Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2585075
Nei, det der er ikke fleinsopp.
Emptyy, ja du kan bare hive dem.
Sitat av Euforia Vis innlegg
ok, takker for deres innspill. Jeg klarte ikke å vente på svar, har allerede spist 10-15 av de, hehe...
Vis hele sitatet...
hva er det du driver med mann?? aldri gjør det igjen! jeg gjentar Aldri spis, lekmed eller drikk, osv. noe du ikke er 101% sikker på hva er er!! i alle fall når det gjeler livet ditt..
håper det gikk bra med deg og la dette være en lekse til deg og andre som har gjort det.
et lite spørsmål her, har ikke lest de siste sidene av tråden så er ikke sikker på om det er spurt om fra før.
Siden det har kommet et lite snødekke i det siste, tror dere det er noen sjanse for å kunne finne noe sopp hvis snøen forsvinner i neste uke? (det er meldt plussgrader i hele neste uke). Det har vært snø og minusgrader i 3-4 dager da, så er litt engstelig.
Sitat av jihad Vis innlegg
et lite spørsmål her, har ikke lest de siste sidene av tråden så er ikke sikker på om det er spurt om fra før.
Siden det har kommet et lite snødekke i det siste, tror dere det er noen sjanse for å kunne finne noe sopp hvis snøen forsvinner i neste uke? (det er meldt plussgrader i hele neste uke). Det har vært snø og minusgrader i 3-4 dager da, så er litt engstelig.
Vis hele sitatet...
Frosten dreper stortsett soppvekstene så ville ikke hatt det helt store håpet.-
faan! :O
da ble det ikke noe sopp på meg i år da :/ trist..
men skal lete uansett da:P
Sitat av jihad Vis innlegg
faan! :O
da ble det ikke noe sopp på meg i år da :/ trist..
men skal lete uansett da:P
Vis hele sitatet...
kan jo hende du finner noen, men tviler.
til neste år bude du lese mer om fleinsoppen! som når den er å finne
lykke til uansett!
Henta noen sopper for første gang tok bare noen få, for var ikke sikker på om det var rett sort... Lurte på om noen kan gi meg et svar på om det er fleinsopp.

http://www.glowfoto.com/viewimage.ph...=2010&srv=img5
http://www.glowfoto.com/static_image.../img6/glowfoto
http://www.glowfoto.com/static_image.../img6/glowfoto
Sist endret av Dodecha; 26. oktober 2010 kl. 13:31. Grunn: oversatt til norsk
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Xrey: Det der er desverre ikke Fleinsopp.
Sitat av xrey Vis innlegg
Henta nogen soop får første gang tokk bare nogen få, får var ikje sikkert på om d var rett sort... Lurte på om nogen kan gi mg eg svart på om det er felinsopp som eg får takk, eller ikke.

http://www.glowfoto.com/viewimage.ph...=2010&srv=img5
http://www.glowfoto.com/static_image.../img6/glowfoto
http://www.glowfoto.com/static_image.../img6/glowfoto
Vis hele sitatet...
bare å kaste
Fante noel eg tror er fleinsop eller annen magisk sopp her, har sikkert funnet en plass med 50 stykk på. skal bare høre her før jeg spiser innpå.

gadd ikke vente mer så jeg tok 4, faen er litt stressa nå tenk om det er feiiil, hva skal jeg gjøre?
Sitat av Zoloft Vis innlegg
Fante noel eg tror er fleinsop eller annen magisk sopp her, har sikkert funnet en plass med 50 stykk på. skal bare høre her før jeg spiser innpå.

