Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3219
Hva er formålet med denne tråden?

Tanken bak denne tråden er å skape en liten arena på freak hvor vi kan få feedback på uferdige låter, stille spørsmål om hardware og software, og ikke minst å dele tips og triks for musikkproduksjon, for eksempel gode youtube tutorialer, akkordprogresjoner og annen musikkteori, samt miksing og mastering. Personlig har jeg sett på tutorialer nesten hver eneste dag siden jeg begynte å leke med FL Studio i 2016 og jeg ville aldri ha kommet så langt som jeg er idag hadde det ikke vært for de fantastiske gutta på youtube. Jeg fikk forresten ideen fra denne tråden.

Hva er ikke innafor i denne tråden?

- Spam og selvpromotering.
- Collab-requests. Dette bør tas over PM for å unngå klein stemning.
- Unødvendig krass kritikk uten noe som helst konstruktiv feedback.
- Generell drittslenging.
- Deling av andre artisters låter, da dette lett kan misbrukes for selvpromotering.

_____________________________

Mixing og mastering

The Art Of Mixing (A Arte da Mixagem) - David Gibson
Basics of Mixing (FL Studio Tutorial)
How to Do Mixing and Mastering - Easy and Effective!
Mixing Series #1: How To Make Your Kick Fat & Punchy

Akkordprogresjoner

FL Studio Chord & Melody Tutorial
Neo Soul Chords
Quick Way to Build Lush Chords
Trap Chord Tutorial
THE ULTIMATE CHORD VST | Cthulhu Chord Tutorial

Sound Design
Rocket Powered Sound
Cymatics.FM
Justin Omoi

Trap/Hip Hop/Lofi tutorialer

FL STUDIO
StudioPlug
AcesToAces
Based Gutta
Internet Money
MrDifferentTV
Busy Works Beats
StudioPlug

EDM tutorialer

FL STUDIO
How to make Bounce like "OMFG"
How To Make A Wonky Riddim Drop
How To Make A Hybrid Trap Drop
How To Make Good Future Bounce Drops
How to make music like The Chainsmokers
Future Bass Tutorial
How to make Wobble House Bass like Jauz or Don Diablo
How to make Deep/Future House like Oliver Heldens
How to make Tropical House like Kygo
How to make music like Calvin Harris
How to: Firebeatz - Bazooka
How to make Progressive House
How to make FUTURE BASS like MARTIN GARRIX
How To Make "Lean On" by Major Lazer
How to make piano for the drop like Don Diablo
How to make "Alone" by Marshmello
How to make Future House bass in Serum
Use "SWING" to completely transform your drums and melodies
How to make Vocoder effect like Daft Punk

ABLETON
Making a Beat Like Ekali
HOW TO Future Bounce Chord Drops Like Mesto
How To Make A G-House Track Like Malaa| #1 Drop
G-House Drop Start To Finish
HOW TO: Make A Breakdown With Your Drop
How To Make Your Own G House Vocals



For å sette igang shit så ønsker jeg feedback på denne låta. Fyr løs!

edit: faen, når jeg logga ut av brukeren min og dobbeltsjekka tråden så er alle youtube linkene embedded på slutten av innlegget. Hele greia ser ut som et clusterfuck... dette var ikke meningen, det så jo ikke slik ut når jeg forhåndsviste tråden. Kan moderator hjelpe meg å fjerne embeddingen? Jeg får ikke redigert innlegget lenger så jeg kan ikke copy-paste greia og prøve på nytt. Er lite hypp på å skrive og formatere alt på nytt igjen da det tok meg godt over halvannen time å mekke denne tråden...
Sist endret av SkurtNilsen; 9. november 2017 kl. 03:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes det er vanskelig å gi deg en konstruktiv tilbakemelding på låten, fordi det er veldig langt utenfor de sjangrene jeg hører på og produserer i

Vil nevne Recording Revolution som en fantastisk youtubekanal for alle som driver med musikkproduksjon.
I videoene forklares det i detalj hvordan man kan forbedre kvaliteten på musikken man produserer. Det legges også stor vekt på å øke forståelsen av teorien rundt musikkproduksjon, hvilket hvertfall jeg finner spennende.
Hehe jeg ser den. Null stress! Setter pris på at du tok deg tid til å høre på låta uansett

Jeg så gjennom en håndfull videoer fra Recording Revolution nå og jeg må bare takke for bidraget as! Dette var kvalitet.

