Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 10567
Jeg gleder meg til å se filmen, men har høye forventninger. Jeg takler normalt ikke hollywoodaction, så jeg tror denne filmen kommer til å passe meg bra. Har lest endel om ranet, og snakket med endel folk som har sett filmen, og har da funnet ut at det er en hel del ting som ikke er med, som f.eks. at ranerne ikke slo til før på tredje forsøk. Det er litt irriterende. Jeg elsker doku/dokuaktige filmer, og skulle alltid ønske det var mer å se når filmene er ferdige (F.eks. i "Walk the Line" skulle jeg ønske det var en nr. 2 også, siden jeg allerede visste alt jeg fikk se i nr. 1, hehe) - men som sagt - jeg har store forventninger!
I tillegg er det alltid gøy når man kjenner folk som er med, hehe.
Sitat av n5k Vis innlegg
som f.eks. at ranerne ikke slo til før på tredje forsøk.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i det? Jeg nekter å tro at ranerne prøvde å gjøre det og mislykkes 2 ganger før de fikk det til.

Om poenget er at de trakk seg uten å gjøre det 2 ganger før de faktisk valgte å gå for det, så er jo det også veldig lite interessant å ha med i filmen.
Jeg fortstod hva de sa men vil gjerne ha tekst pga dialekten.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Hmm... Er det bare jeg som har dårlig filmsmak? Dårligste filmen jeg har sett i år.
Vis hele sitatet...
Enig med Waffaz her, det eneste som var bra med denne var at det var Stavanger, ettersom jeg nesten bor der selv.

Filmteknikken var drit for å si det rett ut ...
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hva legger du i det? Jeg nekter å tro at ranerne prøvde å gjøre det og mislykkes 2 ganger før de fikk det til.

Om poenget er at de trakk seg uten å gjøre det 2 ganger før de faktisk valgte å gå for det, så er jo det også veldig lite interessant å ha med i filmen.
Vis hele sitatet...
Første forsøk ble avblåst når de skulle skifte til "ransklær" i et lagerbygg i nærheten. De trodde de hadde blitt oppdaga av en Securitasvekter eller noe. Andre forsøk gikk i dass fordi Toska sin walkie talkie ikke funka da han skulle gi klarsignal til de andre ranerne. Han lå da på vakt i bakgården for å sjekke når det var best å slå til.

Nå har ikke jeg sett filmen ennå, som sagt, men jeg syns det hadde vært kult å se alle tre forsøkene, og tiden imellom. Men da hadde det kanskje blitt en film på fire timer, hehe
Sitat av n5k Vis innlegg
Første forsøk ble avblåst når de skulle skifte til "ransklær" i et lagerbygg i nærheten. De trodde de hadde blitt oppdaga av en Securitasvekter eller noe. Andre forsøk gikk i dass fordi Toska sin walkie talkie ikke funka da han skulle gi klarsignal til de andre ranerne. Han lå da på vakt i bakgården for å sjekke når det var best å slå til.

Nå har ikke jeg sett filmen ennå, som sagt, men jeg syns det hadde vært kult å se alle tre forsøkene, og tiden imellom. Men da hadde det kanskje blitt en film på fire timer, hehe
Vis hele sitatet...
Faktisk veldig kul fakta..

Etter å ha sett filmen blir jeg bare skikkelig skuffet over nivået politiet jobber på i dag. Dette var lavmål.
Tilleggsopplysning: William Ellingsen var med på de to første forsøkene, men kunne av naturlige årsaker ikke være med på det siste, hehe

Tips: Les boka "Dødsranet". Veldig bra Finner den som paperback til 99,- eller noe på f.eks. Narvesen.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Faktisk veldig kul fakta..

Etter å ha sett filmen blir jeg bare skikkelig skuffet over nivået politiet jobber på i dag. Dette var lavmål.
Vis hele sitatet...
Politiet gjorde jo en kjempejobb. Problemet var da heller at ressursene var nesten ikke-eksisterende. Han ene politimannen beskrev det bra med en replikk som lignet på (garantert ikke ordrett, men budskapet er det samme): "Me har jo bare vannpistolar, mens dei her ranerane springe jo rundt med AK-47!".
En annen dårlig detalj var at de klarte å skyte langs kantene på vinduet med full-auto AG3, wtf?

