Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1169
For et par uker sida oppdaget jeg sida http://www.80stees.com/, som har vanvittig mange kule T-skjorter. Jeg kunne godt tenke meg å bestille noe fra dem, men lurer på om det er noen her som har erfaring med dem?

Jeg har ikke bestillt noe fra utlandet før, så er ikke sikker på hvordan slikt foregår. Men jeg ser at de sender ut til Norge, så regner med at den er grei? Vil jeg få moms og toll (uten at jeg har peiling) og dritt oppå prisen jeg betaler når jeg bestiller, og hvordan foregår det?
Sist endret av dobbeltve; 8. mars 2008 kl. 12:45.
Toll er det ikke samme hva.

Hvis prisen uten frakt er under 200 kr, så slipper du moms.

Hvis prisen uten frakt er over 200 kr, så blir det lagt til moms på HELE beløpet inkludert frakt, pluss at posten tar et ganske heftig gebyr for selve fortollingen.

Så, er det lite/gratis frakt, kan det lønne seg å bestille i flere omganger.
Sitat av dobbeltve
For et par uker sida oppdaget jeg sida http://www.80stees.com/, som har vanvittig mange kule T-skjorter. Jeg kunne godt tenke meg å bestille noe fra dem, men lurer på om det er noen her som har erfaring med dem?

Jeg har ikke bestillt noe fra utlandet før, så er ikke sikker på hvordan slikt foregår. Men jeg ser at de sender ut til Norge, så regner med at den er grei? Vil jeg få moms og toll (uten at jeg har peiling) og dritt oppå prisen jeg betaler når jeg bestiller, og hvordan foregår det?
Vis hele sitatet...
Jeg har bestilt derfra og det fungerer fint. Hvis t-skjortene du kjøper koster mer enn 200 kr vil du måte betale 25 % mva av salgspris + frakt, i tillegg til et fortollingsgebyr.

Edit: Atomet var raskere enn meg!
Sist endret av walbergz; 8. mars 2008 kl. 12:53.
Takk for kjappe svar, gutter. Jeg regner med at bestillingen min blir på rundt 1500 norske kroner (har funnet meg 10 t-skjorter). Walbergz, du som har bestillt før. Hvordan er kvaliteten på T-skjortene? Tenker da på om stoffet føles billig, eller om trykket slites av.


Edit:
Hvilke fraktmetode (eller hva det nå er) er å anbefale? Er det bare å gå for den billigste?
http://bildr.no/thumb/166126.jpeg
Sist endret av dobbeltve; 8. mars 2008 kl. 14:15.
Kvaliteten er helt ok, har kjoept ett par skjorter derfra for en stund siden, de ser ok ut etter flere vask.

Har kun gode erfaringer med 80s tees, har handlet der flere ganger.
OBS! På klær er det toll i tillegg til MVA ved innførsel.
Viktig å beskytte tekstilindustrien i Norge vettu!
http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=NO
Takk, pecado. Det var kjekt å få vite.

Fint at dollarkursen er lav for tida da i hvert fall. 1 dollar er bare 5 kroner


Edit:
Hvordan vil det foregå når jeg skal betale moms og toll? Er det noe jeg må rapportere selv enten før eller etter kjøpet? Får jeg automatisk regning i posten? Ganske grønn på dette her merker jeg
Sist endret av dobbeltve; 8. mars 2008 kl. 18:43.
Ikke rapporter noe. Blir det stoppet må du betale moms, gebyr og kanskje det pecado snakket om. Hvis ikke det blir stoppet, er vell sånn 50\50 sjangse at det kommer gjennom så får du alt uten toll, gebyrer og annet dritt. Du trenger ikke tenke på det, blir det stoppet tar de kontakt med deg.
Hm, ja det der var veldig greit å vite... har faktisk aldri lagt merke til det før, men man slipper jo tydeligvis det også så lenge man holder seg under 200kr.
Ja, det er overhodet ingen avgifter ved verdier under 200 kroner, så sant det ikke dreier seg om tobakk eller alkohol. Slik det er i dag er det omtrent bare klær det er toll på til privatpersoner så vidt jeg vet.
Crap, den grensen kunne godt ha blitt hevet nå altså.. Jeg mener; jeg handler ikke på nettet fordi det er så veldig mye billigere, men fordi jeg ikke får tak i det jeg vil ha i butikkene her hjemme!
Sist endret av pecado; 8. mars 2008 kl. 19:39.
Men du kan be de om å merke det som gave med verdi under 1000kr, og sende det med kvittering UTEN pris på, så går den nok mest sannsynlig igjennom uten at du må betale moms. Gjør det hver gang jeg bestiller fra statene.
Delvis OT: http://www.tshirthell.com/hell.shtml

Den siden der har sinnsykt stilige t-skjorter
Sitat av pecado
Crap, den grensen kunne godt ha blitt hevet nå altså.. Jeg mener; jeg handler ikke på nettet fordi det er så veldig mye billigere, men fordi jeg ikke får tak i det jeg vil ha i butikkene her hjemme!
Vis hele sitatet...
Vet, det er helt latterlig at grensen ikke økes til rundt 1000 kroner snart.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av lanze
Men du kan be de om å merke det som gave med verdi under 1000kr, og sende det med kvittering UTEN pris på, så går den nok mest sannsynlig igjennom uten at du må betale moms. Gjør det hver gang jeg bestiller fra statene.
Vis hele sitatet...
Bruker du ofte å sende med kvittering når du gir bort gaver eller? Pris eller ikke..regnes ikke som gave når avsender er et firma. Mener å huske at det står 80stees utenpå posene t-skjortene sendes i, og har selv fortollet mye fra 80stees, så vil heller anbefale å dele opp sendingen så alle kommer under 200,- (som noen allerede har nevnt). Med toll, mva. og fortollingsgebyrer kan det fort bli dyrere enn du hadde tenkt. Blir selvsagt noe mer i frakt, men det vil nok lønne seg.