Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 12096
kaller filmene for fjærne/sære/rare/spesielle for jeg ikke finner bedre ord.
jeg er på jakt etter filmer som skiller seg litt ut som feks:
vanilla sky,
a scanners darkly
fear and loating in las vegas
waking life (har ikke sett den enda men folk nevner den i sammenheng med a scanners darkly)
naboer (den blir litt for sær. den er freaky hverfall)

kommer ikke på flere filmer nå men dere skjønner sikkert hva jeg mener.
filmer som skiller seg ut, som ikke er "mainstream" vet ikke hva jeg skal kalle dem for.

og jeg leter faktisk etter en film som jeg tror heter noe som "fountain of youth" den kom ut i år eller i fjor. er samme regisøren som laget requim of a fream. den skal vist være en syretripp i seg selv å se, ifølge en eller annen film anmelder. noen som vet va den heter ?

edit: jeg fant jeg fant. http://www.imdb.com/title/tt0414993/ er den noe bra eller ?

edit2: hadde vert greit om dere kunne fortelt litt om hvordan filmen er.
Sist endret av nordavind; 21. desember 2007 kl. 22:00.
ja, Four Rooms er ganske sær. Liker den godt.
Sist endret av Krister; 21. desember 2007 kl. 21:51.
Trubadur
Skull kid's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krister
ja, Four Rooms er ganske sær. Liker den godt.
Vis hele sitatet...
den har jeg sett, kan ikke si jeg likte den så veldig. var ganske artig til tider men ikke noe mer..
For god, moderne surrealisme sjekk ut David Lynch-filmene «Lost Highway» (1997) og «Mulholland Drive» (2001). Forvirring av beste sort.
Donnie darko. ingen over, ingen ved siden av.
Lola rennt

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/65/47/89m.jpg

Sær tysk film om Lola, som må skaffe penger til å betale tilbake et narkolån for typen sin...

Cité des enfants perdus, La (The City of Lost Children)

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/34/00/94m.jpg

Gal vitenskapsmann som kidnapper barn for å stjele drømmer.

Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/41/38/89m.jpg

Handler om Amélie, som gjør gode gjerninger... (regisert av samma fyren som The City of Lost Children)
Sist endret av Turbolego; 21. desember 2007 kl. 22:01.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvis du klarer og se på filmen Cube og Cube2 da er du ganske sær.
Sitat av comi
Hvis du klarer og se på filmen Cube og Cube2 da er du ganske sær.
Vis hele sitatet...
Sær? Cube filmene er jo dritbra! Det er også en Cube3 btw.
Eternal Sunshine of the Spotless Mind er en av de snåleste filmene jeg har sett, men fikk 6 i programbladet.

Link: http://www.imdb.com/title/tt0338013/
Trubadur
Skull kid's Avatar
Trådstarter
takker for kjappe svar.
jeg må legge til big fish. vanskelig og forklare.
http://www.imdb.com/title/tt0319061/
Eller så kan jeg love deg du blir ganske sliten av å se Battle Royale en og to på rad.
Trubadur
Skull kid's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krister
Eller så kan jeg love deg du blir ganske sliten av å se Battle Royale en og to på rad.
Vis hele sitatet...
har hørt om battle royale, er ikke det noen unger som havener på en øde øy og begynner å krige mot hverandre ?
noe som minner meg om en gammel film som heter fluenes konge.
Ja, de blir plassert på en øde øy og tildelt ett våpen hver, noen får hagle, noen får spade osv. Toeren er bare dårlig. Eneren går an.
Pier Paolo Pasolinis Salò o le 120 giornate di Sodoma(1974) er verdt å sjekke ut om dere vil se noe "spesielt"; et mesterverk.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Southern comfort, veldig sær
Ellers er ko også roman polanski sine filmer i klassen for sære filmer
"2001 A space odesy" og A Clockwork Orange" er også ganske snåle filmer. 2001 kan bli en smule heavy, men sistnevnte er absolut og anbefale om du ikke har sett den.
som sagt av hardcore; 2001! sykt fasinerende film

ellers er 12 monkeys ganske merkelig
Sitat av pecado
Pier Paolo Pasolinis Salò o le 120 giornate di Sodoma(1974) er verdt å sjekke ut om dere vil se noe "spesielt"; et mesterverk.
Vis hele sitatet...

En fantastisk film, forresten.

