Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 10422
Jeg hater være en plage, men da Russland første anbringet i Asia fordi «mest av landet var i Asia», hvorfor var Tyrkia tatt med i Europa når mest av det er også i Asia ? Den Europeisk del av Tyrkia er knøttliten, og mest folk lever i Asiatiske delen. Men derimot i russland lever mestparten i europeiske delen. Tyrkere er Asiatere; de forholder seg til Uzbeks og Turkmen ? s språk-vis og genetisk. Tyrkia har en liten tupp i Europa er på grunn av erobringer av Ottoman Rike. Tyrkere er opprinnelig fra Asia og mest lever i Asia. Deres kultur er Midt-Østlig.

Tyrkia søker EU medlemskap, men det ikke bevilger ennå. Og selv om det er, det er kulturelt, geografisk lingvistisk og religiøst stille del av MidtØst.

Tyrkia kalles jo også "lilleasia"
Hvem sier at Russland er et asiatisk land? Russland er et asiatisk og et europeisk land, grensen går ved Ural. Russland er altså et såkalt transkontinentalt land, det samme gjelder Tyrkia.

Liker du ikke at land kan befinne seg i to såkalte "verdensdeler" på en gang?
Sist endret av pecado; 17. januar 2007 kl. 00:37. Grunn: bare la til et spørsmål
Mellom-Asia var vel definisjonen jeg fikk fra startour når jeg dro dit...
Enda verre; hvorfor er Israel i alle mulige rare sammenhenger europeisk?
Sitat av milo9000
Enda verre; hvorfor er Israel i alle mulige rare sammenhenger europeisk?
Vis hele sitatet...
Vet den lurer jeg også på! Da burde jo Palestina og vært europeisk osv? Men grunnen er nok at så mange europeiske jøder flyttet dit da det ble opprettet at det blir litt drøyt og plutselig kalle dem asiater..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Lille My
Vet den lurer jeg også på! Da burde jo Palestina og vært europeisk osv? Men grunnen er nok at så mange europeiske jøder flyttet dit da det ble opprettet at det blir litt drøyt og plutselig kalle dem asiater..
Vis hele sitatet...
Så hvis alle flytter fra Thailand og Nordmenn bosetter seg der istedet så blir Thailand Europeisk? Tror nok du har misforstått litt på det punktet.
Sitat av nso
Så hvis alle flytter fra Thailand og Nordmenn bosetter seg der istedet så blir Thailand Europeisk? Tror nok du har misforstått litt på det punktet.
Vis hele sitatet...
Var ikke helt slik jeg mente da, men staten israel ble jo opprettet av europa så vidt jeg har skjønt? Og det er jo ingen tvil om at mange som bor der er jøder som flyttet fra europa. Er derfor jeg tror israel ligger i europa til noen har en bedre teori.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Verdensdeler er geografiske, ikke politiske, så derfor er det urelevant hvem som bor på en gitt plassering.
Israel ligger i Asia, og har aldri tilhørt Europa..
Sitat av Teegah
Israel ligger i Asia, og har aldri tilhørt Europa..
Vis hele sitatet...
Nei men de er fortsatt med i f eks Eurovision Song Contest, som da er for europeiske land, ja tyrkia er og med, men pga store deler av landet ligger i europa osv.
Sitat av Lille My
Nei men de er fortsatt med i f eks Eurovision Song Contest, som da er for europeiske land, ja tyrkia er og med, men pga store deler av landet ligger i europa osv.
Vis hele sitatet...
Nå bestemmer hverken Eurovision eller EU hva som blir regnet som det geografiske området Europa. Jeg forstår forsåvidt ikke problemstillingen i denne posten. Deler av Tyrkia ligger i Europa, og det er derfor de kan få være med i EU.
Hvis de blir med i EU er det vel overhodet ingen tvil. Hvis ikke så er de ikke i europa. Er vel ikke vits å være vanskelige hær. Det kan jo såklart hende e får avslag av andre grunner også. Men får de avslag pga sin geografiske posisjon er det ingen tvil.
Trådstarter
66 2
Lurer på hvorfor Europa idag har de grensene den har? Er det klimatiske grunner? hm.. da er passer jo tyrkia inn, er ikke noe forskjell på Tyrkia og Hellas, Hellas og Italia. Er det historiske grunner? Tyrkias historie er jo knyttet til Europa, ja til og med Moderne Tyrkia er jo byggd opp på europeiske prinsipper. Hvorfor er ikke hele tyrkia i Europa?
drQ
Egendefinert
Det er da, såvidt jeg vet, ikke egentlig noen som helst skikkelig inndeling i verdensdeler i det hele tatt. Joda, vi har noen referansepunkter, men noen reell betydning har det ikke heller.

