Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2773
Hei ! For en stund tilbake spurte jeg om hjelp til gps-sporing av et radiostyrt fly under en værballong. Prosjektet har tatt en litt annen retning nå, og vi skal sende opp en Samsung S6 istedenfor et fly, men nå er det desto viktigere at vi vet hvor ballongen lander.

Det vi ser for oss er en GPS som kan gi sanntidsdata om hvor telefonen oppbevarer seg, eller eventuelt oppgir posisjonen hvert 5 minutt.

Problemet er at alle løsninger vi har sett til nå benytter seg av mobilnettet for å sende opplysningene til en pc, men vi trenger noe som bruker satellitter.

Vanlig mobilnett fungerer bare til litt over 10 000 m.o.h, men vi trenger noe som fungerer til 30 000 - 35 000 m.o.h.

Er det noen som har noen forslag?
Hvis dere trenger å vite hvor den lander, vil den jo da ha dekning igjen? I stedet for å skulle følge den i sanntid selv over 10.000 moh kan dere ikke sørge for at den logger hele turen og så hente ut dataene når den har landet/dekning igjen?
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Det har vi tenkt på, men med tanke på at den vil være utenfor dekning i 2/3 av turen, så blir vi sittende stille i bilen i et par timer hvor vi isteden kunne fulgt etter ballongen.

Har funnet en "simulator", og ballongen kommer til å drifte ganske langt vekk, så vi må uansett kjøre et par timer for å finne den.

Når det er sagt er det nok det vi må gjøre om produktet vi leter etter ikke finnes :P
Vet dem selger en modul på xxl som gjør at du får sendt sms. Denne kan du sette til og sende sms med gps kordinater med gjevne mellomrom. Tror denne koster 3-4000

Edit:
http://www.tryggogsikker.no/nettbuti...-p-102321.html
Sist endret av 4asd13; 7. mars 2015 kl. 14:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har ikkje vurdert å lage din eigen pakkeradio?

https://en.wikipedia.org/wiki/Automa...porting_System er det du spør etter.

Om du søker etter aprs på ebay finn du ymse ferdigløysinger, frå ein femhundrelapp og oppover
Sist endret av vidarlo; 7. mars 2015 kl. 17:58.
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Sitat av haxxor Vis innlegg
Vet dem selger en modul på xxl som gjør at du får sendt sms. Denne kan du sette til og sende sms med gps kordinater med gjevne mellomrom. Tror denne koster 3-4000

Edit:
http://www.tryggogsikker.no/nettbuti...-p-102321.html
Vis hele sitatet...
Det så litt ut som det vi var ute etter det her ja. Har du noe erfaring med den? Jeg klarte ikke helt å skjønne om den kunne sende informasjon UTEN at smarttelefonen den var koblet til gjorde det. Den sendte koordinater, vet du om den også inkluderer m.o.h?

Det aller viktigste er at vi vet hvor høyt ballongen kommer på det høyeste, og at vi vet hvor den lander
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Det så litt ut som det vi var ute etter det her ja. Har du noe erfaring med den? Jeg klarte ikke helt å skjønne om den kunne sende informasjon UTEN at smarttelefonen den var koblet til gjorde det. Den sendte koordinater, vet du om den også inkluderer m.o.h?

Det aller viktigste er at vi vet hvor høyt ballongen kommer på det høyeste, og at vi vet hvor den lander
Vis hele sitatet...
Den er koblet til satellitter. "Abonnement starter på $ 9.95/mnd, og du kan til enhver tid endre til årsplan / sesongplan." Det med smarttelefon er at du også kan koble til for å sende sms over satellitt, men ingen nødvendighet for at produktet skal fungere. Den bruker dette nettet for å fungere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg trur ei løysing med pakkeradio er betre. Satelitt er flaky og krever ein del energi. Å sende med APRS-protokollen er derimot relativt enkelt, og det vil fungere sjølv om ballongen styrter til ein plass utan satelittdekning - så lenge du er rimelig nær.

I tillegg er antakeleg APRS ein god del billegare. Til mottakar kan du bruke RTL28xx DVB stick som du får på ebay for ein femtilapp.
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur ei løysing med pakkeradio er betre. Satelitt er flaky og krever ein del energi. Å sende med APRS-protokollen er derimot relativt enkelt, og det vil fungere sjølv om ballongen styrter til ein plass utan satelittdekning - så lenge du er rimelig nær.

I tillegg er antakeleg APRS ein god del billegare. Til mottakar kan du bruke RTL28xx DVB stick som du får på ebay for ein femtilapp.
Vis hele sitatet...
Tror du det er gjennomførbart for noen som ikke har vært borti noe lignende tidligere? Alle som er med på prosjektet bor forskjellige steder, så vi har ikke veldig mye tid på å lage en selv, i tillegg til at den må være ferdig før s6 lanseres. :/

Det endelige resultatet må også være "garantert å fungere" og veie lite. Derfor jeg hadde foretrukket en "out of the box" løsning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Tror du det er gjennomførbart for noen som ikke har vært borti noe lignende tidligere? Alle som er med på prosjektet bor forskjellige steder, så vi har ikke veldig mye tid på å lage en selv, i tillegg til at den må være ferdig før s6 lanseres. :/

Det endelige resultatet må også være "garantert å fungere" og veie lite. Derfor jeg hadde foretrukket en "out of the box" løsning.
Vis hele sitatet...
Prøv. I utgangspunktet er det snakk om eit par timar for å lage ei skisse som burde fungere, og det har betre forutsetninger for å fungere enn satelitt. Maskinvare du må ha har eg nevnt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Kan oppdatere med at jeg gikk for haXXor sitt forslag, og det ser veldig bra ut, akkurat som vi ønsket !

Man får opp kart med ulike punkter så vi kan se hele ruten, helt perfekt!

Takk for gode forslag