Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4021
Advarsel:
Teksten er lang og handler om mine problemer som er et resultat at uansvarlige valg i ung alder. Om jeg kan bli henvist til et forum eller noen som kan hjelpe meg blir det satt pris på.

Politiet/Lindorff har jeg snakket med 5 forskjellige og ingen kan forklare dette skikkelig og tiden renner ut!

Tidligere har jeg vært i Gjeldsrådgivning hos NAV, det hjalp med at kreditorer ble satt på vent -
Jeg skylder Statens Lånekassen rett under 200 000,- som jeg fikk over 2 år når jeg "studerte" på to privatskoler, for å forbedre karakterene mine for videre studier.

-

Første gang flyttet jeg utenbys og skulle kjøre løpet, men endte opp med å aldri være inne på skolens område engang.

Neste gang meldte jeg meg inn på en annen privatskole og gjorde det utelukkende slik at jeg da kunne søke lån og stipend hos Lånekassen.

Jeg hadde et "fuck it, alt kommer til å ordne seg" mindset som har fått meg til og sitte igjen med mye gjeld pr dags dato.

Betalte jo aldri summen det kostet å gå på disse to skolene engang, så jeg har nå 2 inkasso saker hos Lindorff som har vokst seg grisestore.

Jeg er flau, og kan ikke begripe de valgene jeg har tatt...

Fikk forkynnelse av konkursvarsel i posten for en stund tilbake siden. Ringte Lindorff og forklarte saken og viste de til andre saker jeg har begynt og betale inn de siste årene med jobb, og at jeg prøver så hardt jeg kan - og at jeg ikke skjønner helt hvor de vil hen siden jeg ikke har eiendeler osv.

Vi ble enige om at de IKKE skulle gå videre med dette, men at jeg likevel skulle møte opp hos politiet og motta forkynning av gjeld i form av et brev. (Jeg har enda ikke møtt opp av div årsaker som jobb, usikkerhet rundt hva det innebærer - siden det var så viktig at jeg møtte opp)

Tar i mot alle råd, tips osv fra folk med erfaring rundt dette - send gjerne en pm om du vil være anonym.

Planen er og ta et privatlån og bli kvitt all inkasso gjeld.

Lånekassen gjelden på 200 000 har grei rente, så den kan jeg leve med og betale ned på - men det andre drittet må vekk fra livet mitt.

Synes det er urimelig at jeg har 90 000,- for noen skolepenger som var på ca 25 000 for noen år siden. Jada jeg har vært uansvarlig og slik er det... vel vel, uansset er det ikke rett å flå folk på den måten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når ei rekning på 25000 har auka til 90 lapper så er det ikkje fordi du aktivt har snakka med kreditor. Du har forholdt deg fullstendig passiv og ignorert dei. Det funker dårleg i lengda. Hadde du gått i dialog frå dag ein er det ikkje utenkjeleg at du hadde fått nedbetalingsordning, eller til og med rentefri nedbetalingsordning. Men når det går så langt som konkursvarsel så har du åpenbart ikkje prøvd å finne ei minneleg løysing.

Haldninga di om å ikkje møte opp til forkynning understreker liksom det litt. Du er klar over at politiet kan troppe opp på jobb, uniformert, og forkynne det for deg der om du ikkje stiller opp frivillig? Eller i ytterste instans ta deg med på politistasjonen for forkynning om dei treff på deg i andre samanhenger?

Har du prøvd å snakke med kreditor? Har du prøvd å få til ein avtale om ettergjeving av deler eller alt av renter og gebyrer?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Du har muligheten til rettslig gjeldsordning. Den vil muligens også omfatte studiegjelden. Siden du allerede har forsøkt kommunal rådgivning, og det ikke virker som om dette har ført frem. Anbefaler jeg deg å sjekke mulighetene for rettslig. I praksis er dette en personlig konkurs, hvor du settes på et nedbetalingsprogram for en viss periode. Når perioden er over, er gjelden borte.

Info om dette finner du her: https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/

Jeg forstår ikke helt hva du legger i konkursvarsel. Er det tvangsinndrivelse? I så fall er ikke det så forferdelig. Det påløper en del gebyrer, og foregår ved at Namsmannen trekker penger fra lønna di. Du får varsel om dette, og du bør da dokumentere utgiftene dine (husleie, bil, o.l.). Få gjerne hjelp av fastlegen til å erklære hvor viktig ulike utgifter er for deg. Det er særdeles få faginstanser som tør å utfordre leger. Utifra det du dokumenterer av utgifter, så blir det satt ett trekk.

Du skal alltid ha et vist minimum. Noen ganger glemmer Namsmannen seg og setter et kjempetrekk. Hvis det da er slik at du sitter igjen med mindre enn 5850 kroner, går du til NAV. Du får da Sosialhjelp for mellomlegget, og de sender over en melding som gjør at trekket justeres slik at du blir "økonomisk selvhjulpen" (Sosiallovens definisjon av evne til å holde livsopphold + grunnleggende bolig selv).

Har hatt noen stygge tvangstrekk hvor jeg helt enkelt har glemt å melde inn. NAV har hjulpet til med dette hver gang.
Forstår jeg dette rett, så har du altså to gjeldsposter - én til
Lånekassen på 200 000, og én til Lindorff på 90 000.

Hvor gammel er gjelden? Har Lånekassen sagt opp lånet og
videreført den til Statens Innkrevingssentral (SI)?

Har du arbeidsinntekt og en relativt forutsigbar økonomi?
Dvs. at du klarer å betale regninger i tide og slipper å leve på
etterskudd?

Hvis Lånekassen ikke har sagt opp lånet, tar du en telefon til
dem sporenstreks og tar en prat med dem om hvordan
du evt. kan få til å betale ned på lånet - eller evt. at du ikke
har økonomi pr. i dag som gir deg mulighet til dette.

Hvis Lånekassen nylig har sagt opp lånet (siste måneder) kan
du forsøke å få tilbakeført gjelden fra SI, dersom du har råd
til å tilby deg å betale avdrag på gjelden.

Hovedpoenget er at når SI overtar innkrevingen, blir dialog mye
vanskeligere - og de har dessuten egen rettslig myndighet til å
fatte vedtak om utlegg, dvs. at de kan gå inn på konto og ta
penger (du vil naturligvis få brev om dette på forhånd).

Angående Lindorff-gjelden må du også bare ta kontakt med dem
umiddelbart, og forklare situasjonen. Det beste er at du får til
en direkte avtale med dem, uten at saken går videre til namsmannen.

Jeg ville unngått, så langt det er mulig, å ta opp lån for å dekke
gjeld, med mindre du har eiendom som kan stilles som sikkerhet.

Hovedpoenget er uansett at du må gjøre det du kan for å hindre at
sakene går videre til rettslig behandling.

Når det gjelder gjeldsordning, er det noe som kun innvilges
først når skyldner har gjort alle mulige forsøk på å betale, og
man må kunne bevise at man er varig betalingsudyktig.
Sist endret av PVestlandia; 5. juli 2016 kl. 14:13.
Jeg tror du har to muligheter: Enten å forhandle en avtale med Lindorff (og holde den). Det kan hende at du greier å snakke deg til sletting av noe av renta, eller bedre vilkår hvis du tar et møte med dem.
Alternativt går de til namsmannen og får trekk i lønna di. Det blir gjort ganske brutalt og med fokus på at Lindorff skal få igjen pengene sine så raskt som mulig.
Som andre har nevnt her - hvis Lånekassen går til Statens Innkrevningssentral er det ganske brutalt. Unngå det hvis du kan, det høres jo slik ut.

Du kan evt prøve om noen av de halvseriøse bankene (OppFinans, Bank Norwegian etc. ) kan gå med på å refinansiere til bedre rente. Så lenge beløpet blir overført fra dem rett til Lindorff kan det hende de går med på det, men jeg er nok skeptisk når du allerede har inkasso.

Summa summarum er du raskere og behageligere kvitt gjelda di hvis du frivillig går ned på minimum levestandard noen år enn at SI og Namsmannen tvinger deg til det.

Som andre har nevnt - gjeldsordning med evt. sanering av gjeld kommer først på bordet når selv Namsmannen ikke har noen tro på at de greier å drive inn pengene... Da er det stort sett snakk om personer med mye høyere gjeld enn deg, eller personer som f.eks. er trygdet eller er varig fucked på andre måter.

Og generelt - tren på å ikke stikke av fra møter! Det optimale var hvis du hadde greidd et møte med Lindorff - det viser at du har endret deg og vil gjøre noe med saken og kan gi deg mye bedre vilkår.
En jeg kjenner skippet møtet med Namsmannen fordi hun hadde post-noia. - det har hun angret på i 5 år da det var forhold som de antagelig hadde tatt hensyn til hvis hun hadde møtt. Men det ble 5 år uten bil og reiser, og tråle butikken etter tilbud og FirstPrice-produkter...
Sist endret av SuperT; 5. juli 2016 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når ei rekning på 25000 har auka til 90 lapper så er det ikkje fordi du aktivt har snakka med kreditor. Du har forholdt deg fullstendig passiv og ignorert dei. Det funker dårleg i lengda. Hadde du gått i dialog frå dag ein er det ikkje utenkjeleg at du hadde fått nedbetalingsordning, eller til og med rentefri nedbetalingsordning. Men når det går så langt som konkursvarsel så har du åpenbart ikkje prøvd å finne ei minneleg løysing.

Haldninga di om å ikkje møte opp til forkynning understreker liksom det litt. Du er klar over at politiet kan troppe opp på jobb, uniformert, og forkynne det for deg der om du ikkje stiller opp frivillig? Eller i ytterste instans ta deg med på politistasjonen for forkynning om dei treff på deg i andre samanhenger?

Har du prøvd å snakke med kreditor? Har du prøvd å få til ein avtale om ettergjeving av deler eller alt av renter og gebyrer?
Vis hele sitatet...
Forholdt meg fullstendig passiv og ignorerte de helt frem til jeg gikk til gjeldsrådgivning hos NAV og vi sammen tok kontakt med alle inkasso selskapene. Etter dette ble gjelden satt på vent, og siden den gang har jeg betalt ned mye gjeld. Har kanskje gjort noe feil her underveis, jeg har betalt ned alt til de selskapene jeg skylder lite i tusenkroners klassen, og inngått avbetalinger med andre selskaper på rundt 5000 kroner.

Lindorff derimot har vært så stort at de gangene vi har hatt kontakt pr tlf de siste årene så har vi blitt enige om å ringes om et halvt år og se om økonomien har fått seg et løft. Denne gang kom forkynningen i posten istedenfor en tlf.

Men jeg ringte Lindorff umiddelbart og vi inngikk en avtale om at de ikke skulle gå videre med dette. Vi ble enige om at jeg heller skulle ta kontakt med de om en liten stund for og se om jeg hadde fått tatt opp noe privatlån eller kunne begynne på en betalingsavtale.

Jeg ringte så en dame på Politihuset og videreformidlet beskjed, men nytt brev endte opp i postkassen om at Lindorff allikevel ønsket og gå gjennom med forkynnelsen.

De kommende dagene innad fristen for forkynnelsen så prøvde jeg å ringe Lindorff i pauser på jobben, for å høre om det var en missforståelse.

Han første jeg pratet med forstod ikke hvorfor de ikke skulle trekke forkynnelsen med tanke på at de hadde gjort en avtale om at de ikke skulle gå videre etter dette.

Så jeg ringte igjen og snakket med 3 forskjellige med lange samtaler på vent og ingen kunne gi meg noe svar.

Ringte dog politiet og sa jeg ikke kunne møte til fristen, så brevet ligger og venter på meg. Stikker ned og henter det etter jobb i morgen.

Må logge av nå, men takk for gode innspill, skal ta tak i dette.

Gjelden til Lånekassen er ikke gått til SI. Der har den vært før og da ble jeg tvangstrukket store summer og har god erfaring med at de ikke viser nåde.

Men den månedelige summen på ca 1200 betaler jeg hver mnd til Lånekassen, så Lånekassen er ikke no case.

Det er de 90 000 hos Lindorff, pluss en annen sak på rundt 20 000 (Privat skole dette også for å få meg lån av Lånekassen - genialt....)

Og så har jeg rundt 5000 i andre inkasso saker som jeg har betalingsvtale på og betaler ner et lite månedlig avdrag.


Før jeg avslutter: Molekyl, sto i brevet at politiet møtte opp på bopel eller jobb om jeg ikke møtte innen avtalt dato. Jeg fikk dog politiet til og legge det i skranken og jeg sa jeg skulle hente det for noen dager siden. Ville bare sjekke opp litt i med Lindorff/Politi/og her på freakforum før jeg møtte opp, incase en forkynnelse hadde betydd at 14 dager etter forkynnelse skjer ting og tang - så jeg var redd at de her skulle inn og ta alle feriepengene mine. (Ja jeg har lyst til og rydde opp, men er ikke intr i og betale 14 000 til Lindorff av feriepenger med de usaklige mafia rentene de tar på en skole jeg i utgangspunktet ikke har satt foten min på eller brukt noen av deres verktøy. Alt er baiscly luft, men jeg skulle aldri vært så uansvarlig i fortiden så jeg har kun meg selv og kladre.)