Og når det ikke egentlig finnes noen skikkelig inndeling blir dette umulig å si noe konkret om. Man kunne sikkert hatt en tilsvarende diskusjon om hva som er Nord- og Sør-Amerika, og om Mellom-Amerika er noe. Men det finnes ikke noe svar.

Tyrkia har vel landområder på vestsiden av Bosporos-stredet, som vel kan være et greit sted å sette en "grense", på samme måten som Gibraltar og Uralfjellene. Å koble geografien til det å bli EU-medlem er mildt sagt helt feil, men selv om det er irrelevant synes jeg det er ok "geografisk" sett.

Når det gjelder Israel er det vel ingen som mener at de er en del av Europa geografisk sett, men det er utvilsomt tettest polititisk og kulturelt knyttet til Europa. For de som ikke skulle ha fått med seg nyheter de siste 1500 årene, så går ikke Israel/jøder så godt overens med andre i Midtøsten (btw, er det en egen verdensdel? Hvis ikke, hvilken tilhører det?). Men det er vel kun i fotball og grand prix det er sammenheng her, så så veldig interessant er det ikke.

Men som sagt innledningsvis; denne diskusjonen er forholdsvis poengløs.
Midt-østen? Som i Østen? Asia?
Israel har ingen grunn til å bli anerkjent som europeisk. New Zealand og Australia er kulturelt og politisk sett veldig like Europa, men det er ingen som presterer å foreslå å inkludere de i europeiske begivenheter.
Midt-østen strekker seg over flere kontinenter. Jeg tror Suez-kanalen markerer skillet mellom Afrika og Asia, så man kan jo forsåvidt si at Egypt (Sinai-ørkenen) ligger både i Afrika og Asia.
Når det gjelder Sør- og Nord-Amerika, så er det akseptert av de aller fleste at skillet går ved Panama-kanalen, og at Latin-Amerika bare er en "kulturell verdensdel" (som da spenner seg over begge de to verdensdelene), ikke en geografisk verdensdel.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Som nso skriver er verdensdeler geografiske områder, og har ingen ting med verken demografi eller politikk å gjøre. At man kan snakke om en verdensdels særegne kultur har naturligvis sammenheng med at alle verdensdelene er klart geografisk adsilt. Når det gjelder Europas utstrekning, er denne avgrenset av klare geografiske skiller. Uralfjellene i øst, Bosporusstredet mellom Tyrkias asiatiske og europeiske del, Middelhavet i sør og Atlanterhavet i vest. Hvorvidt Tyrkia etter hvert får medlemsskap i EU eller ikke har ingen ting å si i forhold til Europa som verdensdel; det er nok av andre årsaker til at flere av de nåværende medlemslandene ikke ønsker Tyrkia som medlem, bl.a. landets brudd på menneskerettighetene.

Jeg skjønner egentlig ikke utgangspunktet for diskusjonen. Grønland er geografisk en del av Nord-Amerika, men politisk en del av Europa, iom at de tilhører Danmark - og Grønland har vært medlem av EU (selv om de ikke er det i dag). Og dersom man først skal diskutere medlemskap i forskjellige organisasjoner, vil vel de fleste være enige i at NATO tross alt har flere medlemsland som ikke grenser mot Nord-Atlanteren...
Tyrkia ligger både i Europa og Asia, om jeg ikke husker helt feil.
Sitat av sparco
Tyrkia ligger både i Europa og Asia, om jeg ikke husker helt feil.
Vis hele sitatet...

Neei, sier du det?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg er en tyrker og ønsker ikke EU medlemskap
Har vel med kulturelle og økonomiske forbindelser å gjøre. Med kystlinjen mot middelhavet virker det ganske naturlig.
Sitat av drQ
Når det gjelder Israel er det vel ingen som mener at de er en del av Europa geografisk sett, men det er utvilsomt tettest polititisk og kulturelt knyttet til Europa. For de som ikke skulle ha fått med seg nyheter de siste 1500 årene, så går ikke Israel/jøder så godt overens med andre i Midtøsten
Vis hele sitatet...
Fordelt over de sistes 1500 årene, så har nok det jødiske folk hatt større problemer med Europeere enn befolkningen i Midt-Østen. Klart at de få jødene som har bodd i dagens Israel i løpet av de siste 1500 årene har hatt problemer med lokalbefolkningen, men ingenting i forhold til f.eks. Holocaust, som ikke akkurat Hamas stod bak.

