Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 11483
hei!

har bestilit kosttilskudd fra england, såvidt meg bekjent ikke noe ulovlig. fraktet til norge med dpd. fikk pakken levert på døren idag sammen med en lapp om at pakken er ufortollet og skal ligge urørt i sin yttteremballasje inntill fortolling har funnet sted (10 dagers lager). videre står det fortolling utføres av postnord, as avd dpd.

hva er casen her? må jeg dra på ett tollkontor og vise pakken/innhold eller kan jeg bare åpne. i verste fall kan jeg få bot(eventuelt hvor mye?)

det er forøvrig ett snitt i pappesken etter en tapet kniv, (akkurat som at noen har åpnet litt og tittet inn) og en oransje klistrelapp på.

takk for svar
Skrev du ditt virkelige navn når pakken ble levert? (ellers hadde jeg bare åpnet pakken)

Regner uansett med at du bare får et brev i postkassen etter noen uker hvor fraktselskapet vil ha betalt for fortollingen. Hvis du skulle da være uenige med dette gebyrer og du har åpnet må du nok pent betale uansett, om du ikke har åpnet kan du sikkert levere pakken tilbake for å slippe og betale.
Sist endret av Hager; 18. september 2014 kl. 22:46.
Cbs
Trådstarter
Pakken er adressert til meg og jeg signerte med mitt eget navn:-) da ville du ikke åpnet pakken?
sertifisert idiot
Er det en lapp du fikk ved siden av? eller var den klistret til pakken?
Hvis den var klistret til pakken, så kan du bare åpne. Har en bekjent som jobbet på fortolling, og han sier at det er en "intern" lapp de fester på, da det er flere steg i fortollingen.
Er pakken åpnet på noen som helst måte(som din er ift hullet etter tapetkniven), så er den tollet!
Kos deg m kostilskudd du
Sannsynligheten for å få problemer hvis du åpner pakken er tilnærmet null.

Grunnen til at du har fått denne lappen er forenklet tollbehandling. Det vil si at transportøren har tillatelse til å utlevere pakken selv om den ikke er ferdigbehandlet av tollvesenet, i motsatt fall måtte den ligget på tollager - og det koster penger.

Teoretisk sett har tollvesenet anledning til å anmelde deg dersom du åpner pakken før fortolling er fullført, men siden du har mottatt pakken er det bare papirarbeid som gjenstår. Om den er åpnet betyr ikke det at den er fortollet. Sannsynligvis har tolleren åpnet pakken og kontrollert innholdet, og konkludert med at det er lovlig å innføre. Så har han sendt papirarbeidet videre til saksbehandler.
Cbs
Trådstarter
Knall ringte også tollkontoret og hørte idag. de var ikke helt sikre selv, og svarte bare at det finnes en mulighet for at man kan få en bot om den blir åpnet først. de ante ikke hvilket beløp den bota var på eventuelt eller om det var noen som hadde fått den...

men takk for svar! river opp den pakka jeg nå da, selvom det ikke ville vært noe problem å latt den stå (bare irriterende :P )
Mad catz sendte meg en en RAT 7 som erstatning fra england. På pakken stod den verdi 30£. Gebyrene jeg fikk fra postnord var på +-300nok. Ingen toll, bare gebyrer.
Sitat av Lounacy Vis innlegg
Mad catz sendte meg en en RAT 7 som erstatning fra england. På pakken stod den verdi 30£. Gebyrene jeg fikk fra postnord var på +-300nok. Ingen toll, bare gebyrer.
Vis hele sitatet...

Ja da er du jo over grensa på 200 kr, så da er det nesten fritt frem for selskapene som tollbehandler å legge på prisen.

At du skal ha betalt for KUN gebyrer høres rart ut. Har aldri betalt ekstra for pakker fra utlandet som har vært under 200 kr grensa. Da selger har tatt betalt hos meg for frakt alt ved kjøp.

Tipper de har tatt moms av 300 kr + gebyrer.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjapt spørsmål her:
Hentet ut en pakke her en dag med noe vitaminer og melatonin. I følge sporingen var «fortolling» gjennomført, men klistrelappen med «ufortollet gods» var klistret på.

Grunn til bekymring? Den totale prisen på vare+frakt var på ca 190 kr, men melatonin har jeg hørt er i grenseland til ikke lovlig å innføre.

Så lenge prisen er under grensen for hva som er tillatt, kan de reagere på at det er snakk om melatonin i etterkant eller handler fortellingen kun om pris?
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk samme mld på en pakke med 1000blåvalium levert på døra for mange år siden. En uke eller to senere fikk jeg regning på rundt 600kr for fortolling av fraktselskapet. Betalte, og hørte ikke mer om den saken.
Ingen problem!
Bestiller selv utrolig mye fra internett og spesielt ebay. Den lappen henger på nesten alle forsendelser som ikke kommer via posten.
Du som mottaker skal ikke tenke på lappen.

Har fått slike lapper ca 1 gang i uken i flere år, aldri hørt noen ting.

En gang kontaktet jeg DHL som sente en av pakkene mine for og spørre, og han bare lo litt og sa det kun var for internt bruk, å at de ikke bruker tid på og fjerne lappen :-)
Jeg har en mistanke om at det er fordi budfirmaer ikke har med seg betalings-terminal for å betale på døra slik at dem heller sender regning etterpå. Posten har jo alltid med seg betalings-terminal.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har en mistanke om at det er fordi budfirmaer ikke har med seg betalings-terminal for å betale på døra slik at dem heller sender regning etterpå. Posten har jo alltid med seg betalings-terminal.
Vis hele sitatet...
Kan aldri si jeg har sett en postman med betalingsterminal?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan aldri si jeg har sett en postman med betalingsterminal?
Vis hele sitatet...
Jeg har fått pakker levert av posten på døra flere ganger, og da har han hatt med seg en betalings-terminal. Det gjelder da pakker som er berstillt med levering på døra fra nettbutikken. Oftest Amazon fra England.

Du tenkte kanskje på postbudet som leverer post i postkassene?