Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1193
Jeg var helt brød i hodet mitt et stykke "tidlig" i min internettkariære. Det er disse sidene som lokker med kjendiser som popper opp på Facebook. "kjendiser som røpte noe på direkten" og nå krajser hele banksystemet fake annonser.

Jeg var så naiv at jeg en gang registerte telefonnummeret mitt for å registrere min interesse rundt "trading".

De har heledigvis ikke noe kontonummer eller opplysninger utenom det.

Men nå har de begynt å stjele norske telefonummer. Og de ringer meg periodisk med samme spørsmålene.

Dem:"Hi, Am I speaking to ...........Meg: Yes. Dem: We caling because you have invest some money(som jeg alldrig gjorde), and wont to help you to get the money back. Så hører man tidvis at mange av telefonsamtalene har masse folk som prater i bakgrunnen, et simulert call-senter.

Er det noen som har opplevd denne gjengen?
Er ikke så mye du kan gjøre annet enn å ikke besvare åpenbart falske telefoner, og hvis du svarer på en som viser seg til å være scam, legg på.

Du må rett og slett bare håpe at de omsider begynner å plage en annen liste med telefonnummer, og at de ikke selger listen DU er med i til en annen aktør igjen.

Mail vil du nok bli plaget med i lang lang lang tid om du gav bort den også, men heldigvis er telefonnummerlister noenlunde "ferskvare", det vil si at det er mye mindre sannsynlig at folk som svindler benytter gamle og utdaterte lister. Da bruker de heller en liste med helt ferske opplysninger.
Trådstarter
Sitat av benzotosk Vis innlegg
Er ikke så mye du kan gjøre annet enn å ikke besvare åpenbart falske telefoner, og hvis du svarer på en som viser seg til å være scam, legg på.

Du må rett og slett bare håpe at de omsider begynner å plage en annen liste med telefonnummer, og at de ikke selger listen DU er med i til en annen aktør igjen.

Mail vil du nok bli plaget med i lang lang lang tid om du gav bort den også, men heldigvis er telefonnummerlister noenlunde "ferskvare", det vil si at det er mye mindre sannsynlig at folk som svindler benytter gamle og utdaterte lister. Da bruker de heller en liste med helt ferske opplysninger.
Vis hele sitatet...

Dette har de nå holdt på med i omtrent ca 10 års tid. Det går i perioder, så stopper det en stund.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Dette har de nå holdt på med i omtrent ca 10 års tid. Det går i perioder, så stopper det en stund.
Vis hele sitatet...
Er enkelt å bytte tlfnr om det blir for plagsomt
Jeg svarer så og si aldri på ukjente tlfnr. 9 av 10 ganger er det scam eller selgere. Nå sist var det Jehovas vitne fyr som la igjen svar faktisk, det er jo også en slags selger.
Jeg oppga telefonnummeret mitt i 2012 og de starte å ringe i 2016. De ringer hver dag og har gjort det i mange år. Listen er gammel da de har oppgitt en epostadresse jeg ikke har har brukt siden rundt samme tid. Nummeret var avslått i 18 mnd (har dual sim), men de ringte tilbake med en gang jeg aktiverte det. Bruker det kun til digitale tjenester der jeg må bekrefte tlf. Er nå et ring kontantkort jeg må fylle på 25 kr i året på. Snakker med dem av og til med headset i bilen eller mens jeg lager middag for å få et innblikk i hva som er hot på scamfronten. Pass på hva du forteller dem, de skriver det ned og bruker det neste gang de ringer. Finn på kryptobørser, valutaer, investeringer og kjøp du har gjort, så vet du hvem som deler informasjon og hvem som ikke gjør det.
Virker dem proffe, kan det være disse: https://youtu.be/w6JXZ3GzSCQ sikkert ikke eneste i sitt slag.
Er det amatører kan det være noen fra øst eller vest pakistan som Scammer Payback holder en del gjøn med: https://www.youtube.com/@ScammerPayback
KVAKKsalver
Jeg får lite svindeltelefoner. Det kommer nok av at jeg konsekvent ikke svarer på ukjente nummer med mindre jeg venter en telefon da. I dag fikk jeg 3, og det er uvanlig mange.
Det er begrensninger for hvor mange folk man kjenner i Algerie f eks ... spesielt som ikke er i kontakter fra før.
Begynner å bli lenge mellom hver gang noen ringer. Sist det holdt på kom det daglig telefoner. Men det ga seg når jeg begynte å tulle med de, og lot som at jeg gikk fem på. Herregud å sinte noen av de ble når de skjønte hva jeg drev med
Undersått
Jeg synes det er plagsomt med de som har tilgang på Signaling System 7. Da spoofer dem legitime norske telefonnumre så det er ikke like lett å filtrere hva som er svindel og ikke.
Jeg pleier å svare. Så later jeg som jeg er dum og deilig og allerede er godt fornøyd med en annen "tilbyder"/konkurrent. Videre dikter jeg opp en historie on-the-fly et firma jeg eier. Slik gir dette svindlerne veldig lyst til å fortsette å ringe.