Personlig har jeg alltid syntes det er litt morsomt at Israel er medlem av UEFA og ikke AFC (nå snakker jeg fotball), og lurt på om det er fordi de ikke har særlig lyst til å spille på bortebane i land som Egypt, Syria og Iran. Men enkelte tidligere sovjetiske republikker som f.eks. Kazakhstan er også medlemmer av UEFA, selv om de ikke befinner seg i Europa. Greit nok at det bare er fotball, men om du hadde hatt valget mellom å knytte tette bånd til Europa eller Asia, hva hadde du valgt?
Tyrkia har kun 3 prosent av landarealet i Europa, resten i Asia, den europeriske delen begynner i Istanbul,på den ene siden av Bosporus-stredet, så Istanbul ligger i både Asia og Europa.
Det er vel ca.2 broer over Bosporus-stredet så du kan kjøre fra Asia til Europa på ca.20 min, jeg har gjort det sjøl.
Grunnen til at Tyrkia blir regnet som Europa er vel at det ottomanske riket strakk seg over store deler av Europa, senere at landsfaderen Mustafa Kemal Ataturk tidlig i 1920-årene gjorde alt for å modernisere og vestliggjøre Tyrkia, han forandret til og med på språket og kuttet ut masse arabiske og persiske ord.Så Tyrkia er en blanding mellom øst og vest, og vet vel ikke helt hvordan de skal oppføre seg.Noen lever som europerere og bryr seg lite om religion(islam), andre er dypt religiøse og tradisjonelle,andre nasjonalistiske.

Iskoptrixx----Jeg er en tyrker og ønsker ikke EU medlemskap
hvorfor ønsker du ikke eu-medlemskap?
Sist endret av martine82; 15. mai 2007 kl. 22:36.
▼ ... over en uke senere ... ▼
først: Israel er ikke europeisk og har aldri vært det. Ever. De regnes som Aseatiske på alle diplopatisk offisielle måter. Det dere tenker på er det praktiske måtene. F.eks hvorfor de tilhører Europa i fotball VM. Det er en veldig enkel grunn til dette. Israel har ved flere annledninger innvadert nabolandene sine (ved at de har provosert dem til å angripe seg). Deretter har de anneksert (er det riktig norsk skrivemåte?) land områder med høye naturessurser og jagd vekk de gamle innbyggerene og plassert jødiske (ikke Israelske, jødiske) folk der. I VM og de fleste andre praktiske ting så går man ikke etter verdensdeler men etter kulturelle skillelinjer og midøsten er derfor en egen del. Forestill deg Iran - Isreal i en fotball kamp? Iran postår at Hitler ikke drepte jøder, de vil jage vekk alle jøder fra Israel og utslette staten (oh yeah, baby!). Eller Egypt - Israel eller et hvilketsomhelst annet land i midtøsten mot Israel? Funker ikke det

Sitat av Lille My
Vet den lurer jeg også på! Da burde jo Palestina og vært europeisk osv?
Vis hele sitatet...
Det burde det sikkert, hadde bare Palestina vært et land. Palestina er ikke et land siden Israel fant ut at de skulle invadere det. Det var ikke Frankriket som ga Israel de lande grensende de har i dag. Israel fikk en del av Palestina, invaderte reste, jagde ut palestinerene, murte dem inne og sprengte husene dems. Deretter tok de en del av Jordan og en del av Egypt (som de ga tilbake)

Sitat av Lille My
Midt-østen? Som i Østen? Asia?
Vis hele sitatet...
Midt-østen er et vidt begrep. Egypt regnes jo ofte som midt-østen, og de ligger i Afrika. Hvis du skal si at alle land med kulturelle bånd med arberne som er muslimske så kan du mekke hele nord-Afrika under den tittelen

