Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  568 53838
Sitat av djxfade Vis innlegg
Ja, det er netopp sånne ting jeg ikke skjønner. Bare fordi de lager noe av musikken med digitale hjelpemidler, og det høres kjempefett ut, så er det plutselig helt forferdelig, bare fordi alt ikke er laget med akustiske/analoge instrumenter. Det er dette jeg bare ikke klarer å fåtte..
Vis hele sitatet...
Det er ingen som liker Dragonforce fordi det er bra, men fordi man har innbilt seg at gitaristene er perverst raske. Når det så viser seg at halvparten er konstruert på en datamaskin så mister bandet litt av sjarmen.
Gitaristene "runker" en skala, de spiller perverst raskt. (Jeg liker de ikke men de spiller faktisk veldig raskt selv om en del er laget med data.)
de spiller ikke raskt bernhard... de kan ikke spille det de lager i studio selv...

bare gogo youtube søk
dragonforce live at graspop

å kom å si det igjen...
Det er nesten litt skummelt hvor dårlig de egentlig er. Husker før likte jeg utrolig godt gitarspillingen, det var jo helt sykt hvor flinke de var. Men live er de som noen 12 åringer som nettopp har lært seg 2-3 gitar grep.
syns fortsatt de spiller fort, men det er kanskje forde jeg hører på Big Bang, Franz Ferdinand, All that remains, Soilwork, Slipknot, og mye annen musikk ala det.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Hvorfor kan ikke selve musikken være i fokus, hvordan den låter, hva den får deg til å føle, hvilke stemmning den skaper. Det er jo det som har noe å si. Hvordan den er produsert burde være likegyldig, det er jo resultatet som har noe å si, selve musikken, med dens budskap. Skjønner meg rett å slett ikke på hvorfor folk er så ekstremt nazi på at musikken skal lages på sånn og sånn måte, ellers suger det hardt. En rar innstilling.
Enig med deg der djxfade!
I den Fandens teknologiske musikken er det ikke Musikken som driver deg, det er ikke draget fra de gode artistene, men det er en stooor bass som drar deg med i draget av musikken. DONK DONK DONK! Yey der har vi rytmen. Der er "drivet".
(Det samme er det med mye moderne metall (2000 -))
Sist endret av DerComment; 2. februar 2009 kl. 14:36.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Kan ikke si meg enig med deg der desverre...
Sitat av DerComment Vis innlegg
I den Fandens teknologiske musikken er det ikke Musikken som driver deg, det er ikke draget fra de gode artistene, det er en stooor bass som drar deg med i draget av musikken. DONK DONK DONK! Yey der har vi rytmen. Der er "drivet".

(Det samme er det med mye moderne metall (2000 -))
Vis hele sitatet...
Folk som ikke er villige til å se på hele bilde er akkurat som fanboys, du kan ikke dømme all musikk fra 2000+ til å være dårlig og lite drivende. Det er mye bra musikk som er laget i dette århundret.

Det går ann å ikke like noen sjangere, artister og lignende, men å si at all musikk fra 2000+ er dårlig er bare latterlig.
For meg er det totalt likegyldende hvorvidt musikken er laget med ordentlige instrumenter eller om den er laget på en computer, så lenge den er fengende.

Sitat av lint98 Vis innlegg
Jeg er overhodet ikke noe glad i "elektronisk musikk" pga:


Lite varierte sanger.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? At alle elektroniske sanger høres like ut?
Mye av den musikken du lager på data høres likt ut, det får ikke den samme "klangen" som du får med ekte instrumenter.
Alle har hver sin smak, jeg liker ikke elektronisk musikk.. Men det betyr ikke at jeg kan kritisere noen som gjør det.
Nesten alle mennesker i verden har forskjellig smak, elektronisk musikk er nok som all annen musikk IMO.
Smak og behag..
Sitat av Apu Vis innlegg
Alle har hver sin smak, jeg liker ikke elektronisk musikk.. Men det betyr ikke at jeg kan kritisere noen som gjør det.
Nesten alle mennesker i verden har forskjellig smak, elektronisk musikk er nok som all annen musikk IMO.
Smak og behag..
Vis hele sitatet...
Enig......
Men nå var spørsmålet hvorfor enkelte folk ikke liker elektronisk musikk. (Minner veldig om en fan boy diskusjon selv om man skal bare skrive seriøse innlegg så er det vanskelig å diskutere dette uten at det blir en mening mot mening diskusjon)
Sist endret av Bernhard; 2. februar 2009 kl. 14:49.
hvorfor liker ingen brødskive med salat, makrell, nugatti, løk, banan og bamsemums? o.O
jo det høres jo helt forjævli ut? ; )

