Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3262
Er det noen steder eller måter du kan handle fyrverkeri på nett på?
Lurer på det samme. Kjedeligt og kun ha tilgang på fyrverkeri rundt nyttår. Om du ikke bor langt unna sverige så får man jo kjøpt der. Og er nok noen nettsider/folk som kan sende til norge men da er det en sansynlighet for at pakken ikke vil komme frem og du kan få en bot som ikke er så veldig kjekk.
Posten frakter det ialle fall ikke (hvis det er deklarert da). Så du må finne en annen (dyrere) ekspeditør. Så vidt jeg vet er det heller ikke lov å importere fra utlandet. Også om du kjøper det selv i Sverige. Og det er vel bare til nyttår det er lov å bruke det. For dem som bor i Oslo/Akershus er det heller ikke lov å frakte sånt på Ruters busser, trikker, tbane eller båter. Det er som sagt veldig strengt.
Dette kan helt sikkert noen fra Pyro-avdelingen svare bedre på men det jeg vet er:

Det som Ivar sier, ikke mulig å frakte fyrverkeri (som bli klassifisert som sprengstoff av "mindre" grad) på kollektivtransport. Dette må gå med egen bil i så fall, eventuelt i spesialkasser. En god del av bedriftene som selger fyrverkeri i Utlandet selger ei heller til privatpersoner.

Du spesifiserer ikke om du er privatperson eller kjøper som en bedrift dog:
Du KAN kjøpe fyrverkeri som privatperson i utlandet og ta det inn i norge HVIS du har tillatelse fra DSB. MAO kjøre over til Sverige og handle det, men sørg for å ha papirene i orden. Du må også kjøre på rød sone for å få det inn. Blir du tatt på grønn sone med det, så smeller det (bad phun..) Du frakter faktisk sprengstoff og vil bli klassifisert deretter.
https://www.dsb.no/lover/farlige-sto...av-fyrverkeri/
Skjema for søknad om kjøp og oppbevaring.

Som privat-person kan du kun oppbevare 10 kg krutt i romjula, og deretter kun 5 kg. Det skal IKKE fyres opp fyrverkeri uten tillatelse fra brannvesen og politi (men du får dog kjøpt fyrverkeri uten å vise frem denne tillatelsen...)
Det er ca 3 ukers behandlingstid, i tillegg trenger du tillatelse for å benytte området du skal skyte det opp. Eier du et jorde eller lignende så er du som regel good to go, men i boligfelt vil du muligens få litt problemer. Velger du å fyre opp fra en strand eller annen privat eiendom så snakk med grunneier..

Bedrift:
Ønsker du å starte en bedrift som selger så er det hyppige kurs man må gå på fra brannvesenet i tillegg til en god del sertifiseringer som må utføres. Disse er i seg selv ikke direkte harde, men de må følges. Hvert utsalgs-sted kan ikke ha mer enn 250 kg krutt på utsalgsstedet totalt (men kan såklart fylle på mer gjennom dagen).
Det er kun mulig å selge fyrverkeri mellom 27 og 31, men det er ønske om at dette skal skrenkes ned til kun 2 dager.
Alt salg må gå over disk og det kan ikke lages en "Self-service" løsning ala kolonial.no hvor man kan bestille dette å få det tilkjørt.
All informasjonen denne informasjonen sitter DSB med forsåvidt hvis du ønsker å starte "Freak-Fyrverkeri".

I 2016 ble det importert 987 tonn av krutt i oktober og november. Dette hadde en verdi av 20,8 millioner.

håper dette var litt til hjelp..
Sist endret av bottknott; 27. oktober 2017 kl. 11:02. Grunn: tilleggsinformasjon som forsvant
Hei. Du kan bestille kjemikalier, og lage ditt eget fyrverkeri. Bestill fra ulike kilder. Du kan alternativt ekstrahere kjemikalier ifra gjødsel, og bare bestille f.eks kull, svovel, aluminium etc. Det er en gøy hobby, men er ulovelig. Du kan også ta pyro lappen fra fiksern lys og scene. Jeg tok den samme måned jeg fylte 18. Du kan da kjøpe klasse 2-3 fyrverkeri ifra norge. Lenge siden husker litt dårlig. Du kan også utdanne deg som pyroteknikker i USA. Du kan også ta dynamittlappen hos militæret f.eks. T
Sitat av TAMAS Vis innlegg
Du kan også ta pyro lappen fra fiksern lys og scene. Jeg tok den samme måned jeg fylte 18. Du kan da kjøpe klasse 2-3 fyrverkeri ifra norge. Lenge siden husker litt dårlig. Du kan også utdanne deg som pyroteknikker i USA. Du kan også ta dynamittlappen hos militæret f.eks. T
Vis hele sitatet...
Link til hvor jeg kan ta pyrolappen? Hvor mye koster det? Jeg er over 18, så det passer fint.