Sitat av martine82
hvorfor ønsker du ikke eu-medlemskap?
Vis hele sitatet...
Kan ha noe med siden Tyrkia er et land i en demokratiserings prosess så har han ikke lyst til å markedslibralisere landet enda mere, eller for ikke å si å putte den under verdens mest korupte frihandelsavtale? Uten om det må det vell også sies at med at voksende anti-islamistisk holdning i vest-europa så har han vell ikke lyst til an landet sitt skal bli det eneste landet med flertall av muslimer? Og faktorer som at den nyvalgte franske presidenten vant valget med en valgkamp som inneholdt faktorer som at Tyrkia ikke skal bli med i EU.
Sist endret av Propaganda; 22. mai 2007 kl. 23:31.
Litt artig diskusjon, pga jeg skal faktisk til Tyrkia i sommer. Så diskuterte jeg dette med en kompis om i hvilken verdensdel det lå i. Han mente det var i afrika, noe jeg ikke kunne få til å stemme, og det gjorde det ikke. Da jeg søkte det opp på wiki sto det Eurasia. Kvalmt!
Når jeg var der kunne man betale både med euro og den nasjonale myntenheten. De var litt kaos noen ganger. Som feks når man hadde stått og pruta med en slitsom tyrker i 30 min, og du har endelig fått det som du ville.- Så sier han først da at han bare tar euro, når du bare har lire(eller hva det het.)
Sitat av Propaganda
I VM og de fleste andre praktiske ting så går man ikke etter verdensdeler men etter kulturelle skillelinjer og midøsten er derfor en egen del.
Vis hele sitatet...
Vel, ærlig talt, det gjør man jo ikke. Kvalik-gruppene har navn etter verdensdelene sine, og Israel er såvidt jeg vet det eneste landet som ikke er med i sin geografiske verdensdels gruppe.

Sitat av Propaganda
Forestill deg Iran - Isreal i en fotball kamp? Iran postår at Hitler ikke drepte jøder, de vil jage vekk alle jøder fra Israel og utslette staten (oh yeah, baby!). Eller Egypt - Israel eller et hvilketsomhelst annet land i midtøsten mot Israel? Funker ikke det
Vis hele sitatet...
Vel, hvis de havner sammen i VM-finalen så er det fint lite man kan gjøre med det. Jeg tror ikke det er eneste grunnen. Men la oss for moro skyld si at det er det. Hvorfor er da Israel europeisk i så mange andre sammenhenger? Melodi Grand Prix? Fordi de ikke kan synge alene? Kjøp dere Singstar.

Sitat av Propaganda
Det burde det sikkert, hadde bare Palestina vært et land.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg sånn at Palestina faktisk er et land i den aktuelle sammenhengen, de spiller kvalifiseringsrunder til fotball-VM med resten av Asia.

Sitat av Propaganda
Israel fikk en del av Palestina, invaderte reste, jagde ut palestinerene, murte dem inne og sprengte husene dems. Deretter tok de en del av Jordan og en del av Egypt (som de ga tilbake)
Vis hele sitatet...
Også hele Libanon da
Det er søtt at du kritiserer meg her, Miloo, men hva er du egentli uenig i?
Palestina er ikke et land og har aldri vært det. Ikke i en praktisk sammenheng, aktuellsamenheng eller noe. Nei. Aldri. Frankriket hadde landet kolonialisert før Israel sin tid, og Israel blei oppretta før palestinerne fikk en sjans, og da var bare palestina en stor fristat i Israel, nå kan ikke det sies engang. Siden de ikke får ha demokratiske valg uten at amerikanerne sulter dem ut
Sitat av Propaganda
Det er søtt at du kritiserer meg her, Miloo, men hva er du egentli uenig i?
Vis hele sitatet...
Kritiserer? Du virker veldig hårsår nå synes jeg... Jeg påpekte enkelte halvgrove feil du hadde i posten din, noe jeg synes er på sin plass. Ellers er jeg faktisk ganske så enig i posten du lagde.
Sitat av Propaganda
Palestina er ikke et land og har aldri vært det. Ikke i en praktisk sammenheng, aktuellsamenheng eller noe. Nei. Aldri. Frankriket hadde landet kolonialisert før Israel sin tid, og Israel blei oppretta før palestinerne fikk en sjans, og da var bare palestina en stor fristat i Israel, nå kan ikke det sies engang. Siden de ikke får ha demokratiske valg uten at amerikanerne sulter dem ut
Vis hele sitatet...
Jeg vet at Palestina ikke akkurat får drive egen stat for øyeblikket. Jeg vet ganske så mye om hele situasjonen i sin helhet faktisk, så du trenger ikke å ha historietime for meg. Særlig ikke når du sitter og skriver at Frankrike (ja, uten en t på slutten) "hadde landet kolonisert"... Palestina var så vidt jeg vet et britisk mandat, noe jeg trodde de fleste oppegående hobbyhistorikere hadde kjenskap til.
Vi må ha med Tyrkia i Europa fordi: DE FANT OPP KEBABEN!
I rest my case...
Sitat av SecretAgentMan
Vi må ha med Tyrkia i Europa fordi: DE FANT OPP KEBABEN!
I rest my case...
Vis hele sitatet...
Ja, for kebab er veldig europeisk tradisjonelt sett.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av milo9000
Ja, for kebab er veldig europeisk tradisjonelt sett.
Vis hele sitatet...
Og vis vi ikke har tyrkia i EU kan man ikke få kebab?
Sitat av NirvanaPadda
Og vis vi ikke har tyrkia i EU kan man ikke få kebab?
Vis hele sitatet...
Hmmm...? Nå var det ikke jeg som faktisk presterte å komme med uttalelsen at Tyrkia må med i Europa for at vi skal få kebab.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av milo9000
Hmmm...? Nå var det ikke jeg som faktisk presterte å komme med uttalelsen at Tyrkia må med i Europa for at vi skal få kebab.
Vis hele sitatet...
Nei, sorry qouta feil, for fikk intrykk av at det var det han mente her...