det gjelder bare å mikse lydene så det høres bra ut uansett sjanger...
du trenger skills for å lage bra musikk uansett..
å om du liker det eller ikke, er smak & behag : )
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Apu
Alle har hver sin smak, jeg liker ikke elektronisk musikk.. Men det betyr ikke at jeg kan kritisere noen som gjør det.
Nesten alle mennesker i verden har forskjellig smak, elektronisk musikk er nok som all annen musikk IMO.
Smak og behag..
Vis hele sitatet...
Stor respekt for det du skriver der. En ting er å ikke like det selv, en annen ting er folk som oppfører seg som "fanboys" og snakker drit om alt de ikke selv hører på, bare fordi de vil framheve sitt eget.
Sitat av Fortune Vis innlegg
For meg er det totalt likegyldende hvorvidt musikken er laget med ordentlige instrumenter eller om den er laget på en computer, så lenge den er fengende.



Hva mener du med dette? At alle elektroniske sanger høres like ut?
Vis hele sitatet...
Det er bare min mening. Poenget mitt er at det er en langt kortere vei å gå for å få publisert elektronisk musikk enn for f.eks. et firemanns rockeband, og det derfor er mye mer dårlig musikk ute å går i den sjangeren.
Sitat av lint98 Vis innlegg
Jeg er overhodet ikke noe glad i "elektronisk musikk" pga:

Ensformig taktarter.
Lite varierte sanger.
Kjipe tekster.
Utrolig primitive akkordprogresjoner der det stort sett er to-tre som går igjen i HVER sang.
Lite eller ingen rom for improvisering.
Stygge lyder og effekter.

Nå har jo ikke jeg så god peiling på de forskjellige sjangrene osv og disse konklusjonene trekker jeg fra det jeg hører i bmw'en til kompisen min som jeg sitter på med i ny og ne.

For å svare på spørsmålet ditt så tror jeg grunnen til at mange føler elektronisk musikk blir sett ned på i større grad enn andre sjangre er at terskelen for å få produsert noe er mye lavere enn med vanlig normal "manuell" musikk. Alle har en pc i huset. Det er MYE lettere å lage musikk hjemme på pcen klar til utgivelse enn å samle fire folk, ØVE, spille inn i studio, mikse, mastre, myspace, trykke plater. Og ikke minst mye billigere.

Det jeg vil si er at det er mye mer av det dårlige innen sjangeren som er tilgjengelig for almenheten enn i andre sjangre der man bruker tradisjonelle instrument.
Vis hele sitatet...
Okei, du har på grunnlag av hva kompisen din hører på i bmw'en sin kommet opp med dine meninger om elektronisk musikk, nice research:P

Ensformig taktarter.
Det er da massevis av ulike takter innen elektronisk musikk, slik det er med all annen musikk! Det er drøssevis av sjangere innen elektronisk, og å høre forskjell er null problem.

Lite varierte sanger
Hva mener du med lite varierte sanger? Jeg har ingen problemer med å høre hopetall av diverse andre sanger fra andre musikkstiler, og variasjonene der er vel ikke så mye å hoppe i stolen av de heller.

Kjipe tekster
Hva er en kjip tekst? Jeg forstår visst din venn spiller scooter, basshunter osv i bmw'en sin, så føler du at tekstene er kjipe, og det skal ikke stikkes under en stol at jeg gjør det samme på området. Men det finnes massevis av elektronisk musikk jeg elsker tekstene på..eller bare de enkle ordene iblant tilfredstiller meg i massevis. Jeg trenger virkelig ikke høre om "vinsjan på kaia" for å synes at teksten gir meg noe...

Stygge lyder og effekter
Stygge lyder og effekter? Les den setningen for deg selv flere ganger...jeg kan virkelig ikke ta en person seriøst om det er argumentet ditt for all elektronisk musikk i verden...at det er stygge lyder og effekter? Makan...