Har selv skutt med AG3, og det er såpass mye rekyl at det ville vært ganske umulig...
Ser det er mange som beskriver filmen som en dokumentar, men hvor mye av det som skjedde i filmen, da særlig fra ranerene sitt perspektiv, vet vi er identisk med det som skjedde under NOKAS-ranet? Alt sammen? Ingenting?
Sist endret av Makaber; 14. oktober 2010 kl. 23:37.
Sitat av Makaber Vis innlegg
Ser det er mange som beskriver filmen som en dokumentar, men hvor mye av det som skjedde i filmen, da særlig fra ranerene sitt perspektiv, vet vi er identisk med det som skjedde under NOKAS-ranet? Alt sammen? Ingenting?
Vis hele sitatet...
det meste. Gitt at man kan tro a personene som er intervjuet snakket sant. Men filmen er basert på informasjonen han fikk etter samtaler med politi, de dømte og øyenvitner.

Men nei, det er ikke en dokumentar. Men regisøren ønsker å vise hva som skjedde denne dagen - og ikke lage en actionfilm. Dermed kan man heller ikke forvente uvirkelige scener
Sist endret av etse; 14. oktober 2010 kl. 23:57.
Filmen er flott som faen. Den er utrolig klaustrofobisk og burde derfor sees på kino, der det ikke er noen mulighet for å sette på pause - evt mulige forstyrrelser, lys i taket, sint kjæreste/mor gtelefon som ringer, facebook på dataen etc.

Og jeg driter i alle som sier at det er så drit i å gå på kino - for det er de drittfolka som syntes det er drit å gå på kino som lager dårlig den dårligste stemningen. Film er best på kino! Og Nokas er best der, uten tvil.

Tror faktisk den blir dårlig av å se den hjemme.
Sitat av JT Dolan Vis innlegg
Filmen er flott som faen. Den er utrolig klaustrofobisk og burde derfor sees på kino, der det ikke er noen mulighet for å sette på pause - evt mulige forstyrrelser, lys i taket, sint kjæreste/mor gtelefon som ringer, facebook på dataen etc.

Og jeg driter i alle som sier at det er så drit i å gå på kino - for det er de drittfolka som syntes det er drit å gå på kino som lager dårlig den dårligste stemningen. Film er best på kino! Og Nokas er best der, uten tvil.

Tror faktisk den blir dårlig av å se den hjemme.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er film best på kino! Men jeg ble litt skuffet ettersom jeg ikke likte nokas-filmen.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Hmm... Er det bare jeg som har dårlig filmsmak? Dårligste filmen jeg har sett i år.
Vis hele sitatet...
likte den heller ikke....
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Denne filmen er som Pepsi raw,noen liker den andre hater den...
Syntes den er kjempe jeg

Men jeg hadde store forventninger, ettersom jeg har interresert meg veldig, og lest Dødsranet som er en av de beste bøkene jeg har lest, utrolig spennende.

Syntes de skulle tatt med litt lengre før, og litt lengre etter ranet, og ikke bare selve ranet, men det ble bra uansett.

Syntes det var ganske morsomt med den grønne bussen som kjørte rundt der hele tiden
Denne var rett og slett ubrukelig, jeg ser ingen positive aspekter med denne filmen. Om jeg måtte nevne 1, så må det være at Schulman og Toska så veldig like ut som IRL.


Spar dere pengene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei som måtte ønske å laste ned filmen får halde seg unna å spørje om det på nFF. Spørsmål om nedlasting av NOKAS-filmen blir belønna med ferie.
Hadde ekstremt lave forventninger til denne filmen etter all driten jeg har sett og hørt. Derfor forventa jeg en dårlig film.

Det som da skjedde var at jeg ble meget positivt overraska. Dette skal ikke være en action film, men en slags dokumentar for hva som skjedde og det klarer den veldig fint.

Kan ikke klage på noe annet enn litt dårlige skuespillere her og der, men til å være full av ukjente skuespillere var det over gjennomsnittet bra. Overraska over at Tech Rock fra Warlocks var med.
Jeg lurer på om busssjåføren faktisk var så rolig i virkeligheten når han såg den drepte politimannen i bilen. Joda..jaggu dro han frem tobakken og var i gang med å rulle seg en røyk, mens han ikke ante at ranerene var forsvunnet og det hadde blitt skutt mange skudd rett foran han hele tiden.
Tenkte med meg selv...makan for en idiot.

