Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2927
Heisann,

Noen som kan hjelpe meg med hvem jeg kan henvende meg til når det kommer til uenigheter i jobbsammenheng mellom arbeidstaker (meg) og daglig leder/eier av bedriften?

Jeg har ingen kontrakt og har fungert som ringevikar over lengre tid.

Enkelte ting jeg stusser på:

- Bli trukket pauser når jeg står alene på jobb og verken har pauserom eller mulighet til og forlate arbeidsplass da jeg står alene.

- Som ringevikar må enn gjerne jobbe 3-4 timer og komme på kort varsel - da gjerne 1 time går i transport.

- Bli trukket i lønn for en feil som er gjort på jobben - skal nevnes at jeg fikk beskjed fra sjefen om å være oppmerksom på akkurat den feilen jeg gjorde, og at det kostet bedriften noen kroner.

Men jeg har ingen arbeidskontrakt og vi har aldri diskutert lignende. Så at jeg plutselig blir trukket finner jeg merkelig.

Vil også gjerne høre synspunkter fra folk på forumet her. Jeg får jo støtte av alle venner og familie om å stå på mine rettigheter, men de er jo der for og støtte meg.

"Mann deg opp og snakk med sjefen din" -
Det skal jeg nemmelig gjøre, så jeg ønsker og forhøre meg litt her før samtalen i morgen.
Der vi jobber får vi betalt for feil (alle timer vi er på jobb). Hvis det er er min feil dropper de timene med feilretting fra faktura, men jeg får fortsatt betalt. Regner med det er vanlig praksis.
Regner med du ikke er fagorganisert, ellers ville det være det naturlige stedet å begynne. Er det et verneombud på jobben din? Jeg har tro på å ha med en tredjepart på møter med vanskelige sjefer, så har du i alle fall noen til å bekrefte hva som blir sagt der.
Du skal ikke bli trekket i lønn fordi du gjorde noe som endte i tap for bedriften (Kommer selvsagt på hva du gjorde). Ta en rask tlf. til LO'et ditt før du går inn i møtet og gjerne ha med deg en tillitsvalgt, ev. en annen ansatt som kan bekreft hva som ble sagt og ikke om noen uenigheter skulle oppstå i ettertid. Om du ikke er registrer i et LO tror jeg fint du kan ringe inn og spørre om noen tips og pekepinner. Det blir vanskelig å si noe ang. å kreve en jobbkontrakt (Om du har tenkt på dette) ettersom du er tilkallingshjelp, men om du har jobbet i bedriften over en viss tid og det åpenbart er behov for en ekstra ansatt kan du være inne på noe =) Lykke til!
Du skal ha skriftlig arbeidskontrakt, og i en tvist taler det imot arbeidsgiver som den sterkeste part at denne plikten ikke er overholdt.

http://www.arbeidsrettsadvokater.no/...arbeidsavtale/

Du har rett på betaling hvis du ikke kan forlate arbeidsplassen. Om du har rett til spisepause kommer an på hvor lang dag du jobber, lurer på om det er 5 timer ca? Sjekk arbeidsmiljøloven.
Spisepause trenger jeg ikke siden jeg har nok av tid til og spise maten min når jeg ønsker det. Men jeg får aldri tatt pause siden vi alltid kun er en person på jobb. Nå snakker jeg om majoriteten av gangene. Hender vi er andre ansatte der.

Er ikke fagorganisert og har vært tilkallingshjelp lenge.

Angående feilen vil jeg ikke gå alt for mye inn på det:

Men jeg ble bedt om å gjøre en oppgave som jeg glemte - og dette endte med og koste bedriften det samme som jeg ble trukket i lønn + en misfornøyd kund

takk for tilbakemeldinger!.
Du skal ikke bli trukket i lønn for pauser når du ikke har pauser, dvs må være på jobben. Om du kan kreve å få pauser i det hele tatt, betalt eller ubetalt, kommer an på lengden på dagen.
Nei de kan ikke trekke noe fra lønna di så lenge du ikke er enig eller har skrevet under en kontrakt hvor du gir de tillatelse.. du skal ha betalt for tiden du jobber.. høres ut osom at du jobber i ett snuskete firma.
Om ikke du er organisert så er kanskje bedriften det? Er ikke alle som er organiserte hos oss heller men vi er mange nok til at bedriften måtte ut i forhandlinger og endringer ble gjort.
"Men jeg ble bedt om å gjøre en oppgave som jeg glemte ". Risikoen er bedriftens , de burde implementert kontroller som forhindret feilen. Så å trekke ansatte i lønn er ikke noe de kan gjøre.
Sist endret av dggr; 14. juli 2016 kl. 21:22. Grunn: Skrivefeil