Du sitter på en pc nå ikke sant? Ta en utfordring på strak arm nå, siden det er så utrolig enkelt for hvermansen og lage elektronisk musikk, og lag noe jeg liker kjempe godt. Gjerne noe Ferry Corsten innsprirert musikk...noe som hadde passet perfekt i A state of Trance with Armin Van Buuren. Eller hvorfor ikke trylle fram lik kopier fra Prodigy, Chemical Brothers, Daft Punk and so on... Og Røyksopp, for deg med data så burde de være enkle å lage bedre musikk enn. Jeg GLEDER meg til å høre
Sist endret av tafsern; 2. februar 2009 kl. 14:57.
Jeg vil vel si at det har mye med øret til den som hører. Men også mange som ser ned på det. grunnet at det er "lett" å lage. Den siste der syns jeg er litt latterlig egentlig. Altså hører man etter så er det faktisk veldig mye varejasjon i detaljer i mye av det.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Om det er så lett å lage, kan ikke som nevnt ovenfor, de som påstår dette bekrefte denne påstanden ved å laste ned demoversjonen av FL Studio og produsere noe, for å bekfrefte hvor patetisk og enkel denne musikken er? Gjerne noe så tragisk og enkelt som Ørjan Nilsen sin stil? Eller The Blizzard, eller kanskje noe som kunne blitt brukt som materiale for In Search of Sunrise? Dere har fått utfordringen, now do it.
Tror vi snakker litt forbi hverandre nå. Topic er "Hvorfor blir elektronisk musikk sett ned på?". Det er jo nettopp fordi jeg, i likhet med andre som ikke vet noe om elektronisk musikk, som oftest får dette inntrykket. Det blir nesten som å dømme noen på utseende. Jeg tviler ikke på at det finnes veldig mye bra elektronisk musikk, jeg sier bare at det har et dårlig image utad til de som ikke fordyper seg i det. Noe som svarer på spørsmålet i første post.

Jeg har ikke nevnt noe om at det er så utrolig enkelt å lage musikken. Men det er helt klart enklere å produsere.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Denne er skikkelig off-topic, men syns den er litt morsom å dra inn :P Ikke drep meg for dette..
Why You Rock and I Rave
Sitat av lint98 Vis innlegg
Det er bare min mening. Poenget mitt er at det er en langt kortere vei å gå for å få publisert elektronisk musikk enn for f.eks. et firemanns rockeband, og det derfor er mye mer dårlig musikk ute å går i den sjangeren.
Vis hele sitatet...
Det blir jo det samme som å si at rock er dårlig bare fordi det finnes dårlige artister i sjangeren. Dårlig poeng IMO
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Hvordan kan det sies at det er enklere å produsere?
Jeg har noen kompiser som spiller i metal band (og ja selv om de er kompiser snakker de også drit om min musikksmak )

De kan fint lage musikk, som faktisk ikke er så aller værst, på bare noen dager.

Jeg derimot sitter ofte ukesvis bare for å få vær lille detalj 100% slik jeg ønsker det. Alle de små lydene som du mest sannsynlig aldri hører, men som alikevel er med på å skape en atmosfære. Jeg kan sitte flere dager bare for å få bass-synthen til å høres akkurat som jeg vil. Det er ikke enkelt å programmere synths til å høres ut slik man vil.

Derimot tør jeg påstå at metal/rock har det enklere der, fordi lydbildet allerede er godt definert, det er gitar, bass-gitar, trommer, muligens litt synth (for de som er dristige, men risikerer å bli stemplet som jukseband..), og alle vet hvordan de forventer at det skal låte.

Bare mine innspill.
Nå blander du å produsere med å komponere.

Som forøvrig kan forklare en del misforståelser tidligere i tråden.
Sist endret av lint98; 2. februar 2009 kl. 15:23.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Produsere/komponere er det samme, ihvertfall innefor de genrene jeg driver med. Rett meg om jeg bommer helt nå?
I mitt tilfelle er å komponere det å lage musikken. Produsere er det å spille det inn og bearbeide musikken til man er fornøyd. Men ja jeg skjønner at det kan gå for det samme i deres leir. I min verden er det musikerne som komponerer mens andre tar seg av produseringa med innspill fra musikerne.
Problemet er vel egentlig at mange de som har bestemt seg for at dette er dårlig, ikke gidder å høre på detaljene. Men har denne holdingen for å holde på sitt, eller for passe inn i "venne flokken". Å for å understreke det, dette er IKKE ment som generalisering!
Sist endret av powerchip; 2. februar 2009 kl. 15:33.
Sitat av Apu Vis innlegg
Min personlige mening er at elektronisk musikk ikke gjør den samme effekten.
Når jeg hører på musikk som jazz, blues, rock så liker jeg at musikken er personlig, den er menneskeskapt.
Elektronisk er selvfølgelig menneskeskapt, men det er ikke personlig, det har ikke dype følelser.