Sitat av SecretAgentMan
Vi må ha med Tyrkia i Europa fordi: DE FANT OPP KEBABEN!
I rest my case...
Vis hele sitatet...
Og er for seint å edite nå...
Sitat av Propaganda
Det er søtt at du kritiserer meg her, Miloo, men hva er du egentli uenig i?
Palestina er ikke et land og har aldri vært det. Ikke i en praktisk sammenheng, aktuellsamenheng eller noe. Nei. Aldri. Frankriket hadde landet kolonialisert før Israel sin tid, og Israel blei oppretta før palestinerne fikk en sjans, og da var bare palestina en stor fristat i Israel, nå kan ikke det sies engang. Siden de ikke får ha demokratiske valg uten at amerikanerne sulter dem ut
Vis hele sitatet...
Frankrike hadde landet kolonialisert faktisk... Tror du må lære deg historie før du arrangerer historietime.
Sitat av RobbieWinters
Frankrike hadde landet kolonialisert faktisk... Tror du må lære deg historie før du arrangerer historietime.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke helt hvorfor du siterer og prøver å fornærme duden som påsto at Frankrike hadde koloni i Palestina, når det du vil er å fortelle oss nettopp at Palestina var en fransk koloni. Uansett dog, så er det feil, Palestina har vært under britene, men ikke under franskmennene.
Tyrkia er i Vest-Asia står det i Google Analytics...
Sitat av fxxked
Tyrkia er i Vest-Asia står det i Google Analytics...
Vis hele sitatet...
Kompis, alle vet hvor Tyrkia ligger. Det ligger delvis i Asia, delvis i Europa. Problemstillingen i denne tråden er heller hvorfor Tyrkia på mange måter relateres som europeisk og ikke asiatisk. Dette er for mange vanskelig å forstå, når landet har desidert størst del av både areal og befolkning i Asia. Så jeg stemmer for at vi alle sammen slutter å henvise til diverse kilder som sier noe om hvor Tyrkia ligger...
Ok, da kan jeg gjette meg til at årsaken er religion og handel ved stredet der oppe ved konstantinopel, samt krigene de har ført med grekerne i ikke så alt for gammel historie.
Sist endret av fxxked; 8. juni 2007 kl. 21:25.
Sitat av milo9000
Jeg vet at Palestina ikke akkurat får drive egen stat for øyeblikket. Jeg vet ganske så mye om hele situasjonen i sin helhet faktisk, så du trenger ikke å ha historietime for meg. Særlig ikke når du sitter og skriver at Frankrike (ja, uten en t på slutten) "hadde landet kolonisert"... Palestina var så vidt jeg vet et britisk mandat, noe jeg trodde de fleste oppegående hobbyhistorikere hadde kjenskap til.
Vis hele sitatet...
ja, sorry for den der. Jeg rører. Det jeg tenker på er at frankrike(t) hadde kontroll over Syria, slik at jeg antageligvis har sett feil på et historisk kart ellerno. Stygg bom fra min side. Synes det forøvrig er veldig søtt at du samenligner meg med "oppegående hobbyhistorikere". Jeg føler meg smigret .

