Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 26975
Jeg har også vært livredd for alkohol og rus etter at jeg fikk dette. Vil ikke akkurat bli mer "borte" enn det jeg er. Begge foreldrene mine + noen andre vet om dette, men blir egentlig mest ubekvem når jeg prater om det.

Til annen info har jeg ikke merket spesiell stor virkning av Zyprexa enda. Føler fortsatt jeg er i en egen verden og ikke kommer meg ut, selv om jeg i følge andre oppfører meg slik som jeg vanligvis gjør. Har glemt litt følelsen av hvordan det føles å være frisk.

Noen som/noen av dere som har hatt psykose og kan beskrive hvordan en merket at man ble frisk/kom ut av psykosen?
Jah dere som sier man skal holde seg unna slike medisiner: vær forsiktig med hva dere råder folk med psykose til!!
Vis hele sitatet...
TS vet at han er syk, altså har han ikke psykose.

Noen som/noen av dere som har hatt psykose og kan beskrive hvordan en merket at man ble frisk/kom ut av psykosen?
Vis hele sitatet...
Hvis du vet at du er syk har du ikke psykose.

Det du beskriver med slitenhet, problemer med hukommelsen og uvirkelighetsfølelse er typiske angstsymptomer. Det er merkelig at du har fått Zyprexa basert på det du skriver her. Det finnes andre medisiner mot angst som du kan prøve hvis ikke Zyprexa virker. F.eks. Catapresan, Cipralex, Lioresal og Inderal. Catapresan og Inderal hjelper ikke mot angst, men mot de fysiske symptomene på angst og slitenhet som skyldes angst. Men først og fremst er angstmestring "mental kung-fu".

Jeg har hatt sterk uvirkelighetsfølelse og det ble bedre av seg selv etter noen måneder. Men ikke helt bra. Det går litt i perioder.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
TS vet at han er syk, altså har han ikke psykose.

Hvis du vet at du er syk har du ikke psykose.

Det du beskriver med slitenhet, problemer med hukommelsen og uvirkelighetsfølelse er typiske angstsymptomer. Det er merkelig at du har fått Zyprexa basert på det du skriver her. Det finnes andre medisiner mot angst som du kan prøve hvis ikke Zyprexa virker. F.eks. Catapresan, Cipralex, Lioresal og Inderal. Catapresan og Inderal hjelper ikke mot angst, men mot de fysiske symptomene på angst og slitenhet som skyldes angst. Men først og fremst er angstmestring "mental kung-fu".

Jeg har hatt sterk uvirkelighetsfølelse og det ble bedre av seg selv etter noen måneder. Men ikke helt bra. Det går litt i perioder.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt angst før, og det kan gå flere dager uten at jeg får angst.. Uvirkelighetsfølelsen er like sterk uansett, og jeg får mye rare tanker. Er som at jeg ikke kommer meg ut av denne 'verden'. Hadde heller ikke angst før jeg plutselig våknet opp en dag og kjente at noe var galt, altså sterk uvirkelighetsfølelse. Kom bare plutselig... Vet at angst ikke er noe problem hvis jeg bare kan komme tilbake til meg selv igjen. Noen medisiner som konkret funker på å justere på slike uvirkelighetsfølelser?
Sitat av Dallehope Vis innlegg
Føler rett og slett at jeg ikke har helt kontroll over kroppen min. Føler meg i skyggen av meg selv, "utavdæsjæl" og hvis jeg for eksempel ser på henda mine føles det som at jeg ser på et bilde av noen hender.
Vis hele sitatet...
Har du pult?

Cannabis kan utløse denne typen ting hos enkelte umodne ungdommer som er predisponert for det. Slik jeg ser det minker sjansen for å få en slik reaksjon betraktelig etter man har vært gjennom første seriøse seksuelle forhold, noe som gir en fysisk og psykisk modningsprosess. Folk som ikke har vært gjennom noe slikt forhold bør heller ikke bruke cannabis.

Jeg vet om folk som har hatt en sånn opplevelse og sluttet i mange år, for så å prøve det igjen uten å få samme reaksjon og som nå foretrekker cannabis som sitt rusmiddel og bruker det i blant.

Du bør nok strengt talt slutte en god stund. Så kan du evt. prøve det igjen om noen år og se om du ikke får noen slik reaksjon. Ville anbefale deg sex, fysisk aktivitet i skog og mark, badstu og å spise mye kjøtt etc. for å "komme tilbake i deg selv".

Det er først og fremst ungdommer som rammes av dette, voksne tåler som regel cannabis helt fint. Det er derfor det bør legaliseres med aldersgrense og slik at folk tør å snakke åpent om dette i stedet for at det serveres en løgnpakke med oppspinn.

Det som er litt interessant med dette er jo hele greia med energistrømmer i kroppen, sjelen, åndedrettet o.l. At dette skjer mange i forb. med cannabisbruk stiller jo slike ting i et interessant perspektiv. Er det ting forskningen ikke har helt oversikt over ennå? Er veldig skeptisk til alt som er religiøst eller "alternativt".. Men dette er jo oppsiktsvekkende da.
har ikke lest her ass.. men til TS.. hvis du kan komunisere med omverden er det ingen fare
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Har du pult?

Cannabis kan utløse denne typen ting hos enkelte umodne ungdommer som er predisponert for det. Slik jeg ser det minker sjansen for å få en slik reaksjon betraktelig etter man har vært gjennom første seriøse seksuelle forhold, noe som gir en fysisk og psykisk modningsprosess. Folk som ikke har vært gjennom noe slikt forhold bør heller ikke bruke cannabis.

Jeg vet om folk som har hatt en sånn opplevelse og sluttet i mange år, for så å prøve det igjen uten å få samme reaksjon og som nå foretrekker cannabis som sitt rusmiddel og bruker det i blant.


Vis hele sitatet...
Nå får du snurre inn puppen litt. Mye svada du skulle komme med til Ts her.

Så kompisene dine pulte rundt som helter i 2 år, røyka igjen.. det funka fint da?

Den der må du lenger ut på landet med.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Det høres mistenkelig ut som begynnelse på schizofreni, jeg opplevde det ganske likt før jeg ble skikkelig syk.
Vis hele sitatet...
Vær forsiktig med å spytte ut slike utsagn. Synd at du sliter med din lidelse, men cannabisutløste psykoser er relativt vanlig og symptomene trådstarter beskriver sier ingenting om en begynnende schizofreni. Derimot viser trådstarter god innsikt i sine plager og en slik følelse av "depersonalisering" vil gå over etterhvert. Helt klart at slike opplevelser hvor man føler at man mister kontakten med virkelig kan virke veldig traumatiserende, og det varierer veldig fra person til person hvor lang tid det tar før sinnet blir "vandt" med denne opplevelsen. Kanskje den største tryggheten vil være at man vet at dette er kun en midlertidig tilstand.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Har du pult?

Cannabis kan utløse denne typen ting hos enkelte umodne ungdommer som er predisponert for det. Slik jeg ser det minker sjansen for å få en slik reaksjon betraktelig etter man har vært gjennom første seriøse seksuelle forhold, noe som gir en fysisk og psykisk modningsprosess. Folk som ikke har vært gjennom noe slikt forhold bør heller ikke bruke cannabis.

Jeg vet om folk som har hatt en sånn opplevelse og sluttet i mange år, for så å prøve det igjen uten å få samme reaksjon og som nå foretrekker cannabis som sitt rusmiddel og bruker det i blant.

Du bør nok strengt talt slutte en god stund. Så kan du evt. prøve det igjen om noen år og se om du ikke får noen slik reaksjon. Ville anbefale deg sex, fysisk aktivitet i skog og mark, badstu og å spise mye kjøtt etc. for å "komme tilbake i deg selv".

Det er først og fremst ungdommer som rammes av dette, voksne tåler som regel cannabis helt fint. Det er derfor det bør legaliseres med aldersgrense og slik at folk tør å snakke åpent om dette i stedet for at det serveres en løgnpakke med oppspinn.

Det som er litt interessant med dette er jo hele greia med energistrømmer i kroppen, sjelen, åndedrettet o.l. At dette skjer mange i forb. med cannabisbruk stiller jo slike ting i et interessant perspektiv. Er det ting forskningen ikke har helt oversikt over ennå? Er veldig skeptisk til alt som er religiøst eller "alternativt".. Men dette er jo oppsiktsvekkende da.
Vis hele sitatet...
Synd du ikke kan få sex på preskripsjon hos legen da.
TS vet at han er syk, altså har han ikke psykose.

Hvis du vet at du er syk har du ikke psykose.
Vis hele sitatet...
Jeg må konstatere at jeg tror ikke TS her har psykose og det har jeg også nevt til ham via PM, heller DP/DR, men din påstand om at man ikke er psykotisk hvis man er klar over at man er syk er totalt feil. Det finnes mange (inkludert meg selv) som er klar over tilstanden sin.
Har også fått med meg at dette gjerne skjer med yngre folk, men nå har aldri det med seksuelt forhold vært noe problem i det hele tatt så tror ikke det er problemet. Har dårlig hukommelse for tiden så husker ikke helt hvem som sa det, men nevnte for psykologen i dag at noen her på forumet mente at hjernen har gått i en "overlevelsesmodus" pga reaksjonen jeg fikk den kvelden og dermed utløst en uvirkelighetsfølelse +++. Vi driver fortsatt å kartlegger hva og hvorfor dette startet, men hun sa seg faktisk veldig enig i den påstanden.