Andre sære filmer er "Baise Moi", "Shortbus" "The Brown Bunny" " the cook, the thief his wife and her lover" og "Delicatessen" for å nevne noen.
Battle Royale I er grei nok, men IKKE se toern, waste of time for meg iallefall.
Sitat av Eirik Newth
"Abre los ojos (Open Your Eyes): Mareritt, hallusinasjon eller virtuell virkelighet? Versjonen med Tom Cruise (Vanilla Sky) framstår som en Kina-kopi i sammenlikning."
Vis hele sitatet...
Sjekk forøvrig resten av listen hans over de 20 beste science fiction-filmene:
http://newth.net/eirik/2007/12/21/de...ction-filmene/
Skulle si waking life, men den nevte jo du i førsteposten ;P
Har en totalt syk film, men husker faenmeg ikke hva den heter xS
Det er Quentin Tarantino, handler om en kis som er sperra inne i et rom drittlenge osv (Skal ikke avsløre alt for mye).

Husker det senere, sier da.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Archj
Sær? Cube filmene er jo dritbra! Det er også en Cube3 btw.
Vis hele sitatet...
Den første Cube filmen var bra, de andre var ikke verdt å se.

"I don't like the red room.. I want to go back to the blue room..."
Trubadur
Skull kid's Avatar
Trådstarter
har faktisk sett Abre los ojos (Open Your Eyes):. jeg liker vanilla sky bedre. men det kan være fordi jeg så den først.
Er ikke sikker på om filmen faktisk er av Quentin Tarantino, men den er hvertfall en UTROLIG syk japansk eller noe og jeg er ganske sikker på at den er av han.

En anna freaky film er "Natural Born Killers", også av Quentin tarantino, basert på virkelighet.
Sitat av Acidous
Den første Cube filmen var bra, de andre var ikke verdt å se.

"I don't like the red room.. I want to go back to the blue room..."
Vis hele sitatet...
*offtopic*

Er enig at 2ern ikke var like bra, men 3ern var jo grei! Fikk vite hva som skjedde utafor, mye av historien, svar på mye etc.

*/offtopic*
Sitat av freaker911
En anna freaky film er "Natural Born Killers", også av Quentin tarantino, basert på virkelighet.
Vis hele sitatet...
NBK er skrevet av Quentin Tarantino, men ble kraftig omarbeidet og regissert av Oliver Stone. Filmen er ikke basert på hva du kaller "virkelighet", men flere drap skal ha blitt inspirert av filmen i etterkant uten at jeg har så stor tro på det heller.
Så nettopp Memento, den var ganske snål/sær iallefall litt rotete og forvirrende. Du må tenke litt for å sette scenene i sammen.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Gjør fornuft ut av Un Chien Andalou første gang du ser den og du skal få et kyss på kinnet og et klaps på rumpa.
Merkelig at ingen har nevnt Old Boy, den er jo egentli ganske syk/sær.

Cannibal Holocaust er kansje reint syk, men hvis du tenker etter litt så kan du finne en dypere mening
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Un chien andalou. Svart-hvitt stumfilm fra 1929, kanskje den mest bizzare filmen jeg har sett.

Fader, thomasf var før meg gitt :F.
Sist endret av Freaken; 22. desember 2007 kl. 03:41.
hitteroad, det var filmen OLD BOY jeg mente, men ikke kom frem til ;P Den er utrolig merkelig, ble faktisk for sær for meg men jeg var enda fyllesyk når jeg så den så klarte ikke se hele :P
The Big Lebowski!! Den bør du absolutt få med deg. Ellers kan jeg anbefale Brick, A Clockwork Orange, Eyes Wide Shut, og Wings of Desire, sistnevnte er tysk svart/hvitt, en dyp, filosofisk og relativt krevende film.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Ser det er en del filmer som blir nevnt her som ikke er særlig sære i mine øyne, så jeg kan legge til en selv. Funny Games er ganske syk (i forhold til de fleste andre filmene som er nevnt ovenfor iallfall). Haneke generelt burde være av interesse. Det er igrunn verdt å ta en titt på alt av Kubrick dersom du vil ha noe litt utenom det vanlige. Tarantino er jo alltid nevneverdig når man hører ordet "ekstraordinær", så du kan jo ta en titt der også. Quentin er vel kanskje litt mer tradisjonell enn Kubrick for eksempel, men absolutt verdt en titt.
*Tarvelige, Heslige, Vemmelige*- det er en jævlig sprø og sær film, en slags komedie men seriøst utfrika film. Italiensk regissør, Ettore Scola tror jeg han heter. Har den av en eller annen grunn.. Men filmen er gammel, fra ca 1976. Og litt for sær for de flestes smak. (Un Chien Andalou, ja... Av Luis Bunuel, ja..den er jo litt disgøsting med den barberkniven og sånn..uff.)
Sist endret av Drøggs; 22. desember 2007 kl. 04:57.
Dr. Strangelove er passe sær til tider...
Bad Boy Bobby
Prozac Nation
Bad Lieutenant
The Opposite of Sex
Happiness
Breakfast of Champions
Grand Canyon

Og listen kunne sikkert vært lenger, hadde jeg bare husket alle filmene jeg har sett.

