Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 670
Hei, jeg leter etter et gratis bra linux OS som funker til gaming.
Kan noen sende eventuelt linker eller noe?
takk
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Irrelevant, alle distrubusjoner av linux fungerer like bra til spilling. (linux er linux).

Ubuntu er det enkleste dog.
Sist endret av AtXbYeA; 9. mars 2011 kl. 15:12.
Lite forskjell fra distro til distro med tanke på gaming. Tenker du å spille "windows spill" så må du uansett benytte en emulator.

Ta en titt på wine og cedega. Kanskje først og fremst cedega da dette går for å være den emulatoren som er mest rettet opp mot gaming.

Kan kanskje regne med at du ikke har all verden med linux erfaring og da kan Ubuntu være noe du vil se nærmere på. Meget enkelt å installere software og et fantastisk community med guider og "how-to's" på det meste av spørsmål eller problemer du kan møte på.
xaine's Avatar
Trådstarter
ok takk, driver å laster ned nyeste versjon av ubuntu nå 64 bit, så må jeg brenne den over på usb ellernoe ?
Unetbootin vil fungere utmerket for å legge over isofiler til en usb.
Sjekk ut unetbootin, et program som hjelper deg å legge inn iso filen på en usbpen.

Lenge siden jeg har brukt ubuntu nå, men husker at det var en del trøbbel med flash plugin i 64 bit systemet. Vet ikke om dette er fiksa nå, men det siste jeg leste var at canonial selv anbefalte bruk av i686 stukturen foran x_86 om det ikke var helt nødvendig i forhold til å bruke programmer som kun er laget i 64 bit format. Dette gjelder selvfølgelig også spillene du ønsker å spille. Støtter de kun 64 bit?

Som sagt, lenge siden jeg har brukt ubuntu så kanskje andre kan oppdatere statusen på 64 bit distro?

Ellers annbefaler jeg deg å ta et google søk på spillene du ønsker å spille og hvordan disse fungerer i wine.

Forbered deg på at det kommer til å være en læringskurve hvis du ikke har erfaring med linux overhodet.

"Linux is not windows"

http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm