låter tilsendt av kompisen min. Kan vel egentlig si at jeg fant min type musikk. Jeg har alltid satt enormt pris på Pink Floyd (og gjør det fortsatt), men elektronika gjør meg rett og slett glad. Det gir meg en lettere eufori som ingen annen sjanger har gitt meg.

På dette tidspunktet (og også tidligere) hadde jeg dog ingen dansefølelse. Jeg har vel egentlig aldri helt skjønt hvorfor folk vil danse, og jeg var ikke noe særlig flink heller. Et halvt års tid senere så fikk jeg endelig prøvd mdma (Ecstasy). Hadde lest masse, masse om det og gledet meg enormt mye. I tiden som kom hadde jeg flere utrolige opplevelser på dette stoffet og sakte men sikkert begynte jeg å sette pris på dansing. Lærte hva som funket og gikk på diverse nattklubber og hadde det fantastisk gøy! Nå så begynner jeg nesten automatisk å gjøre mine "moves" bare jeg hører elektronika...
Så ja, jeg har endret musikksmak og har lært meg å sette pris på dansing på grunn av droger. Kan vel også si at jeg tror E. har gjort meg litt mer åpen for fremmede mennesker.

Må også legge til at selve miljøet rundt klubb-musikk er noe helt spesiellt. Masse forskjellig typer mennesker, lite fordomsfulle, og generelt veldig god stemning. Storkoser meg på Sunkissed @ Fabrikken hver måned. (Hadde min beste kveld noensinne nå på lørdag, Sunkissed Live)
Sist endret av Ompa86; 11. februar 2008 kl. 16:25.
Takk for et meget godt innlegg Ompa. KP til deg (hvis det hadde funket å gi). Kjenner meg igjen i mye av det du sier og er enig at folk som hører på slik musikk faktsik er lite fordomsfulle og har god stemning generlt sett

Så det viser seg altså at rusmidlene kanskje kan ha gjort at jeg liker den musikken jeg liker i dag.
Sist endret av Trippa; 11. februar 2008 kl. 16:32.
Sitat av DonTomaso
Det største beviset på at man kan få hjerneskade av rusmidler, er at etter bruk av hasj og marihuana er det mange som tror at reggae og ska er bra.

Poenget mitt var at det ikke er rusen/rusmidlene i seg selv om gjør at man endrer musikksmak. Det som spiller inn er folka man er med, stemningen samt det faktum at man faktisk blir eldre. Jeg hørte på islandsk synthpop da jeg var yngre. Det gjør jeg ikke nå, og det er ikke fordi jeg nå eventuelt tar meg en joint i ny og ne.

Jeg irriterer meg enormt over folk som tror de er så inni helvete spesielle fordi de røyker ulovlige rusmidler, og at man blir så voldsomt livserfaren og plutselig skjønner ting som "vanlige folk som ikke røyker" ikke skjønner. Dette gjelder også musikk.
Vis hele sitatet...
Joa det kan godt være. At det ikke er at man putter det i seg.
Men når man begynner med drogar så henger man gjærne med andre folk som tar drogar og musikk smaken deres påvirker. Så igjen så blir det drogane som bestemmer.

When im right im right, but when im wrong i could have been right so im still right.

Man får jo gjærne ett annet perspektiv på ting etter man har prøvd forskjellige rusmiddler. Samme som man får ett annet perspektiv på ting når man vokser opp. Så ville nok tro at bruk av rusmiddler kan endre musikk smak.
Kansje litt logisk også hvis man tar ecstasy fks.
Er vell ikke flertallet som velger Rap/hiphop over elektronisk
Men igjen dette er under rusen. Men hvis man begynnte å høre på sånn musikk ville det automatisk gjøre at du ble vant med sånn type musikk og du ville begynne å like det

EDIT: skrive mer
Sist endret av Sigurd4u; 11. februar 2008 kl. 16:31.
Må si meg enig med flere av dere. =) Jeg hørte bare på musikk som offspring, evanesence o.l helt til første gangen jeg tok pepper... Trance, hardstyle osv var akkurat som det passa så til hodet mitt og den formen jeg var i! Det vart bare sinnsykt bra musikk! så nå er det omtrent det enste jeg hører på! Også når jeg ikke er rusa...
hah, harru sett! Jeg hørte på Marilyn Manson, slipknot og cradle of filth før mitt møte med rus. Nå er det techno, trance og house det går i
Don, så du synes reggae er dårlig musikk? veldig trangsynt utsang av deg som ellers har så mange informative inlegg. All musikk er god musikk. Det kommer bare ann på om du liker den eller ikke.
På mange måter tror jeg du blir mer påvirket at miljøet du er i + en liten dæsj av din egen smak.
For min egen del har jeg tatt med meg mesteparten av musikken jeg har digga opp gjennom årene, noe som gjør at jeg har en salig blanding av en musikksmak.

Litt av grunnen til at noen liker type hip hop og type reggae når dem tar å røker seg en spliff er at det er ofte veldig melodiøs og avslappet musikk.
Men selvfølgelig så er det alltid noen som bare må gå mot strømmen og digger Type O Negative (rolig og melodiøs tung metall) eller mer ekstreme Cradel of Filth. Bodde sammen med en som røykte mye og hørte på disse, og da vi hadde felles stue så måtte jeg bare høre jeg også.
Selv om jeg ikke hadde prøvd å røyke selv på denne tiden merker jeg at jeg lett kan sette på litt tung agressiv musikk selv om jeg bare chiller med en jonas.

Min observasjon på mdma både ren og i mer utblannet E er at Trance Acid og Dance kategorien tiltaler veldig siden dette er flytende rytmisk stabil musikk. Som igjen får dansefoten til å rikke seg, selv om jeg aldri hadde orket danse på ren mdma så kjenner jeg at jeg har veldig lyst Kanskje påvirket av jentene som abusolutt ikke greier å sitte stille når det kommer god electronica

Noe som gjør meg forbannet er mennesker som absolutt skal høre sin musikk hele tiden, samme hvilken kategori det faller under så er det digg med litt variasjon. Men allt etter situasjonen.

Men poenget jeg egentlig ville frem til at det handler mer om miljø og hvem du er med, også om du selv er en dominerende person som avgjør hvilken type musikk du blir å høre på samme hvilket drog du foretrekker.
Men selvfølgelig røyker du tjall på jamaica med jamaicanere i 1 år skal jeg nok love deg du kommer tilbake med dreads og Marley tattoo

Nok om det, jeg må jobbe videre og lengte hjem til senga og en god jonas.
Jeg hang/henger ikke i noe rusmiljø. Jeg henter varene mine, drar hjem, inntar stoffet og der sitter jeg plantet foran pcn med headsettet på. Tror derfor ikke det er noe miljø som har gjort at jeg liker den musikken jeg gjør, men snarere stoffene.

Hvis jeg først tar stoffer sammen med noen er det to gode venner det gjelder eller så er det på fest/byen. Men tingen er at når jeg er på fest og formen er kjempefin vil jeg mange ganger hjem å høre på musikken min samt kanskje titte litt på windowsmediaplayer effektene som pulser og beveger seg. Vet ikke hva det er med meg, kanskje noe rart. Trives godt med å være i mitt eget selvskap hvor jeg bare kan drømme meg bort.
Sist endret av Trippa; 11. februar 2008 kl. 18:03.
Bob Marley, Pink Floyd, Deep purple, Led Zepplin samt mye i den sjangeren der hoeres det veldig mye paa naa for tiden...

For jeg royka var det mye rap, og annet i den stylen
Sitat av Kastrup
Bob Marley, Pink Floyd, Deep purple, Led Zepplin samt mye i den sjangeren der hoeres det veldig mye paa naa for tiden...

For jeg royka var det mye rap, og annet i den stylen
Vis hele sitatet...
Hører og mye på det du nevner nå og hørte på bare rap i 7 år før jeg forsto at det var faktisk noe annet og å høre på.
nå kan jeg egentlig høre på allt, men det har nok ikke noe særlig med røykinga å gjør, har nok bare noe med det som noen andre nevnte her, at man har modnet seg mer.
Nå forstår jeg egentlig nesten all musikk og kan finne en godlåt ut av nesten alle sjangre.
Om musikksmaken i clean tilstand endres er jo ikke sikkert. Men og høre på "i et rosa helikopter" hører bare ikke sammen med tung heroinrus.

Hører selv mest på Pink Floyd, Bob Marley, Led Zepplin og lignende under rus.
Sitat av LsD
Om musikksmaken i clean tilstand endres er jo ikke sikkert. Men og høre på "i et rosa helikopter" hører bare ikke sammen med tung heroinrus.
Vis hele sitatet...
Apropos heroin, hva er egentlig "vanlig" å høre på blandt heroinistene?
Jokke sikkert, og Velvet Underground =)
Hehe, ifølge Trainspotting, er det å spille "Heroin" å bryte junkienes gylne regel.

Edit: The bad-taste bastard breaks the junky’s golden rule by pitten oan ‘Heroin’, the version oan Lou Reed’s Rock ‘n’ Roll Animal, which if anything, is even mair painful tae listen tae whin yir sick than the original version oan The Velvet Underground and Nico. Mind you, at least this version doesnae huv John Cale’s screetching viola passage oan it. Ah couldnae huv handled that.
Sitat av DonTomaso
Det største beviset på at man kan få hjerneskade av rusmidler, er at etter bruk av hasj og marihuana er det mange som tror at reggae og ska er bra.
Vis hele sitatet...
Øyh, disser'u ska? Riktig nok er all reggae pinglete drittmusikk, men god gammal 60-talls jamaica-ska er faen så fett, spess etter å ha fått på en feit en ass!!!!111

Men alvorlig talt, å rakke ned på hele sjangere blir for dumt. Jeg er overbevist om at jeg vil finne "bra" musikk i enhver musikksjanger bare jeg leter lenge nok. Går for øvrig ut ifra at du spissformulerte deg her, for å understreke poenget ditt.
Poenget mitt var at det ikke er rusen/rusmidlene i seg selv om gjør at man endrer musikksmak. Det som spiller inn er folka man er med, stemningen samt det faktum at man faktisk blir eldre.
Vis hele sitatet...
I beg to differ. Selvfølgelig spiller omgangsvenner og setting en rolle, men at rusmidler ikke kan åpne sinnet for nye måter å forstå og nyte musikk på, kan vel kun hevdes av en som ikke har særlig erfaring på området.