Nå gjelder det bare å tenke positivt!

Takk for svar
En kan godt være klar over at en har psykose, dt er ikke alle som ikke har sykdomsinnsikt. Man merker at man er på vei ut av det, med at man klarner opp på en måte...turene innom tilstanden blir kortere og man har beina på jorda lenger og lenger mellom hver runde...du viser slike positive tegn på at det går lengre tid mellom hver angstrunde feks
Du er helt klart ikke alene med dette her. Har hatt det og mye annet psykisk. Litt av og på, og opp og ned i 2 år nå. Har sluttet med hasj for godt for et par måneder siden nå, satser på jeg blir bedre nå med å fokusere på jobb, trening, venner etc.

Hadde jeg ikke vært treningsfreak hadde jeg nok vært mye verre. Råder deg til å jogge mye i frisk luft/ gå tur fremfor medisinering. Prat mye med gode venner, familie, lege og psykolog så vil det mest sannsynlig gå over. Det er også positivt at du er klar over at du er "syk".

Keep ya head up!
Skal selvfølgelig holde hodet oppe! Føler alt som hadde noe med livet mitt å gjøre var et annet liv, at jeg nå lever i min egen verden, og det er jeg FAEN MEG drittlei av nå! Kjenner jeg blir jævla pissed på den tilstanden her, at det er mulig å bli så dårlig på no sånt piss!

Fant forresten ut en ting til.. Har hele tiden hatt angst og tenkt "hvor har livet mitt blitt av" og litt ekkelt å se meg selv i speilet osv pga depersonalisering, men greia er at jeg tok en røyk (tobakk) i går og kjente nikotinet litt pga ikke røyka på en stund, så ble naturligvis litt svimmel. Det som skjedde var at jeg fikk en mye sterkere type angst, og jeg kjente med en gang at dette var den type angst jeg fikk 'den kvelden' (altså da jeg løp ut av huset og sånt). For å på enklest mulig måte beskrive denne type angst så var det slik at pulsen min skøyt til sikkert 200 på 2 sekunder og jeg fikk en trang for å løpe bort, løpe etter hjelp i full desperasjon. Hele kroppen min strammet seg og jeg fikk full panikk, ville bare løpe bort etter hjelp fordi jeg fikk litt den følelsen at jeg kollapser fullstendig. Daa begynner jeg å tenke litt.. i og med at jeg fikk akkurat samme type angst den kvelden med gutta så tenker jeg at kanskje ikke hasjen hadde all skylden, men at jeg faktisk av en eller annen grunn fikk så angst at det var derfor jeg løp ut av huset og sånt. Mest sannsynlig så var det jo hasjen som trigga det, men uansett.. Fikk altså denne angsten nå for første gang siden den kvelden og jeg kjente 'den type' angst igjen med en eneste gang! Vet ikke om alle skjønte helt hva jeg mente her.. Dette konstanterte i hvert fall at jeg ikke er frisk!

Hukommelsen suger fortsatt big time, noe som også går meg på nervene! Er så drittlei..
Sitat av Dallehope Vis innlegg
Skal selvfølgelig holde hodet oppe! Føler alt som hadde noe med livet mitt å gjøre var et annet liv, at jeg nå lever i min egen verden, og det er jeg FAEN MEG drittlei av nå! Kjenner jeg blir jævla pissed på den tilstanden her, at det er mulig å bli så dårlig på no sånt piss!

Fant forresten ut en ting til.. Har hele tiden hatt angst og tenkt "hvor har livet mitt blitt av" og litt ekkelt å se meg selv i speilet osv pga depersonalisering, men greia er at jeg tok en røyk (tobakk) i går og kjente nikotinet litt pga ikke røyka på en stund, så ble naturligvis litt svimmel. Det som skjedde var at jeg fikk en mye sterkere type angst, og jeg kjente med en gang at dette var den type angst jeg fikk 'den kvelden' (altså da jeg løp ut av huset og sånt). For å på enklest mulig måte beskrive denne type angst så var det slik at pulsen min skøyt til sikkert 200 på 2 sekunder og jeg fikk en trang for å løpe bort, løpe etter hjelp i full desperasjon. Hele kroppen min strammet seg og jeg fikk full panikk, ville bare løpe bort etter hjelp fordi jeg fikk litt den følelsen at jeg kollapser fullstendig. Daa begynner jeg å tenke litt.. i og med at jeg fikk akkurat samme type angst den kvelden med gutta så tenker jeg at kanskje ikke hasjen hadde all skylden, men at jeg faktisk av en eller annen grunn fikk så angst at det var derfor jeg løp ut av huset og sånt. Mest sannsynlig så var det jo hasjen som trigga det, men uansett.. Fikk altså denne angsten nå for første gang siden den kvelden og jeg kjente 'den type' angst igjen med en eneste gang! Vet ikke om alle skjønte helt hva jeg mente her.. Dette konstanterte i hvert fall at jeg ikke er frisk!

Hukommelsen suger fortsatt big time, noe som også går meg på nervene! Er så drittlei..
Vis hele sitatet...
Grunnen til at pulsen din hoppet til 200 på 2 sekunder hadde nok med at du fikk "nikotinsjokk" + angst som gjør deg extra redd og følsom Som meg selv av og til, når jeg spiser meg veldig mett kjenner jeg pulsen og hjertet donke i flere timer etterpå.. Når man har angst blir ting ofte mye verre enn det egentlig er. Fokuser på andre ting, les/ se tv/ vær sosial etc. Prøv å jogg minst 30 minutter hver dag. Det er helt klart du har fått angst av hasjen. Noen tåler det og andre tåler det ikke, sånn er det bare.. man vet aldri hvordan hjernen din reagerer på hasj. En svensk forsker sa en gang at han heller ville latt gutten sin prøvd heroin enn hasj.
Den uvirkelighetsfølelsen du sliter med heter depersonalisering, og blir ansett som en psykisk lidelse. Desverre er det ytterst få som er klar over at hasj kan trigge denne psykiske tilstanden, de samme kan antideprisiva og andre medikamenter. Alkohol bedrer situsjonen mens man er beruset, beklaglivis blir uvirkelighetsfølelsen forsterket dagen etterpå. Mange som sliter med depersonalisering er alkoholikere, mens andre tyr til sterkere stoffer. Rusen ender gjerne opp med å bli deres virkelighet.

Jeg sliter sjøl med depersonalisering, og har gjort det siden jeg var seksten år gammel. Tilstanden kom helt av seg sjøl uten hjelp fra rusmidler. Følelsen av at alt er en kopi av en kopi er til tider overveldende og uutholdende. For min del blir det gjerne verre desto mer lys jeg blir utsatt for, sterkt dagslys kan til tider være tortur for øynene og øker fokuset på min uvirkelighet. Jeg var i flere år besatt av de filosofiske spørsmålene rundt virkeligheten, og leita til stadighet etter et konkret svar. Jeg klarte selvfølgelig ikke å finne noen.

For de som leser dette innlegget og ikke har opplevd denne tilstanden, må dere forstå at det ikke er mulig å forestille seg hvordan opplevelsen er. Jeg er helt overbevist over at denne psykiske tilstanden har ødelagt mennesker og drevet folk til selvmord. For enkelte går det over, mens andre må slite med problemet livet ut. For min del er det nok permanent, men jeg har klart å leve med det. Lar man sykdommen vinne ender man gjerne opp med å sperre seg inne i sitt eget hode, resultatet blir dermed depresjon, isolasjon, angst og økt fokus på depersonaliseringen. Jeg kan love deg at sosialisering, arbeidsoppgaver og fokus på alt annet enn depersonaliseringen vil hjelpe deg. Etterhvert vil du glemme uvirkeligheten å leve livet som et vanlig menneske. Noen ganger vil du få en påminnelse om at du er syk, og følelsen kommer tilbake. Slike øyeblikk er desverre uungåelig, men de kan lett ignoreres med litt trening.

Du nevner at du sliter sliter med angst, uro og korttidshukommelse, Jeg tror det kommer av at du fokuserer på at du er syk, uten at du selv er klar over det vil et slikt fokus ende opp med at du tror du er sykere enn det du egentlig er. På et punkt var jeg redd for å få panikkangst hele tiden, det holdt nesten på å utløse angsten. Dette er et paradoks og kalles "angsten for angsten". I tillegg var jeg overbevist om at korttidshukommelsen min kom til å forsvinne og at hjernen min mistet grepet. Alt dette var innbildning, og det tok tid å kjempe seg gjennom det.

Ytterst få veit om min tilstand, det er flere grunner til at jeg har holdt det for meg sjøl. En av dem er at andre ikke veit hvordan det føles, de kan bare ikke forstå min situasjon. De jeg har sagt det til tror som regel ikke på meg, eller så har de liten interesse for å høre om det. En annen er at jeg ikke skal bli oppfattet som en psykisk ustabil gærning, noe jeg forsovet er. Jeg har aldri oppsøkt psykolog og heller ikke brukt medikamenter, men jobbet meg gjennom denne psykiske tilstanden på egenhånd.

Vil du vite mer om depersonalifisering kan du søke opp det engelske navnet depersonalization på Wikipedia. Det finnes også engelske forum på nettet der folk deler sine erafringer, jeg anbefaler deg å ta en kikk på dem.

Lykke til..
Jeg syns dette er så jævlig, så når jeg får høre om deg som har sliti med dette i år så syns jeg synd på deg samtidig som jeg blir imponert! Har som nevnt aldri hatt noe liknende før det med hasjen skjedde, og vil for all del ikke at dette skal prege livet mitt videre. Vil kunne se tilbake på denne perioden etter jeg har blitt frisk og ta det som en lærepenge. Huff, får bare holde ut da.
Sitat av GuloGulo Vis innlegg
Den uvirkelighetsfølelsen du sliter med heter depersonalisering, og blir ansett som en psykisk lidelse. Desverre er det ytterst få som er klar over at hasj kan trigge denne psykiske tilstanden, de samme kan antideprisiva og andre medikamenter. Alkohol bedrer situsjonen mens man er beruset, beklaglivis blir uvirkelighetsfølelsen forsterket dagen etterpå. Mange som sliter med depersonalisering er alkoholikere, mens andre tyr til sterkere stoffer. Rusen ender gjerne opp med å bli deres virkelighet.

Jeg sliter sjøl med depersonalisering, og har gjort det siden jeg var seksten år gammel. Tilstanden kom helt av seg sjøl uten hjelp fra rusmidler. Følelsen av at alt er en kopi av en kopi er til tider overveldende og uutholdende. For min del blir det gjerne verre desto mer lys jeg blir utsatt for, sterkt dagslys kan til tider være tortur for øynene og øker fokuset på min uvirkelighet. Jeg var i flere år besatt av de filosofiske spørsmålene rundt virkeligheten, og leita til stadighet etter et konkret svar. Jeg klarte selvfølgelig ikke å finne noen.

For de som leser dette innlegget og ikke har opplevd denne tilstanden, må dere forstå at det ikke er mulig å forestille seg hvordan opplevelsen er. Jeg er helt overbevist over at denne psykiske tilstanden har ødelagt mennesker og drevet folk til selvmord. For enkelte går det over, mens andre må slite med problemet livet ut. For min del er det nok permanent, men jeg har klart å leve med det. Lar man sykdommen vinne ender man gjerne opp med å sperre seg inne i sitt eget hode, resultatet blir dermed depresjon, isolasjon, angst og økt fokus på depersonaliseringen. Jeg kan love deg at sosialisering, arbeidsoppgaver og fokus på alt annet enn depersonaliseringen vil hjelpe deg. Etterhvert vil du glemme uvirkeligheten å leve livet som et vanlig menneske. Noen ganger vil du få en påminnelse om at du er syk, og følelsen kommer tilbake. Slike øyeblikk er desverre uungåelig, men de kan lett ignoreres med litt trening.

Du nevner at du sliter sliter med angst, uro og korttidshukommelse, Jeg tror det kommer av at du fokuserer på at du er syk, uten at du selv er klar over det vil et slikt fokus ende opp med at du tror du er sykere enn det du egentlig er. På et punkt var jeg redd for å få panikkangst hele tiden, det holdt nesten på å utløse angsten. Dette er et paradoks og kalles "angsten for angsten". I tillegg var jeg overbevist om at korttidshukommelsen min kom til å forsvinne og at hjernen min mistet grepet. Alt dette var innbildning, og det tok tid å kjempe seg gjennom det.

Ytterst få veit om min tilstand, det er flere grunner til at jeg har holdt det for meg sjøl. En av dem er at andre ikke veit hvordan det føles, de kan bare ikke forstå min situasjon. De jeg har sagt det til tror som regel ikke på meg, eller så har de liten interesse for å høre om det. En annen er at jeg ikke skal bli oppfattet som en psykisk ustabil gærning, noe jeg forsovet er. Jeg har aldri oppsøkt psykolog og heller ikke brukt medikamenter, men jobbet meg gjennom denne psykiske tilstanden på egenhånd.

Vil du vite mer om depersonalifisering kan du søke opp det engelske navnet depersonalization på Wikipedia. Det finnes også engelske forum på nettet der folk deler sine erafringer, jeg anbefaler deg å ta en kikk på dem.

Lykke til..
Vis hele sitatet...
Tror du ikke kontakt med helsevesenet kunne hjulpet deg? Siden du ikke har hatt noen kontakt.
Jobber du?

Bra at du setter av tid til å fortelle trådstarter din historie. Kp.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Tror du ikke kontakt med helsevesenet kunne hjulpet deg? Siden du ikke har hatt noen kontakt.
Jobber du?

Bra at du setter av tid til å fortelle trådstarter din historie. Kp.
Vis hele sitatet...
Jeg har levd med depersonalisering i ti år, og ser egentlig ingen grunn til å oppsøke hverken psykolog eller lege. Jeg har lite til overs for psykologien som praktiseres i dag, og medisinering er uaktuelt. Det betyr ikke at jeg ikke anbefaler andre å få hjelp, for noen vil det fungere.

Min livskvalitet er ganske bra. Som nevnt tidligere kan jeg ha gode perioder og dårlige perioder, med en stor overvekt av de gode periodene. De virkelig dårlige periodene er gjerne dagen etter jeg har drukket alkohol, depersonaliseringen er da så ille at det knapt kan beskrives. Derfor prøver jeg å holde meg mest mulig unna dette rusmiddelet. Jeg røyka litt hasj tidligere, men det har jeg slutta helt med etter en særdeles dårlig erafring. Hasjen utløste ikke DP hos meg, jeg begynte ikke å røyke før jeg ble tjue. DP ble derimot forsterket under den siste hasjrusen min, men alt ble normalt etter jeg kom ned fra rusen. Andre rusmidler er og har alltid vært helt uaktuelt.

Jeg har jobbet i flere år og har høyere utdanning, jeg lar ikke depersonaliseringen kontrollere livet mitt. Ingen rundt meg kan se at jeg lever i denne tilstanden, jeg blir oppfattet som oppegående og meget sosial. Det å holde fokuset på noe annet er særdeles viktig for meg. Det positive er at man gjerne blir mer sosial, aktiv og produktiv. Første steg i prosessen er å akseptere at man har sykdommen, deretter må man ta resten trinn for trinn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dalle. Hvordan går det med deg?
Sist endret av stagg; 19. oktober 2011 kl. 23:33.
Sitat av stagg Vis innlegg
Dalle. Hvordan går det med deg?
Vis hele sitatet...
Fortsatt det samme, merker ingen bedring Går på 10 mg Zyprexa nå, men merker som sagt ikke noe bedring. Tankekjøret er ganske kraftig noen ganger. Går rundt og undrer dagen lang over hvorfor ting er sånn og sånn. Føler jeg blir gal for å være helt ærlig. Så det eneste jeg gjør om dagen er å holde ut, for det her er ganske ille nå! Trener som sagt hver dag sånn cirka (styrketrening), og det hjelper litt på humøret, men uvirkelighetsfølelsen og tankekjøret lar meg virkelig ikke være i fred. Men takk som spør Det som har plaget meg den siste tiden nå er tankene. Har ganske mye syke og irriterende tanker, eller mildt sagt et kraftig tankekjør. HÅPER dette går over snart, for begynner virkelig å gå DRITTlei!
Hvordan tanker er dette? Litt mer spesifikt :P Sorry at jeg spør, men jeg er en veldig tenkende person selv. Tenker mye på livet generelt, universet o.l
Sist endret av fth; 24. oktober 2011 kl. 19:20.
Sitat av Dallehope Vis innlegg
Fortsatt det samme, merker ingen bedring Går på 10 mg Zyprexa nå, men merker som sagt ikke noe bedring. Tankekjøret er ganske kraftig noen ganger. Går rundt og undrer dagen lang over hvorfor ting er sånn og sånn. Føler jeg blir gal for å være helt ærlig. Så det eneste jeg gjør om dagen er å holde ut, for det her er ganske ille nå! Trener som sagt hver dag sånn cirka (styrketrening), og det hjelper litt på humøret, men uvirkelighetsfølelsen og tankekjøret lar meg virkelig ikke være i fred. Men takk som spør Det som har plaget meg den siste tiden nå er tankene. Har ganske mye syke og irriterende tanker, eller mildt sagt et kraftig tankekjør. HÅPER dette går over snart, for begynner virkelig å gå DRITTlei!
Vis hele sitatet...
Kjipt. Men hadde egentlig ikke forventet noe annet. Dette tar som sagt tid, er bare et at jeg kjenner igjen så godt det du opplever.

Du "finner" deg selv igjen Trøst deg med det. Tålmodighet er en dyd. Fortsett med treninga, kroppen har behov for at du rører deg. Vær med venner så ofte det lar seg gjøre. Prøv å ikke isolere deg for mye.

Gi lyd fra deg da du opplever forandring, eller send meg en pm om du føler for det. Har ikke flere råd enn der jeg allerede har kommet med, men trenger du lufte tanker eller en "utblåsning" så er du velkommen til å si hva du en føler for.