PS! Jeg kan ikke tro at jeg glemte å nevne Distrokid. Dette er en fantastisk platform for indie-artister og hobbymusikere som gir dem muligheten til å få distribuert så mange låter man ønsker på iTunes, Spotify, Tidal +++ for bare 20 USD i måneden. Til sammenligning så krever konkurrenten CD-Baby nå om dagen 30 USD for å laste opp ett enkelt album. Og dette er på salg, vanligvis skal de ha 50 USD + en viss prosent av royalties.

Når det er sagt så er ikke Distrokid perfekt på alle måter, men jeg er ihvertfall svært fornøyd så langt. Har brukt dem et par måneder.
Tidligere brukte jeg TuneCore og det var noe dritt i forhold.
Her er en omfattende sammenligning av en rekke distributører.

edit: fuck, mente 20 USD per år, ikke per måned!
Sist endret av SkurtNilsen; 10. november 2017 kl. 02:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har vanligvis pleid å bruke Tunecore. Etter noen uenigheter jeg hadde med de for noen år siden gikk jeg over til distrokid, men det varte bare et års tid før jeg måtte krype til korset og bruke Tunecore igjen.
Tunecore var, hvertfall da, mye bedre enn distrokid på statistikk over avspillinger, som jeg setter pris på
Smak og behag, man alle distributørene er i grunn fantastiske plattformer for å få delt musikk.
Sist endret av Pope; 10. november 2017 kl. 06:59.
Kul tråd. den youtube embedded tingen på slutten ser ut som et helvete ja.

Jeg vet ikke så mye om Distrokid, men jeg har vært veldig fornøyd med CDBaby. Folk nå omdagen tenker kanskje ikke så mye lengere enn 2 år fremmover, og 20 dollar i året for et album høres kanskje ut som en fin pris over 50 dollar one time. men la meg break it down.

Jeg har noen par album på spotify, gammle band og diverse ræl fra 2012 og opp. Jeg trenger ikke tenke på å betale for at disse skal fortsette å være på spotify og itunes. Dette er band som ikke lengere finnes, og hvor ingen involverte hadde giddi å betalte 20$ per år i 6 år. de 50$ vi betalte i 2012 er glemt i nostalgien, og en gang i blant når jeg har drukket en flaske vin er det kult å mimre litt.

Er du en artist og gir ut et album i året skal de ikke mange album til før du sitter der med 200$ i året for å fortsette å ha alle albuma dine oppe. Kjør CDbaby.
For å lære enda mer innen produksjon anbefaler jeg disse dyktige folka:

https://www.youtube.com/user/SeamlessR
https://www.youtube.com/user/busyworksbeats
Sitat av Marori Vis innlegg
Kul tråd. den youtube embedded tingen på slutten ser ut som et helvete ja.

Jeg vet ikke så mye om Distrokid, men jeg har vært veldig fornøyd med CDBaby. Folk nå omdagen tenker kanskje ikke så mye lengere enn 2 år fremmover, og 20 dollar i året for et album høres kanskje ut som en fin pris over 50 dollar one time. men la meg break it down.

Jeg har noen par album på spotify, gammle band og diverse ræl fra 2012 og opp. Jeg trenger ikke tenke på å betale for at disse skal fortsette å være på spotify og itunes. Dette er band som ikke lengere finnes, og hvor ingen involverte hadde giddi å betalte 20$ per år i 6 år. de 50$ vi betalte i 2012 er glemt i nostalgien, og en gang i blant når jeg har drukket en flaske vin er det kult å mimre litt.

Er du en artist og gir ut et album i året skal de ikke mange album til før du sitter der med 200$ i året for å fortsette å ha alle albuma dine oppe. Kjør CDbaby.
Vis hele sitatet...
Takk! Men dette stemmer ikke helt dude. Det koster ikke 20 USD per år per album. For 20 USD kan man laste opp så mye man bare ønsker hos Distrokid, og om man vil kan man velge "Legacy" greia deres for 30 USD.

"Leave a Legacy ($29.00 one-time fee, nonrecurring)
DistroKid will never delete this single from stores due to a lapsed DistroKid membership, even if you die. You can always choose to delete it any time—or not. You will continue to accrue 100% of royalties, as normal, forever. Leave your legacy for future generations."


Med andre ord:
50 USD hos CD Baby gir deg ett album opplastet for alltid. CD Baby tar royalties.
50 USD hos Distrokid gir ett album opplastet for alltid (30 USD) + så mange singler eller albumer man vil så lenge man er medlem (20 USD/year). Distrokid tar ingen royalties.


