Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 26858
Hei, jeg fikk opp en annonse på facebook idag, hvor de viser appen og nettsiden Wish. Jeg gikk inn og fant mange klær osv til veeeldig billig penge, og må si at mange av de tingene fristet å kjøpe :P men må også si at det virket litt for godt til å være sant.

Så spørsmålet mitt er om noen her inne har handlet via Wish? Er dette sikkert eller svindel?

Takker for svar.
Jeg og familie har brukt wish i 2-3 år nå, alltid fått hva jeg har betalt for og flere ganger blitt overrasket over hvor god kvalitet det var på noe av det jeg bestilte.
Tar jo selvfølgelig litt tid å få tingene i posten og det meste blir også sent ifra asia.
Har også brukt wish flere ganger, funker bra det!
Trådstarter
Takker for svar! Hva slags betalingsmåter bruker dere? VISA eller paypal ?
Det er sant, men særlig godt er det ikke.
Alt kjøpes en masse direkte fra kina, uten noen særlige mellomlegg i kostnaden.

Jeg klarte aldri å finne produsentene av produktene, så skal la være å påstå noe utover at lavpris gjerne har en human pris. (Ikke for at la der være hevdet at dyre klær ikke utnytter barn, voksne, miljøet )
Selv om man antar at alt er på styr og stell i fabrikken, har du alikevell bedt om å få søppel sendt halveis rundt kloden, for kvalitetsmateriale forventer vel ikke du heller?
Ifølge diverse spør: svar-sider er det visst litt kinkig med kundeservice, retur, og varer som ikke kommer frem.
Men det er jo også mange som bare eeeelsker det da!!!

Står det virkelig så dårlig til at du må ty til kinesisk billigproduksjon for at kle kroppen?
Sist endret av Turelli; 9. mars 2017 kl. 14:14. Grunn: kosmetikk
Sitat av Turelli Vis innlegg
Står det virkelig så dårlig til at du må ty til kinesisk billigproduksjon for at kle kroppen?
Vis hele sitatet...
Det er lett å moralisere, men hvor handler du egentlig klærne dine? For de aller fleste av oss kjøper faktisk klær som lages av underbetalte tekstilarbeidere i lavkostland. 7av10 plagg som selges i Norge for å være nøyaktig.

Det går fint ann å unngå det, så det er mulig du er en av de gode av oss, men jeg syntes du fremstiller det feil. Wish er ikke den store stygge ulven i det store og hele bildet.

Boikott er som det nevnes i artikkelen heller ikke løsningen. Da er det bedre å bruke pengene du sparer på klærne til å innvolvere deg i arbeidet for å bedre arbeidsvilkårene og lønnen til arbeiderne.

Jeg syntes TS skal handle med god samvittighet. Wish er helt okei. Typisk drop-store fra Ebay. Alt(?) du finner på Wish finnes stort sett billigere på Ebay, men det er alt i alt en veldig grei portal om du ikke bryr deg om de 2-3kronene du eventuelt sparer på Ebay.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Turelli Vis innlegg
Står det virkelig så dårlig til at du må ty til kinesisk billigproduksjon for at kle kroppen?
Vis hele sitatet...
Hvor tror du egentlig klærne dine kommer fra?
Jeg sier ikke noe om noen stygg ulv i det store og hele bildet.
Det finnes vel ikke EN stygg ulv?
Kanskje det er mer masse små ulver her og der som utgjør bransjen?
Slik som det er nå kan man velge å kjøpe 'humant', eller 'etisk' eller hva man kaller det, eller velge 'billig' 'rimelig' etc. Ganske tåpelig at det skal være ett valg?

Det er lett å moralisere, særlig når du legger frem slike undersøkelser, 7 av 10.. Vet du hva gjennomsnittslønnen vår ligger på? 43.300 kroner i måneden.
Selv med dyre levekostnader trenger man ikke ty til slaveri for fillene sine.
Det er ingen automatikk i logikken heller, før man outsourcet produksjonen til lavkostland gikk 20-50% av kostnaden av ett plagg til lønn, nå er det nesten aldri mer enn 5%.

Jeg kjøpte en bukse ifjor som visstnok ble laget i Danmark, men jeg fant aldri opphavet på nett, det er masse krumspring i forhandlere datterselskap etc. Som gjør det svært vanskelig å finne den reelle produsenten.
Utover det kan jeg ikke huske sist, klær varer ganske lenge om man ikke bevisst betaler for søppel for å 'spare'.
Fremdeles masse 'second-hand' som fører godt håndverk. (Jeg innser selvfølgelig at brukt er brukt, og ikke en annerledes ressurs enn hva som kjøpes, men du spurte jo om mine handlevaner (uten at det egentlig er særlig relevant til wish.com))
Det meste av varer ifra wish kommer ifra Aliexpress (en annen form for ebay)
Så det er ikke så rart at det ikke kommer frem noe særlig mere info.
Det er kanskje kinensisk billigproduksjon, men mange av klærne der holder faktisk bedre kvalitet en hva du får på feks Bertoni her i norge.
Trenger jo ikke å stå dårlig til med noen bare fordi mang velger et billigere alternativ? Er jo opp til hver enkelt hva de velger å gjøre, noen velger å kjøpe dyre ting, andre er prisbevisste og kjøper billig. Det med pris og kvalitet kan også draes inn i denne diskusjonen, men i mange tilfeller har det også vist seg at det billige produktet er like bra eller bedre enn det dyre. Dessuten så er også det meste av klærne vi bruker produsert i Kina eller andre lavkostland, hvor arbeiderne ikke akkurat tjener godt, men det er jo slik bedrifter tjener penger. Så lenge det er penger inn i bildet vil det nok alltid være sånn med tanke på billig arbeidskraft.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg sier ikke noe om noen stygg ulv i det store og hele bildet.
Det finnes vel ikke EN stygg ulv?
Kanskje det er mer masse små ulver her og der som utgjør bransjen?
Slik som det er nå kan man velge å kjøpe 'humant', eller 'etisk' eller hva man kaller det, eller velge 'billig' 'rimelig' etc. Ganske tåpelig at det skal være ett valg?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes ikke det er tåpelig at mennesker kan velge fritt mellom forskjellige produkter og tjenester, nei. At folk har forskjellige synspunkt,meninger og holdninger eren helt naturlig. Det faller uansett tilbake på at det ikke hjelper å boikotte. Det finnes bedre og mer effektive løsninger. Om alke boikotter står arbeiderne plutselig uten noe inntekt og det ville absolutt ikke vært bra.

Sitat av Turelli Vis innlegg
Det er lett å moralisere, særlig når du legger frem slike undersøkelser, 7 av 10.. Vet du hva gjennomsnittslønnen vår ligger på? 43.300 kroner i måneden.
Selv med dyre levekostnader trenger man ikke ty til slaveri for fillene sine.
Det er ingen automatikk i logikken heller, før man outsourcet produksjonen til lavkostland gikk 20-50% av kostnaden av ett plagg til lønn, nå er det nesten aldri mer enn 5%.
Vis hele sitatet...
But still. Du kan ikke forvente at alle andre skal leve etter dine spilleregler. Ihvertfall ikke når brorparten ikke gjør det. Det viser seg altså at svært få vil betale mer enn de må for tilsvarende produkt, noe som er helt logisk.

QUOTE=Turelli;3368912]Jeg kjøpte en bukse ifjor som visstnok ble laget i Danmark, men jeg fant aldri opphavet på nett, det er masse krumspring i forhandlere datterselskap etc. Som gjør det svært vanskelig å finne den reelle produsenten.
Utover det kan jeg ikke huske sist, klær varer ganske lenge om man ikke bevisst betaler for søppel for å 'spare'.
Fremdeles masse 'second-hand' som fører godt håndverk. (Jeg innser selvfølgelig at brukt er brukt, og ikke en annerledes ressurs enn hva som kjøpes, men du spurte jo om mine handlevaner (uten at det egentlig er særlig relevant til wish.com))[/quote]

Fint at du har bygget deg en erfaring på hva som har kvalitet og ikke, men da må andre mennesker også få muligheten til å ta egne valg.