gadd ikke vente mer så jeg tok 4, faen er litt stressa nå tenk om det er feiiil, hva skal jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
IKKE spis, feil sopp!!
Vet ikke hva det der er, men det er ikke flein eller annet som blir gjenkjent som "magisk" her i gården. Det ligner jo ikke engang og vi er vel på overtid sånn sesongmessig. Uansett - ikke spis den..
Sitat av Zoloft Vis innlegg
gadd ikke vente mer så jeg tok 4, faen er litt stressa nå tenk om det er feiiil, hva skal jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Det var da inni hælvette så tett i huet det går ann å bli, da???
Jeg siterer meg selv fra forrige side:
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ok, this is what you do now:
1. Ring sykebil, eller få noen til å kjøre deg til legevakten.
2. Ta med et eksemplar av soppen du har spist.
3. Forsøk å fremprovosere brekninger.
4. Kryss fingrene for at du kun ender opp med luft i magen, eller litt diare.
Vis hele sitatet...
til neste år bude du lese mer om fleinsoppen! som når den er å finne
Vis hele sitatet...
Det er ikke det at jeg ikke har lest nok, men det at de gangene jeg har vært på plassen min som var god i fjor, så har jeg ikke funnet noe. Å plutselig så ble bakken hvit en uke, så det spøker litt. Men stikker uansett å leter en tur i helga ;D
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Zoloft, du er enten et troll eller en idiot. Uansett så er sånne hjernedøde innlegg uønsket her på forumet. Skal du begå selvmord ved hjelp av idioti, så vennligst hold det for deg selv. Det er ingenting vi kan gjøre for å stoppe deg når du allerede har spist soppen uansett.

Hvis du overlever og mot formodning skulle finne på noe like dumt en gang til, så kontakter du giftinformasjonen på 22 59 13 00, eller ringer etter en ambulanse. Det nytter ikke å skrive dumme innlegg på et forum.
Sist endret av mentalmelt; 28. oktober 2010 kl. 19:15.
Ja jeg er idiot har kjempevondt i magen nå faen. Men det går nok fint tilslutt
Sitat av Zoloft Vis innlegg
Ja jeg er idiot har kjempevondt i magen nå faen. Men det går nok fint tilslutt
Vis hele sitatet...
Ring etter sykebil da for svingende. Ikke sitt her på freakforum.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Zoloft Vis innlegg
Ja jeg er idiot har kjempevondt i magen nå faen. Men det går nok fint tilslutt
Vis hele sitatet...
Du bør være klar over at forgiftning ved inntak av giftsopp ikke nødvendigvis er akutt. Selv om smertene du har nå går over, så betyr det ikke at alt kommer til å gå bra. Ved inntak av enkelte arter kan det gå flere dager før man merker noe, og da får man plutselig enorme smerter og sitter igjen med uhelbredelig nyresvikt. Dette kan resultere i død, eller i at man må gå til dialyse resten av livet. Du bør definitivt ta med deg et bilde av soppen og komme deg på legevakta, hvis det virkelig er slik at du har spist masse ukjent sopp og nå har store smerter.
Herregud..

Ja, nå kan resten her lære av Zoloft, og følge en enkel retningslinje for ansvarlig sanking og spising av sopp: Ikke, jeg gjentar ikke spis sopp du er usikker på! Det er søren meg blant de letteste og minst kompliserte rådene jeg har fått her i livet, og rangerer opp blant noen av de viktigere rådene man kan få hvis man er soppinteressert og har en genuin interesse av å beholde helsa - det handler i verste fall om liv og død.

Zoloft: Sett at du ikke kødder med oss, så håper jeg det går bra med deg, og at du aldri aldri aldri gjør noe så dumt mot deg selv igjen.
Sist endret av Sky; 29. oktober 2010 kl. 09:50.
Vedrørende det totalt uvettige soppinntaket til Zoloft vil jeg gjerne spørre
hvordan dette har gått? Zoloft, kom du deg til lege, og har du fått vite noe
mer om soppen du spiste?

