Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 5387
Hei. Jeg bestillte tre laserpenner i mellomjula på 200mW og 1W.
Disse ble bestillt og betalt rundt den 27.des 2010 mens dette enda var lov i Norge (nye regler pr. 31.12.10). -Og sendt fra beijing den 5.jan.

Pakkene har enda ikke kommet.
Og det har ikke kommet noe i postkassa hverken fra tollvesnet eller der jeg bestillte pakken fra.

Så er spørsmålene mine da:

1: Så lenge jeg har kjøpt en vare før den ble lovregulert, har jeg ikke da rett på å få den utlevert hvis den er stoppet i tollen?

2: Hvis den er beslaglagt, skal det ikke komme et brev om det?

3: Hvor lang tid kan det ta fra beijing til norge med pakke? (ems)

4: Hva tenker sånne drittunger som lyser på fly sånn at det kommer et forbud/innskjerping.
4: "Vi lyser på flyet da!"
Ingen lov kan ha tilbakevirkende virkning dog er jeg usikker på om du får lov og beholde disse uten dokumentasjon på det.
Da forbudet kom mot amstaff måtte man ha dokumentasjon på at man var innehaver av den før loven tredde ikraft
Vel "dokumentasjon" har jeg jo iform av bekreftelses email og dato for kontotrekk..
Du vil få bedsjed om det.
syns det helt idiostisk og lyse på fly! sir bare den gangen jeg sitt i et fly å noen lyser på flyet, å jeg vet hvem det er! gjett om han jæveln ligg på sykehuset så snart jeg går ut av flyet
Ikke for å stjele tråden, men har det blitt nye regler rundt dette? Jeg har en 50mW grønn laser som jeg kjøpte i sommer. Kan jeg ikke beholde den lenger?

Og hva er det greiene med flyet? Er det ulovlig / farlig å lyse på fly med laser?
Laseren har ikke blitt konfiskert, da hadde posten/tollen kontaktet deg om det.

Men uansett hjelper det ikke at du bestilte den før de nye forskriftene. Lasere er nå ulovlige (eller egentlig meldepliktige) å eie, ikke å kjøpe.

Sitat av skateward Vis innlegg
Og hva er det greiene med flyet? Er det ulovlig / farlig å lyse på fly med laser?
Vis hele sitatet...
Ja, det er livsfarlig for de på flyet, og du risikerer inntil 6 års fengselstraff.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lase...el-976156.html
Sist endret av Grix; 13. januar 2011 kl. 17:55.
Sitat av Grix Vis innlegg
Ja, det er livsfarlig for de på flyet, og du risikerer inntil 6 års fengselstraff.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lase...el-976156.html
Vis hele sitatet...
Leste artikkelen. Jeg forstår ikke helt hva som er så farlig med det, men. Fikk jo litt lyst til å ta ut laseren å lyse på neste flyet som durer over huset også da.
Sitat av skateward Vis innlegg
Ikke for å stjele tråden, men har det blitt nye regler rundt dette? Jeg har en 50mW grønn laser som jeg kjøpte i sommer. Kan jeg ikke beholde den lenger?

Og hva er det greiene med flyet? Er det ulovlig / farlig å lyse på fly med laser?
Vis hele sitatet...
:O LIVSFARLIG og lyse på fly, prøv og sitt inni en bil også står noen og lyse med en 200 mW / 1 W laser, da blir du blind for noen sec, og 5 sek er nok til og kjøre utfor veien, og tenk deg et fly på 800 - 1000 KM/t? med uskyldige pasasjere.
og straffen for det er ganske høy og syns dem burde og bli strengere, har selv en 200 mW laser, men bruke den med fornuft
Hæ? Er det kommet nye regler?!?!?!
Det er helt normalt at sendinger fra Kina tar 3-4 uker.
Så du kan forvente pakken rund månedsskiftet, eller første uka i februar...

Jeg har til info handlet mye fra Kina...
Sitat av Kain Vis innlegg
gjett om han jæveln ligg på sykehuset så snart jeg går ut av flyet
Vis hele sitatet...

