Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2640
Er noen smuler forbanna akkurat nå ^^
Jeg gav legen min, tidligere jorunal og papirer fra dps, skole, advokat osv osv.. ifbm søknad om AAP, jeg skulle få permen min med papirene tilbake etter søknaden var sendt inn.. Noe den nå er..
Så har legekontoret slått seg vrang, å nekter å gi meg tilbake permen min, uten at legen har "signert den ut".. Har purret på dem i 2 uker nå... Men de nekter fremdeles å gi meg den tilbake.. Da de nå igår mente at jeg måtte bestille legetime for å få hente permen min..

Kan de virkelig kreve betaling for at jeg skal hente permen min? (jeg har allerede betalt for alt som er oppi der.. Ja jeg har også betalt legen for alle timene jeg har hatt hos han ifbm søknaden å alt rundt..)

Har de lov å nekte å gi den tilbake til meg...
Nei-det har de ikke rett til-Om de dessuten nekter deg innsyn i journalen kan du klage:
http://data.stolav.no/eqspublic/pato...990/index.html :

"
Dersom pasienten mener at man ikke har fått innsyn i egen journal ihht til regelverket, kan det fremmes klage til Fylkesmannen jf Pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2
"

Mulig du må betale en liten egenandel for kopiering av journalen dog, er litt usikker på det.
Sånne legesekretærer er umulige å forholde seg til. Be om at legen ringer deg tilbake istedenfor å krangle med dem.
Spør gjerne om hva det å "signere ut journalen" vil si i deres forstand. Skjønner ikke det jeg heller, så vil gjerne at du får en utdypelse, og deler med meg
Du gjør det vel ikke lett for dem hvis du blander begreper om pasientjournalen din om hverandre med dokumentasjon fra skole, advokat osv.

Pasientjournalen er ikke noe som bare utleveres. Du har rett til innsyn i pasientjournal etter Lov om pasient- og brukerrettigheter og Lov om behandling av helseopplysninger ved ytelse av helsehjelp (pasientjournalloven). Jeg har opplevd litt forskjellig praksis, noen tar gebyr for utskrift/deling med andre behandlere mens sist jeg gjorde det fra fastlege til fastlege tok de ikke noe gebyr.

Andre dokumenter som skole og advokat osv. burde holdes utenfor og ordner seg sikkert om du får snakke med legen.

Den dagen du blir syk har det liten hensikt for helsevesenet at du ruger på journalene dine hjemme.
Sist endret av Yalla; 8. september 2017 kl. 08:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forstår at det kanskje var rotete formulering. Min nye fastlege ønsket å få gått gjennom den gamle jorunalen min + epikriser, avbrudd på skolegang, ønsket også dps og papirer fra tidligere psykolog, voldsoffererstatning saken osv.. Han ønsket å bli "kjent" med meg ifbm AAP søknaden min.
Da jeg allerede hadde en stor perm med alle disse dokumentene i frafør av (måtte ta ut en kopi av alt sammen ifbm tidligere voldsoffererstatning sak. Så ønsket han å låne denne sånn at jeg skulle slippe å ta kopi av alt sammen på nytt igjen, å at jeg skulle få den tilbake etterpå når søknad om AAP var sendt inn. Så skulle han ta kontakt med tidligere legesenter og få oversendt min gamle fastlege jorunal, sånn at de ikke skulle legge inn all dokumentasjonen i deres system..

Så når jeg ringte inn til legekontoret, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk lov å hente permen min, før legen min hadde kvittert den ut, å dette har nå tatt 2 uker, fordi legesekretærene har slått seg totalt vrang, og mener at jeg er nødt å bestille legetime for at jeg nå skal få hente den ut, at jeg altså skal betale 175kr eller noe sånt for å få den tilbake..
Måtte selv signere på papirer som var over 15 år gamle når det kom til journaler. Alt som var nyere kunne sendes pr. post med en gang.
Møt opp på legekontoret og vent til legen kommer ut for neste pasient.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med å sende et gammeldags brev til legen din merket "personlig" hvor du pent og høflig spør om når du kan få tilbake permen? Det koster deg riktignok 11 kr i porto, men er billigere enn en ny legetime. Ellers kan du jo spørre etter den neste gang du har legetime i forbindelse med AAP (eller noe annet).
Anonym bruker
"Fri Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ring til legekontoret i morgen, spesifiser at du er ute etter permen som er din personlige eiendel. Dersom de nekter eller krever at du skal ha legetime for å få den tilbake (her er det i grenseland om legen kan kreve refusjon gjennom helfo, det er også uetisk måte å tjene penger på) forteller du at du kommer til å sende inn klagesak til Fylkesmannen.
Fikk ordna det til slutt