Edit: Har lagt ut bildet av soppen på et utenlandsk forum med
spørsmål om identifikasjon. Venter på et sikkert svar. Det kan dreie
seg om sopp fra slekten Amanita eller Stropharia. Det
virker ikke som om dette dreier seg om dødelig sopp, men som sagt,
venter på definitiv familie- og artsbestemmelse.
Hei, er litt usikker på om dette er flein eller ikke. Noen som har peiling?
Håper på svar eller så kaster jeg dem bare.

http://lastopp.no/filer2/93f60b746576a9fc9bca80dce33622c9.JPG

http://lastopp.no/filer2/6f265ec0304...07ab2de30c.JPG
Det finnes allerede en tråd til identifisering. Nei, det er ikke fleinsopp, så det er bare å kaste de med god samvittighet.
Sist endret av Prognisse; 7. november 2010 kl. 19:15.
Sitat av Chang Vis innlegg
Jeg hadde spist dem. Alt for galt og kaste dem? Kanskje du får oppleve noe som du egentlig hadde ventet på?
Vis hele sitatet...
Er du helt dust?!
Du anbefaler en person til å spise sopp som ikke er flein. Du vet at det kan ha fatale konsekvenser ikke sant? Tenk om OP havner i evig dialyse pga din idioti.
Tenk litt da mann!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
turbon, det er ikke fleinsopp.

Chang: Du prøver vel kanskje å være morsom, men tenk litt på at det finnes folk som kunne funnet på å tatt rådet ditt om å spise soppen, som forøvrig er en variant i Conocybe familien om jeg ikke bommer helt.
I det aller verste tilfellet hadde personen fått nyresvikt som igjen hadde resultert i død om han ikke fikk medisinsk hjelp tidsnok.
Så neste gang du prøver å være morsom, bruk de små grå til å tenke godt igjennom 'spøken' din før du poster den.
virker som flere og flere tar og spiser ukjent sopp. Dere må da klare å vente på en klar identifisering og ikke bare hive innpå..
for Guds skyld ikke gjøre dette! det kan ha fatale konsekvenser.
Tenk før dere gjør noe som å spise sopp, er den ikke identifisert kan det gå utover livet ditt! ikke vær så gira på det, vent til du får klar signal!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Zoloft Vis innlegg
Ja jeg er idiot har kjempevondt i magen nå faen. Men det går nok fint tilslutt
Vis hele sitatet...
Bra du innrømmer selv at du er en idiot, hvorfor ta seg bryet med å spørre når du uansett pakker det i deg.
Det kan gå helt fint å spise feli sopp, de første dagene vell å merke, men det kan gå opptil flere uker før giftstoffene angriper nyrene og da ligger man tynt ann.
Håper du ennå lever og er frisk, men til alle dere andre som vurderer å pakke i dere sopp eller uansett annet dop eller piller, bruk noen timer på å studere hva det er der egentlig driver med.

Personlig har jeg sikkert brukt hundretalls timer på å studere alt jeg har pakket i meg (på forhånd altså). Det syns jeg alle som kun eksperimenter med narkotika også kan gjøre.
Det er bedre å bruke 10 timer på studie av hva man gjør en å bruke 10 min på å innse at man snart er døden nær.

Opplevde nylig at en kompis pakket i seg 15 (3g) tegretol uten å i det hele tatt vite hva det var, det endte i en kraftig overdose (2g er minste toksiske dose). Det gikk heldigvis bra, men selv i ettertid når jeg forteller han det meste om hva det var han pakket i seg så blir han overasket da han ikke vet noenting om det selv. Skulle tro man i det minste hadde vett nok til å foreta en etterstudie nå man nesten har tatt livet av seg selv på medisin som ikke er ment for å ruse seg på. Rystende. Faktiskt er jeg den eneste "narkisen jeg kjenner som bryr meg nok til å studere hva jeg egentlig gjør med kroppen min.

IKKE TA SJANSER! Bruk internett når dere først har det.