For eksempel jazz liker jeg veldig godt fordi musikken er så personlig som du får det. Om du virkelig hører etter kan du høre hver "artists" personlige toner på sangen.


Jeg hater elektronisk musikk, ikke fordi det kanskje ikke er gøy å høre på inniblant. Men fordi det er ikke musikk med følelser . IMO
Vis hele sitatet...
Sitat av Apu Vis innlegg
Alle har hver sin smak, jeg liker ikke elektronisk musikk.. Men det betyr ikke at jeg kan kritisere noen som gjør det.
Nesten alle mennesker i verden har forskjellig smak, elektronisk musikk er nok som all annen musikk IMO.
Smak og behag..
Vis hele sitatet...
Okei, jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt småforbannet over det du (og andre) sier her. Kan du sette på f. eks. Shpongle eller Boards of Canada og si at det er upersonlig musikk, uten følelser? Eller enda værre, at det gjentar seg? Musikk har ofte et formål, og om man ser på f. eks. dance, så er formålet å (nei, jeg kødder ikke) få folk til å danse. Det er ikke musikk som er laget for å få over et personlig budskap, men for å få folk til å bli svette og ekle og bevege seg i takt til musikken.

Mye annen musikk har mange andre formål, og det finnes massevis av elektronisk musikk med følelser. Jeg hørte senest i går Captain Credible på radioen, og han lager mange instrumenter selv. Synths, altså, om du vil.

Elektronisk musikk er så uendelig mye mer enn å sette seg ned med en PC og å smelle på noen taster.
Sist endret av ulldott; 2. februar 2009 kl. 16:01.
Jeg må nok si at jeg ser ned på techno fordi det ikke er noe imponerende i det hele tatt. det er bare en geak som trykker på knapper på en pc.
Sitat av lint98 Vis innlegg
Tror vi snakker litt forbi hverandre nå. Topic er "Hvorfor blir elektronisk musikk sett ned på?". Det er jo nettopp fordi jeg, i likhet med andre som ikke vet noe om elektronisk musikk, som oftest får dette inntrykket. Det blir nesten som å dømme noen på utseende. Jeg tviler ikke på at det finnes veldig mye bra elektronisk musikk, jeg sier bare at det har et dårlig image utad til de som ikke fordyper seg i det. Noe som svarer på spørsmålet i første post.

Jeg har ikke nevnt noe om at det er så utrolig enkelt å lage musikken. Men det er helt klart enklere å produsere.
Vis hele sitatet...
Hehe, nå tror jeg du ror litt vel mye:

"Det er MYE lettere å lage musikk hjemme på pcen klar til utgivelse enn å samle fire folk, ØVE, spille inn i studio, mikse, mastre, myspace, trykke plater. Og ikke minst mye billigere."

Dette skrev du i en tråd litt tidligere her.

Folk som lager elektronisk musikk har da studio, sangere, øving (man må øve på noe for å beherske det), miksing osv osv... Og å samle 4 folk for å starte et band kan vel ikke sies å være så revolusjonerende at det skiller seg så mye ut fra det å være en gjeng som lager en annen type musikk. Röyksopp er jo 2. Chemical Brothers er 2. Scooter er IKKE 1, just so u know:P

Noen sanger lages fort, andre lages sakte. Jeg kan ta et bilde, og holde på med det i evigheter. Eller jeg kan bli ferdig på en time... Det er logisk

Sitat av murkas Vis innlegg
Jeg må nok si at jeg ser ned på techno fordi det ikke er noe imponerende i det hele tatt. det er bare en geak som trykker på knapper på en pc.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest tråden eller bare måtte du bare skrive noe?
Sist endret av tafsern; 2. februar 2009 kl. 16:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av murkas Vis innlegg
Jeg må nok si at jeg ser ned på techno fordi det ikke er noe imponerende i det hele tatt. det er bare en geak som trykker på knapper på en pc.
Vis hele sitatet...
Skaff deg litt innblikk i hvordan man lager en techno-låt før du kommer med innlegg, dette blir bare patetisk. Mon tro om DU kunne ha ordnet en låt ved "bare å trykke på noen knapper på en pc"
Sitat av murkas Vis innlegg
Jeg må nok si at jeg ser ned på techno fordi det ikke er noe imponerende i det hele tatt. det er bare en geak som trykker på knapper på en pc.
Vis hele sitatet...
Jeg må nok si at jeg ser ned på metal fordi det ikke er noe imponerende i det hele tatt. det er bare en fyr som holder og slår på strenger på en gitar.
Sitat av murkas Vis innlegg
Jeg må nok si at jeg ser ned på techno fordi det ikke er noe imponerende i det hele tatt. det er bare en geak som trykker på knapper på en pc.
Vis hele sitatet...
Kan du være litt mer saklig, er du snill!
Sitat av Myhre Vis innlegg
Jeg må nok si at jeg ser ned på metal fordi det ikke er noe imponerende i det hele tatt. det er bare en fyr som holder og slår på strenger på en gitar.
Vis hele sitatet...
jeg vet ikke med dere...
men jeg hører aldri på musikk for å bli imponert da.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hehe, nå tror jeg du ror litt vel mye:

"Det er MYE lettere å lage musikk hjemme på pcen klar til utgivelse enn å samle fire folk, ØVE, spille inn i studio, mikse, mastre, myspace, trykke plater. Og ikke minst mye billigere."

Dette skrev du i en tråd litt tidligere her.

Folk som lager elektronisk musikk har da studio, sangere, øving (man må øve på noe for å beherske det), miksing osv osv... Og å samle 4 folk for å starte et band kan vel ikke sies å være så revolusjonerende at det skiller seg så mye ut fra det å være en gjeng som lager en annen type musikk. Röyksopp er jo 2. Chemical Brothers er 2. Scooter er IKKE 1, just so u know:P

Noen sanger lages fort, andre lages sakte. Jeg kan ta et bilde, og holde på med det i evigheter. Eller jeg kan bli ferdig på en time... Det er logisk
Vis hele sitatet...
Du tar jo ikke poenget. Ja, jeg veit at folk som lager elektronisk musikk har studio osv. Det er nok disse folkene som lager det bedre av musikken. Et vanlig rockeband får ikke gitt ut musikken uten studio, det kan derimot Per på 14 som sitter hjemme på pcen han kjøpte for konfirmasjonspengene med FL gjøre. Og jeg tror det ødelegger for imaget til elektronisk musikk, og da svarer greit på topicen. Nå har jeg tegna et bilde i håp om å få forklart meg litt bedre.

Her har du to søyler hvor venstre er elektronisk musikk og høyre er resten. Jo høyere opp du kommer jo bedre er musikken. Den svarte linja er terskelen for at musikken skal "utgis". Dvs ende opp tilgjengelig på et vis. Og da mener jeg det blå feltet er det som ødelegger mye av ryktet til elektronisk musikk. Det er ikke snakk om hvor lett det er å lage(komponere) musikken eller noe sånn. Det er snakk om hvor lett det er å gjøre den tilgjengelig for allmennheten. Det blå feltet burde ikke være over streken. Og ja det burde jo selvfølgelig vært et blått felt til høyre også, men dette er kun for å illustrere et poeng.
Hvilket bakgrunnsmateriale har du basert illustrasjonen din på?
Den er basert på min egen påstand.
En påstand du ikke har belegg for å påstå er sann og som er tilnærmet umulig å kvantifisere. Ok, greit var bare nysgjerrig.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hehe, det er mange som ikke har peiling på musikk her ihvertfall, det er sikkert og visst

en låt, indie, pop, alternativ, trance, house eller techno, klassisk eller metal, består av melodi og akkordprogresjon.
det er sammensetningen av denne samt rytmen som i hovedsak gjør låten fengende eller ikke, og det er like vanskelig å få til på en PC (vel, alt av musikk blir i mer eller mindre grad både produsert og samplet, remixet, osv. på PC) som på vanlige, gode gamle, instrumenter.

det er ikke noe lettere å lage en god trance-låt som en alternativ-rock-låt, metal-låt, pop-låt eller innenfor noen andre sjangre.

det å beherske et instrument med strenger eller tangenter er like lett/vanskelig som å beherske pc'en og bruke denne som et instrument.

det alt koker ned til i denne tråden er smak og behag, og som vanlig ønsker man å fremheve det man selv liker som mest mulig ærlig, korrekt og "ekte", for så å latterliggjøre alt annet man ikke har noe til overs for.

tror jeg slutter med en god gammel..."grow up"

lær å nyt musikk for det den er verdt, uansett hvilken form eller instrument den kommer fra.
Sitat av pecado Vis innlegg
En påstand du ikke har belegg for å påstå er sann og som er tilnærmet umulig å kvantifisere. Ok, greit var bare nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver bare å illustrere det jeg kommer frem til ved logisk tankegang, at det skal mindre til å gjøre musikken sin tilgjengelig når den allerede er digital og når man kan komponere, mixe, og produsere helt på egenhånd. Det er på ingen måte en nøyaktig illustrasjon basert på noe mål.
Elektronika er jo hipt, og blir godt likt av hipster-kidsa. Dessuten er det bra "elektronisk" musikk imo. Vet ikke hvorfor jeg misliker trance og techno, men har kanskje noe med den harry beaten som er framtredende i den type musikk.

