Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5434
Jeg er interessert i å kjøpe meg en munnharpe, men jeg sliter med å finne ut hvor de selges. Vet dere hvor man kan få tak i munnharper? Og er det mulig å få tak i dem på vanlige musikkbutikker?
De fleste musikkforretninger fører vel munnharper, eller så har de muligheten til å få anskaffet det. I verste fall får du lete på eBay eller Amazon (eller andre nettbutikker)
Kjøpte min på lokal instrumentbutikk/gitarbutikk. Kostet heller ikke rart, rundt hundrelappen.
Alle instrumentforetninger jeg har vært innom selger munnharpe. De koster vekslepenger og burde være enkelt å anskaffe. Om du ikke har en butikk som selger instrumenter i nærheten:
Link1
Link2
Link3
Bestill fra denne karen. Hjemmesmidd av en god norsk munnharpist er den også. 700kr, men du får kvalitet Kjøpte en selv. http://home.no/bstraume/
Wow, overrasket over at det er flere her med litt peiling, Avatar

Gi faen i munnharper fra musikkbutikk, de er elendige og har veldig lite overtoneregister, altså uklare toner.

Man skal egentlig kunne spille melodier ved å bruke lukketeknikk i halsen, og forme munnhulen til å treffe forskjellige overtoner, men dette er veldig begrenset på drittharper.

Det blir litt som å kjøpe en gitar som ikke er riktig intonert, eller på annen måte semi-handicappet. Det vil altså ikke gi deg et riktig inntrykk av instrumentet.

Selv har jeg shitloads med munnharper fra alle land og kroker i verden, og kan anbefale Bjørgulv Straumes harper (som avatar har linket).
Dette var min første ordentlige munnharpe, og den leverer som faen fortsatt.

Hvis du skulle være interessert i billigere _MEN_ gode harper, kan det også bestilles fra Zoltan Szilagyi (google navnet for å finne nettsiden dems).
De har drøssevis med forskjellige modeller, de fleste av dem har meget god kvalitet og tone. Også rimelig pris! (Avatar, sjekk ut disse! )

Ellers er det kanskje vanskelig å lære seg å spille ordentlig, men pell deg på munnharpefestivalen, eller annet munnharpe-arrangement; de pleier å arrangere kurs med forskjellige vanskelighets-nivåer

Her har du video hvor Anders Erik Røine tester ut en russisk munnharpe, i pausen på "masterclass-kurset" på munnharpefestivalen i Bø 2012.

http://www.youtube.com/watch?v=6_jDx0RiRH0

Flere munnharpespelemenn for de interesserte: Sigurd Brokke, Ånon Egeland, Daniel Sandén-Warg, Bjørgulv Straume @ spotify

Verdt å sjekke ut for alle, spesielt dere som kanskje aldri har hørt munnharpe bli brukt som et seriøst instrument!

Munnharpe har et veldig useriøst rykte, i og med at det for det meste har blitt brukt til å lage rare og morsomme lydeffekter (boing boing etc). Dette tror jeg rett og slett kommer av at instrumentet kan være såpass vanskelig å lære seriøst, ettersom det er sinnsykt vanskelig å forklare nøyaktig hva man gjør for å spille, siden alt foregår i hals, svelg og munnhule (ergo du ser ikke hva du gjør som på f.eks grep på gitar).

Men jeg lover; lærer du deg lukketeknikken med halsen, kan man få frem en veldig klar og brukbar overtoneskala (tilnærmet lik dur-skala / lydisk-skala på f.eks piano).

Lykke til, og kjør på om du/dere har evt spørsmål!
Sist endret av AleXzorZ; 3. april 2013 kl. 18:07.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Bestill fra denne karen. Hjemmesmidd av en god norsk munnharpist er den også. 700kr, men du får kvalitet Kjøpte en selv. http://home.no/bstraume/
Vis hele sitatet...
Jeg hadde på headset med 100% volum da jeg trykka på den linken, tusen takk skal du ha. Har fortsatt pipelyd i øra!