Takk for tipset OinkOink! SeamlessR hadde jeg glemt
Sist endret av SkurtNilsen; 12. november 2017 kl. 19:14.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det koster ikke 20 USD per år per album. For 20 USD kan man laste opp så mye man bare ønsker hos Distrokid
Vis hele sitatet...
Skjønner. Ja som sagt,
Sitat av Marori Vis innlegg
Jeg vet ikke så mye om Distrokid
Vis hele sitatet...
, men vet de fleste andre distributørene kjører "lave", årlige priser.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
"Leave a Legacy ($29.00 one-time fee, nonrecurring)
DistroKid will never delete this single from stores due to a lapsed DistroKid membership, even if you die. You can always choose to delete it any time—or not. You will continue to accrue 100% of royalties, as normal, forever. Leave your legacy for future generations."
Vis hele sitatet...
Høres ut som jeg skulle sagt det sjøl. liker.


Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Med andre ord:
50 USD hos CD Baby gir deg ett album opplastet for alltid. CD Baby tar royalties.
50 USD hos Distrokid gir ett album opplastet for alltid (30 USD) + så mange singler eller albumer man vil så lenge man er medlem (20 USD/year). Distrokid tar ingen royalties.
Vis hele sitatet...
Da kan vi vel være enige i at Distrokid og CD baby er de 2 beste alternativene i et hav av distributører og at hva jeg sa om at å betale årlig for album plass (som de fleste distributører kjører) er en dårlig ide i lengden.
Har kjøpt meg studio monitorer: KRK Rokit 6 gen3
Har foreløbig koblet disse til i lydkortet mitt i den stasjonære PCn. Monitor skurrer noe jævlig, og jeg mistenker det er pga. RCA (ubalansert kabel) i integrert lydkort.

Burde jeg kjøpe Focusrite Scarlett 2i2 Gen2 eksternt lydkort og koble monitorer til med XLR kabel? Vil dette trolig løse problemet? Har googlet meg i hjel i dag, men det er så sinnsykt mye frem og tilbake med hva som forårsaker det. Kjipt å bruke 1300 spenn på lydkort om det ikke vil hjelpe.

Tips?
Sitat av OinkOink Vis innlegg
Har kjøpt meg studio monitorer: KRK Rokit 6 gen3
Har foreløbig koblet disse til i lydkortet mitt i den stasjonære PCn. Monitor skurrer noe jævlig, og jeg mistenker det er pga. RCA (ubalansert kabel) i integrert lydkort.

Burde jeg kjøpe Focusrite Scarlett 2i2 Gen2 eksternt lydkort og koble monitorer til med XLR kabel? Vil dette trolig løse problemet? Har googlet meg i hjel i dag, men det er så sinnsykt mye frem og tilbake med hva som forårsaker det. Kjipt å bruke 1300 spenn på lydkort om det ikke vil hjelpe.

Tips?
Vis hele sitatet...
Usikker på om det vil løse problemet ditt, men jeg vil uansett anbefale et audio interface til produksjon. Du blir kvitt latency takket være ASIO-driverene. I tillegg har Focusrite gode ASIO-drivere i forhold til de andre jeg har prøvd, storfornøyd med Scarlett 2i4 selv!

Til eventuelle sample-heads der ute er jeg foresten på jakt etter samples av typen på denne tapen her:
https://www.youtube.com/watch?v=T8gWcccpk5o
Noen som har noen gode artister å anbefale?
Sist endret av hippitus; 13. november 2017 kl. 22:35.
Jeg hadde også trøbbel med noe skurring i monitorene mine da de var nye. Dette løste seg helt med ekstern interface og XLR, så det er absolutt verdt et forsøk
Marori: det kan vi være enige i ja!

hippitus: jeg kommer ikke på noen artister i farta, men har du titta her? future producers
Sitat av OinkOink Vis innlegg
Har kjøpt meg studio monitorer: KRK Rokit 6 gen3
Har foreløbig koblet disse til i lydkortet mitt i den stasjonære PCn. Monitor skurrer noe jævlig, og jeg mistenker det er pga. RCA (ubalansert kabel) i integrert lydkort.

Burde jeg kjøpe Focusrite Scarlett 2i2 Gen2 eksternt lydkort og koble monitorer til med XLR kabel? Vil dette trolig løse problemet? Har googlet meg i hjel i dag, men det er så sinnsykt mye frem og tilbake med hva som forårsaker det. Kjipt å bruke 1300 spenn på lydkort om det ikke vil hjelpe.

Tips?
Vis hele sitatet...
Hadde samme problem med mine, løste det med XLR. Brukte lydkort hele tiden.