Trance og techno derimot, er forbundet med rånere, og har derfor aldri fått noen respektabel status.
Sist endret av Guruen; 2. februar 2009 kl. 21:47.
Personlig må jeg si jeg misliker elektronisk musikk ganske mye, men som musiker må man jo respektere andres verk?

Jeg kunne aldri ha laget en "catchy" sang på pc, iallefall ikke slik som skikkelige proffe electronicafolk gjør det.

Når jeg ser folk som sier "Techno er ikke musikk!", haha, da synes jeg nesten synd på de. Er jo en hel bøling av folk som virkellig digger techno. All musikk henter fram forskjellige følelser i kroppen vår, slik som jeg; liker å bli litt småforbanna av skikkelig hard metal, mens andre får sikkert en annen form for "god" følelse av techno. Individuelt!
Sitat av ulldott Vis innlegg
Okei, jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt småforbannet over det du (og andre) sier her. Kan du sette på f. eks. Shpongle eller Boards of Canada og si at det er upersonlig musikk, uten følelser? Eller enda værre, at det gjentar seg? Musikk har ofte et formål, og om man ser på f. eks. dance, så er formålet å (nei, jeg kødder ikke) få folk til å danse. Det er ikke musikk som er laget for å få over et personlig budskap, men for å få folk til å bli svette og ekle og bevege seg i takt til musikken.

Mye annen musikk har mange andre formål, og det finnes massevis av elektronisk musikk med følelser. Jeg hørte senest i går Captain Credible på radioen, og han lager mange instrumenter selv. Synths, altså, om du vil.

Elektronisk musikk er så uendelig mye mer enn å sette seg ned med en PC og å smelle på noen taster.
Vis hele sitatet...

Hva er det å bli forbanna for? Om jeg sier jeg er kristen har det veldig lite å si for deg. Musikksmak er som religion , du holder med en religion til løpet er kjørt. Jeg er selv ateist, og ser ikke på kristendommen som noe stort.. Men for en kristen person er nok jeg selve judasen om jeg hadde sagt det.

Jeg sa IMO, Som betyr IN MY OPINION. Hater virkelig når "the big boys" kommer ut for å virke kule, så argumenterer de med faktisk ingenting som er relevant. Om du har en mening om musikk, fint for deg.
Men ikke kom å si at du blir forbanna fordi jeg sprer mine synspunkt.

Jeg skal sitere meg selv :
Alle har hver sin smak, jeg liker ikke elektronisk musikk.. Men det betyr ikke at jeg kan kritisere noen som gjør det.
Nesten alle mennesker i verden har forskjellig smak, elektronisk musikk er nok som all annen musikk IMO.
Smak og behag..


Alle har forskjellig musikksmak, er ingenting å hisse seg opp etter..
Sitat av Apu Vis innlegg
Hva er det å bli forbanna for? Om jeg sier jeg er kristen har det veldig lite å si for deg. Musikksmak er som religion , du holder med en religion til løpet er kjørt. Jeg er selv ateist, og ser ikke på kristendommen som noe stort.. Men for en kristen person er nok jeg selve judasen om jeg hadde sagt det.

Jeg sa IMO, Som betyr IN MY OPINION. Hater virkelig når "the big boys" kommer ut for å virke kule, så argumenterer de med faktisk ingenting som er relevant. Om du har en mening om musikk, fint for deg.
Men ikke kom å si at du blir forbanna fordi jeg sprer mine synspunkt.

Jeg skal sitere meg selv :
Alle har hver sin smak, jeg liker ikke elektronisk musikk.. Men det betyr ikke at jeg kan kritisere noen som gjør det.
Nesten alle mennesker i verden har forskjellig smak, elektronisk musikk er nok som all annen musikk IMO.
Smak og behag..


Alle har forskjellig musikksmak, er ingenting å hisse seg opp etter..
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg ordla meg litt rart. Ble ikke direkte irritert over det du skrev, men over mye av det som blir sagt i hele tråden generellt. Jeg skulle bare inderlig ønske at hvorvidt musikk var laget "elektronisk" eller ikke egentlig ikke har noe som helst å si. Grensene imellom de vaskes ut hele tiden, og elektronika-band drar med seg strykere på konserter, samtidig som rockeband har synths og samplers.