"får drive egen stat" er ikke akkurat slik jeg ville putta det. "er egen stat er mer passende". I og med at de faktisk ikke er det
http://www.globalis.no/konflikter/palestina


Og ja, jeg stryker i rettskrivning
Sitat av milo9000
Nå vet jeg ikke helt hvorfor du siterer og prøver å fornærme duden som påsto at Frankrike hadde koloni i Palestina, når det du vil er å fortelle oss nettopp at Palestina var en fransk koloni. Uansett dog, så er det feil, Palestina har vært under britene, men ikke under franskmennene.
Vis hele sitatet...
Jeg mente "Frankrike hadde landet kolonialisert faktisk..." på en ironisk måte. trodde det kom tydelig fram. Anyways, kan masse om Palestina under det osmanske riket, Storbritannia og etter WW2, har nære tilknytninger til området kan du si. Når det gjelder å fornærme han karen hadde han vel driti seg ut ganske kraftig på egen hånd, så kan ikke si jeg har dårlig samvittighet for det.
Sitat av RobbieWinters
Jeg mente "Frankrike hadde landet kolonialisert faktisk..." på en ironisk måte. trodde det kom tydelig fram. Anyways, kan masse om Palestina under det osmanske riket, Storbritannia og etter WW2, har nære tilknytninger til området kan du si. Når det gjelder å fornærme han karen hadde han vel driti seg ut ganske kraftig på egen hånd, så kan ikke si jeg har dårlig samvittighet for det.
Vis hele sitatet...
Hehe my bad. Jeg skal øve mer på ironi fremover Jeg har ganske nære tilknytninger til området selv faktisk.
Sitat av djdondona
Jeg hater være en plage, men da Russland første anbringet i Asia fordi «mest av landet var i Asia», hvorfor var Tyrkia tatt med i Europa når mest av det er også i Asia ? Den Europeisk del av Tyrkia er knøttliten, og mest folk lever i Asiatiske delen. Men derimot i russland lever mestparten i europeiske delen. Tyrkere er Asiatere; de forholder seg til Uzbeks og Turkmen ? s språk-vis og genetisk. Tyrkia har en liten tupp i Europa er på grunn av erobringer av Ottoman Rike. Tyrkere er opprinnelig fra Asia og mest lever i Asia. Deres kultur er Midt-Østlig.

Tyrkia søker EU medlemskap, men det ikke bevilger ennå. Og selv om det er, det er kulturelt, geografisk lingvistisk og religiøst stille del av MidtØst.

Tyrkia kalles jo også "lilleasia"
Vis hele sitatet...
Ligger ikke hovedstaden Ankara i den europeiske delen? Kanskje det har noe i bildet å gjøre?
Det skal du ikke se bort i fra at har noe å si.
BTW: LFC SUCKS!
Sitat av C.Hendrix085
Det skal du ikke se bort i fra at har noe å si.
BTW: LFC SUCKS!
Vis hele sitatet...
Bør vel spille en faktor det.
BTW: Chelsea SUCKS!
Enig, jeg er veldig sikker på at du er inne på noe.
OT: Nesten like sikker jeg er på at LFC suger!
Sitat av LFC-Fan1
Ligger ikke hovedstaden Ankara i den europeiske delen? Kanskje det har noe i bildet å gjøre?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør den ikke. Ankara ligger ca. midt i Tyrkia. Det du tenker på er den gamle hovedstaden, Istanbul.
▼ ... over et år senere ... ▼
Den største delen av Tyrkia ligger i Asia, med byene Alanya og Istanbull medhørende. En mindre del av landet ligger i Europa, derfor er de med i ESC. Hvorfor Israel er med, har jeg derimot klødd meg sår i hodebunnen av.
Grunnen til at Israel blir nevnt i europeisk sammenheng, er etter det jeg vet, fordi de gjenlevende jødene ble sendt dit etter andre verdenskrig. Det likte ikke de som bodde der fra før av (Palestinerne), og de kriger om det enda.