Hvis du går ut av flyet.
Sitat av skateward Vis innlegg
Leste artikkelen. Jeg forstår ikke helt hva som er så farlig med det, men. Fikk jo litt lyst til å ta ut laseren å lyse på neste flyet som durer over huset også da.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg tro at det fort kan hende at flyet sitter i huset ditt!
Neida er ikke så farlig når det er i lufta men under takeoff og landing er de mest kritiske fasene.
Tenk deg at en blind man sitter bak spakene på flyet! Er ikke en ønske situasjon.
Hvis du klarer og blende pilotene og forårsake en kræsj kan du fort drepe 200 mennesker om ikke mere.
Om du ikke blir tatt for terrorisme og på magisk vis klarer og unnslippe vil jeg tror du sitter med en jævlig skyldfølelse resten av livet hvis du har noe av en normal samvittighet igjen
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Da vil jeg tro at det fort kan hende at flyet sitter i huset ditt!
Neida er ikke så farlig når det er i lufta men under takeoff og landing er de mest kritiske fasene.
Tenk deg at en blind man sitter bak spakene på flyet! Er ikke en ønske situasjon.
Hvis du klarer og blende pilotene og forårsake en kræsj kan du fort drepe 200 mennesker om ikke mere.
Om du ikke blir tatt for terrorisme og på magisk vis klarer og unnslippe vil jeg tror du sitter med en jævlig skyldfølelse resten av livet hvis du har noe av en normal samvittighet igjen
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Tror jeg holder meg unna det jeg.
Sitat av skateward Vis innlegg
Leste artikkelen. Jeg forstår ikke helt hva som er så farlig med det, men. Fikk jo litt lyst til å ta ut laseren å lyse på neste flyet som durer over huset også da.
Vis hele sitatet...
Derfor er det farlig...
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Hæ? Er det kommet nye regler?!?!?!
Vis hele sitatet...
Ja, lasere over 1mW (eller 5mw, husker ikke) som ikke er meldt og godkjent av strålevernet er ulovlig.
Impotere eller eie?
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Impotere eller eie?
Vis hele sitatet...
Eie, som sagt over.
Sitat av Grix Vis innlegg
Eie, som sagt over.
Vis hele sitatet...
Så det vil si at hvis politiet ser meg med laseren min (som er kjøpt før den nye loven kom) så kan jeg få bot eller miste laseren?
Sitat av skateward Vis innlegg
Så det vil si at hvis politiet ser meg med laseren min (som er kjøpt før den nye loven kom) så kan jeg få bot eller miste laseren?
Vis hele sitatet...
Som sagt over, hvis den er over 1mW og ikke meldt fra og godkjent........ edit; (tror jeg, ble usikker selv plutselig..)
Sist endret av MrCryptical; 13. januar 2011 kl. 22:10.
Mhm, for jeg vil egentlig ikke være i besettelse av noe ulovlig, but hey.. whatcha gonna do?
Eksisterer det kilder på dette?
Sitat av fomox Vis innlegg
Eksisterer det kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Les de andre svarene så er det ihvertfall nevnt 2?
Ser kun kilder på at det er "farlig" og piloter som mister synet i flere minutter og nattesynet i flere dager (tull).
Jeg skal ikke si at piloter ikke blir blendet, men jeg nekter å tro at de mister synet i flere minutter på lasere under 1W med tanke på høyden flyet har og hvor mye laseren sprer seg.
Kilde

Maks 1mW. Verre enn USA jo...
Du får brev om tollen stopper dem
Ganske sikker på de gjør det, men du får nok refundert pengene, etter som du bestillte FØR det nye lovverket.
Ehm, står at du ikke får bruke den i det offentlige rom, hva med privat da?
Sitat av http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Center_6261&LeftMiddle_6254=6262:0: 27,4829:1:0:0:::0:0&Center_6261=6312:88315::0:6281:1:::0:0
Alle som har sterke laserpekere, skal ha godkjenning fra Statens strålevern etter § 8 i den nye strålevernforskriften
Vis hele sitatet...
Hvis du har tillatelse til å eie våpen i Norge, betyr ikke det at du kan bære det offentlig. Reglene gjelder hjemmebruk også for laser.
Så jeg kan få problemer med å importere denne?

Faen ta Norge og alle dumme regler.
Tror egentlig ikke det blir så store problemer med å importere. Det blir nok som piratkopiering: Offisielt ulovlig, men ingen som bryr seg med mindre du står og lyser inn vinduet på politistasjonen.
Sist endret av Grix; 13. januar 2011 kl. 23:09.
Sitat av Grix Vis innlegg
Tror egentlig ikke det blir så store problemer med å importere. Det blir nok som piratkopiering: Offisielt ulovlig, men ingen som bryr seg med mindre du står og lyser inn vinduet på politistasjonen.
Vis hele sitatet...
Forbud for syns skyld?
Slik jeg forstår det har du lov å importere å bruke i ditt eget hjem, men ikke i offentligheten.
Dermed vil det egentlig være som før
Sitat av fomox Vis innlegg
Slik jeg forstår det har du lov å importere å bruke i ditt eget hjem, men ikke i offentligheten.
Dermed vil det egentlig være som før
Vis hele sitatet...
så hvis jeg bestiller en laser som er over 1 Mw, så kan den ikke bli stoppet? men hvis purken ser meg med den kan de ta den hvis det ikke er i mitt eget hjem?
Sånn jeg tolker loven hvertfall
WickedLasers er litt treige, er bare derfor
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
WickedLasers er litt treige, er bare derfor
Vis hele sitatet...
Ja, de har leveringsproblemer så det står etter for tiden.