Må dog arrestere deg litt også, for musikksmak er faktisk overhodet ikke som religion, da i en religion så har man ofte klare regler og rammer for hvordan man holder seg til den enkelte religionen. Du har derimot anlegg for å like uendelig mange musikkstiler, så hvorfor ikke gi de en sjangse? Det eneste jeg egentlig ble litt frustrert over i ditt innlegg er hvordan du sier du liker f. eks. jazz, men ikke elektronisk musikk. Om jeg sier "Mr. Scruff", som er en artist jeg selv ville klassifisere som "elektronisk musikk", så spiller han mye jazz med innslag av hiphop, og det funker faktisk uendelig bra.

Beklager inderlig om du fikk inntrykk av at jeg skulle klage for å klage. Ordla meg rett og slett elendig, det ser jeg nå.
Sist endret av ulldott; 2. februar 2009 kl. 22:37.
Sitat av ulldott Vis innlegg
Må dog arrestere deg litt også, for musikksmak er faktisk overhodet ikke som religion, da i en religion så har man ofte klare regler og rammer for hvordan man holder seg til den enkelte religionen. Du har derimot anlegg for å like uendelig mange musikkstiler, så hvorfor ikke gi de en sjangse? Det eneste jeg egentlig ble litt frustrert over i ditt innlegg er hvordan du sier du liker f. eks. jazz, men ikke elektronisk musikk. Om jeg sier "Mr. Scruff", som er en artist jeg selv ville klassifisere som "elektronisk musikk", så spiller han mye jazz med innslag av hiphop, og det funker faktisk uendelig bra.

Beklager inderlig om du fikk inntrykk av at jeg skulle klage for å klage. Ordla meg rett og slett elendig, det ser jeg nå.
Vis hele sitatet...

Tingen er at jeg holder meg innenfor en ramme. I religion så er det ja som du sier klare regler, men det er det innenfor min musikksmak også.
Jeg liker musikk som virkelig får deg til å svette, jeg elsker for eksempel når Angus Young gjør "The duck walk" å går helt rabiat med gitaren.
Ja jeg liker flere typer musikksmaker, men det er egentlig bare innenfor Rock - Jazz jeg drar grensene. Når det kommer til Mr. Scruff hørte jeg mye på han når jeg var mindre, dessverre gikk denne tiden over når jeg begynte på videregående.

Pink Floyd er jo ett band jeg liker veldig godt, dette går innenfor rock.
Men som jeg mener å huske brukte de ganske mye elektroniske instrumenter.

Jeg er i teorien åpen for all musikk, men jeg kan ikke elske et band som ikke blør for å få ut tonene. Når jeg skal høre en sang liker jeg å høre at det er improvisasjon, som på de gamle AC/DC albumene hvor du ofte hørte spillefeil etter en lang intro. På den nymotens elektro musikken er alt mer eller mindre plettfritt, noe som iallefall ødelegger litt av det for meg.
Sist endret av Apu; 2. februar 2009 kl. 23:00.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Personlig "ser jeg ned" på det meste av elektronisk musikk fordi det ofte er sjelløs dritt hvem som helst kan snekre sammen i et valgfritt program, uten skills, uten å være musikalsk, uten å kunne en dritt. (Det finnes selvfølgelig unntak.)

Jeg ser også for eksempel ned på alle disse heavy-metal-avartene som går ut på å flerre vilt på gitarstrenger uten noe som helst som kan kalles system, og "vokalisten" kunne erstattes med hvit støy uten at noen merker forskjell, rett og slett fordi det etter min mening ikke kan kalles musikk i det hele tatt. Det er bare bråk.
Sitat av robhol Vis innlegg
Personlig "ser jeg ned" på det meste av elektronisk musikk fordi det ofte er sjelløs dritt hvem som helst kan snekre sammen i et valgfritt program, uten skills, uten å være musikalsk, uten å kunne en dritt. (Det finnes selvfølgelig unntak.)