Ordner seg til slutt
Bare et spørsmål ut av det blå. Har du røyket etter dette? Isåfall, hadde du samme symptomer?
Takk for gode tips Stagg! Skal absolutt sende deg en PM om jeg trenger en å prate med! og ja, håper virkelig jeg finner meg selv til slutt. Får bare holde hodet oppe og sosialisere meg så mye som mulig.

Tanker jeg får er gjerne spørsmål, hvorfor ting er sånn og sånn. Helt vesentlige ting. Når dette kjøret er ganske kraftig så blir jeg helt utslitt, orker ingenting.

Og nei, har ikke røyket etter dette, det hadde jeg aldri i livet tørt! Syns jeg er alt for borte fra før av, vil ikke bli enda mer susete.
Så du kan få tanker som f.eks hvorfor er en penn, en penn? (Dårlig eksempel men)
Jeg fikk en gang et skikkelig tanke kjør på weed, ble opphengt i en tanke som gikk kjapt inne i hode mitt, flere vinkler og meninger om samme tingen. Var faktisk om livet var en drøm, eller et spill :P Fikk meg til å bli ganske paranoid en liten stund, men gikk over ganske kjapt

Men håper det går bra med deg hvertfall Finner deg nok selv igjen!
Sist endret av fth; 25. oktober 2011 kl. 14:10.
Ja, sånne type ting Hvorfor er det ordet sånn og sånn, hvorfor har vi hår på hodet, hvorfor ditten og datten. Skikkelig irriterende. Er egentlig bare det at jeg setter spørsmål til mye som har med virkeligheten å gjøre.

Håper jeg 'finner meg' snart jeg også!
får håpe det blir bedre snart,Dallehope. god bedring og lykke til videre.
Sitat av Zspade Vis innlegg
får håpe det blir bedre snart,Dallehope. god bedring og lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for det! Får håpe det går i orden snart!
Mye bra tilbakemeldinger i tråden her. Har pratet om det i mange andre tråder, og gått rundt med tanker om å lage en stor tråd rundt dp/dr. Har lest mye om emnet samt at jeg har vært gjennom det selv. Gjennom blir litt misvisende ettersom det fortsatt er der. Forskjellen nå er at det ikke gjør meg noe, jeg greier å styre tankerekkene mine selv uten å få oppheng på visse ting. Da det var på sitt verste var jeg bokstavelig talt fanget i tankelooper rundt meg selv, min eksistens, virkeligheten, universet, hvordan alt det henger sammen, etc. Interessante problemstillinger, men vanvittig slitsom å ta stilling til 24/7 over lengre tid. Spesielt når man faktisk forstår hvor absurde en del av de eksistensielle spørsmålene faktisk er og dybden av dem. Er til å bli svimmel av. Jeg hadde innsikten og den intense forståelsen man kan få på psykedelsike, bare at jeg var nykter. I tillegg så kunne jeg tenke på daglidagse konsepter som hvorfor en penn er en penn, eller bli helt satt ut av hvordan solen blir reflektert i vannet. Mange av de gamle konseptene og tankene jeg har hatt tidligere var blitt nullet ut på et vis og jeg så ting med "nye øyne" og måtte ta stilling til mye på nytt.

Mye jeg kunne skrevet om hva jeg gjorde, men kort oppsummert gjorde jeg alt som jeg hadde drevet med tidligere. Jeg jobbet, var med venner, på fest, etc. La om kostholdet og begynte å trene mer i tillegg. Oppsøkte bevisst situasjoner som jeg visste ville trigge panikkangst og forsterke følelsen av uvirkelighet. Helt ærlig var det skikkelig forferdelig til å starte med, men litt etter litt begynte jeg å presse grensene for hva jeg synes var ubehagelig og hva som trigget ubehaget. Skal nevnes at jeg også fant andre måter å koble ut på, filmer og serier var veldig hjelpsomt, men spill var kanskje det mest effektive der. Det hele var en balansegang mellom å gå rett på tilværelsen og koble ut. Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men det endte med at jeg til slutt ikke forsto hva det engang var som hadde vært unormalt og skummelt til å starte med. Fra mitt synspunkt var ingenting noe annerledes fra tidligere, bare mitt perspektiv på meg selv, omgivelsene mine og virkeligheten generelt. Det er det jeg mener med at det fortsatt til dels er der også. Forskjellen er at jeg nå føler meg normal, ikke blir plaget av det(utenom visse ganger etter jeg har drukket litt vel mye) og lever livet mitt som andre. Bonusen for meg er at jeg har fått en enorm innsikt i en del interessante og morsomme problemstillinger, samt at jeg fortsatt har mulighet til å "tappe" inn i dp/dr'en. Er faktisk ganske interessant opplegg når man kan styre det selv og legge det bort når man ønsker å gjøre noe annet. Jeg opplever rusmidler på en helt annen måte enn tidligere, blir mer trippy i tillegg til at jeg trenger mye mindre dosemessig for å oppnå ønsket effekt.

Alt i alt ser jeg på det som en positiv opplevelse. Får håpe at du og deler mitt syn om en stund. Tiden står på din side og selv om det virker helt vanvittig håpløst nå, så kan ting bli bedre. Som sagt er det mye gode råd i tråden allerede. Prøv litt forskjellig og se hva som fungerer for deg. Ikke gi opp, men stå på! =)
Sist endret av Sinister; 26. oktober 2011 kl. 18:59.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Mye bra tilbakemeldinger i tråden her. Har pratet om det i mange andre tråder, og gått rundt med tanker om å lage en stor tråd rundt dp/dr. Har lest mye om emnet samt at jeg har vært gjennom det selv. Gjennom blir litt misvisende ettersom det fortsatt er der. Forskjellen nå er at det ikke gjør meg noe, jeg greier å styre tankerekkene mine selv uten å få oppheng på visse ting. Da det var på sitt verste var jeg bokstavelig talt fanget i tankelooper rundt meg selv, min eksistens, virkeligheten, universet, hvordan alt det henger sammen, etc. Interessante problemstillinger, men vanvittig slitsom å ta stilling til 24/7 over lengre tid. Spesielt når man faktisk forstår hvor absurde en del av de eksistensielle spørsmålene faktisk er og dybden av dem. Er til å bli svimmel av. Jeg hadde innsikten og den intense forståelsen man kan få på psykedelsike, bare at jeg var nykter. I tillegg så kunne jeg tenke på daglidagse konsepter som hvorfor en penn er en penn, eller bli helt satt ut av hvordan solen blir reflektert i vannet. Mange av de gamle konseptene og tankene jeg har hatt tidligere var blitt nullet ut på et vis og jeg så ting med "nye øyne" og måtte ta stilling til mye på nytt.

Mye jeg kunne skrevet om hva jeg gjorde, men kort oppsummert gjorde jeg alt som jeg hadde drevet med tidligere. Jeg jobbet, var med venner, på fest, etc. La om kostholdet og begynte å trene mer i tillegg. Oppsøkte bevisst situasjoner som jeg visste ville trigge panikkangst og forsterke følelsen av uvirkelighet. Helt ærlig var det skikkelig forferdelig til å starte med, men litt etter litt begynte jeg å presse grensene for hva jeg synes var ubehagelig og hva som trigget ubehaget. Skal nevnes at jeg også fant andre måter å koble ut på, filmer og serier var veldig hjelpsomt, men spill var kanskje det mest effektive der. Det hele var en balansegang mellom å gå rett på tilværelsen og koble ut. Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men det endte med at jeg til slutt ikke forsto hva det engang var som hadde vært unormalt og skummelt til å starte med. Fra mitt synspunkt var ingenting noe annerledes fra tidligere, bare mitt perspektiv på meg selv, omgivelsene mine og virkeligheten generelt. Det er det jeg mener med at det fortsatt til dels er der også. Forskjellen er at jeg nå føler meg normal, ikke blir plaget av det(utenom visse ganger etter jeg har drukket litt vel mye) og lever livet mitt som andre. Bonusen for meg er at jeg har fått en enorm innsikt i en del interessante og morsomme problemstillinger, samt at jeg fortsatt har mulighet til å "tappe" inn i dp/dr'en. Er faktisk ganske interessant opplegg når man kan styre det selv og legge det bort når man ønsker å gjøre noe annet. Jeg opplever rusmidler på en helt annen måte enn tidligere, blir mer trippy i tillegg til at jeg trenger mye mindre dosemessig for å oppnå ønsket effekt.