Knowledge is alpha & omega when taking drugs!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei, Var ute og lufta hunden da jeg kom over noe jeg tror er flein, jeg synes dog det er litt tidligt, men poster opp noen biler her, er dette flein?;;

http://postimage.org/image/dm5mvklg/
http://postimage.org/image/dldiqo78/
Sitat av MrT4lmus Vis innlegg
Hei, Var ute og lufta hunden da jeg kom over noe jeg tror er flein, jeg synes dog det er litt tidligt, men poster opp noen biler her, er dette flein?;;

http://postimage.org/image/dm5mvklg/
http://postimage.org/image/dldiqo78/
Vis hele sitatet...
Nei, ikke spiss fleinsopp.
Okei, kan det gi noe rus ved og spise denne`?
Tviler på det
Okeei! ......

Jeg fant noen andre som ligner litt mer på flein, kan poste et bilde av dem snart!
Hehe , ligner litt mer...
Enten så har soppen spiss hatt eller så har den ikke spiss hatt. Thats it.
Sist endret av Smile; 13. juli 2011 kl. 18:58.
Sitat av MrT4lmus Vis innlegg
Okei, kan det gi noe rus ved og spise denne`?
Vis hele sitatet...
Vil egentlig ikke spore av, men føler det er lurt og nevne at hvis du kun er ute etter sopp får å få "rus", så anbefaler jeg deg å vente og heller sette deg litt mer inn i hvordan psilocybin/psilocin og andre psykedeliske stoffer fungerer i mellomtiden. Hadde du gjort det ville du og sett at det ikke er flein du har funnet.
Skriver det kun for ditt eget beste! Brukt feil kan flein være farlig, og påvirke psyken din svært negativt lenge etterpå. Viktig og tenke på!

Soppen du har funnet ser forresten ut som slåttesopp, uten at jeg skal være for skråsikker. Typisk sopp som ligner på flein for førstegangsplukkere, men når man først har funnet flein så tar man ikke feil igjen. Da vil man ved senere anledninger også kunne kjenne igjen fleinsopp med ikke bare utseende, men også konsistens osv. Heldigvis er vel ikke de soppene som ligner mest på flein og vokser i samme habitat de mest giftige heller - uten at man bør være noe mindre forsiktig av den grunn selvsagt! Spesielt med tanke på at man skal spise endel eksemplarer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor lenge kan felin stå tørket før man ikke får noen rus ut dem lenger?
Sitat av Layzi Vis innlegg
Hvor lenge kan felin stå tørket før man ikke får noen rus ut dem lenger?
Vis hele sitatet...
Veeeeldig lenge.
Har liggende noe tørket flein fra i fjor og den er nesten like potent som når jeg plukket den.

Oppbevarer det i et syltetøyglass som befinner seg i et mørkt og avkjølt rom.

Kan forsåvidt ikke si noe om hvor lenge denne soppen vil være aktiv...
Sist endret av Bluish; 1. august 2011 kl. 16:42.
Såvidt jeg har fått med meg, så er det ingen giftige sopper som ligner på flein. Alle sopp som jeg har blitt advart mot ligner ikke i nærheten på flein. Har jeg rett eller har jeg gjort dårlig research?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Såvidt jeg har fått med meg, så er det ingen giftige sopper som ligner på flein. Alle sopp som jeg har blitt advart mot ligner ikke i nærheten på flein. Har jeg rett eller har jeg gjort dårlig research?
Vis hele sitatet...
Du har litt rett og litt feil.
Med det mener jeg at for en som aldri har plukket flein før,
så ligner veldig mye på rett sopp, også endel meget giftige som medfører død eller alvorlig nyresvikt.
Det ser vi gjerne her i identifiseringstråden hver høst hvor sinnsykt feil det er mulig og ta.

Du har rett med tanke på om du har gjort deg noen erfaringer med å plukke rett sopp i forskjellige miljøer.
Som en kirke gård, kontra en tur på fjellet, beitet mark, vått og tørt, natt og dag.
Det kan være lurt å studere makroskopiske egenskaper hos
giftsopper som forekommer i norsk natur, samt egenskaper
som definitivt skiller spiss fleinsopp fra andre sopper.