Jeg kan snu det om å moralisere ovenfor deg som heller ønsker å kjøpe klær fra land der lønnen er på ett ''akseptabelt'' istedenfor å støtte opp de fattige å øke produksjonen deres?
Ja, klart du kan snu på det, men tilfellet er jo at vi som rike land har flyttet vår produksjon ned til lavkostland for å betale mindre for varen.
Jeg tror ikke det er snakk om en evig sannhet her slik 'dreams' foreslår, dette er vel markedsliberalisme i praksis.

Jeg vil gjerne få vite om disse bedre og mer effektive løsningene da jeg selv er ganske desillusjonert rundt mine muligheter til å påvirke denne situasjonen, jeg er ingen aktivist, slik det kanskje fremstår, bare litt kvalm av dette 'billigkravet' vi legger frem, da det kun ser ut til å ivareta en fattig<rik situasjon.

Jeg er også for valgfrihet, men når COOP gir valget mellom fairtrade-kaffe og unfairtrade-kaffe, stiller jeg meg tvilende til at dette er ett bevisst valg folk tar, "Nei, vet du hva, de guatemalerne får jommen jekke seg noen hakk ned!"
Tror du ikke heller det er prislappen som blinder folk en smule, og det er ikke så mye ett bevisst valg, som sådan.
Og om COOP allerede har anledning til å betale alle ledd tilstrekkelig, er det noe verdi i å gjøre det motsatte?

Jeg er selvfølgelig også klar over at situasjonen er mer kompleks enn dette, og jeg forventer ingenting, men å forsvare denne praksisen som en slags nødvendighet, har jeg ingen tro på.
Med 'denne praksisen' mener jeg å utnytte folk for å få så 'billig' vare som overhodet mulig, ikke hvor det produseres.
Wish er det nesten det samme som ebay, appen samler produkter fra mange forskjellige selgere som Wish for prosenter av for hvert salg.
Betal med paypal så er du sikret.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg er også for valgfrihet, men når COOP gir valget mellom fairtrade-kaffe og unfairtrade-kaffe, stiller jeg meg tvilende til at dette er ett bevisst valg folk tar, "Nei, vet du hva, de guatemalerne får jommen jekke seg noen hakk ned!"
Tror du ikke heller det er prislappen som blinder folk en smule, og det er ikke så mye ett bevisst valg, som sådan.
Og om COOP allerede har anledning til å betale alle ledd tilstrekkelig, er det noe verdi i å gjøre det motsatte?
Vis hele sitatet...
COOP har fairtrade produkter fordi det gir mer penger i kassa enn det gjør å bli stemplet som de som ikke har Fairtrade produkter, ikke tro for et sekund at det er noe annet en strategisk.

Sitat av Turelli Vis innlegg
Ja, klart du kan snu på det, men tilfellet er jo at vi som rike land har flyttet vår produksjon ned til lavkostland for å betale mindre for varen.
Jeg tror ikke det er snakk om en evig sannhet her slik 'dreams' foreslår, dette er vel markedsliberalisme i praksis.

Jeg vil gjerne få vite om disse bedre og mer effektive løsningene da jeg selv er ganske desillusjonert rundt mine muligheter til å påvirke denne situasjonen, jeg er ingen aktivist, slik det kanskje fremstår, bare litt kvalm av dette 'billigkravet' vi legger frem, da det kun ser ut til å ivareta en fattig<rik situasjon.

