Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3643
Pensjonert Skaper
Hei alle linux-freaks!

Er det noen her som har tips til gode sider for en som vil lære seg å bruke terminal?

Har brukt Ubuntu en stund, og vært innom diverse andre distroer, men alltid jobbet i GUI. Har såvidt begynt å lære meg å bruke terminalen (type enkle komandoer som cd, ls, mkdir og generelt bare enkle "explorer-oppgaver"). Har funnet masse sider med oversikter over kommandoer, hva de gjør osv. samt vært litt rundt på askubuntu og lest litt.

Men; når man ikke helt vet hva man vil er det vanskelig å lære ved å bare lese seg opp på kommandoer.

Er det noen som har tips til gode sider med øvings-oppgaver eller lignende? Kanskje noen gratis online-kurs?
Programmerer du? Hvis det er tilfellet kan du jo begynne å gjøre alle steg i terminalen i stedet for å bruke en IDE. Skriv koden din i en teksteditor i terminalen, som for eksempel Vim eller Emacs, kompiler i terminalen og kjør koden din der.

Du kan lett finne en tutorial online, men å trene på terminalbruk kun for sin egen skyld blir fort litt kjedelig etter min mening. Hvis du derimot har oppgaver som må gjøres, så finner du hele tiden nye ting du ikke kan i terminalen, men som du trenger å kunne. Dette var tilfellet for meg i fjor da jeg jobbet mye på maskiner jeg ikke hadde fysisk tilgang til. Ble nødt til å lære mange ting ved ren nødvendighet da jeg ikke hadde noe GUI å bruke.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Programerer ikke nei. Har ikke drevet med noen form for koding siden jeg lekte meg med html en gang på videregående. Men kunne tenkt meg å lære litt om det, absolutt. Litt frem i tid tenker jeg å skaffe meg en Raspberry Pi eller to for å leke med, og det å kunne programere selv istedenfor å bare bruke ferdige pakker man finner på nett virker som veien å gå om man vil ha det gøy.

Det du sier om å jobbe remote er kanskje ikke så dumt. Da må man tvinge seg mer utpå. Problemet sålangt med å søke opp ting etterhvert som problemene dukker opp er at jeg får løst problemet der og da, men glemmer det like fort som det er tastet inn. Da må jeg til med å søke det opp neste gang også.

Men tror du det å lære seg om programering er en bedre inngangsport enn bare å sitte i terminal og loke?

Linken til HwT virker forsåvidt ganske spennende, skal kikke rundt der litt.
For all del, om du har lyst og tålmodighet til å gå gjennom en tutorial er jo det helt supert.

Skjønner hva du sier angående å søke opp noe for deretter å glemme det, men hvis det er et problem du treffer på jevnlig så setter kommandoen seg nok seg etter hvert. Du kan jo lage en liten cheatsheet der du legger til kommandoer du treffer på og som du anser som nyttige.

Ikke kopier kommandoer fra nettet og inn i terminalen forresten. Det setter seg definitivt ikke i hukommelsen hvis du ikke skriver det selv, og du ender fort opp med å bruke en kommando du ikke forstår. Finn heller ut hvilken kommando du burde bruke og skriv den inn selv. Hvis du trenger diverse flagg til kommandoen så sjekker du hva disse flaggene betyr ved å åpne manualen til kommandoen. Dette gjør du ved å skrive man [kommando] i terminalen.
codecademy.com har et eget kurs i terminal
Sist endret av seroto9n; 1. november 2016 kl. 05:25. Grunn: typo
Jeg vil tro det kjekkeste er når man lærer seg ting uten at man er helt klar over det, selv.

Altså, at man setter seg mål for "denne ene tingen skal jeg få til", og så bare begynner man på jobben og kommandoene kommer litt av seg selv hvis man søker litt på nettet.

Eksempelvis, for "full-disk kryptering":
1. Hm, det anbefales å randomisere disken først, hvordan gjør jeg det? (dd /dev/urandom)
2. Er det en kjappere måte å gjøre det på? (ja pipe ssl)
3. Hvordan skal jeg velge ut passord eller håndtere nøkkel-filer? Hva er kompleksiteten, fordeler og ulemper?

Eller, for backup:
1. Hvilke tilbydere er best? Kan jeg stole på dem? Bør jeg spre backup over flere?
2. Skal jeg kryptere? Bruke raid i volume? Dele opp hva jeg tar backup av for personlige saker og hemmelige greier på owncloud?
3. Hva har jeg av data som er viktig, og som jeg trenger å beskytte samt ha tilgang til?

Raspberry pi er forresten en god idé. Da har du en liten dings som kan stå på ganske så uskyldig, du kan fikse den til å være torrent-maskin, freenet-maskin, eller en proxy for tunnel av VPN-forbindelser videre ut.
Kun fantasien som setter grenser der.

Folk idag er ikke så vandt med å lese på bøker, men jeg føler at det ofte er greit å ha ei bok på kveldstid, og notere meg hva jeg synes ser interessant ut og hva jeg vil kikke nærmere på når jeg sitter med maskinen.
Lag scripts som utfører repeterende oppgaver. Det er en super måte å jobbe på som gjør at du etterhvert blir dreven i terminal.
Når du har laget et par scripts feks ved å følge online tutorials så kan du forsøke å tenke gjennom hvilke andre oppgaver du kan lage scripts for. Som nevnt over, ikke bare kopier random scripts. Ta deg tid til å lage de selv, og ta deg tid til å tenke gjennom hvilke oppgaver som du kan løse med scripts.
▼ ... noen uker senere ... ▼
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
"The Linux Command Line - A Complete Introduction" av William E.Shotts.

Frtoretang over her som linket meg til den. Har lest ganske mye av den allerede, og lærer utrolig mye! Begynner veldig basic, og blir veldig avansert. Helt perfekt bok etter min smak.

Den selges jo på Amazon, men på Google ligger den som gratis e-book. Så leser du og øver samtidig Vet ikke om jeg kan legge ut linken her?

Får virkelig ikke anbefalt denne sterkt nok.