En meget bra film, og jeg lærte om nye detaljer som jeg ikke har lest om før jeg såg filmen.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg lurer på om busssjåføren faktisk var så rolig i virkeligheten når han såg den drepte politimannen i bilen. Joda..jaggu dro han frem tobakken og var i gang med å rulle seg en røyk, mens han ikke ante at ranerene var forsvunnet og det hadde blitt skutt mange skudd rett foran han hele tiden.
Tenkte med meg selv...makan for en idiot.

En meget bra film, og jeg lærte om nye detaljer som jeg ikke har lest om før jeg såg filmen.
Vis hele sitatet...
Han var ikke rolig, han var i sjokk. Forøvrig var det en ganske bra scene.
Sitat av Jaso Vis innlegg
Han var ikke rolig, han var i sjokk. Forøvrig var det en ganske bra scene.
Vis hele sitatet...
Jeg likte dessuten måten de behandlet de pårørende på i denne scenen. Synes det var synd at han ble drept på den måten. Når han satt i bilen og kjørte bakover, tenkte jeg at han faen måtte stikke av osv.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Så filmen igår. Uhyre dårlig skuespill og manus til tider. Ranerne spilte greit, men de andre.... nei og nei. Terningkast 2
Sitat av DildoJames Vis innlegg
Så filmen igår. Uhyre dårlig skuespill og manus til tider. Ranerne spilte greit, men de andre.... nei og nei. Terningkast 2
Vis hele sitatet...
Virker som om altfor mange har sett for seg at dette skulle være noe a la Heat eller andre ransfilmer. Det er som en av ranerne i NOKAS-filmen snakker om i bilen på vei til ranet; det er ikke så enkelt som man tror. Sedler er ikke vektløse, og det er ikke bare å spasere av gårde med 60 millioner i en bag eller to.

Dette er ingen actionfilm, det er en skildring av hendelsene basert på virkeligheten. For ordens skyld vil jeg legge til at jeg var sliten i kroppen etter slutten av ranet og skuddvekslingene. Mulig det var musikken, men herregud så spennende.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Nei.... forventa ikke noe Heat.

Selv om det er en dokumentarish film, kan fortsatt skuespillet være bra....
Sitat av DildoJames Vis innlegg
Nei.... forventa ikke noe Heat.

Selv om det er en dokumentarish film, kan fortsatt skuespillet være bra....
Vis hele sitatet...
Hvor autentisk hadde det vært om Aksel Hennie skulle spilt Toska og Cleve-Broch Kjell A. Schumann?

Bortsett fra de NOKAS-ansatte og et par av politifolka syns jeg skuespillet var bra, til stort sett amatører å være.
Kanon film! Beste Norske filmen jeg har sett. Enig at noen replikker og skuespill var dårlig, men å kalle filmen dårlig pga det er latterlig. Skuespillet til ranerene var på topp!

Og før noen av dere kommer å klager på at vinduet på hennes & maurits var skuddsikkert, er dette fordi det faktisk var det. Det var et gammelt bank lokale, derfor - skuddsikre vinduer.
Filmen var en bra skildring av det som skjedde den dagen, kanskje ikke helt nøyaktig men forstatt verdt å se filmen.
Det jeg var litt sjokkert over var hvordan han politimannen døde. Hvorfor kjørte han ikke kjapt unna istedet for å rygge sakte bakover?. Muligens jeg som surrer her...
Jeg begynte med å se 3 minutt av filmen, var så dårlig at jeg hoppet frem til der action startet, fra de begynte med politistasjonen til skytinga og slutten. fikk litt sånn følelse jeg begynte å heie på de kriminelle da, tenkte ikke mye over at det var litt dokumentar aktig.

Når jeg la meg senere på kvelden drømte jeg at jeg var på flukten fra politiet i Oslo å skjøt rundt meg.
Fikk endelig sett filmen i går. Jeg likte den veldig godt! Men siden jeg har lest "Dødsranet" så skulle jeg ønske dette var film nr. 2 i en triologi - ville altså hatt en "ener" om planleggingen, de to første forsøkene etc, og en "treer" som viste flukten til Dan Pettersens hus og videre. Dette visste jeg ikke var med i filmen, så det var ingen overaskelse. Bra film!
▼ ... noen uker senere ... ▼
De som ikke likte filmen er trolig allerede hjernevasket av reine actionfilmer fra Hollywood. Husk at dette er basert på ekte hendelser. Er enda mer trivelig når man ser scener fra der man har satt steg selv, tenk at var slik under ranet? Helt urealistisk for meg.