Da jeg var sneip var jeg into NWA og annen gangsta rap, men så fort hormonene begynte å boble for alvor var det kun det hardeste som gjaldt. Det gikk fort fra Black Sabbath &co til thrash, via death til black, og tilbake igjen. Hardt skulle det uansett være, for faen, og selv om jeg hadde gode venner som allerede hadde en mer utvidet smak, syns jeg alltid den jævla progrocken var noe pinglete greier, selv om den var å foretrekke fremfor listepop.

Da jeg begynte å røyke hasj fikk jeg nærmest over natten øynene opp for kvalitetene i denne musikken, og måtte krype til korset overfor vennene jeg tidligere hadde latterliggjort som "feige" musikalsk sett. Riktig nok tok jeg ikke til reggae, men band som King Crimson ble plutselig veldig spennende. Jeg var dog fremdeles metaller på min hals, og foretrakk de "skikkelige" sakene når det gjaldt. I tillegg var jeg totalmotstander av elektronisk musikk, og så faktisk på en måte ned på mennesker som kastet bort tiden sin på slikt syntetisk ræl (her snakker vi forknytt ungdom! ).

Da jeg prøvde ecstasy for første gang, og hadde kommet skikkelig opp, følte jeg meg veldig gira og ba kameraten min sette på noe ordentlig aggressiv musikk. "Njaa, tror nok vi skal prøve noe av dette jeg", sa han, før han satt på B-siden på en ny single av Hallucinogen kalt Deranger. Allerede da den skrudde sirkus-introen til Gamma Goblins begynte å åle seg ut av høyttalerne, kunne jeg formelig føle gamle barrierer sprenges vekk og en ny, fantastisk verden åpenbare seg for meg.

Etter dette har det gått slag i slag, og i dag hører jeg på alt fra bluegrass, honky tonk og rockabilly/psychobilly, via swingjazz, klezmer og balkan brass, til god gammal rock'n'roll. Jeg liker årgangs-rythm'n'blues og endog noe gammel jamaica-ska, og selvfølgelig et bredt spekter av elektronisk musikk, det være seg dub, psytrance eller full-on støy.

Rus har på ingen måte vært en nødvendig drivkraft i utviklingen, men at rusopplevelser ga meg de rævsparkene jeg trengte og sendte meg avgårde, har jeg ingen tvil om. Det er meget mulig dette hadde skjedd av seg selv etterhvert som jeg ble eldre og mer moden, men en av tingene jeg er glad for i dag, til tross for litt for mange kollisjoner med medaljebaksiden i løpet av årene, er hva disse opplevelsene gjorde for musikkforståelsen min.

Jeg irriterer meg enormt over folk som tror de er så inni helvete spesielle fordi de røyker ulovlige rusmidler, og at man blir så voldsomt livserfaren og plutselig skjønner ting som "vanlige folk som ikke røyker" ikke skjønner. Dette gjelder også musikk.
Vis hele sitatet...
Jeg har også sett drogebruk "skape" stormannsgale besservissere, og er enig i at det kan være veldig kvalmt. Men dette kan også gå andre veien.

Selv var jeg en overlegen, snørrhoven elitist før mine første møter med psykedeliske stoffer. Ikke bare på det musikalske plan, men også generelt. Jeg så ned og spyttet på "sauene" på skolen, og lot dem alltid vite det. Da jeg kom tilbake etter sommerferien da jeg hadde mine første møter med disse stoffene, kom tre jenter i klassen min bort til meg på slutten av første skoledag, med brede, himmelfalne smil, og spurte "hva er det som har skjedd med deg xtapo???" Plutselig var klassens hatmaskin blitt en jovial gutt som kunne se mening i triviell, trivelig omgang med sine streite, Melrose Place-seende og radiohengivne klassekamerater.

Jeg påstår ikke med dette at rusmilder automatisk forårsaker positive omveltninger i menneskers musikkforståelse eller sinnsliv, selv om denne posten nok kan virke i overkant glorifiserende. Men at rusopplevelser kan kickstarte og/eller guide slike prosesser i positiv retning, og knyte opp vanskelige knuter, har jeg ikke bare opplevd selv, men også sett skje andre gang på gang.

Hm, har vært nykter i snart en måned nå, og et par pils (ok, fire etter å ha skrevet dette for å være ærlig) etter jobben gjør meg visst ukontrollert engasjert. Beklager lange blærete utbroderinger, dette ble vel kveldens utblåsning før jeg hengir meg til musikkens, og etterhvert søvnens verden. Ciao.
Sist endret av xtapolapocetl; 12. februar 2008 kl. 00:41. Grunn: hallucinogen med c
tror grunnen til at folk kan forandre musikksmak p.g.a rusmidler er fordi man har mye gode minner fra musikken.
Ja det er jo sant musikken får litt mer flyt når man er fjern
Men tror nok ikke jeg skifter musikk sjanger fordi jeg har etpar gode minner fra no reagge sanger liksom

