Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 16129
Har nylig (ca en uke siden) bestilt sporer og cubensis grow kit med mycelium fra nettet (med spendon via paypal). Dagen etter jeg bestilte skjekket jeg posten og der lå innkalling til avhør. Jeg kjøpte sporer i slutten av mai (som kom fram) og tenker at det er litt for lenge siden til at avhøret dreier seg om det. I september bestilte jeg fluesopp og grow kit (uten mycelium og bestilt med eget bankkort, men som også kom fram), så tenker at dette blir temaet på avhøret.

Skal inn i avhør denne uka, og tenker at det er kjipt om saker baller seg på, og lurer da på om burde nekte, som ellers blir anbefalt? Selv om de eventuelle sakene dette avhøret dreier seg om er mest sannsynlig ikke ulovloge forhold.
du vet aldri hvorfor du er der, du har aldri bestillt noe,og du har aldri gjort noe gale. punktum.

Mener snuten noe annet, får de bevise det.
Såfall; be om advokat, er du blakk, er det gratis.

Enkelt å greit.
Snuter kom på razzia med papirer til en kompis av meg for 2-3 uker siden. Det gjaldt en bestillinging på nettet tatt av tollen tilbake i mai en gang.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
du vet aldri hvorfor du er der, du har aldri bestillt noe,og du har aldri gjort noe gale. punktum.

Mener snuten noe annet, får de bevise det.
Såfall; be om advokat, er du blakk, er det gratis.

Enkelt å greit.
Vis hele sitatet...
Ja, bra plan. "Noen har bestilt varer i mitt navn til min adresse og betalt med mitt bankkort."
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Ja, bra plan. "Noen har bestilt varer i mitt navn til min adresse og betalt med mitt bankkort."
Vis hele sitatet...
Spendon
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Ja, bra plan. "Noen har bestilt varer i mitt navn til min adresse og betalt med mitt bankkort."
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en bra plan. Veldig ofte så blir det ikke brukt resurser på en liten sak hvis ikke tilståelse ligger på bordet.

Det ble jo ikke brukt bankkort her heller.
Sist endret av Kjartan27; 4. november 2013 kl. 22:30.
Kom nå på at jeg bestilte sporer i mars som aldri kom frem, så det er kanskje det. Syns det virker rart hvis de tar meg inn til avhør for fluesopp/mush-kit/sporer (hvor 2/3 er lovlige) men sender varene til meg uansett.
Er ikke noe stress, bare nekt på alt.
Uannset om de sier at de har "bevis". Er bare å spille dum å late som ingenting, har ikke noe å si om de gjennomskuer deg.
Hvem som helst kan jo bestille noe hjem til deg i posten
Det du har mottatt blir ikke tema i avhøret. Det du har bestilt i tollen som er blitt stoppet blir tema. Fjern spor som indikerer at du har bestilt det om det er snakk om litt mengder. Som f.eks denne forumtråden.
Ville gått for den "noen har bestilt i mitt navn"
De kan ikke bevise noe annet.

Men da er det jo veldig viktig at politiet ikke finner noe hjemme hos deg, hvis de skulle finne på å avlegge et besøk. Det har de rett til å gjøre også, hvis de har mistanke. Derfor: fjern alt du har hjemme av mistenkelige og ulovlige ting.
Dette blir spennende å se. Nekt for alt og oppdater oss! Banebrytende tråd.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dette blir spennende å se. Nekt for alt og oppdater oss! Banebrytende tråd.
Vis hele sitatet...
Ironi? Jeg er vanligvis i mot mange tråder om samme emne, men når man står der selv med litt andre variabler ønsker man litt konkrete innspill.

Alt av ulovligheter er fjernet hjemmefra, dersom det skulle bli razzia.
Skal komme med en liten update etter avhøret. Er egentlig mer spent på hvordan avhøret om et halvt år lyder, dersom de nyeste bestillingene også blir anmeldt.
Sist endret av Lurvur; 5. november 2013 kl. 12:33.
Oppdatering: Var inne til avhør i går, og gikk som forventet. Nektet for alt.

