Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5198
Ekspert på påstander
Hei. Jeg har lyst å lage en anonym Instagram konto for å vise fram hvordan folk fester med drugs innabord i Oslo og har det fett!

Hvis politiet ser IG konto fullt av bilder av drugs, hærverk og graffiti vil de spore meg opp og innkalle meg til avhør å fortelle hvor bildene ble tatt og hva ble tatt der? Hva er konsekvensene?

Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruk en VPN-tjenenste eller TOR når du registrerer instagram brukeren, så har ikke de din ekte IP adresse å utlevere (i syke tilfeller). Du må kun poste bilder/videoer når du bruker en av disse tjenestene.

Lag også en ny e-mail til IG konto, og bruke et fake navn samt tlf nummer. Da er det ingen måte å spore deg på. Tror heller ikke instagram aka facebook utleverer informasjon med mindre du går helt ABB.

Aldri legg ut bilder/videoer med ditt ansikt eller stemme så skal det være umulig å trace deg hvis du har fulgt alle mine tips. Du bryter dog IG sine TOS og vil nok bli banned hvis du får reports. Uansett, gi oss en tilbakemeld her på Freak - sikkert mange som er interessert i å se det du poster.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Kan du legge ut IGnavnet her når du lager den? Er keen på p følge
En annen ting jeg vil legge til det å opprette en ny mail adresse, denne bør også lages med en VPN tjener aktivert
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Opprett kontoen på ein smarttelefon som du ikkje har SIM-kort i. Ikkje ha kontakter på telefonen heller - mange apper liker å kopiere det...

Registrer deg via tor. Kun bruk appen via tor. Vent tre uker frå du har tatt bilete til du publiserer det.

Dei tiltaka vil gjere det rimeleg mykje vanskeligare å spore deg. Grunnen til at du ikkje bør ha simkort eller kontakter er at appen typisk vil laste opp slik informasjon til facebook. Du kan evt. kjøpe kontantkort frå random europeisk land på e-bay om du vil, men det svekker anonymiteten din litt.

Grunnen til at du bør vente med å publisere bilete er at usikkerhet omkring tidspunktet for biletet vil gjere sporing av det langt vanskelegare. Gjennomfører du dei tiltaka vil ikkje ei tilfeldig etterforskning avsløre deg. Eit målretta angrep kan nok avsløre deg, men ikkje at ein tilfeldig politijurist har fem timer til overs og lurer på kven du er...
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Jeg vil understreke at jeg virkelig anbefaler å prøve å skjule seg da det er en kjip grunn til å bli tatt. Men vil også nevne at det ikke er noen krise fra min erfaring.

Følger over hundre norske IG kontoer som har disse kategoriene som primærfokus. Kall det livsstilsblogging om du vil.
Det er mange som poster ting som:
Livestream av t-bane maling
Live updates der folk er inne på forbudte områder
Direkte hærverk
Butikkalarmer som blir fjernet
Helleri
Hekkere med brunt
Og mye kola.

Har møtt flere av personene bak profilene og de bekymrer seg ikke stort. Noen av de har postet årevis av selfies med ansikt foran graffiti de maler ulovlig, samt profiler knyttet til kjærester ol som viser fult navn. Dette er er på helt åpne profiler, eller "offentlig" private profiler der de har mange hundre, eller kanskje noen tusen følgere.

Mange av disse har blitt arrestert flere ganger, instagram har ikke blitt sjekket eller brukt i mot de jeg har snakket med iallfall.
Ekspert på påstander
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bruk en VPN-tjenenste eller TOR når du registrerer instagram brukeren, så har ikke de din ekte IP adresse å utlevere (i syke tilfeller). Du må kun poste bilder/videoer når du bruker en av disse tjenestene.

Lag også en ny e-mail til IG konto, og bruke et fake navn samt tlf nummer. Da er det ingen måte å spore deg på. Tror heller ikke instagram aka facebook utleverer informasjon med mindre du går helt ABB.

Aldri legg ut bilder/videoer med ditt ansikt eller stemme så skal det være umulig å trace deg hvis du har fulgt alle mine tips. Du bryter dog IG sine TOS og vil nok bli banned hvis du får reports. Uansett, gi oss en tilbakemeld her på Freak - sikkert mange som er interessert i å se det du poster.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Skal legge ut IG konto om en tid. Tenker på tlf nr, må man være registrert med et tlfnr på IG?

Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Kan du legge ut IGnavnet her når du lager den? Er keen på p følge
Vis hele sitatet...
Ja! Om ca 2-3 uker. Grunnen til det at jeg må spørre folk først og ta mange bilder hvis jeg får lov.

Sitat av 420master Vis innlegg
En annen ting jeg vil legge til det å opprette en ny mail adresse, denne bør også lages med en VPN tjener aktivert
Vis hele sitatet...
Jepp!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Opprett kontoen på ein smarttelefon som du ikkje har SIM-kort i. Ikkje ha kontakter på telefonen heller - mange apper liker å kopiere det...

Registrer deg via tor. Kun bruk appen via tor. Vent tre uker frå du har tatt bilete til du publiserer det.

Dei tiltaka vil gjere det rimeleg mykje vanskeligare å spore deg. Grunnen til at du ikkje bør ha simkort eller kontakter er at appen typisk vil laste opp slik informasjon til facebook. Du kan evt. kjøpe kontantkort frå random europeisk land på e-bay om du vil, men det svekker anonymiteten din litt.

Grunnen til at du bør vente med å publisere bilete er at usikkerhet omkring tidspunktet for biletet vil gjere sporing av det langt vanskelegare. Gjennomfører du dei tiltaka vil ikkje ei tilfeldig etterforskning avsløre deg. Eit målretta angrep kan nok avsløre deg, men ikkje at ein tilfeldig politijurist har fem timer til overs og lurer på kven du er...
Vis hele sitatet...
Gode tips, hvis jeg tar ut simkortet mitt og sletter alle kontaktene lagret på mobilen min, er det safe å bruke eller må jeg bruke en annen smartphone?

Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Jeg vil understreke at jeg virkelig anbefaler å prøve å skjule seg da det er en kjip grunn til å bli tatt. Men vil også nevne at det ikke er noen krise fra min erfaring.

Følger over hundre norske IG kontoer som har disse kategoriene som primærfokus. Kall det livsstilsblogging om du vil.
Det er mange som poster ting som:
Livestream av t-bane maling
Live updates der folk er inne på forbudte områder
Direkte hærverk
Butikkalarmer som blir fjernet
Helleri
Hekkere med brunt
Og mye kola.

Har møtt flere av personene bak profilene og de bekymrer seg ikke stort. Noen av de har postet årevis av selfies med ansikt foran graffiti de maler ulovlig, samt profiler knyttet til kjærester ol som viser fult navn. Dette er er på helt åpne profiler, eller "offentlig" private profiler der de har mange hundre, eller kanskje noen tusen følgere.

Mange av disse har blitt arrestert flere ganger, instagram har ikke blitt sjekket eller brukt i mot de jeg har snakket med iallfall.
Vis hele sitatet...

Godt å høre! Mulig at politiet bare lyver til dem at de sjekker ikke kontoene deres pga mange bilder som gjør etterforskningen lettere, men hva vet jeg ¨

Et siste spørsmål: Hvordan kan man sladde ansiktene på IG, er det bare å putte et smileyface på den og forstørre dem?
Om du kun fjerner sim kortet så kan du kanskje spores likevel pga imei nummer om det skulle være samlet inn av mobilselskapet eller på andre måter har blitt lekket fra din telefon.