Jeg er selvfølgelig også klar over at situasjonen er mer kompleks enn dette, og jeg forventer ingenting, men å forsvare denne praksisen som en slags nødvendighet, har jeg ingen tro på.
Med 'denne praksisen' mener jeg å utnytte folk for å få så 'billig' vare som overhodet mulig, ikke hvor det produseres.
Vis hele sitatet...
Jeg liker også å drømme, men det er hva det er, en drøm. Når jeg stikker hull på bobla og åpner øynene sitter jeg igjen med at eneste løsning er en verden hvor ingen vil utnytte andre for egen gevinst. Noe som ikke vil skje, så det hadde vært spennende å høre hvordan du mener at det ikke er en nødvendighet, og hvordan vi kan endre denne praksisen..
Sitat av Turelli Vis innlegg
Ja, klart du kan snu på det, men tilfellet er jo at vi som rike land har flyttet vår produksjon ned til lavkostland for å betale mindre for varen.
Jeg tror ikke det er snakk om en evig sannhet her slik 'dreams' foreslår, dette er vel markedsliberalisme i praksis.
Vis hele sitatet...
Jaha? Har Norge noen gang hatt en nevneverdig klesproduksjon? Og hvor har vi feks fått bomullen vår ifra? Nei, jeg tror kles produksjonen er strategisk plassert slik som mye annet. Gjengangeren blant landene som produserer mest tøy er at de også er store bomull produsenter. Uten at jeg er noen ekspert regner jeg med det går langt tilbake i tid.


Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg vil gjerne få vite om disse bedre og mer effektive løsningene da jeg selv er ganske desillusjonert rundt mine muligheter til å påvirke denne situasjonen, jeg er ingen aktivist, slik det kanskje fremstår, bare litt kvalm av dette 'billigkravet' vi legger frem, da det kun ser ut til å ivareta en fattig<rik situasjon.
Vis hele sitatet...
Det finnes ett drøss av organisasjoner som jobber mot bedre vilkår for tekstilarbeidere verden over. Amnesty er en god plass å starte dersom du ønsker å involvere deg ytterligare.

Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg er også for valgfrihet, men når COOP gir valget mellom fairtrade-kaffe og unfairtrade-kaffe, stiller jeg meg tvilende til at dette er ett bevisst valg folk tar, "Nei, vet du hva, de guatemalerne får jommen jekke seg noen hakk ned!"
Tror du ikke heller det er prislappen som blinder folk en smule, og det er ikke så mye ett bevisst valg, som sådan.
Og om COOP allerede har anledning til å betale alle ledd tilstrekkelig, er det noe verdi i å gjøre det motsatte?

Jeg er selvfølgelig også klar over at situasjonen er mer kompleks enn dette, og jeg forventer ingenting, men å forsvare denne praksisen som en slags nødvendighet, har jeg ingen tro på.
Med 'denne praksisen' mener jeg å utnytte folk for å få så 'billig' vare som overhodet mulig, ikke hvor det produseres.
Vis hele sitatet...
Klart det er prislappen, men det er jo enkeltes valg. Å påtvinge folk bedre holdninger funker dårlig i min bok. Da får du heller jobbe mot å opplyse folk om forskjellene dersom det er noe du brenner for.
Denne praksisen er kanskje nødvendig pr. Dags dato. Jeg har ikke kunnskapen til å løse dette samfunnsproblemet, men det er det sikkert andre folk som har. Jeg henviser igjen til Amnesty og andre organisasjoner.
Artig at denne tråden skulle bli så ekstremt avsporet.

Wish er i seg selv trygg. Men du blir svindlet på den måten at du betaler overpris på varene.

Finn varen du vil ha via wish. Søk den så opp på ebay. Da får du den i 90% av tilfellene til en billigere penge.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Finn varen du vil ha via wish. Søk den så opp på ebay. Da får du den i 90% av tilfellene til en billigere penge.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg bruker wish nettopp av den grunn at det er billigere en ebay og aliexpress...
Dama bestiller mye fra Wish. Bruker alltid Klarna faktura, du får først fakturaen når du mottar varen
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Jaha? Har Norge noen gang hatt en nevneverdig klesproduksjon? Og hvor har vi feks fått bomullen vår ifra? Nei, jeg tror kles produksjonen er strategisk plassert slik som mye annet. Gjengangeren blant landene som produserer mest tøy er at de også er store bomull produsenter. Uten at jeg er noen ekspert regner jeg med det går langt tilbake i tid.
Vis hele sitatet...
Her står det kort om tekstilproduksjon i Norge (vi har ull), også må man jo huske på at den industrielle revolusjonen i stor grad også handlet om storstilt produksjon av tekstiler, da i land som ikke produserer bomull.