Men 1W laseren er fra dragonlasers, og den ble sendt fra Beijing den 5 januar.

Så da lurer jeg på:

Hvor lang tid tar påstgangen fra beijing til postkassa mi? (hvis den slipper igjennom) -kan det virkelig ta 4-5 uker når den allerede er sendt?
I norge må du ha tillatelse for alt over 500mW, men jeg har fått en 1W grønn inn igjennom posten
Sitat av fomox Vis innlegg
I norge må du ha tillatelse for alt over 500mW, men jeg har fått en 1W grønn inn igjennom posten
Vis hele sitatet...
Var dette før 2011?
Ja, jeg skjønner ikke hva som er greia med den nye regelen. Grensa har alltid vært på 500 mW.
Greia er idioter som lyser på fly, bilister, i trynet på folk m.m.
De kunne heller hatt aldersgrense og evt sikkerhetskurs på dem.
Men her til lands blir det bare flere og flere forbud og skjeldent noen oppmykninger.
Vi skal passes på som unger.
Det var før 2011 ja, men var fortsatt ikke lov med mer enn 500mW
Jeg er fasinert av lasere, og har selv eid en laserpeker fra dealextreme. Denne var av så dårlig kontruksjon at den sluttet å fungere etter en stund, antagelig av utbrent laserdiode. Jeg innser at det bare var konstruert som leketøy, men det var ålreit å kunne peke på stjerner(mange mil unna flyplasser).

For å begrense skadevirkning av unger med laserpekere synes jeg det er veldig fornuftig med de nye reglene, da lasere slett ikke er leketøy.

Og dere som klager over overformynderi kan egentlig bare gå å legge dere, statens stråleværn har jo til og med lagt ut søknadsskjema som man kan bruke om man skal gå til innkjøp av en laser.

Jeg synes denne klaginga bærer preg av pubertale unger som vil ha farlig laser i hus for "morro skyld", om man er litt bevisst så kan tenke seg konsekvensene selv. Denne typen laserpekere har også potensiale for å være nyttig, innen hobbyastronomi kan man bruke den til å peke på stjerner.
Jeg synes en aldersgrense hadde vært å foretrekke foran forbud.. Du finner ikke mange voksne som er dumme nok til å blende piloter o.l
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Jeg synes en aldersgrense hadde vært å foretrekke foran forbud.. Du finner ikke mange voksne som er dumme nok til å blende piloter o.l
Vis hele sitatet...
Jo, du finner mange voksne som er umodne nok til å lyse på fly med lasere.
hoved grunnen til det er at kort tenkte voksne har tilgang på og få kjøpt slike lasere men non inger er det altid:P
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Hvor lang tid tar påstgangen fra beijing til postkassa mi? (hvis den slipper igjennom) -kan det virkelig ta 4-5 uker når den allerede er sendt?
Vis hele sitatet...
Jepp, det kan det
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Jo, du finner mange voksne som er umodne nok til å lyse på fly med lasere.
Vis hele sitatet...
Vel, mannge mange voksne folk i Norge eier våpen.
Hvor ofte hører du om at disse misbruker dem?
En sjelden gang i blant.
Og hver gang blir det slåt stort opp..
Så hvorfor skulle det ike funke med lasere?
Kategoriser lasere som "våpen light"..
Voksne eller ei, jeg synes bare det er uhorvelig synd at noen jævler skal ødelegge for andre med sitt idioti.
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Vel, mannge mange voksne folk i Norge eier våpen.
Hvor ofte hører du om at disse misbruker dem?
En sjelden gang i blant.
Og hver gang blir det slåt stort opp..
Så hvorfor skulle det ike funke med lasere?
Kategoriser lasere som "våpen light"..
Vis hele sitatet...
Våpeneiere har gått gjennom grundig sikkerhetsopplæring og må ha vært med på en del organiserte treninger før de får eie våpen (sikter til håndvåpen, vet ikke hva som gjelder vordende jegere). De har fått drillet inn sikkerhetsrutiner over lang tid og har generelt et langt mer bevisst forhold til dette enn kids som har fått seg 500w-laser på postordre.
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Jeg synes en aldersgrense hadde vært å foretrekke foran forbud.. Du finner ikke mange voksne som er dumme nok til å blende piloter o.l
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket var det 18 års aldergrense på fyrverkeri også. I år var heller ingen skadefri feiring.