Jeg har vært mest innom hiphop og er egentlig det enda,
Men etter jeg begynte og røyke hasj/marihuana har jeg gått litt over på trance,electronica,rave osv osv. Det er så sykt digg og trippe gjennom en skikkelig digg trance låt med masse bassfade's
Jeg har en teori om at man kan bli mer mottagelig for ulike former for musikk under påvirkning av rusmidler fordi "guarden" liksom ligger litt mer nede, man glemmer egne fordommer og foruttatthet og på den måten kan man bli mer åpen for nye ting evt. ting man i utgangspunktet tror man ikke liker.
Plutselig, som xtapolapocetl forteller om, tar man seg selv i å like psytrance, støy, country eller til å akseptere vestkantbertene i klassen som likeverdige individer.
Fantastisk.
For non år tilbake var jeg en veldig rar kar egentli. Jeg hørte bare på rock og heavy metal. Slipknot, Marilyn Manson, Dope, Korn, Murderdolls, Nirvana, Dimmu Borgir, Slayer, osv var en del av hverdagen min. Jeg hadde svart hår og piercing, ja du skjønner tegninga. Ivertfall så var jeg en real rocker, men etter en stund med narkotiske stoffer og alkohol blei jeg veldig usikker på min egen musikksmak, høres kanskje rart ut.

Alt dette forandret seg en kveld når jeg var på ett såkalt "LAN" sammen med 2 kompiser. På dette lanet fant vi nemlig ut at vi skulle ta MDMA for første gang. Etter den natta der forandret alt seg, både meg og min musikksmak. Jeg begynte å høre BARE på trance og elektronisk musikk. MDMA inntaket gjentok seg non ganger og rocken den blei glemt.

Siden den tid (ca. 1år siden) har jeg bare hørt på trance ol. en god stund av denne tiden har jeg hatt en såkalt "nykter-periode", det vil si at jeg ikke røkte hasj, men bare andre sterkere stoffer. det rare er at jeg begynte å røyke hasj igjen for ca 2mnd siden og her om dagen begynte jeg å høre på Nirvana igjen. Synes dette her er veldig interesant, pga at hvis narkotisk stoffer kan forandre musikksmak som egentlig er en ganske sterk og selvsikker følelse, som vi mennesker har forskjellig og hver vår sære smak for. Derfor må jo det bety at narkotiske stoffer kan lett forandre personligheter, ivertfall MDMA/MDA/MDE/osv. Musikksmaken til en person pleier jo vanligvis å fortelle veldig mye om den personen, jeg kan se hva en kar/dame hører på og beregne sånn ca hvordan den personen er.


Vil foresten si at dette var en bra tråd Trippa
Vi må gjenta den kvelden musikksmaken forandra seg maks snart mann xD
Det kan virke som om mange får sans for elektronisk musikk etter å ha opplevd sterkere saker enn marijuana...
Har selv flere venner som var sterkt inne i death, metall, rock ol.

Selv trodde jeg disse "rave-kidsa" var noe av det værste slike langhåra tøffe rockere visste om. Derfor synes jeg det er ekstra artig at mange av de faktisk nå er blitt helt omvendt
I ettertid har jeg etterhvert funnet ut at det dog egentlig ikke er så stor forskjell på metall-fans og oss elektronika fans. Vi er begge veldig dedikert til musikken vi hører på, vi hører masse, masse musikk hele tiden, vi drar ut på konserter/klubber støtt og musikken tar en stor plass i livene våres.
Har vel gått i hiphop etter spicegirls for å si det sånn. Og straight up hiphop på tiden jeg begynte å røyke hasj. Etter jeg tura ordentlig for første gang har jeg konvertert helt til "turemusikk", og hører på hiphop bare en gang i blandt.
Før jeg begynte å ture, var jeg helt i mot all techno ol. men det snudde da jeg opplevde gleden ved det hele
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
For min egen del hører jeg på mye rart, og alt kommer ann på situasjonen jeg befinner meg i.
Er det snakk om å sitte på bussen eller vandre rundt i byen er Mark Knopfler ganske kos.
Metall av div. sjangre er godt å høre på i alle slags situasjoner, kanskje spesielt når jeg sitter og jobber.
Derimot, når jeg røyker foretrekker jeg behagelig musikk, eller musikk som jeg ellers ikke hører på.
Dubstep, annen elektronisk musikk, og tango for eksempel. Ganske bra stoner-musikk.

Konklusjon: Jeg har ikke forandret musikksmak, men den har blitt utvidet.
Sist endret av Antim0n; 12. februar 2008 kl. 13:54. Grunn: Skrive mer.
Sitat av tomdebong
Vil foresten si at dette var en bra tråd Trippa
Vi må gjenta den kvelden musikksmaken forandra seg maks snart mann xD
Vis hele sitatet...
takk tw vi får gjenta den gangen det gikk opp for oss hvor utrolig det føltes med elektroniskmusikk
Først og fremst, herlig innlegg xtapolapocetl. Og så til saken:

Jeg har så absolutt endret musikksmaken opp i gjennom, både på eget initiativ eller ved "hjelp" av rusmidler. Mye av det xtapolapocetl sier, var veldig likt for meg også. Jeg hørte veldig mye på hip hop/rap i en alder av 13-14 eller noe i den duren. Dette fortsatte da jeg prøvde cannabis for første gang i alderen mellom 14 og 15, men jeg ble da introdusert til annen type musikk gjennom rusen. Alt fra reggae og ska, til en mer psykedelisk retning. Hip hop/rapen ble etterlatt og psykedelisk musikk tok sin plass etter jeg stadig gravde meg lenger ned i "den psykedeliske verdenen" pga. mitt første møte med slike stoffer, og den økende interessen. Slik ble jeg kicket, gjennom rus, videre til introduseringen av annen type musikk. Antagelig lå det der at jeg ville like noe annet en hip hop, men mine eksperimenter med cannabis satte fart på prosessen og åpnet meg mer opp. Interessen for psykedelisk musikk sendte meg også mot smaken for hardere type techno/trance/whatever, som jeg da likte vel så godt på fester/rave hvor psykedeliske stoffer ble inntatt. Den dag i dag hører jeg på det meste og finner noe bra både her og der. Smaken for rock og musikk utenfor det psykedeliske feltet har jeg vel senere bare pådratt meg selv uten en kickstart fra rusmidler. Men jeg gir ikke rusmidlene skylda for endringen i musikksmak, men at de hjalp til med å åpne meg for annen musikk kan jeg trygt si.

Og det xtapolapocetl sier om hvordan han ble en forandret kar etter sitt møte med psykedeliske stoffer, kan jeg skremmende godt kjenne meg igjen i på lik linje med med så mange andre. Om vi er noen bedrevitere? Nei, så absolutt ikke. Men forandret til det positive? Ja. Da jeg hadde min første 9-10 timers lange berg-og-dalbane tur dypt inn i sinnet mitt med kraftig selvanalyse på LSD, ble jeg totalt skrellet og fikk inn så mye følelser, tanker og i det hele tatt at det nesten ble for mye. Jeg så meg selv fra forskjellig perspektiver og fikk bedre innsikt i meg og mine problemer, og hvilken effekt det hadde rundt meg. Samt hvilken effekt daglidagse ting og andre hadde på meg. En slik opplevelse er meget hardt å forklare på en rettferdig måte, og det høres jo helt på trynet ut for de som ikke har opplevd noe lignende selv. Og det har jeg full forståelse for. Men da jeg landet og kom sånn noenlunde tilbake til meg selv, var det første jeg gjorde å ringe en nær venn av meg hvis vennskap jeg hadde tatt altfor lett. Vi hadde en lang og nydelig prat, og harmonien og åpenbaringene jeg opplevde under turen ble overført til denne samtalen i nykter tilstand. Jeg kjente nå virkelig hvor mye denne personen, samt andre nære betydde for meg. Og jeg føler at etter den dagen, så har - fra min side hvertfall - enkelte vennskap blitt bedret, og selve måten jeg levde livet mitt på.

Om jeg tror jeg vet mer om livet enn andre? Nei, men jeg fikk vite mer om mitt liv, mine forhold, mine problemer, mine bedringspunkter, mine tanker om livets gang. Og det er jeg glad for, så kan folk få kjefte, kritisere og le så mye de vil av hva jeg har sagt nå, men jeg har fremdeles opplevelsen og forandringen. Og det kan ingen ta fra meg.

Edit; Så rusmidler har i min mening garantert en rolle i forandringer på enkelte punkter i livet ditt, direkte eller indirekte. Det være seg musikk eller livsstil.
Sist endret av Sky; 12. februar 2008 kl. 17:24.
Likte innlegget ditt Sky. Slik jeg forstår det etter å ha laget denne posten har rusmidler åpenbart enn innflytelse på hva slags musikk man ender opp med å like. Så takk til alle for at dere har skrevet så gode innlegg og gitt meg ny innsikt i rusmidlenes mystiske virkninger
Tja, vet ikke.

Jeg hører på psychedelic musikk, men driver ikke med dop. Så det er vel forskjellig fra person til person.
Ehm, jeg fikk raskt et bredere perspektiv enn Slipknot, men det hadde ikke noen droger noe med å gjøre. Slikt endres normalt i ungdomsårene og tidlig voksen alder, egentlig resten av livet, men mest i den perioden. Drogene har vel kanskje åpnet dørene for mange musikktyper hos andre folk, men jeg tviler på at selve stoffene har noen innvirkning utenom deres rent mentale effekt (bl.a. at du blir mer åpensinnet av f.eks. MDMA og cannabis).
Selvfølgelig endres musikksmak i ungdomsårene og generelt sett uavhengig av rusmidler eller ikke. Men jeg (og andre virker det som) forandret totalt musikksmak over natten etter møte med droger.
Jepp, du er absolutt inne på no der.. helt siden jeg var liten har jeg nesten kun hørt på hip-hop og reggae. etter mitt første møte me MDMA forandret jeg musikksmak på dagen, og nå er d kun psytrance som gjelder! Shpongle, Infected Mushroom, GMS, Asterix, Younger Brother osv osv.. Jeg syntes selv dette var utrolig rart. denne type musikk var helt utenkelig for meg tidligere. Men nå er jeg jævli gla for at d skjedde får mye mer party formen av sånn musikk!!
Jeg for min del har alltid vært glad i elektronisk musikk. Begynte å høre på bl.a. Infected Mushroom før jeg startet å røyke hasj. Etter jeg begynte med litt alternative substanser har min glede for slik musikk blitt mangedoblet, ettersom jeg nå ser mange flere aspekter ved musikken.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har begynt å like elektronisk musikk etter at jeg startet å bruke amfetamin på fester i alle fall.. Hørte jo elektronisk musikk på fester da jeg bare drakk også, men da så jeg helst at de satte på noe rock/punk/metal. Har tatt speed i natt, og sitter og digger til Infected Mushroom - Cities Of The Future, det er vanskelig å forklare hvor gira man blir når den låta tar av nå, men kunne ikke fordra den type musikk før.