Alt i alt ser jeg på det som en positiv opplevelse. Får håpe at du og deler mitt syn om en stund. Tiden står på din side og selv om det virker helt vanvittig håpløst nå, så kan ting bli bedre. Som sagt er det mye gode råd i tråden allerede. Prøv litt forskjellig og se hva som fungerer for deg. Ikke gi opp, men stå på! =)
Vis hele sitatet...
Bra skrevet
Sitat av Sinister Vis innlegg
Mye bra tilbakemeldinger i tråden her. Har pratet om det i mange andre tråder, og gått rundt med tanker om å lage en stor tråd rundt dp/dr. Har lest mye om emnet samt at jeg har vært gjennom det selv. Gjennom blir litt misvisende ettersom det fortsatt er der. Forskjellen nå er at det ikke gjør meg noe, jeg greier å styre tankerekkene mine selv uten å få oppheng på visse ting. Da det var på sitt verste var jeg bokstavelig talt fanget i tankelooper rundt meg selv, min eksistens, virkeligheten, universet, hvordan alt det henger sammen, etc. Interessante problemstillinger, men vanvittig slitsom å ta stilling til 24/7 over lengre tid. Spesielt når man faktisk forstår hvor absurde en del av de eksistensielle spørsmålene faktisk er og dybden av dem. Er til å bli svimmel av. Jeg hadde innsikten og den intense forståelsen man kan få på psykedelsike, bare at jeg var nykter. I tillegg så kunne jeg tenke på daglidagse konsepter som hvorfor en penn er en penn, eller bli helt satt ut av hvordan solen blir reflektert i vannet. Mange av de gamle konseptene og tankene jeg har hatt tidligere var blitt nullet ut på et vis og jeg så ting med "nye øyne" og måtte ta stilling til mye på nytt.

Mye jeg kunne skrevet om hva jeg gjorde, men kort oppsummert gjorde jeg alt som jeg hadde drevet med tidligere. Jeg jobbet, var med venner, på fest, etc. La om kostholdet og begynte å trene mer i tillegg. Oppsøkte bevisst situasjoner som jeg visste ville trigge panikkangst og forsterke følelsen av uvirkelighet. Helt ærlig var det skikkelig forferdelig til å starte med, men litt etter litt begynte jeg å presse grensene for hva jeg synes var ubehagelig og hva som trigget ubehaget. Skal nevnes at jeg også fant andre måter å koble ut på, filmer og serier var veldig hjelpsomt, men spill var kanskje det mest effektive der. Det hele var en balansegang mellom å gå rett på tilværelsen og koble ut. Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men det endte med at jeg til slutt ikke forsto hva det engang var som hadde vært unormalt og skummelt til å starte med. Fra mitt synspunkt var ingenting noe annerledes fra tidligere, bare mitt perspektiv på meg selv, omgivelsene mine og virkeligheten generelt. Det er det jeg mener med at det fortsatt til dels er der også. Forskjellen er at jeg nå føler meg normal, ikke blir plaget av det(utenom visse ganger etter jeg har drukket litt vel mye) og lever livet mitt som andre. Bonusen for meg er at jeg har fått en enorm innsikt i en del interessante og morsomme problemstillinger, samt at jeg fortsatt har mulighet til å "tappe" inn i dp/dr'en. Er faktisk ganske interessant opplegg når man kan styre det selv og legge det bort når man ønsker å gjøre noe annet. Jeg opplever rusmidler på en helt annen måte enn tidligere, blir mer trippy i tillegg til at jeg trenger mye mindre dosemessig for å oppnå ønsket effekt.

Alt i alt ser jeg på det som en positiv opplevelse. Får håpe at du og deler mitt syn om en stund. Tiden står på din side og selv om det virker helt vanvittig håpløst nå, så kan ting bli bedre. Som sagt er det mye gode råd i tråden allerede. Prøv litt forskjellig og se hva som fungerer for deg. Ikke gi opp, men stå på! =)
Vis hele sitatet...
Kjente meg igjen i mye av det du beskrev der! Veldig bra skrevet også. Jeg får vel bare fortsette å presse meg selv videre og holde motet oppe. Hadde for eksempel aldri tørt å festa, for tror svimmelheten/rusen hadde trigget angst med en gang. Men om jeg kan bli såpass bra at festing ikke blir noe problem så er jo det et stort pluss. Savner å dra ut med gutta :/ Er også sånn med meg nå om dagen at jeg kan fokusere på å få angst, og noen sekunder etterpå så sitter jeg med en så kraftig angst at jeg får en trang for å løpe ut av huset og søke etter hjelp. Klarer på samme måte å ignorere den når den trenger seg på. Da streker jeg under på det at jeg ignorer angsten, IKKE konfronterer, selv om det helst skulle vært det det var, men det kommer vel med tiden. Har fortsatt lite overskudd og min oppfattelse av verden er fortsatt "rar", altså føler ting ikke er som de skal. Men har gjennom denne tråden fått utrolig mye bra tips som jeg tar til stor nytte, og hyggelig å lese at det er så mange som bryr seg og som ikke minst har vært gjennom det samme.

Takk nok en gang til alle som har tatt tiden til å skrive et lite innlegg for å hjelpe meg!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan går det Dalle?
En venn av meg fikk det samme etter masse røyking, han kan aldri røyke mer.
Man skal være veldig skeptisk til antipsykotiske medisiner, og hasj er ikke bra for noen! Såklart, man kan spekulere i at enkelte "fungerer" i samfunnet selv om de røyker. Klart det, men i det lange løp er hasj noe som alle burde holdt seg borte fra. Røyka mye noen år, og har også vært innlagt på psykriatisk pga dyp depressjon og i grenseland til psykotisk. Har også erfaringer med antipsykotiske medisiner, som f.eks Zyprexa, som nå har ødelagt en liten del av nervene mine. Jeg klarer ikke å drikke fra et glass eller pusse tennene uten at jeg skjelver som et helvete.

Hvorfor fikle med hjernen våres på denne måten? Vi er lagt frie, men flere burde tenke på hva de faktisk gjør meg seg selv! Elsk hverandre, elsk deg selv, evig kjærlighet til folket!

*edit*

Nå går jeg på verken antipsykotisk eller antidepressiva, og vet du hva? Utenom de små skjelvingene har jeg det helt supert! Man må bare jobbe seg igjennom alle de slitsomme dagene.. Det er slik man blir helt frisk. Man må ordne opp, gå aktivt inn og gjøre de rette tingene.
Sist endret av molefonken; 23. november 2011 kl. 19:47.
Har ikke lest i gjennom alle postene men innledningsvis ble det nevnt noe om depersonalisering. Problemet med dp er at det ikke er en tilstand som er lett å få bukt med i gjennomsnitt. Jeg kan gi deg et eksempel: "Forestill deg at du er en liten adoptivunge som tilfeldigheten vil skal få et annet liv enn hans opprinnelse. En regel de fleste adopsjonsbyrå setter er at selve adopsjonen, hvis omstendighetene tillater det, bør se tidligst mulig. Greit nok, ikke alltid det hender og i dette eksemplet skjer ikke det. Du blir adoptert noen år senere, men fortsatt tidlig i barnealdreren. Her kommer dilemmaet som de fleste taler om men kun et fåtall forstår.

Det er nemlig i seg slik at den situasjonen adoptivbarnet ble satt i nå er hva fagpersonell refererer til noe som kalles "trigger". Underforstått betyr dette at barnet forlater et allerede kjent reir med venner, familie og miljø til noe helt nytt og fremmede. Selve oppdragelsen må tilbakestilles og "den nye ungen" er nå nødt til å tilpasse seg sin nye tilværelse. For de fleste som leser dilemmaet mitt vil kanskje nikke sympatisk på hodet, men forstår de i realiteten hva adoptivbarnet gjennomgår? I de fleste tilfelller forstår ikke barnet det selv heldigvis og vil derfor ha gode prognoser for å integreres fullstendig i sin nye tilværelse, men vi mennesker er selvfølgelig forskjellige så noen vil selvsagt få det litt mer problematisk for andre. Det høres selvsagt ut for de mest lærde og oppvakte her på forumet, men det som kanskje overrasker dem er tanken på hvordan egentlig dette problemet utarter seg for andre enn adoptivbarnet selv? Det som i virkeligheten skjer er optimale forhold for dr eller dp/dr-fenomenet! Barnet går fra en kjent tilværelse til en ukjent, men ikke totalt fremmed sådan. Grunnlaget for identitetsforstyrrelser og differensialsymptomer av dissosiasjon legges til grunne.

I den alderen der er ikke gjennomsnittet av slike barn modne nok til å kjenne en slik "sudden personality shift" - tilpasningen -men senere i livet er prognosen straks annerledes. En tilfeldig begripelig eller ubegripelig konflikt, psykisk som fysisk er alt som skal til for å utløse "triggeren". Rent oversatt vil kanskje personer som får i seg en kraftig euforisk type hasj eller cannabisprodukt i løpet av få sekunder til minutter snart utvide sitt forståelsesevne. Fra å teoretisk forstå de vanskelige forhold, fra kommunikasjon, tilhørighet, situasjon til subjektiv perspeltiv - kall det observasjon eller synspunkt - møter man på "noia-fenomenet" velkjent i de fleste cannabis-relaterte episoder: en sterk ambivalens; er forstått å være plaget i en gjennomgående tvilstilfelle som forårsaket av emner med mulig tvetydig betydning og som fort kan føre til en rasjonelt ulogisk affekt, men samtidig en midlertidig mental forstyrrelse". Denne "videreutviklingen" persepsjonelt av begrepet "ambivalens" har kommet meg for øre er svært problematisk å få bukt med, har jeg hørt. Det er som med "idea of reference" - selvhenføring. Har en først overbevist seg selv om at det er deg de andre prater om, og som oftest i negativ forstand, kan det være vanskelig å "eksponere" seg det, slik som anbefalt for eksempel mot fobi, som er en annen synonym til stoner-begrepet "noia".

Problemet med dp er at en hele tiden trenger et bevis på hva som er virkelighetsfølelsen - i depersonalisering underforstått med å få bevis på egen identitet. Hvis en ikke tørr å utfordre denne "ambivalensen" - usikkhereten - vil den kunne trigge en etterhvert obligatorisk like ille fenomen: dr eller deralisering. Dp/dr kan plutselig gi deg et uheldig grep på virkeligheten og utfordingen blir derfor å realitetsteste derealiseringen. Ingen zyprexa eller seroquel i verden vil kunne hjelpe deg med det. Det eneste de ideelt sett skal være behjelpelig til skal være "forebyggende", dvs. at det teoretisk skal dempe eller begrense de verste symptomene. Men premissene for at medisinen skal hjelpe er regelen om et trygt og stabil livssituasjon hvor en kan gjenoppbygge sin assosiasjon til tilværelsen før dp eller dp/dr.

I følge meg er det omstendighetene du velger å kaste deg ut i som bestemmer dine prognoser. Hvis du er i stand til å gradvis kunne tilpasse deg en annen tilværelse enn den som trigger dp (dp/dr) og leve med det vil prognosene dine være skyhøye. Hvis du av en eller annen grunn ikke er i stand til å kunne endre tilværelsen etter din helse kan medisinsk oppfølging med terapi muligens fungere, men det rår på om terapeuten din er så flink at han kan sette seg inn i din situasjon. For eks hvis en gjennomgående dr-symptom er at du ikke bare føler deg, men helt overbevist om at du står mutters alene selv i sosialt samvær, vil den ideelle metoden som virker være om du ble overbevist om at du ikke stod mutters alene i miljøet, blant kjentfolk eller lignende være en like - om ikke mer effektiv enn noe c-prepat kan hjelpe deg. Men dog løsningen er så enkel, er det i realiteten så vanskelig at det beste helsevernet har å tilby som alternativ er enten pasientundervisning eller selvhjelpsgruppe.

Lang historie kort: Du er kommet opp i en situasjon du er nødt til å ta et ærlig valg til. Enten fortsette med det som trigger underliggende ubehageligheter eller unngå det momentant og la tiden og tilfeldighetene - med litt egeninnsats, mye ro og hvile, men faste rutiner for å gjenopprette identitetsfølelsen og unngå mulig realitetsbrist. Uansett hvor god cannabisrusen var er du så uheldig stilt at du må ta et valg: Tilpasse deg et liv med ustabil fremtredende depersonalisering som senvirkning eller å unngå hva du antar var problemtet i utgangspunktet - altså veie det positive mot det negative. Det er derfor legaliseringsdebatten står på stedet hvil i de fleste land, for politikerne tør ikke veie det positive som kan komme ut av en slik ordning med det negative som kan bety for hans heller hennes karriere ...

noy
Sitat av Dallehope Vis innlegg
Jeg og gutta røyka litt en periode i sommer. Var vel cirka hver dag i 2 uker, FØR det virkelig tok av! Var en kveld hos en kompis da vi hadde skaffa noe skikkelig fersk weed. Etter kun to trekk ble alt svart i noen sekunder, altså jeg blacka ut, og fikk masse prikkinger i huden og sinnsykt svimmel. Har vært max full før men aldri vært så ille som denne gangen. Jeg sjangla bortover og fikk fullstendig angst da jeg kjente denne reaksjonen var høyest ubehagelig. Sa til gutta at de må ringe ambulanse fordi jeg kollapser (ordrett). Etter det løp jeg ut av huset i sokkene, cirka 1 kilometer bortover veien og surra rundt på noen plener. Etter hvert fant jeg veien tilbake og hadde det mildt sagt helt jævlig. Føltes som jeg skulle dø, enkelt og greit. Fikk ikke sove med en gang pga sinnsykt høy puls, men sovnet altså til slutt. Var "borte" flere dager etterpå men kom meg til slutt. Var på jobben i noen dager med fullt overskudd og godt humør før jeg plutselig våknet en morgen med en merkelig følelse og alt rundt meg snurret. Legen sa det var pga hasjen , at jeg ikke tåler det og at det ville mest sannsynlig gå over i løpet av et par dager.

Nå sitter jeg her, 2 måneder etterpå og går på en medisin som heter Zyprexa som liksom skal få meg ut av denne psykose greia. Symptomene jeg har er at jeg er veldig sliten, husker utrolig dårlig og er SKITTredd hele jævla tia fordi jeg har en vanvittig sterk uvirkelighetsfølelse. Føler at alt rundt meg er en drøm og når jeg leser mitt eget navn så er det akkurat som jeg nesten har glemt litt hvem jeg er, hvor livet mitt ble av og hvor den jeg var ble av. Føler rett og slett at jeg ikke har helt kontroll over kroppen min. Føler meg i skyggen av meg selv, "utavdæsjæl" og hvis jeg for eksempel ser på henda mine føles det som at jeg ser på et bilde av noen hender. Vanskelig å forklare dette naturligvis. Vet alltid at kroppen min er til stede men føles ikke som at "jeg" er det. Angsten og uroen må jeg kjempe imot hvert minutt av hver dag som går, og dette er MILDT sagt helt komplett jævlig! Har aldri hatt det så fælt før og føler jeg sakte men sikkert forsvinner ut i intet. Kunne sitti her i hele kveld og fortalt om hvor jævlig dette er, så dette er en ganske kort fortalt historie. Har altså hatt dette i 2 måneder nå og det er pokker meg tøft/fælt!

Lurer på om det er noen av dere som har hatt noe liknende? Føler dette ikke tar slutt, og har enda ikke kjent noen virkning av medisinen (kun gått på den i en uka så langt).

Har noen av dere erfaring med dette og eventuelt tips? Har en kompis som visstnok skal ha hatt dette i 4 måneder, men han kan ikke hatt det like jævlig som meg, for jeg er nok gal lenge før den tid, føles det ut som...

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Hei du , hadde akkuratt det samme som deg for 11 år siden, røyka hasj, og fikk en slags reaksjon på det. ble redd, angst, svimmel, ringe til ambualnse etc. den dag i dag, 11 år etter sliter jeg enda med angst, og har gått på "lykkepiller", og sobril ved behov siden. den eneste som kan fikse dette er deg selv, noe jeg ikke har vært flink til. gå til psykolg, kogintiv terapi, avvenn deg med piller. du blir ødelagt av å gå på ssri, eller andre piller over lang tid.
Sitat av katarina77 Vis innlegg
Hei du , hadde akkuratt det samme som deg for 11 år siden, røyka hasj, og fikk en slags reaksjon på det. ble redd, angst, svimmel, ringe til ambualnse etc. den dag i dag, 11 år etter sliter jeg enda med angst, og har gått på "lykkepiller", og sobril ved behov siden. den eneste som kan fikse dette er deg selv, noe jeg ikke har vært flink til. gå til psykolg, kogintiv terapi, avvenn deg med piller. du blir ødelagt av å gå på ssri, eller andre piller over lang tid.
Vis hele sitatet...
Bare fordi det gikk galt med deg, syntes jeg ikke du burde komme her og være mamma. Råd kan bli gitt , og du har ett par bra råd og komme med som jeg ser men ikke si at alle får de samma utslagene som du gjør, noen liker downers andre liker uppers noen spiser de med funky smak på og andre trekker de med grønt og brunt på. Alle mennesker har det forskjellig oppe i toppen, og kan derfor også like forskjellig type rus.
Har meg en spliff mens jeg leser alles innlegg i denne tråden og skal prøve å ta en oppsummering av min historie uten å skrive for mye. Har røyka hasj i 12 år litt frem og tilbake, noen ganger måneder uten, noen ganger hver dag osv. Et par år før det var jeg hos helsesøster og gråt i 10 min pga litt vanlige fjortisproblemer egentlig, og fikk med en gang skrevet ut lykkepiller som nok begynte den kjemiske ubalansen min.

Litt senere tid, ca 3 år etter jeg begynte med hasj, prøvde jeg kokain og fleinsopp. Et halvt år senere fikk jeg ryhypnol og ghb i en drink på et julefest, og noen dager etter det fikk jeg min første psykose. I jula med familien jeg ikke hadde sett på noen mnd, 19 år, så stressa at jeg ikke klarte pakke inn julegavene engang, så gav dem julegavene i hver sin rimi-pose når jeg veltet inn noen timer for sent og snakka om jeg ikke ville i kirka for jeg var stressa og kanskje dessuten muslim..ja..pappa gav meg en valium og jeg hoppet i taket over de flotte vaskeklutene og mokkabønnene fra gamle tanter som var helt fantastiske osv... Og det var etter jeg hadde hatt et show med diverse venner jeg var sikker på skulle ta meg alle sammen og si jeg var fake eller no, så det var lurt å rett og slett finne på noe så jeg kunne si at det var jeg som var ekte od de var fake-in your face, liksom...smart...Og etter å ha vært låst inne av familien hvor jeg nekta spise fordi maten sikkert var giftig for så å ta bilen og stikke på fest på nyttårsaften og røyke meg helt borte igjen og ringe og si til familien min hver halvtime at det går bra, så slapp av...før jeg ble hentet i politieskorte fikk gratis skyss til SIA. Der gikk jeg noen dager hvor jeg trodde folk skulle lage nyttårsaftenfest til meg, trodde det var nytårsaften noen dager, før det roa ned og ble sluppet ut etter en mnd. Da fikk jeg først antipsykotikumet zyprexa- superheksa som jeg kalte det, som de gir de fleste først som har alt fra litt vrangforestillinger til psykoser og schizofreni- jeg kaller det "kople ut-medisin", pga det kopler ut hjernen litt på samme måte som lykkepiller, stemningsstabiliserende osv på godt og vondt- du har ikke de store opp- og ned turene men også ikke spes i kontakt med følelser så du ikke blir spes glad eller trist og i det hele tatt veldig sliten og slapp og litt ego i forhold til du er litt i din egen verden og stakkars deg. Og som nevnt her legger man på seg masse- både av selve medisinen og pga konstant sulthetsfølelse, ikke kult som tenåringsjente og plutselig ha lagt på 15 kg i tillegg til det jeg slet med, jeg bare tok på de første og beste klærne i skapet og gikk rundt med fett hår og så helt jævlig ut, orka ikke ha noe spes sex osv, bare overlevde ikke levde.

Så sluttet jeg på medisiner og kom gradvis inn i et "normalt liv" igjen før jeg fikk en fødselspsykose som 22 åring. Kroppen min var i kjemisk ubalanse fra før og masse tanker rundt at jeg ikke var sikker hvem faren var, gikk 4 mnd gravid før jeg fortalte det til familie osv før da masse følelser kom i sving både av kroppen og av at fødsel er det vondeste og største en jente kan oppleve. Og når babyen i tillegg kom for tidlig og var den lille "fugleungen", var jeg helt stressa og sov ikke, spiste ikke og måtte skjekke hver halvtime om han pusta osv, da var det skyss til skjerma avdeling igjen hvor jeg hadde diverse vrangforestillinger om at en i familien kom til å dø og alle her visste det og det var opp til meg hvem som skulle dø, så jeg dreiv og sto på hodet på diverse stoler for å reise til andre dimensjoner hvor jeg kunne spole tilbake tida og redde alle familiemedlemmer osv. De lo av meg på avdelinga, men jeg hadde diverse kamper i hodet og var sikker på at det ene bildet i avisa hvor det var et hus i brann var huset til familien, samt jeg så øynene til familiemedlemmer på bildet jeg fikk av dem begynte å fade og "dø", og da var det å komme seg til riktig dimensjon og redde dem før de ble tatt. Innleggelsen varte en mnd igjen hvor de også gav meg zyprexa, men når jeg kom ut bytta jeg til abilify, også antipsykotisk men ikke så sterk og så mye vektøkning osv.

Hatt to innleggelser til siden det hvor de etterhvert gav meg cizordinol fast injeksjon på rumpa så jeg ikke sku mikse og trikse og slutte med medisiner. De siste to innleggelsene gikk også på vrangforestillinger med at jeg tenkte i flere dimensjoner og trodde jeg hadde samtale med Gud. Hørte ikke stemmer selv om legene skrev jeg gjorde det, men det var jo jeg som var mine egne stemmer og fant på ting som nok er lurt å gjøre pga sånn er det bare og jeg må gjøre det for å ha balanse i universet osv. Skrev også en del sanger, dikt, rap osv og sa de høyt for meg selv der jeg satt på skrivebordet alene, da sto det i rapporten at jeg hadde stemmer i hue og jeg snakka med skrivebordet...så ikke kjøp alt de sier om stemmer i hue osv for at de skal lage scizo-diagnose på deg osv hvis du ikke gjør det. De har gitt meg diverse diagnoser først av manisk episode, psykotisk episode, rusutløst psykose osv før de nå visst har funnet ut at jeg har bipolar lidelse type schizoaffektiv. Er visst noe som manisk depressiv men ikke riktig så langt nede osv.

Jaja, de får kalle det som de vil, jeg har levd over 4 år frisk nå og jeg tror ikke jeg blir så dårlig igjen. Gikk i 3 år på den sprøyte-greia og var veldig slapp og trøtt hele tida, så jeg kutta ned og slutta med den i samsvar med legen. Hadde en periode jeg var litt oppstemt pga mye stress på skola osv hvor jeg ikke sov og spiste hvor jeg var redd ny psykose var på vei, da fikk jeg cerukvel som er hurtigvirkende og sterkere antipsykotikum, gikk på det noen dager og nå er jeg helt fin igjen uten medisin. Lever bedre uten medisin, men noen ganger må de til for å få kjemisk balanse tilbake og lobotomere hjernen litt for å få tanker litt i perspektiv til du er klar til å takle verden som den er. Etter 10 år med diagnose har jeg lært å kjenne på kroppen når jeg må bare bli i senga og slappe av fordi det går over stokk og stein og da heller kanskje ta et par valium for å sove det ut. Er jeg sliten og oppstemt med mye tanker i hodet om spøkelser, aliens og dimensjoner osv (er ganske alternativ av meg som person..hehe..) så røyker ikke jeg cannabis og får enda flere gode ideer og vrangforestilllinger, men er jeg i fin form foretrekker jeg en joint og lager musikk og tekster foran å drikke meg snydens og ramle rundt på byen. Men noen ganger gjør jeg det også;-) Og når jeg har diverse tanker prøver jeg bare skyve de unna og tenke at jaja, mulig det var en ufo jeg så men jeg må sove, spise, ta vare på sønnen min osv og det er det viktigste for meg så får universet gå sin gang;-)

Alle sier til meg det er lurt å trene, vært på høyt nivå i diverse sport før, men når du er nede og på diverse mdisiner, legger på deg masse osv er ikke det bare bare. Vært støttemedlem for diverse treningssenter hvor jeg har beynt 3 ganger i uka så blir det en gang i halvåret osv...så for meg er bare det å gå mest mulig i stedet for buss og bil min måte å trene på, blir en time hvertfall pr dag. Men nå er jeg begynt å bli såpass ovenpå at jeg tror jeg skal begynne å trene litt ordentlig også, men det er da etter over 4 år som syk/sløva osv, nå begynner jeg å få overskudd og ser bedre ut, fester og knuller litt gutter og koser meg. Er nok ikke det samme jeg har som trådstarter, men psykoser kommer i forskjellige innpakninger og man skal ikke leke med psyken, regelmessig liv er nøkkelordet hvis du er "sårbar". Søvn, mat og noe å holde på med uten at man tar helt av md for mange prosjekter og natterangel. Og seff være forsiktig med rusmidler, men lære seg å kjenne på kroppen når det hvertfall ikke er lurt og heller prøve å sove ut stress osv eller hvis man er for stressa til det, meditere- bare glo å en gjenstand eller rett ut i rommet evt til musikk og samle tanker med alt fra hva man skal gjøre neste dag til hva neste steg i livet blir- skole, jobb,fremtid...håper for din del trådstarter at du bare har fått en vrangforestillings-episode du blir frisk fra, at du ikke må slite med det hele livet, men hvis det er noe du lurer på- eller noen andre som sliter med lignende bare spør med om dere lurer på noe...
Har det akkurat likt som deg!
Var ei uke i Amsterdam i sommer, røyka skikkelig brutalt hver dag, men kjente ingen bivirkninger til dette. Som mange andre tror, trodde også jeg at hasjrusen var ufarlig for meg.
Da jeg kom hjem til Norge igjen var jeg dum nok til å prøve syntetisk hasj, noe som førte til et helvete! Fikk en skikkelig badtrip med hjertebank, varm i hele kroppen, svimmelhet, og begynte etter en stund å spy.
Føler og denne avstanden til virkeligheten du beskriver. Akkurat som alt og alle er litt langt borte. Slet i noen uker med panikkanfall i ukene etter jeg hadde prøvd det syntetiske, men det har roet seg nå selv om jeg fortsatt kjenner angst. I tilegg kommer angsten for hva det faktisk var jeg fikk i meg (lite forskning osv på syntetisk hasj). Merker denne uvirkelighetsfølelsen spesielt når jeg er på butikken o.l. Og har også problemer med å innta alkohol, ettersom jeg blir alt for bevisst over hva som skjer i kroppen, hva som skjer osv. Utrolig ekkelt!