Hørte noen som sa at filmen var dårlig fordi man ikke fikk sett hvordan ranerene plana det hele. Jeg tenker bare : WTF? Er jo faen ikke noe Olsenbanden-film detta.

Alt i alt, så koste jeg meg i filmen og syns det var en god film. Terningkast fem.
Sist endret av mo3; 13. november 2010 kl. 21:58.
Sitat av mo3 Vis innlegg
De som ikke likte filmen er trolig allerede hjernevasket av reine actionfilmer fra Hollywood. Husk at dette er basert på ekte hendelser. Er enda mer trivelig når man ser scener fra der man har satt steg selv, tenk at var slik under ranet? Helt urealistisk for meg.

Hørte noen som sa at filmen var dårlig fordi man ikke fikk sett hvordan ranerene plana det hele. Jeg tenker bare : WTF? Er jo faen ikke noe Olsenbanden-film detta.

Alt i alt, så koste jeg meg i filmen og syns det var en god film. Terningkast fem.
Vis hele sitatet...
Second that! Klarte og overtale meg selv til og gå på den en lørdags kveld det var lite live! Kom ut med et helt nytt bilde på hele ranet! Er helt merkligt og tenke på at månder etter ranet var eg i Stavanger og gjekk akuratt der det sjedde! For og så se det på film noen år senere, var merkli og tørr eg si råtøft?

Bra lagt film!
Sitat av Source Vis innlegg
Hadde ekstremt lave forventninger til denne filmen etter all driten jeg har sett og hørt. Derfor forventa jeg en dårlig film.

Det som da skjedde var at jeg ble meget positivt overraska. Dette skal ikke være en action film, men en slags dokumentar for hva som skjedde og det klarer den veldig fint.

Kan ikke klage på noe annet enn litt dårlige skuespillere her og der, men til å være full av ukjente skuespillere var det over gjennomsnittet bra. Overraska over at Tech Rock fra Warlocks var med.
Vis hele sitatet...
Jeg tror forventningene har mye å si. Jeg hadde også ganske lave forventninger og ble hyggelig overrasket. Mest pga måten den ble filmet på. Det som er litt slitsomt er at om du har fulgt med på alt som skjedde i media vet du hva som skjer. Du er spoilet på forhånd.

Alt i alt var det en OK film, men det var ikke HEAT.
Sitat av Salvatore- Vis innlegg
Veldig bra gjennomført film. Men skulle gjerne sett Aksel Hennie og Nicholay Cleve Broch som 2 av ranerne.
Vis hele sitatet...
NEINEINEI, dette hadde ødelagt filmens dokumentariske virkning totalt.

IMO: De gutta begynner å bli brukt opp, nå er det på høy tid at vi får fram andre talenter her i landet.
Jeg er helt enig! Hvis det er noe jeg ikke gidder å se, så er det enda en film med de to. Kan ikke huske sist jeg så en bra film med dem.
Sitat av mo3 Vis innlegg
De som ikke likte filmen er trolig allerede hjernevasket av reine actionfilmer fra Hollywood. Husk at dette er basert på ekte hendelser. Er enda mer trivelig når man ser scener fra der man har satt steg selv, tenk at var slik under ranet? Helt urealistisk for meg.

Hørte noen som sa at filmen var dårlig fordi man ikke fikk sett hvordan ranerene plana det hele. Jeg tenker bare : WTF? Er jo faen ikke noe Olsenbanden-film detta.

Alt i alt, så koste jeg meg i filmen og syns det var en god film. Terningkast fem.
Vis hele sitatet...
Dine argumenter for at dette er en bra film er altså at den er basert på ekte hendelser og at det er scener "der man har satt seg selv" hva nå det måtte bety? Sterke mistanker om at det er du som er hjernevasket.
Sist endret av pappagutt; 14. november 2010 kl. 13:56.
▼ ... over et år senere ... ▼
en kjempe bra film !
Jeg syns denne filmen sugde. Greit nok at regissøren valgte å fortelle historien slik den var, men hvis han ikke greier det uten å tappe filmen helt for suspense, kan han heller drite i å lage den. Hvis dette var en fiktiv historie ville ingen likt filmen.
Sist endret av bloodshotEyes; 20. januar 2012 kl. 22:31.
Føler filmen slutta når den burde peaka jeg, forventa noen intense scener i huset de gjemte seg i, etterforskninga, flukten frem til de ble dømt. menmen!