Jeg ser også for eksempel ned på alle disse heavy-metal-avartene som går ut på å flerre vilt på gitarstrenger uten noe som helst som kan kalles system, og "vokalisten" kunne erstattes med hvit støy uten at noen merker forskjell, rett og slett fordi det etter min mening ikke kan kalles musikk i det hele tatt. Det er bare bråk.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg faktisk liker mye elektronisk musikk, men jeg skal motsi deg der.
Hvem som helst kan nok dessverre ikke smekke sammen elektronisk musikk, det tar tid og faktisk litt "skills". Jeg bare mener at musikken blir falsk, at den kommer utav en høyttaler som er innspilt istedenfor utav en gitar. Men det å si at hver idiot kan lage det er vel å dra streken litt langt?

Jeg er litt enig med at metall er støy thou, men det er jo noen som liker det.
Føler det blir litt teit å kritisere ut av det blå her. Blir egentlig bare mening på mening.
Har selv lagt merke at folk ser litt ned på elektronisk musikk. Selv liker jeg Techno og Tech-House, og den type musikk. Ofte når jeg nevner dette til folk får en høre den klassiske "er jo bare lagd på data, ikke ekte instrumenter". Javel.
-
For det første så driter jeg en lang marsj i om det er brukt ordentlige instrumenter eller ikke, så lenge lydene som kommer tilfredstiller meg på en god måte. For det andre så er det faktisk ikke å bare trykke på noen museklikk og så er låten ferdig. Uansett hvordan man ser det, så trenger en produsent eller forsåvidt DJ musikals sans. Uten dette vil ikke musikken slå an. Så en elektronisk produsent har minst like god musikals sans som en vanlig musiker.

Tror forøvrig at folk tenker på trance'n som var populær på 90-2000tallet. Jeg og mine gjevnaldrene gikk på ungdomsskolen på den tiden og uber kommersiell dritt ala dunk-dunk svenske crap var populært. Jeg tror faktisk at folk tenker på slik type musikk når jeg nevner techno. Jeg er helt sikker på at de ikke har hørt ordentlig techno/tech-house/minimal selv om de har hørt en eller annen form for "dunk-dunk" musikk.

Så, folk er skeptiske. Det er ikke rent sjelden jeg prøver å overtale folk til å bli med på klubb i helgene, dog ofte med negativt utfall. Jeg prøver å fortelle dem at det er noe totalt annet enn et vanlig bar/utested besøk og at de mest sannsynlig kommer til å kose seg, og de får muligheten til å høre musikken i sitt rette element. Elektronisk musikk gjør seg klart best på et godt anlegg, der musikken blir fysisk.
Tror nok også litt av grunnen til at folk avslår, er at på en nattklubb så danser man. Og en del er nok litt skeptiske til at dette er hovedaktivitet nr.1 Mange har sikkert en svak prestasjonsangst...

De få jeg har klart å dra med ender dog opp som helfrelste klubbere Det er noe med miljøet, stemningen, de gode vibbene og selvfølgelig musikken som gir en opplevelse helt utenom det vanlige. Klubb er gøy!
Sist endret av Eclipse; 3. februar 2009 kl. 00:50.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Bare sånn, for at noen her skal forstå det her, svært mange, inkludert meg, som kritiserer elektronisk musikk har ett jævlig stereotypisk bilde av elektronisk musikk som grusom fjortiss trance, selvom jeg faktisk hører på en del elektronisk punk (Suicide, Devo og Kraftwerk), så er det trancen jeg kobler når jeg hører elektronisk musikk.

Denne musikken hater jeg. Men svært mye elektronisk musikk er svært bra, problemet er bare at om Adrian på sitt svette gutterom vil, kan han lett lage en trancelåt og spre den enkelt, uten noe innsats, og da blir det gjerne til at det blir mye dritt ute og går, som jo er trist for alle de seriøse aktørene innen electronica sjangeren (hvis man kan sette alt i en bås da (isåfall fordi alt er basert på elektroniske greier)).

Litt offtopic, men jeg ser ned på elektronisk musikk. Dette er fordi jeg, som sagt, har den jævla grusome Boten Anna i hodet, som jeg forbinder med Elektronisk musikk. Nei, jeg forbinder elektronisk musikk med den! Derfor, ser jeg ned på elektronisk musikk.

Jeg henger meg forresten på The Times They Are A-Changin' sitat tidligere i tråden, selvom jeg har en tendens til å kritsere slikt sjøl, kanskje fordi jeg til slutt blir irritert av å høre UNZ UNZ UNZ UNZ PIP UNZ PIP UNZ PIPBIP UNZ PIPBIP, men som sagt, det er jo ikke i nærheten av beskrivende for all elektronisk musikk.

TL;DR: Elektronisk musikk = Mye crap, noe bra.