Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 673
Heisann! Har hatt ett problem i det siste. De siste 3 dagene har dataen slått seg helt tilfeldig av(ikke alltid under heavy load) uten forvarsel. Ingen blåskjerm, ingen informasjon etterpå. Den slår seg rett og slett bare av og starter om igjen.
Har formatert dataen for 3 uker siden. Driver og oppdaterer chipset osv nå. Er ikke varme som skal være problemet (kan slå seg av når gpu ligger på 46 grader og cpu på 35). Noe hjelp?
Edit: Tror heller ikke det skal være støv o/l som gjør dette
Sist endret av BjQrhusdal; 12. januar 2013 kl. 23:15.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Prøv å slå av automatisk Windows Update installering.
Ingen blåskjerm og ingen informasjon etterpå kan tyde på at det er feil med harddisk eller strøm til den. Hvis systemdisken plutselig kopler ut er det øyeblikkelig blåskjerm, men uten noe sted å lagre informasjon om at dette har skjedd vil det være som om "ingenting" har skjedd.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ingen blåskjerm og ingen informasjon etterpå kan tyde på at det er feil med harddisk eller strøm til den. Hvis systemdisken plutselig kopler ut er det øyeblikkelig blåskjerm, men uten noe sted å lagre informasjon om at dette har skjedd vil det være som om "ingenting" har skjedd.
Vis hele sitatet...
Noen måte og feilsøke? Fikse?
Feilsøking kan også løse problemet. Start med å installer Win7 på samme disk, evt på egen partisjon dersom du ikke gidder å formatere for å se om det er et firm- eller hardware problem.
Sjekk om noen av komponentene i maskina di går varm, f.eks. med hwmonitor:

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Vet ikke om Windows skriver noe debuginfo om maskina bare plutselig går i lås.
Jeg hadde en stasjonær som gjorde dette. Grunnen var at PSU hadde ikke nok watt (var 450W). Etter jeg fikk 650W sluttet problemet.
Høys usansynlig att det skal være strømforsyningen! Mtp at jeg har hatt maskinen i 2,5 år.
Sitat av BjQrhusdal Vis innlegg
Høys usansynlig att det skal være strømforsyningen! Mtp at jeg har hatt maskinen i 2,5 år.
Vis hele sitatet...
Vel, kvaliteten på elektronikk går ned med tiden den er i bruk/blir utsatt for varmeforskjeller, så det er usannsynlig, men ikke umulig.

Anyways, hvorfor formaterte du maskinen for tre uker siden? Hva var problemet da?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
En pc kan jo krasje uten at du får opp en blå skjerm.
Det kan være noe med skjermkort og drivere, men igjen hvis det skjer uten at du kjører fullskjerm programmer er det usansynellig.
Men sjekk dumpfilen, hvis det er noen.