Det eneste strategiske med plasseringen av fabrikkene er med tanke på lønnsomhet.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av cplpro Vis innlegg
Takker for svar! Hva slags betalingsmåter bruker dere? VISA eller paypal ?
Vis hele sitatet...
Hva du enn finner på å gjøre, ikke bruk VISA til netthandel. I alle fall ikke tvilsom kinesisk netthandel.

Jeg har selv brukt Wish tre-fire ganger, og jeg har aldri hatt noen problemer. Jeg betalte med MasterCard. Fordelen med å bruke kredittkort eller lignende er at det er vesentlig lettere å få tilbake pengene dine hvis du blir svindlet. Om du bruker et debit-kort (VISA) så er det en ganske vanskelig prosess, og det er slettes ikke sikkert at du vil få refundert noe.

Kvaliteten på de greiene jeg har kjøpt er bedre enn forventet. Jeg har handlet blant annet en liten ryggsekk og et dashbord-kamera til bil. Begge to har fungert ypperlig. Det er selvsagt lurt å se på tilbakemeldinger og anmeldelser på produktene før du kjøper. (Og prøve å ignorere alle idiotene som gir 1 stjerne fordi X ikke var inkludert, når det helt klart og tydelig står i produktbeskrivelsen av X ikke er inkludert.)
Trådstarter
Hvordan er det med å f.eks kjøpe en vare som koster over 1000kr? tenker da på denne her:

http://www.wish.com/search/car%20cam...d9815940d99d2b

Må jeg betale noe ekstra i Port + frakt eller får jeg det til den prisen der?
Limited edition
Moff's Avatar
Som regel vil du få et tollgebyr og/eller importgebyr i posten sammen med pakken, hvis verdien av pakken inkludert frakt overstiger momsfritaket på importerte varer. Hvis det du kjøper koster 1000 kroner, så må du regne med å måtte betale 1250 kroner totalt.
moff: Debit er vel bare aktuelt ved BankAxept? Dvs, transaksjoner i norske butikker eller minibank. Meg bekjent så er ikke VISA noe kjipere enn MasterCard på den fronten. Senest for et par måneder siden så gjorde banken min en 'chargeback' av en VISA-transaksjon for meg.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Moff Vis innlegg
Som regel vil du få et tollgebyr og/eller importgebyr i posten sammen med pakken, hvis verdien av pakken inkludert frakt overstiger momsfritaket på importerte varer. Hvis det du kjøper koster 1000 kroner, så må du regne med å måtte betale 1250 kroner totalt.
Vis hele sitatet...
hvis du vil slippe moms så ber du folka merke pakken som gave med en verdi på under 1000 kr, gjort dette flere ganger med ting fra ebay
▼ ... over et år senere ... ▼
SVINDEL.
Bestillte verktøy for 1600 i april.
Ikke kommet noe, og det er bare AI som svarer på klagene mine.
Sitat av BakkiZ Vis innlegg
SVINDEL.
Bestillte verktøy for 1600 i april.
Ikke kommet noe, og det er bare AI som svarer på klagene mine.
Vis hele sitatet...
Jeg har bestilt fra wish flere ganger uten noe problem.

Har også kompis som klaget, han fikk varen, men det var noe slitemerker etc. Så han klagde. Dette var en kniv på rundt 700kr han fikk alt refundert, pluss at han beholdte kniven.


Var det ikke noe tracking? Alle varene jeg har bestilt fra wish har hatt tracking ihvertall.
Har bestilt mye småtteri derfra, beste kjøpet var et sett med 3 "trappeborr" i forskjellig størrelse som jeg betalte under 100 lappen for og som ble grundig testet og viste seg og være av veldig god kvalitet, tilsvarende sett hos en verktøyforetning her i norge er ca 1000 lappen