Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 18724
Tenker å bestille iphone SE fra ebay og bruke den i Norge. Driter i garanti, reklamasjonsrett og alt det der. Vil bare at den skal virke som vanlig til å ringe osv. Vet noen her hva jeg må se etter når jeg bestiller? Ser de ligger på ca 4000 fra USA men jeg får vell uansett fortolling på 25% ekstra, eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Denne kjem på 6300,- sånn omlag importert. Komplett sel samme telefonen for 5800. Komplett er billigere, har kortere leveringstid og bedre forbrukerrettar mtp. reklamasjon.

Så du vil kaste bort penger på å bestille frå utlandet? Jaja. Det er jo dine penger, men det framstår som ekstremt lite rasjonelt. Det er absolutt ingen grunnar til å kjøpe den på ebay.
Er så lite vits å kjøpe elektronikk fra utlandet med mindre du skal ha noe spesielt, og med den garantien og rekalasmjonen vi har i Norge så fins det ikke lønnsomt. Elektronikk i Norge er ganske så billig, hvis man først begynner å regne på det.
4000*1.25=5000 + 300 kr fortollingsgebyr = 5300
Iphone SE pris i norge 4.790 kr
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har bestilt iphones fra USA et par ganger mest fordi jeg ville ha tingen raskt og ikke vente på at den skal komme til Norge månedsvis etterpå
Det funker fint og apple har world wide garanti, men som andre sier så er det ikke samme rettigheter som ved kjøp i Norge. iPhone SE har ca. 2-3 ukers best. tid ved kjøp i Norge, så i dette tilfellet hadde jeg nok ventet og bestilt fra lokal eplesjappe.
Proff skeptiker.
Iphone SE ligger på rundt 4700-4800 i butikk i Norge. Butikkene har god tilgang på dem, så ta heller turen der å få telefonen med en gang!
Sitat av Grisedigg Vis innlegg
Tenker å bestille iphone SE fra ebay og bruke den i Norge. Driter i garanti, reklamasjonsrett og alt det der. Vil bare at den skal virke som vanlig til å ringe osv. Vet noen her hva jeg må se etter når jeg bestiller? Ser de ligger på ca 4000 fra USA men jeg får vell uansett fortolling på 25% ekstra, eller?
Vis hele sitatet...
Du får ikke uansett mva + fortollingsgebyr, er bare å finne en selger som er villig til å trikse litt med fraktpapirere så verdien inkludert frakt står under 350kr(ca $40)
Sist endret av BaconWeed; 21. april 2016 kl. 15:42.
Helt uaktuelt for meg så lenge posten tar et gebyr på 146kr (eller 350kr om det koster mer enn 3000) for det ene minuttet det tar å scanne pakkelappen og taste inn varedeklarasjonen (om det i det hele tatt gjøres manuelt en gang). Syns heller ikke at vi får noe spesielt mye tilbake for det i forhold til f.eks Sverige som kan importere toll/moms/avgiftsfritt fra alle EU land.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Syns heller ikke at vi får noe spesielt mye tilbake for det i forhold til f.eks Sverige som kan importere toll/moms/avgiftsfritt fra alle EU land.
Vis hele sitatet...
Det har muligens litt mer å gjøre med at Sverige da faktisk er medlem av EU, mens vi ikke er det.
Svenskene betaler mva i landet det sendes fra så lenge det er innen EU. Det gjør du ikke som normann så prisforskjellen er ikke så stor utenom gebyret.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det har muligens litt mer å gjøre med at Sverige da faktisk er medlem av EU, mens vi ikke er det.
Vis hele sitatet...
Joda men pointet mitt var at de klarer seg fint selv om de ikke tar i nærheten like mye i avgifter fra EU som er største handelspartner både for Norge og Sverige.
Sist endret av BaconWeed; 21. april 2016 kl. 18:21.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Syns heller ikke at vi får noe spesielt mye tilbake for det i forhold til f.eks Sverige som kan importere toll/moms/avgiftsfritt fra alle EU land.
Vis hele sitatet...
Du vet at svenskene betaler VAT for produkter på samme som i Norge? Det er ikke noen forskjell der, de betaler "moms" som vi andre gjør.
De betaler i tillegg TOLL på en rekke andre ting som kommer utenfor EU og har som oftest en høyere avgiftssats totalt, da vi i Norge stort sett bare har toll på noen ting (klær?).

Skulle være lur å bestille noe elektronikk poste restante til Sverige for noen år siden i håp om å slippe norsk billig unna.

Varen kom fra utenfor EU og jeg endte opp med å betale mer enn jeg ville gjort til Norge da det var 4,5% Toll på elektronikk i tillegg.

Det endte opp med at jeg ikke var så lur allikevel, men lærte litt da