Problemet nå er at jeg hadde visst bestilt 2 pakker (usikker på om jeg brukte spendon på begge) med sporer så hadde to anmeldellser på meg. Som jeg skrev tidligere var jeg så tjukk i huet at jeg bestilte et nytt grow kit for ikke lenge siden. I tillegg har jeg flyttet i mellomtiden, og det øker jo mistenkligheten betraktelig. Tanken har streifet meg å innrømme alt, spesielt når jeg ser saker som dette http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article3022919.ece.

Det står jo at man kan regne med å få ca 400g fersk sopp fra kittet, er det dette jeg dømmes etter? Burde jeg kanskje ta kontakt med en advokat?

En bot kan jeg fint ta, men fengsel skremmer vettet av meg :P
ArbeidsledigProletar
Sitat av Lurvur Vis innlegg
Oppdatering: Var inne til avhør i går, og gikk som forventet. Nektet for alt.

Problemet nå er at jeg hadde visst bestilt 2 pakker (usikker på om jeg brukte spendon på begge) med sporer så hadde to anmeldellser på meg. Som jeg skrev tidligere var jeg så tjukk i huet at jeg bestilte et nytt grow kit for ikke lenge siden. I tillegg har jeg flyttet i mellomtiden, og det øker jo mistenkligheten betraktelig. Tanken har streifet meg å innrømme alt, spesielt når jeg ser saker som dette http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article3022919.ece.

Det står jo at man kan regne med å få ca 400g fersk sopp fra kittet, er det dette jeg dømmes etter? Burde jeg kanskje ta kontakt med en advokat?

En bot kan jeg fint ta, men fengsel skremmer vettet av meg :P
Vis hele sitatet...
Ikke innrømm dritt. TIlståelser får deg ingen veg.
Som regel er ikke rabatten veldig god mtp at dette er en sak du sannsynligvis får henlagt. Advokat trenger ikke være veldig dumt. Du blir nok ikke dømt ut i fra potensielt produkt da de ikke har bevis på at du har brukt det.
NEKTNEKTNEKT.
Sist endret av Batabusa; 8. november 2013 kl. 17:30.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
du vet aldri hvorfor du er der, du har aldri bestillt noe,og du har aldri gjort noe gale. punktum.

Mener snuten noe annet, får de bevise det.
Såfall; be om advokat, er du blakk, er det gratis.

Enkelt å greit.
Vis hele sitatet...
1. Du får vite hvorfor du er der
2. Det er kun i alvorlige saker du vil få gratis advokat, ikke i slike saker.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Ja, bra plan. "Noen har bestilt varer i mitt navn til min adresse og betalt med mitt bankkort."
Vis hele sitatet...
Hvordan vet politet hvordan det ble betalt? Når fikk de tilgang til bankkontoen til folk? I så fall, hvordan vet de hvilket beløp de skal se etter? Kontoen til selger av slike ting er sjeldent direkte tilknyttet websiden varene ble bestilt ifra. Og dessuten sender aldri avsender informasjon om pris og betalingsmetode, med mindre de vil miste kunder og bli ansett som tilbakestående.

Noen ganger virker det som at folk tror politiet kan gjøre hva som helst. Mulig i en terrorsak eller ved drap, men ikke fordi noen bestiller grow kits, cannabis frø eller ymse pulverstoffer som ikke står nevnt i narkotikalisten.

Så her er det bare å leke dum og nekt. Tilståelse i slike saker tjener egentlig ingen, bortsett fra at politimannen som er på saken får en enkel oppgave.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvordan vet politet hvordan det ble betalt? Når fikk de tilgang til bankkontoen til folk? I så fall, hvordan vet de hvilket beløp de skal se etter? Kontoen til selger av slike ting er sjeldent direkte tilknyttet websiden varene ble bestilt ifra. Og dessuten sender aldri avsender informasjon om pris og betalingsmetode, med mindre de vil miste kunder og bli ansett som tilbakestående.

