Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2001
Nylig så ble jeg innlagt på det lokale sykehuset for utredning av diverse plager.
Der ble det bla. Tatt diverse blodprøver. Siden jeg har innsyn i deler av sykehusjournalen min via helsenorge.no så fant jeg raskt ut at de blant annet hadde tatt en toksikologi-prøve, hvor jeg selvfølgelig testet positivt på benzodiazepiner.

Men jeg ble aldri informert om at de ville sjekke for dette.
Er dette noe de har lov til å teste for uten å informere meg som pasient først? Eller gjelder dette bare hos fastlege?
Sist endret av Who?; 18. mai 2018 kl. 16:37.
Sitat av Who? Vis innlegg
Nylig så ble jeg innlagt på det lokale sykehuset for utredning av diverse plager.
Der ble det bla. Tatt diverse blodprøver. Siden jeg har innsyn i deler av sykehusjournalen min via helsenorge.no så fant jeg raskt ut at de blant annet hadde tatt en toksikologi-prøve, hvor jeg selvfølgelig testet positivt på benzodiazepiner.

Men jeg ble aldri informert om at de ville sjekke for dette.
Er dette noe de har lov til å teste for uten å informere meg som pasient først? Eller gjelder dette bare hos fastlege?
Vis hele sitatet...
Du må nok kontakte en advokat for et definitivt svar. Men utifra dette på helsedirektoratet sine sider:
Rusmiddeltesting kan som utgangspunkt kun utføres dersom den som avgir prøven, har samtykket.
I tillegg finnes det enkelte lovhjemler for å avkreve rusmiddeltesting uten samtykke. Rekvirent må sette seg inn i relevant regelverk på sitt område. Regler knyttet til avleggelse av rusmiddeltester finnes for eksempel i straffegjennomføringsloven, barnevernloven, psykisk helsevernloven, helse- og omsorgstjenesteloven og helsepersonelloven.

Virker det som om de ikke har lov til det.
Sist endret av Skepty; 18. mai 2018 kl. 18:22. Grunn: Hvorfor endret du på innlegget:
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skepty Vis innlegg
Virker det som om de ikke har lov til det.
Vis hele sitatet...
Eg tippar det ikkje er enkelt å svare utan å vite grunnen til at vedkommande var innlagt. Det kan vere medisinsk relevant å vite. Det kan og vere spørsmål av typen "Kan vi ta blodprøve for å kartlegge medisinbruk?", der samtykket ikkje nødvendigvis er eksplisitt, men implisitt i at dei tar blodprøve for å kartlegge medisinbruk.

T.d. har ikkje eg fått spørsmål om eg samtykker til kvar enkelt prøve leger tar, men heller om blodprøve er greit. Vil ein vite kva dei ser etter har en ei viss plikt til å etterspørre det vil eg tru.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg tippar det ikkje er enkelt å svare utan å vite grunnen til at vedkommande var innlagt. Det kan vere medisinsk relevant å vite. Det kan og vere spørsmål av typen "Kan vi ta blodprøve for å kartlegge medisinbruk?", der samtykket ikkje nødvendigvis er eksplisitt, men implisitt i at dei tar blodprøve for å kartlegge medisinbruk.

T.d. har ikkje eg fått spørsmål om eg samtykker til kvar enkelt prøve leger tar, men heller om blodprøve er greit. Vil ein vite kva dei ser etter har en ei viss plikt til å etterspørre det vil eg tru.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om årsaken til innleggelse er spesielt relevant med mindre det er under tvang. Men er enig i at det å akseptere til å ta blodprøve kan fungere som tillatelse fra TS til at de kan teste de prøvene for hva de ønsker også. Da det å spørre om tillatelse til hver enkel test en blodprøve eller en annen måling brukes til ville tatt svært lang tid. Uttalte meg bare å generelt grunnlag at det utifra helsedirektoratet sine føringer ikke virker som de har lov til det.
Trådstarter
Kan nevne at grunnen for innleggelse var refluksplager, hvor syrenøytraliserende har hatt minimalt med effekt. Heller ikke 2 Gastroskopier i løpet av 1/2 år hadde gitt noen resultater.
Så det var egentlig ingen gode grunner til at de skulle ha sjekket for rusmidler., bortsett fra at jeg for flere år siden, som de vet om, hadde et problematisk forhold til Rivotril og Alkohol.
Det antydes også i de andre journalnotatene at jeg den siste tiden sannsynligvis har hatt et overforbruk av både Alkohol og benyttet Cannabis. Noe som er det jeg er mest kritisk til, siden det ikke har vært tilfellet.

Kan forøvrig også nevne at det aldri ble spurt om det var greit for meg at de tok en blodprøve. Dette foregikk i alle hovedsak ved at en sykepleier kom inn på rommet og informerte meg om at legen ønsket å ta en blodprøve f.eks. Kl. 17:00.