Tar man hensyn til dette, skal det mye til for at man gjør
uheldige forvekslinger. Spiss fleinsopp regnes som den av
Psilocybe-soppene som er lettest å identifisere makroskopisk.

Største faren for å forveksle oppstår gjerne når fleinjegeren
blir overivrig og utålmodig. Når det er sagt, så skal det ikke
så mange vellykkede fleinfunn til før man vet hva man skal
se etter.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Såvidt jeg har fått med meg, så er det ingen giftige sopper som ligner på flein. Alle sopp som jeg har blitt advart mot ligner ikke i nærheten på flein. Har jeg rett eller har jeg gjort dårlig research?
Vis hele sitatet...
Går man rundt i skogen og ser etter flein kan man i værste fall ende opp med norges giftigste sopp: spiss giftslørsopp bilde 1. bilde 2. Den som har gjort litt research vet at fleinsopp vokser på typiske beiteområder/golfbaner/kiregårder osv. - det er derfor minimal sjangse for å støte på spiss giftslørsopp på typiske fleinområder. Den ligner jo heller ikke. Med tjukk stilk osv. Men siden mange ofte plukker feil sopp i begynnelsen (som denne lenken er et godt eksempel på) - så kan det ikke vektlegges sterkt nok at man må være 100% sikker på at det virkelig er flein man har plukket før man spiser dem.

Inntar man f.eks spiss giftslørsopp så kan man i beste fall fovente et liv i dialyse - i værste fall så dør man.
når kan man begynne og lete etter sopp?
var ute med familien og hentet 10kg steinsopp i dag (sykt funn!!) og fikk med meg noe spiss fleinsopp) legger ved bilde snart,
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
når kan man begynne og lete etter sopp?
Vis hele sitatet...
Du kan begynne og lete når høsten nermer seg. Jo senere jo bedre, men ikke vent for lenge. Noe lenger en til første frostnatt må du ikke vente.
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Du kan begynne og lete når høsten nermer seg. Jo senere jo bedre, men ikke vent for lenge. Noe lenger en til første frostnatt må du ikke vente.
Vis hele sitatet...
Man kan faktisk begynne å lete allerede nå, men jeg anbefaler å vente til neste regnskur. Et par dager dårlig vær gjør underverker.
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Man kan faktisk begynne å lete allerede nå, men jeg anbefaler å vente til neste regnskur. Et par dager dårlig vær gjør underverker.
Vis hele sitatet...
Jepp I Nord-Trøndelag kan jeg hvertfall melde om mye sopp, har ikke sett etter noe flein, men har sett mye annet snacks der ute. Regner (høhø) med at det skyldes det dårlige været vi har hatt i sommer.
For å si det sånn, det oser av sopp på plena vår. Det er hvitt overalt
Nå kan dere søringer være glad over det varme og tørre været deres
Her er det da verken varmt eller tørt for tiden.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
For å si det sånn, det oser av sopp på plena vår. Det er hvitt overalt
Nå kan dere søringer være glad over det varme og tørre været deres
Vis hele sitatet...
Hva slags sopp er det? Ta gjerne et bilde eller to, husk
å få med detaljer både på over- og undersiden av hatten.

Forsåvidt ikke akkurat tørt her jeg er, men relativt høy
temperatur.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Hva slags sopp er det? Ta gjerne et bilde eller to, husk
å få med detaljer både på over- og undersiden av hatten.

Forsåvidt ikke akkurat tørt her jeg er, men relativt høy
temperatur.
Vis hele sitatet...
Det er ikke fleinsopp, hatten er stor og hvit mens stilken er passe tjukk. Men når brødrene titter fram så vil vel fleinen titte fram også Blir vel en tur bortpå golfbanen de nærmeste dagene tror jeg, kan si mer da
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.