Virker jo som om noe elektronisk musikk er laga for sinnstilstanden man får av enkelte stoffer, syns ikke det er så fett å høre på metal og slikt på fest lengre.
Sitat av DonTomaso
Det største beviset på at man kan få hjerneskade av rusmidler, er at etter bruk av hasj og marihuana er det mange som tror at reggae og ska er bra.

Poenget mitt var at det ikke er rusen/rusmidlene i seg selv om gjør at man endrer musikksmak. Det som spiller inn er folka man er med, stemningen samt det faktum at man faktisk blir eldre. Jeg hørte på islandsk synthpop da jeg var yngre. Det gjør jeg ikke nå, og det er ikke fordi jeg nå eventuelt tar meg en joint i ny og ne.

Jeg irriterer meg enormt over folk som tror de er så inni helvete spesielle fordi de røyker ulovlige rusmidler, og at man blir så voldsomt livserfaren og plutselig skjønner ting som "vanlige folk som ikke røyker" ikke skjønner. Dette gjelder også musikk.
Vis hele sitatet...
Så da skal du være spesiell fordi du måteholder røykinga di, og derfor kan si hvor teite alle nauta av non stonere som hører på reggae er? Jeg skjønnte ikke helt den der..

Om man fordømmer to musikksjangere et hundre prosent, da er det en stor fare for at man går glipp av noe, personlig liker jeg veldig godt reggae, selv om jeg liker Ska bedre. Og til opplysning, så hørte jeg på reggae før jeg prøvde Cannabis. Har fordømt et par musikk-sjangere jeg også i min tid, og jeg erfarer ALLTID i ettertid at det finnes musikk som faller innunder disse som faktisk er vanvittig bra, og tiltalende.

Og forresten, "poenget" ditt som du nevner er en smule ufullstendig. All stimulanse er jo med på å utvikle deg som person, og da også rusmidler på sin måte? Eller hva? Nå skal jeg ikke si at cannabis er revolusjonerende for alle og enhvermann's musikk smak, men det er jo absolutt med på å påvirke enn i en eller annen reting, gjerne i kombinasjon med de faktorene du nevner.

Og tilslutt la meg spørre, med all respekt; hvem i helvete ga det inlegget 6 KP?
metal kovertete fra musikk til mine ører til øretortur, mn det er nok ikke røkingsen sin skyld. mer pga stemninga og vennekretsen
Sitat av Trippa
Jeg hang/henger ikke i noe rusmiljø. Jeg henter varene mine, drar hjem, inntar stoffet og der sitter jeg plantet foran pcn med headsettet på. Tror derfor ikke det er noe miljø som har gjort at jeg liker den musikken jeg gjør, men snarere stoffene.

Hvis jeg først tar stoffer sammen med noen er det to gode venner det gjelder eller så er det på fest/byen. Men tingen er at når jeg er på fest og formen er kjempefin vil jeg mange ganger hjem å høre på musikken min samt kanskje titte litt på windowsmediaplayer effektene som pulser og beveger seg. Vet ikke hva det er med meg, kanskje noe rart. Trives godt med å være i mitt eget selvskap hvor jeg bare kan drømme meg bort.
Vis hele sitatet...
Haha det er det jeg gjør akkuratt nå!

Sitat av xtapolapocetl
Øyh, disser'u ska? Riktig nok er all reggae pinglete drittmusikk, men god gammal 60-talls jamaica-ska er faen så fett, spess etter å ha fått på en feit en ass!!!!111

Men alvorlig talt, å rakke ned på hele sjangere blir for dumt. Jeg er overbevist om at jeg vil finne "bra" musikk i enhver musikksjanger bare jeg leter lenge nok. Går for øvrig ut ifra at du spissformulerte deg her, for å understreke poenget ditt.

I beg to differ. Selvfølgelig spiller omgangsvenner og setting en rolle, men at rusmidler ikke kan åpne sinnet for nye måter å forstå og nyte musikk på, kan vel kun hevdes av en som ikke har særlig erfaring på området.

Da jeg var sneip var jeg into NWA og annen gangsta rap, men så fort hormonene begynte å boble for alvor var det kun det hardeste som gjaldt. Det gikk fort fra Black Sabbath &co til thrash, via death til black, og tilbake igjen. Hardt skulle det uansett være, for faen, og selv om jeg hadde gode venner som allerede hadde en mer utvidet smak, syns jeg alltid den jævla progrocken var noe pinglete greier, selv om den var å foretrekke fremfor listepop.