Nå er det ikke det at jeg ble testet for rusmidler det er jeg er mest kritisk til, men at jeg ikke fikk sjansen til å innrømme dette før de oppdaget det via blodprøve.
Sist endret av Who?; 18. mai 2018 kl. 18:54.
Blomzterkasse
De vil jo bare hjelpe deg. Og de finner det meste med å ta blodet. Men det kan ikke brukes imot deg på noen måte da du ikke har samtykket til rus test. Jeg vet ikke hvem som har innsyn der du fant det men kanskje du kan få det fjernet? Skulle noen kommentere det seinere kan du bare si at du har fått benzo på sykehuset når du var innlagt og nekte for at du noengang har brukt det ulovlig
Trådstarter
Sitat av Insaine Vis innlegg
De vil jo bare hjelpe deg. Og de finner det meste med å ta blodet. Men det kan ikke brukes imot deg på noen måte da du ikke har samtykket til rus test. Jeg vet ikke hvem som har innsyn der du fant det men kanskje du kan få det fjernet? Skulle noen kommentere det seinere kan du bare si at du har fått benzo på sykehuset når du var innlagt og nekte for at du noengang har brukt det ulovlig
Vis hele sitatet...
Nå kom det også fram i notatet at dersom jeg testet positiv på andre benzodiazepiner enn det ene jeg får på resept (Imovane), som jeg forøvrig ikke tok på det tidspunktet så ville det bli sendt et såkalt ettersvar til fastlege. Så jeg tror ikke det vil ha mye for seg å få dette fjernet.

Når det kommer til det å nekte for at jeg har tatt det ulovlig så er jo det en ganske tapt sak i seg selv. Da det selvfølgelig vil være kjent for både fastlege og annet helsepersonell som har innsyn i journalen min at dette var noe jeg hadde tatt uten resept.
Det ser også ut til at iallefall sykehusene har registrert i databasen sin hvilke medisiner jeg får utskrevet.
Sist endret av Who?; 18. mai 2018 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blomzterkasse
Høres ut som konklusjonen er at grunnen til dine plager er at du ruser deg. Ikke vet jeg. Det blir aldri noe sak av at de finner ut sånt men det kan bli vanskelig å få piller av fastlegen fremover hvis de tror du misbruker de.
Trådstarter
Sitat av Insaine Vis innlegg
Høres ut som konklusjonen er at grunnen til dine plager er at du ruser deg. Ikke vet jeg. Det blir aldri noe sak av at de finner ut sånt men det kan bli vanskelig å få piller av fastlegen fremover hvis de tror du misbruker de.
Vis hele sitatet...
Nå ruser jeg meg ikke, men selvmedisinerer meg med doser på så lite som 2.5-5 mg Valium. Mens noen ganger er det snakk om 0.5-1 mg Rivotril.

Nå skal det også sies at jeg først begynte med selvmedisineringen for å takle plagene, da disse gir meg en voldsom angst (grunnet emetofobi).

Frykten er selvfølgelig at dette skal gå utover min sjanse til å få utskrevet medikamenter i framtiden, men også at fastlegen skulle komme til den konklusjonen at plagene skyldes selvmedisineringen. Noe han allerede gjorde etter at den første gastroskopien kom tilbake negativt.

Har forøvrig aldri misbrukt medikamenter utskrevet av helsepersonell.
Sist endret av Who?; 18. mai 2018 kl. 19:30.
Blomzterkasse
Du bruker såpass lite at jeg ville vurdert å fortelle det til fastlegen slik at han kan skrive ut medisiner til deg og dermed også ha kontroll på forbruket ditt. Om ikke du spiller med åpne kort kan det fort bli flere og flere problemer. B preparater er er herk å slutte med og de er svært avhengighetsskapende samt øker bare toleransen for hver dag. Men klarer du deg med så lite ser jeg ingen grunn til at legen din ikke skal hjelpe deg videre, bare du er erlig med han. Blir han usikker på om du bruker mere enn han foreskriver, og i tillegg blandet med alkohol. Hmm. Så fortell ikke at du bruker alkohol sammen med piller
Trådstarter
Sitat av Insaine Vis innlegg
Du bruker såpass lite at jeg ville vurdert å fortelle det til fastlegen slik at han kan skrive ut medisiner til deg og dermed også ha kontroll på forbruket ditt. Om ikke du spiller med åpne kort kan det fort bli flere og flere problemer. B preparater er er herk å slutte med og de er svært avhengighetsskapende samt øker bare toleransen for hver dag. Men klarer du deg med så lite ser jeg ingen grunn til at legen din ikke skal hjelpe deg videre, bare du er erlig med han. Blir han usikker på om du bruker mere enn han foreskriver, og i tillegg blandet med alkohol. Hmm. Så fortell ikke at du bruker alkohol sammen med piller
Vis hele sitatet...
Dersom det hadde vært aktuelt så ville jeg selvfølgelig gjort det i første omgang. Men fordi jeg har Sosial Angst i tillegg så er benzodiazepiner for angst noe han er svært kritisk til å skrive ut. I tillegg så har jeg tidligere hatt et problematisk forhold til Rivotril, noe som ikke akkurat gjør saken mye bedre.
Sist endret av Who?; 18. mai 2018 kl. 19:51.
Blomzterkasse
Det er helt sykt at i Norge, det eneste landet i verden skal det være så vanskelig og få medisiner som hjelper. Skjønner ikke hvorfor det heter medisiner.
Anonym bruker
"Viss Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alkohol og piller i kombinasjon mot refluksplager høres ut som en kurativ behandling. Legene som fraråder slikt kan ikke ha peiling as.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alkohol og piller i kombinasjon mot refluksplager høres ut som en kurativ behandling. Legene som fraråder slikt kan ikke ha peiling as.
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg drakk alkohol er hele 3 år siden og før refluksplagene så hadde jeg vært ca. 1-2 måneder uten valium og andre piller.
Hvor har du det fra at jeg har drukket/drikker alkohol?

For øvrig så er ikke benzodiazepiner kjent for å kunne gi refluks. I tillegg så er jeg som oftest uten noen piller, men det gjør ingen forskjell mtp. Refluksen. Valium (og noen ganger Rivotril) er noe jeg i all hovedsak tar kun når refluksen virkelig er ille.
Sist endret av Who?; 19. mai 2018 kl. 13:39.