Noen ganger virker det som at folk tror politiet kan gjøre hva som helst. Mulig i en terrorsak eller ved drap, men ikke fordi noen bestiller grow kits, cannabis frø eller ymse pulverstoffer som ikke står nevnt i narkotikalisten.

Så her er det bare å leke dum og nekt. Tilståelse i slike saker tjener egentlig ingen, bortsett fra at politimannen som er på saken får en enkel oppgave.
Vis hele sitatet...
De spurte om tillatelse om tilgang til kontoutskrift, men ga ikke det selvfølgelig. De sa at de evt trengte en godkjennelse fra politijurist/dommer, "som vi ofte får" i følge politidamen. Tok det med en klype salt, selv om det sikkert kan gjelde i visse tilfeller.
Jeg har selv nektet på bestillinger av piller og pulver, bestilt til to forskjellige adresser jeg var registrert på i en periode. Politimannen visste selvfølgelig at jeg stod bak, og med min tone, så kunne alle skjønne at jeg var skyldig. Men lekte bare dum og sa at noen sikkert prøvde å kødde med meg ved "å bestille narko til min adresse". Ingen bevis, fikk gå, og noen dager senere fikk jeg brev at saken var henlagt. Dette har jeg repetert flere ganger. Jeg bor på en lokal plass. Politiet kjenner meg. De vet jeg stod bak, og jeg vet at de vet, men ingen bevis. Og har lyst å se at de får tilgang på kontoen min. I så fall, vil de bare se PayPal transaksjoner til kontoer som ikke kan knyttes til webbutikkene, med mindre de tilkaller InterPol og prioriterer sakene jeg står bak som om det var terrorhandlinger.

Og hvis de til slutt skulle klare å dømme meg skyldig, så får jeg kanskje en bot på kr 1500-5000 og i verste fall betinget dom på 30 dager eller noe slikt.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
2. Det er kun i alvorlige saker du vil få gratis advokat, ikke i slike saker.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på det?
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Har du noen kilder på det?
Vis hele sitatet...
http://foreninger.uio.no/jussbuss/pu.../fangehandboka
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
du vet aldri hvorfor du er der, du har aldri bestillt noe,og du har aldri gjort noe gale. punktum.

Mener snuten noe annet, får de bevise det.
Såfall; be om advokat, er du blakk, er det gratis.

Enkelt å greit.
Vis hele sitatet...
han har ikke krav på advokat med mindre han blir siktet for noe som kan gi han fengsels straff !
Kom over en sak som kan være relevant:

http://www.adressa.no/nyheter/sortro...cle8615941.ece

"kraftig tilståelsesrabatt" står det. Hva det betyr, og hva utfallet hadde blitt ved eventuell nekting, kan man eventuelt spekulere i.
Sitat av Knask Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det finnes nyere versjoner av den boken der, den du linker til er opprettet 19.02.2007, mens her finnes siste versjon som er opprettet 12.09.2012

Fangehåndboka - Versjon 6
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Update: Vært inne til avhør for postsendelse nr 2. Fra den første sendingen har de sjekka kontoutskriften, og fant noen småting. blant annet transaksjonen for en sending jeg avbestilte samme dag. Dette var listet opp som betaling (og retur av penger få dagere senere) via en ekstern betalingstjeneste, så det er usikkert hvor mye de får ut av den ledetråden. Vet heller ikke om det regnes som noe bevis, iom at jeg fikk pengene tilbake.

Det andre var dog mindre heldig. Jeg har gjort et kjøp via ebay av en paypal konto som het noe med "mushroom". Mistenker at det vil stille meg i et dårlig lys i en eventuell rettssak.

Noen som har tilstått/blitt dømt for kjøp av sporer/dyrkekit, og vet noen omtrentlig straff? Forelegg, betinget fengsel, samfunnsstraff?
Sist endret av Lurvur; 4. april 2014 kl. 23:01.
Det er forbannna sopp...politiet bør prioritere ressursene sine bedre enn å forfølge en som deg!
Sitat av Lurvur Vis innlegg
Det andre var dog mindre heldig. Jeg har gjort et kjøp via ebay av en paypal konto som het noe med "mushroom". Mistenker at det vil stille meg i et dårlig lys i en eventuell rettssak.
Vis hele sitatet...
Også? Du trengte et navn til paypal kontoen din, brukte en random navne generator og fikk navnet mushroom ut fra den. Eller du kan si at det er kompisen din som eier paypal kontoen, og at han har lånt VISA kortet ditt hvis dem spør om hvorfor kortet ditt har blitt brukt på hans paypal konto. Navnet på kompisen din ønsker du ikkje å oppgi siden du ikkje vet hva han har bestilt og er i tvil om han har gjort noe kriminelt.

Du kan også stille et retorisk spørsmål til en eventuell dommer om det er ulovlig i henhold til norske lover å bruke navnet mushroom.
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Også? Du trengte et navn til paypal kontoen din, brukte en random navne generator og fikk navnet mushroom ut fra den. Eller du kan si at det er kompisen din som eier paypal kontoen, og at han har lånt VISA kortet ditt hvis dem spør om hvorfor kortet ditt har blitt brukt på hans paypal konto. Navnet på kompisen din ønsker du ikkje å oppgi siden du ikkje vet hva han har bestilt og er i tvil om han har gjort noe kriminelt.

Du kan også stille et retorisk spørsmål til en eventuell dommer om det er ulovlig i henhold til norske lover å bruke navnet mushroom.
Vis hele sitatet...
Det er ikke min konto som heter det, men en selger som hadde dette navnet. Jeg ordla meg kanskje klønete. Men det siste poenget ditt gjelder jo fortsatt.
Sist endret av Lurvur; 4. april 2014 kl. 23:30.
Shit kompis, høres it som om snuten har sirkla seg inn på deg!
Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt og nekta alt og sett etter en advokat som har hjulpet klienter i narkotikasaker før, bare i tilfelle. Burde ikke være noen grunn til å få dritnoia. Tviler på at du kommer i rettsak, men det skader ikke å ta forhåndregler
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Alle sakene er nå henlagt! Jeg var faktisk forberedt på å møte i retten en periode.

Jeg skylder mange på freakforum en stor takk, som overbeviste meg om å nekte!
Kjekt å høre
Trådstarter
Rart det der, hvordan de aller fleste i samfunnet forholder seg til politiet. Man skal liksom alltid si sannheten og helst innrømme alt så for mulig. Man vil jo også vise politiet at man er en "ordentlig" person som tar ansvar for sine handlinger. Jeg vil ikke kalle det dårlig samvittighet, men det var hele tiden en stemme som sa "bare tilstå og bli ferdig med saken", men etter å blitt banket litt inn i skallen her inne klarte jeg å overse jeg det.
Sist endret av Lurvur; 11. august 2014 kl. 20:36.
Prøv å anonymiser deg og innleggene dine i denne posten litt mer du
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Prøv å anonymiser deg og innleggene dine i denne posten litt mer du
Vis hele sitatet...
Ovenfor hvem? Denne saken har jeg ikke delt med nære venner eller familie og hvis politiet hadde brukt freakforum-poster som beviser i retten er det flere her inne som burde vært mye reddere enn meg.
Sist endret av Lurvur; 11. august 2014 kl. 21:50.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Prøv å anonymiser deg og innleggene dine i denne posten litt mer du
Vis hele sitatet...
Har han kommet med informasjon som på noen måte kan knyttes til hans identitet? Jeg er veldig, veldig interessert i å høre hvorfor du mener dette, da det for meg fremstår som totalt umulig at dette vil/kan bli brukt mot ham.
▼ ... over en måned senere ... ▼
kompliserte forbrytelser er vanskelig å oppklare, mens folk som kjøper ting på nett, er ting som prioriteres…