Da jeg begynte å røyke hasj fikk jeg nærmest over natten øynene opp for kvalitetene i denne musikken, og måtte krype til korset overfor vennene jeg tidligere hadde latterliggjort som "feige" musikalsk sett. Riktig nok tok jeg ikke til reggae, men band som King Crimson ble plutselig veldig spennende. Jeg var dog fremdeles metaller på min hals, og foretrakk de "skikkelige" sakene når det gjaldt. I tillegg var jeg totalmotstander av elektronisk musikk, og så faktisk på en måte ned på mennesker som kastet bort tiden sin på slikt syntetisk ræl (her snakker vi forknytt ungdom! ).

Da jeg prøvde ecstasy for første gang, og hadde kommet skikkelig opp, følte jeg meg veldig gira og ba kameraten min sette på noe ordentlig aggressiv musikk. "Njaa, tror nok vi skal prøve noe av dette jeg", sa han, før han satt på B-siden på en ny single av Hallucinogen kalt Deranger. Allerede da den skrudde sirkus-introen til Gamma Goblins begynte å åle seg ut av høyttalerne, kunne jeg formelig føle gamle barrierer sprenges vekk og en ny, fantastisk verden åpenbare seg for meg.

Etter dette har det gått slag i slag, og i dag hører jeg på alt fra bluegrass, honky tonk og rockabilly/psychobilly, via swingjazz, klezmer og balkan brass, til god gammal rock'n'roll. Jeg liker årgangs-rythm'n'blues og endog noe gammel jamaica-ska, og selvfølgelig et bredt spekter av elektronisk musikk, det være seg dub, psytrance eller full-on støy.

Rus har på ingen måte vært en nødvendig drivkraft i utviklingen, men at rusopplevelser ga meg de rævsparkene jeg trengte og sendte meg avgårde, har jeg ingen tvil om. Det er meget mulig dette hadde skjedd av seg selv etterhvert som jeg ble eldre og mer moden, men en av tingene jeg er glad for i dag, til tross for litt for mange kollisjoner med medaljebaksiden i løpet av årene, er hva disse opplevelsene gjorde for musikkforståelsen min.


Jeg har også sett drogebruk "skape" stormannsgale besservissere, og er enig i at det kan være veldig kvalmt. Men dette kan også gå andre veien.

Selv var jeg en overlegen, snørrhoven elitist før mine første møter med psykedeliske stoffer. Ikke bare på det musikalske plan, men også generelt. Jeg så ned og spyttet på "sauene" på skolen, og lot dem alltid vite det. Da jeg kom tilbake etter sommerferien da jeg hadde mine første møter med disse stoffene, kom tre jenter i klassen min bort til meg på slutten av første skoledag, med brede, himmelfalne smil, og spurte "hva er det som har skjedd med deg xtapo???" Plutselig var klassens hatmaskin blitt en jovial gutt som kunne se mening i triviell, trivelig omgang med sine streite, Melrose Place-seende og radiohengivne klassekamerater.

Jeg påstår ikke med dette at rusmilder automatisk forårsaker positive omveltninger i menneskers musikkforståelse eller sinnsliv, selv om denne posten nok kan virke i overkant glorifiserende. Men at rusopplevelser kan kickstarte og/eller guide slike prosesser i positiv retning, og knyte opp vanskelige knuter, har jeg ikke bare opplevd selv, men også sett skje andre gang på gang.

Hm, har vært nykter i snart en måned nå, og et par pils (ok, fire etter å ha skrevet dette for å være ærlig) etter jobben gjør meg visst ukontrollert engasjert. Beklager lange blærete utbroderinger, dette ble vel kveldens utblåsning før jeg hengir meg til musikkens, og etterhvert søvnens verden. Ciao.
Vis hele sitatet...
Offtopic: Jeg må bare si at du skriver så inni helvette bra mann. KP til innlegget ditt! Det er en fryd å lese det du skriver og om du ikke allerede har en jobb innen tekst så anbefaler jeg deg å få en! Takk

Om Quote 1 har noe å gjøre med Quote 2 vet jeg forsåvidt ikke enda men jeg er ganske sikker på at mange av min medfreaker er enige
Sist endret av magziii; 11. mai 2008 kl. 15:13.
Har alltid syntes jimi hendrix er flink(hvem gjør ikke det?) men etter at jeg begynte med psykadelika hører jeg nesten ikke på annet=) Utrolig hva slags geniale lyder han greier å presse ut av gitaren sin uten noe tilsynelatende spesiell anstrengelse!
På dårlige dager fungerer musikken hans som en respirator for huet mitt og på gode dager gjør den psyken ekstra sterk=)

I tibetansk medisin mener de at musikk skaper lys inni hjernen og at den musikken du liker har en helbredende virkning på kropp og sinn=)
Selv mener jeg at det hele har noe med å være åpen for nye ting. Det er bra musikk innenfor alle sjangre, og gir du musikken en mulighet finner du kanskje ut at den ikke er så verst alikevel. Det handler ikke nødvendigvis om å bli eldre, mer om å utvikle smaken sin, selv liker jeg alt mulig nå for tiden.