Mvh Meg.
At ingen hittil har nevnt Tarantino er vel rart? Kanskje ikke SÅ sært men veldig stilig.

DOGME filmer (egen sjanger) av han von Trier , han danske.

Det er en utrolig spesiel måte å lage filmer på, rart de første gangene, men veldig stilig.

Frihånds kamera,
ikke noe særlig klipping osv.

EDIT: Snakk om sære filmer, Monty Python , dunno om det er skrevet riktig, og deres filmer, inkludert Top Secret (1984) . Strenkt talt ikke en Python film.
Back to the future ?

EDIT2: Litt nyere filmer har vi (1990?):
Babel (ikke særlig sær men merkelig, tankevekkende?)
Kung Fu hostle
Shaolin Soccer (Sær setting, selve filmen og komposisjonen er ikke så merkelig)
WILLOW (filmen med flest sammlede dværger i verden, stilig)
The Laberinth (med han... ehh... David Bowie, ikke så ny foresten)
Merlin (kjempe flott film, tre timer med nesten bare vrøvl)
Spaceballs (Parodi på all sci-fi)
Blues brothers, første.
Gidder ikke finne linker til alle:
www.imdb.com
Sist endret av THBVampire; 22. desember 2007 kl. 11:38. Grunn: Legge til ting
Lesbian Erotic Queen Immoral Big Tits Moma Ranger - En japansk (no shit) power rangers porr. Har ikke sett den, men det er vel mer bizzart enn mye annet her.

Killer Condom (Kondom des Grauens) http://imdb.com/title/tt0116791/
"The rubber that rubs you out"
Synopsis:
In New York, four men have their penis ripped in room 308 of the cheap Hotel Quickie. The Sicilian homosexual smoker Detective Luigi Mackeroni (Ude Samel) is in charge of the investigation. While inquiring in the hotel, Mackeroni has a crush on the prostitute Billy (Marc Richter), goes with Billy to room 308 and they have intercourse in the crime scene. Luigi uses the condom supplied as compliment by the hotel and it eats his testicle. The official version for the police department is that Billy torn Mackeroni's testicle, and nobody believes on Mackeroni's version. After many other mutilations, Mackeroni finds that a fanatic religious woman intends to destroy gays, hookers, travesties and other perverts, using this weird specimen developed in the laboratory to castrate men.
Vis hele sitatet...
En tysk film med tyske skuespillere satt i New York, og en kondom som har tenner og biter kuken av folk. En homofil detektiv med navn "Mackeroni" og typisk gammel detektivfilm-look. Det blir bare ikke bedre.
Sist endret av Pantheon; 22. desember 2007 kl. 12:25.
Ulrich Seidls´ Hundstage eller Hundedager på norsk. En hetebølge blir aldri den samme igjen. Denne er både morsom og svært ubehagelig.
Daughter of Horror

Finn en kopi av orginalen, uten den irriterende fortellerstemmen.

Edit:
Gjør fornuft ut av Un Chien Andalou første gang du ser den og du skal få et kyss på kinnet og et klaps på rumpa.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke meningen at man skal gjøre fornuft ut av den.
TRON er jo en kjempe deilig scfi klassiker. anbefales i alle fall av meg, jeg satt på bordet å så den=P
"Pi"
"Bad Boy Bubby"
"Chopper"
"Rabbits" (miniserie av David Lynch. kan kanskje bli litt for mye av det gode)
"Ichi The Killer"


Bare noen forslag...
Rabbits er dritbra, og finnes på YouTube.
Hvis du er ute etter sære filmer, vil jeg anbefale Irreversible. Det er en fransk film som er laget retrospektivt, altså at det som kommer kronologisk først ikke nødvendigvis er det filmen begynner med, og i dette tilfellet går historien bakover.

Filmen er spesiell på mange måter, og kan til tider minne om en dogmefilm. Den er ikke klippet i det hele tatt, og kameraet følger skuespillerne overalt.

Anbefales
Trubadur
Skull kid's Avatar
Trådstarter
takker folkens, har en del filmer jeg må se nå
"Audition" må sees.
En helt syk Japansk film som er rolig i starten, men i slutten går alt ut av kontroll. >_>
Helt sykt.


Ichi the Killer er vel også verdt å nevne.
De første filmene av Peter Jackson er jo litt sære. Hvertfall spesielle!

Og kanskje filmer i regi av Trey Parker.
"Me you and everyone we know" er en av de bedre filmene jeg har sett, som noen kanskje beskriver "sær". Liker ikke å definere noe som "sært".
Bad Taste av Peter Jackson er ganske sær&god