Merker imidlertid at det sakte men sikkert blir bedre. Har en veldig positiv og "jordnær" familie som er til stede for meg, noe som hjelper meg å holde meg skjerpet. Dessuten bor jeg med min kjæreste som jeg snakker mye med og hjelper meg å "holde meg på jorda". Har desverre ikke funnet ut så mye som hjelper for denne tilstanden, utenom tur i skog og mark. Merker at angsten kanskje kommer mer frem når jeg søker på google etter forbindelsen mellom hasj og psykiske lidelser, leser at hasj kan føre til psykoser osvosv. Men nysgjerrigheten tar overhånd, så jeg leser mye om det allikevel, hehe.
Jeg tror nok den beste medisinen kan være å sosialisere seg, komme seg ut i frisk luft og isolere seg minst mulig. Håper det kommer til å gå i riktig retning for deg også, sånn som det gjør med meg!
Har litt vondt for å tro du fikk angst med en gang du kom til Norge og fikk synteisk hasj, hva er det anyway? Har kjøpt hasj i Norge i 14 år og tror ikke jeg har fått no synetisk..hvertfall ikke noe so ledet til psykose med en gang..du må i såfall hatt en del frustrasjon i hodet...men seff sosialisering, frisk luft osv er jo alltids bra;-)
Sitat av monalisanorway Vis innlegg
Har litt vondt for å tro du fikk angst med en gang du kom til Norge og fikk synteisk hasj, hva er det anyway? Har kjøpt hasj i Norge i 14 år og tror ikke jeg har fått no synetisk..hvertfall ikke noe so ledet til psykose med en gang..du må i såfall hatt en del frustrasjon i hodet...men seff sosialisering, frisk luft osv er jo alltids bra;-)
Vis hele sitatet...
Du vet ikke engang hva syntetisk hasj er, så prester du å si at du ikke tror han...

Syntetisk hasj er mye mer potent enn vanlig hasj. Veldig lett å ta for mye. Angst forekommer ofte hos de som prøver det om de ikke er forsiktig med det. Les deg opp litt angående syntetisk hasj. Mange tråder her på forumet som omhandler panikkangst da de prøver det for første gang.

Psykoser skal jeg ikke uttale meg noe om, men at det forekommer oftere enn "vanlig" hasj er jeg overbevist om.
Det er akkurat det, jeg vet lite om hva det var jeg fikk i meg. Men kjøpte på nett, "bonzai" heter det. Og jeg har da heller ikke påstått at jeg har psykose Veldig sant det som stagg skriver, potente greier, jeg tok jo sjansen på store trekk, i og med at jeg ble ganske "innrøyka" i Amsterdam, det var jo her det gikk gæli..
Shit, var en sak om det nylig: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7863369

100 ganger sterkere enn vanlig står det. Håper ikke jeg får no sånnt en gang, tror ikke jeg har fått det før, da hadde jeg vel kjent det om det er 100 ganger sterkere...

ps! "innrøyka" vil jeg ikke akkurat si man blir etter en uke, uansett hvor mange coffey shops du rakk innom..;-)
Prøver som nevnt tidligere å sosialisere meg så mye jeg klarer samtidig som å trene hver dag. Har enda ikke merket noen spesiell fremgang, føler fortsatt at ting er uvirkelig, at jeg ikke er helt til stede/der det skjer, og veldig sterk følelse av depersonalisering. Var på hyttetur nå i helgen med to kompiser og fikk i går kveld hittil den verste episoden siden den gangen jeg løp ut av huset og trodde jeg skulle dø. I går kveld våknet jeg på natten og hadde panikkangst til 1000, følte hele verden raste og at jeg rett og slett skulle dø. Lå i senga og skalv og svetta med drithøy puls og enorm frykt. Løp fram og tilbake til badet for å ta meg noe å drikke og brukte flere timer på å sovne. Den følelsen/panikkangsten jeg hadde var som de fleste har antageligvis fra før vet, HELT JÆVLIG! Det verste av alt var at jeg ikke visste helt hvor angsten kom fra....jeg lå bare der og hadde det plutselig helt forferdelig.

Så kort fortalt; hatt det i 4 måneder nå, er ikke stort bedre, fortsatt mye angst og uvirkelighetsfølelse der jeg føler at jeg ikke er til stede i min egen kropp og ikke er til stede i øyeblikket. Også på en dårlig dag sykt ekkelt å se meg selv i speilet da jeg blir redd for at jeg ikke skal kjenne igjen meg selv osv.. og som nevnt tidligere er hukommelsen min helt sinnsykt ræva! Har utrolig vanskelig for å huske minner og ting jeg har gjort mens jeg har hatt dette...kanskje ikke rart at jeg husker dårlig ting hvor jeg selv føler jeg ikke er til stede..

Håper fortsatt på at dette snart skal gå over, at jeg blir meg selv igjen og kan komme tilbake til det livet jeg hadde, for det livet jeg lever nå er ikke digg i det hele tatt og jeg er svært redusert :/

Nok en gang, takk til dere som legger ut deres historier i håp om å hjelpe meg!
En som ikke er meg har absolutt opplevd depersonlighetsforstyrrelse som følge av kødding med ymse rusmidler i lang tid. Det som fungerer for mange er å kutte all rus, inkl. alkohol (ALT!), helt til man virkelig kan si at man føler seg som seg selv igjen. For en som ikke er meg tok det 18 måneder med totalt avhold, trening og det man kan kalle et "riktig fokus". Unngå for mye alenetid i starten, ikke sitt og stirr på henda dine for så å dvele på hvor utavdegsjæl du føler deg.

Stå på! Med tiden vil dette definitivt gå over, men du må være villig til å ofre litt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Får bare vente da...

Gått 5 måneder snart og føler meg i hvert fall ikke bedre.. angst til 1000 pluss alt det andre :/
Sitat av MyldreLock Vis innlegg
Har det akkurat likt som deg!
Var ei uke i Amsterdam i sommer, røyka skikkelig brutalt hver dag, men kjente ingen bivirkninger til dette. Som mange andre tror, trodde også jeg at hasjrusen var ufarlig for meg.
Da jeg kom hjem til Norge igjen var jeg dum nok til å prøve syntetisk hasj, noe som førte til et helvete! Fikk en skikkelig badtrip med hjertebank, varm i hele kroppen, svimmelhet, og begynte etter en stund å spy.
Føler og denne avstanden til virkeligheten du beskriver. Akkurat som alt og alle er litt langt borte. Slet i noen uker med panikkanfall i ukene etter jeg hadde prøvd det syntetiske, men det har roet seg nå selv om jeg fortsatt kjenner angst. I tilegg kommer angsten for hva det faktisk var jeg fikk i meg (lite forskning osv på syntetisk hasj). Merker denne uvirkelighetsfølelsen spesielt når jeg er på butikken o.l. Og har også problemer med å innta alkohol, ettersom jeg blir alt for bevisst over hva som skjer i kroppen, hva som skjer osv. Utrolig ekkelt!

Merker imidlertid at det sakte men sikkert blir bedre. Har en veldig positiv og "jordnær" familie som er til stede for meg, noe som hjelper meg å holde meg skjerpet. Dessuten bor jeg med min kjæreste som jeg snakker mye med og hjelper meg å "holde meg på jorda". Har desverre ikke funnet ut så mye som hjelper for denne tilstanden, utenom tur i skog og mark. Merker at angsten kanskje kommer mer frem når jeg søker på google etter forbindelsen mellom hasj og psykiske lidelser, leser at hasj kan føre til psykoser osvosv. Men nysgjerrigheten tar overhånd, så jeg leser mye om det allikevel, hehe.
Jeg tror nok den beste medisinen kan være å sosialisere seg, komme seg ut i frisk luft og isolere seg minst mulig. Håper det kommer til å gå i riktig retning for deg også, sånn som det gjør med meg!
Vis hele sitatet...
Litt forvirret, men prøver du å si at hasj er farlig fordi syntetisk hasj ga deg bivirkninger og problemer? Vær snill å ikke sammenligne dette. Hasj er ikke ufarlig det heller, men ikke bland det sammen med syntetisk hasj som én og samme ting.

Vet om en som hadde røykt hasj i over 10 år uten problemer, så prøvde han syntetisk hasj og endte på psykiatrisk en periode. Han skylder naturligvis på syntetisk hasj, ikke planten. En veldig stor forskjell der.
Sist endret av Don Veto; 11. desember 2011 kl. 20:54.
altså jeg hadde en stor psykotisk opplevelse i sommer. var ikke kun pga hasj med var ingen andre rusmiddler i bildet. røyker hasj vanlig som jeg alltid har gjort. går på stemnings stabiliserende tabbletter dog, men tror ikke hasjen fører til tilbakefall. legen min sa at hvis det fungerte som "medisin" for meg var det ingenting i veien for å røyke hasj så lenge det ikke blir for mye.
▼ ... flere år senere ... ▼
Har en venn som jeg mistenker har fått en slags psykose. Sist han var normal var 3-4 dager siden. Han har endra oppførselen sin SKIKKELIG. Det begynte med veeldig snåle bilder på snapchat. I dag hadde han eksamen og han kødda det totalt til. Rev arkene i biter og lagde lyder. Hva skal jeg gjøre? Har kun vært litt venn med han i ett par måneder. Flere av hans venner har reagert på at han har endret oppførsel. Han røyker VELDIG mye vet jeg så vil tro det er noe som hasjen har gjort.
Det kan godt være utløst av cannabis ja, men også annet blandingsmisbruk.

Jeg ville fått han til lege så kjapt som mulig, om det er mulig å snakke med han, om han forstår.

Høres jo merkelig ut ja, psykosen om han har det kan gå raskt over eller vare lenge.

Jeg havnet selv i psykose for litt over en måned siden ved å få i meg en cocktail av masse rart. Muligens en benzo psykose.
Den varte i ca 2,5 uker.

Jeg hørte stemmer, mistet hukommelsen og blandet "drøm og virkelighet"

Du kan jo spørre om han hører stemmer da det er ganske normalt under psykose.