Noe musikk passer selvsagt bedre etter man har røyket enn annen, men alikevel så handler det om å være åpen, noe man ofte er etter man har røyka.
Tja,m jeg begynnte min musikk karriere med AC/DC når jeg var 10 år gammel og har vært ute en vintersnatt eller 2 og jeg hører framdles på AC/DC
Sist endret av eL Bohondo; 12. mai 2008 kl. 20:15.
Jeg hørte kun på metal tidligere og syntes techno/trance og hiphop var drit.
Nå hører jeg på ALT. Jeg kan love att uansett musikksjanger så finnes det garantert èn sang jeg liker.
Jeg tror ikke rus har hatt veldig stor innvirkning på hvordan musikksmaken min har endret seg opp igjennom tida. Tror heller jeg har blitt mer moden og åpen for å teste ut nye typer musikk.
Problemet før var kanskje att jeg var så opptatt av å være true metalhead att jeg nekta å høre på annet engang.
Har ikke endret musikksmak den har bare blitt utvidet.

Før var det bare alternativ og eksprimentielt. Doom, drone doom, ambient, støy osv. Men etter min første natt på meskalin var psytrance plutselig spennende. Hadde ikke hørt om sjangeren før, men min trippekompis introduserte meg og hadde en mengde kremsanger og diske opp med. Gøy.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av nidhogg
Selv mener jeg at det hele har noe med å være åpen for nye ting. Det er bra musikk innenfor alle sjangre, og gir du musikken en mulighet finner du kanskje ut at den ikke er så verst alikevel. Det handler ikke nødvendigvis om å bli eldre, mer om å utvikle smaken sin, selv liker jeg alt mulig nå for tiden.


Noe musikk passer selvsagt bedre etter man har røyket enn annen, men alikevel så handler det om å være åpen, noe man ofte er etter man har røyka.
Vis hele sitatet...



Kunne ikke vært mer enig.
Jeg har de siste årene hørt på hardere og hardere metal, jeg har i likhet til hva noen nevnte tidligere i tråden vært totalt imot elektronisk musikk, samt rap.

Nå i senere tid (innenfor de siste 2 mnd) har jeg begynt å høre på "Infected Mushroom", "VNV Nation", "Cypress Hill", "Pendulum" osv. De som har hørt det vet at dette er meget langt unna hva jeg ville kalt Skikkelig heftig metal, og motstrider samtidig hva jeg tideligere så på som Skikkelig rævva musikk...

Jeg har rett og slett Utviklet min egen musikk smak, og jeg oppfordrer andre til å prøve å ikke være dømmende ovenfor musikk, men istede prøve å skjønne at forskjellige sjangere bærer andre typer kvaliteter.

Takk.
Sist endret av Initzuriel; 10. juni 2008 kl. 19:00.
Morro! Dette er noe som faktisk har plaget meg litt.
Jeg ble litt vel glad i knips for et års tid siden. Den typen som gjør at du bare er i stand til å sitte i sofaen og elske alt og alle, og kroppen er i digg-modus. Øyeflimring(nystagmus) og kjeveklappring.
Ble helt og holdent hekta på hardcore og hardstyle. Klarte ikke høre på annet enn det etter turene mine.
Først nå, et år etter siste gang så hører jeg på musikken min igjen. (Metal/rock/death-metal osv)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
kan ikke si at musikksmaken har endret seg noe etter at jeg startet å røyke, hører på akkurat det samme som jeg gjorde før pluss en del annet som jeg har kommet over og som jeg liker.
De sangene jeg likte før jeg startet å røyke liker jeg like godt nå.
Har heller ingen spesiell sjanger jeg hører på, hører på de sangene jeg selv liker og de sangene kan ligge under hvem som helst sjanger, bare sangene fenger.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Noe musikk passer selvsagt bedre etter man har røyket enn annen.
Vis hele sitatet...
Enig, hører selv på all mulig musikk, men hvilken musikk jeg hører på når, kommer helt ann på stemning, sted og om jeg skal på byn, bare slappe av hjemme osv
Tror det er naturlig å ha en varierende musikksmak, noe som følger med alderen.
Hørte mye på tekno og sjid når jeg var yngre, gikk over til rock når jeg var i tenåring. Nå har jeg en bred musikksmak, men liker å finne ny musikk som jeg ikke har hørt før da jeg er litt lei av tradisjonelle sjangere. Er så mye likt i mange sjangere, tekno eller trance føler jeg er værst når det kommer til dette.
Rusmidler har nok påvirket min smak slik den er nå, men mer indirekte. Kom borti psytrance,psy ambient etc. Likte ikke dette med en gang, men etter å ha hørt musikken noen ganger så synes jeg det er mye rå musikk i noen av disse sjangerne.
Må og legge til at jeg har blitt flinkere til å lytte etter å ha røykt etc. Det kunne jeg sikkert greid uten rus, men tror ikke jeg hadde hatt samme interesse for det og dermed kanskje ikke hørt på det jeg liker i dag.
Så rusmidler kan gi endret musikksmak, er jo ikke å legge skjul på at mange store artister har hatt rusproblemer eller forhold til rus.
Så det er vell ikke noe hemmelighet at rus og kreativitet ofte går godt ilag, selv om det kan få følger..

Som en sier ovenfor, musikksmaken har ikke endret seg men har mer utvidet seg.
Sist endret av sneipen; 21. mai 2009 kl. 19:07.