Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1749
Ungdomsrebell
13 0
Har alltid syntes elektronisk musikk er tøft, men hva trengs for å lage det, og blir det ikke veldig dyrt?

Skal det gjøres lovlig må man gjerne ha en software, synths, samplepacks osv bare til å begynne med, da kommer jo prisen fort opp i flere tusen! Er jo selvfølgelig mulig å piratkopiere det men om man vil gjøre det kommeriselt (og det regner jeg med at alle ønsker..) blir det jo helt feil. Dessuten har ihvertfall jeg hatt endel problemer med å få disse nedlastingene til å fungere ordentlig.
Har lest at hardware som MIDI controller / keyboard også er essensielt.

Men hva er egentlig saken klarer man seg uten alt utstyret og isåfall hva er viktigst? Er det i det heletatt verdt å bruke så mye penger på noe man ikke vet 100% at man vil ha?
(Obs: Var ikke helt sikker hvor jeg skulle lage denne tråden, regner med at det bare er å flytte den hvis det ikke passer ellerno.. )
Jeg har ett alternativ som er 100% gratis

Prøv å lag chiptune musikk i Trackere: https://soundcloud.com/tr4p-chiptune..._cephalopod-xm

Du kan starte med Milkytracker: http://www.milkytracker.org/
Manual og Download finner du på nettsiden. Ligger også en del tut's på youtube og hvis man er i stand til å google litt
Du kommer ikke til å tjene noe penger på musikken din med det første om du aldri har laget noe før.
Så å laste ned software ulovlig for å leke seg rundt synes jeg er helt greit.
Sist endret av JibbeSander; 3. mai 2013 kl. 22:07.
Det finnes jo en god del daws, vsts og samplepacks på nettet som er gratis, og men trenger egentlig ikke en midi controller selvom det er veldig nyttig.
Du trenger en PC/mac og fl-studio tror jeg blir det rimeligste softwaren. Der følger med en del synths, effekts og samplepacks.

Da jeg begynte med FL-sudio hadde jeg en pc med 1 Gb ram og passe dårlig integrert lydkort. Det funket knall.
Man kan bruke tastaturet som midi-keyboard, så til å begynne med trenger du strengt tatt ikke ekstra hardware, det er noe man kan investere i etterhvert som man progresserer.
Eksternt lydkort og studio-monitorer er nok det første jeg ville ha investert i, derreter annet som f.eks midikeyboard, kaosspad, kontrollere osv.

Man kan også laste ned masse gratis og royaltyfree samples og loops, så det trenger man heller ikke å tenke på til å begynne med.
Det ligger også masse gratis vst/vsti på google.com

http://www.image-line.com/documents/editions.html?t=6 Last ned demo-versjon, prøv, digg, kjøp Anbefaler selvfølgelig Signature edition

Lykke til
Man trenger kreativitet og et godt øre. Uten det blir det middelmådig, uansett hva slags fancy utstyr en skaffer seg.

Sjekk ut FourTet. Han brukte lenge kun freeware plugins(usikker på om han gjør det fortsatt).

Men siden det var utstyr du spurte om skal jeg bevege meg over til temaet:
Når det gjelder utstyr er det viktigste et godt lydkort og gode studiomonitorer. Hvis disse komponentene ikke er av tilstrekkelig kvalitet spiller det ingen rolle hvilken DAW du bruker eller om du bruker kostbare plugins osv...

En god lydkort/monitor kombo skal kunne gi deg et gjennomsiktig lydbilde. Dette vil sørge for at miksen din vil låte bra på de fleste anlegg. Det er selvfølgelig lurt å teste den ferdige miksen på så mange forskjellige anlegg som mulig. Hvis den låter bra på et hi-fi anlegg OG i bilen kan du være rimelig sikker på at den vil låte bra de fleste andre steder og.

Så lydkortet og monitoren danner grunnlaget for alt annet. Det sier jo seg selv at hvis du har samples med elendig bitrate spiller det ingen rolle hvor godt lydkort du har. Men dårlig lydkort kan derimot kverke samples med høy bitrate siden du ikke vil kunne skape en representativ miks siden dårlig lydkort/monitorer ikke vil la deg høre alle frekvensene og detaljene i lydbildet.

Ikke fall for ProTools hypen. ProTools er bare et verktøy og har ingen ting å si på resultatet som ikke Cubase eller andre alternativ kan gjøre like bra. Mye av grunnet til at ProTools blir skrytt opp er nok på grunn av at pakkeløsninger ofte inkluderer et veldig godt lydkort og/eller en god rack.
Når det er sagt er ProTools intuitivt å bruke når du først har fått startet og konfigurert det, som kan være et problem. ProTools kjører som regel knirkefritt på Mac, men på PC er det mange som har hatt problemer ofte i forhold til OS.

Finn et egnet rom. Det er ønskelig å benytte et rom med rimelig "tørr" lyd. For å fjerne uønsket romklang kan du klistre opp skumgummipads for å absorbere resonans. Prøv deg frem til du sitter igjen med en ørliten smule akustikk. Du vil ikke ha en katedralklang i rommet, men heller ikke et vakum.

Hvis du har penger å bruke har Native Instruments veldig gode VST plugins. Men de er kostbare.

Et budsjett på 20.000 vil gi deg et greit studio å begynne med hvis du allerede har en kraftig PC eller MAC.
Det kommer jo litt an på hva ambisjonene dine er nå til å begynne med. En hvilken som helst PC med innebygget lydkort vil kunne kjøre en DAW. Det kan jo være lurt å teste forskjellige programmer først før du svir av en masse penger.
Jeg tror FL Studio har en freeware versjon. Hvor begrenset den er, og om det er trial eller ikke vet jeg ikke. Det kan sikkert noen andre utdype?

Lykke til
Kjøp deg et billig midikeyboard, evt en launchpad, et decent lydkort med lav latency (http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=734032&artno=250478) og last ned FL.
Antar du har pc/mac siden du skriver her.

And you are good to go.