Men neste de ringer, så hører de bare masse bakgrunnslyd (fra TV). Og sånn fortsetter de å kaste bort tiden sin på å høre på norske kjendiser som skratter og ler i bakgrunnen.

Hvis jeg gidder å ta telefonen igjen, så sier jeg bare at jeg var på et møte og at jeg ikke fikk til å slå av telefonen, evt. noe er feil med telefonen. Hva vet vel svindlerne fra India om hvordan et typisk norsk møte høres ut, de tror kanskje det var et slags halleluja/vekkelses-møte. Så fortsetter jeg å la svindlerne legge ut i det vide og brede om dette "produktet" de tilbyr (de sitter nok bare å leser fra et ferdig manus) - og når de har fått leflet fra seg i noen minutter mens jeg la telefonen bort eller jeg bare avbryter for å fortelle om denne "virksomheten" min.

Og neste gang de ringer så fortsetter jeg å legge telefonen ved tv-høytallerne mens jeg lot telefonen besvare anropet. Herregud hvor gøy det er å høre de svake svake stemmene av svindlerne som tror de prater med en ekte person når det bare er TV'en som står på. Ja - for mange svindlere er sånn at de bare fortsetter å pjatte uansett om jeg prater i bakgrunnen eller ikke, så de skjønner ikke at det er TV'en de prater med. Eller, jo de skjønner det etterhvert - og det er jo sååå gøy når personen i andre enden åpenbart er sur - hører en bitteliten stemme som ralljerer der borte på tv-benken, før samtalen avsluttes.

Btw Alle mot alle er et veldig egnet tv-show for dette formål, det er nok det programmet som av enelleranna grunn gjør at svindlerne holder "samtalen" gående enda lengre enn vanlig, skjønner ikke helt hvorfor.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Jeg pleier å svare. Så later jeg som jeg er dum og deilig og allerede er godt fornøyd med en annen "tilbyder"/konkurrent. Videre dikter jeg opp en historie on-the-fly et firma jeg eier. Slik gir dette svindlerne veldig lyst til å fortsette å ringe.

Men neste de ringer, så hører de bare masse bakgrunnslyd (fra TV). Og sånn fortsetter de å kaste bort tiden sin på å høre på norske kjendiser som skratter og ler i bakgrunnen.

Hvis jeg gidder å ta telefonen igjen, så sier jeg bare at jeg var på et møte og at jeg ikke fikk til å slå av telefonen, evt. noe er feil med telefonen. Hva vet vel svindlerne fra India om hvordan et typisk norsk møte høres ut, de tror kanskje det var et slags halleluja/vekkelses-møte. Så fortsetter jeg å la svindlerne legge ut i det vide og brede om dette "produktet" de tilbyr (de sitter nok bare å leser fra et ferdig manus) - og når de har fått leflet fra seg i noen minutter mens jeg la telefonen bort eller jeg bare avbryter for å fortelle om denne "virksomheten" min.

Og neste gang de ringer så fortsetter jeg å legge telefonen ved tv-høytallerne mens jeg lot telefonen besvare anropet. Herregud hvor gøy det er å høre de svake svake stemmene av svindlerne som tror de prater med en ekte person når det bare er TV'en som står på. Ja - for mange svindlere er sånn at de bare fortsetter å pjatte uansett om jeg prater i bakgrunnen eller ikke, så de skjønner ikke at det er TV'en de prater med. Eller, jo de skjønner det etterhvert - og det er jo sååå gøy når personen i andre enden åpenbart er sur - hører en bitteliten stemme som ralljerer der borte på tv-benken, før samtalen avsluttes.

Btw Alle mot alle er et veldig egnet tv-show for dette formål, det er nok det programmet som av enelleranna grunn gjør at svindlerne holder "samtalen" gående enda lengre enn vanlig, skjønner ikke helt hvorfor.
Vis hele sitatet...

Det hørtes veldig slitsomt ut.
Fuck Mr. Plod!
Hvis du engasjerer deg i slike telefoner og er høflig, ja da havner du nok på en liste med folk som muligens er lette å svindle.

Blir man svindlet en gang, dæven da havner du på en liste over folk som har blitt svindlet. da selger de listen til andre og du blir bombet med telefoner.

Har vel blitt ringt 2 ganger tilsammen, å trollet dem som faen begge gangene. Etter det har jeg aldri fått en telefon igjen
Jeg gjorde samme feil (for ca et år siden) og fikk sånne tlf er hele tiden. Slutta å tullesnakke med dem - etter at en person ble så sint at han skulle "rape my daughter" (som jeg ikke har) - de kan bli ganske nasty. En stund hadde jeg det moro med å synge "Unkululeko freedom freiheit" i fistel -lol- da la de som regel på. Men nå legger jeg bare på med en gang og blokkerer nummeret.
Sitat av Limbomusic Vis innlegg
Men nå legger jeg bare på med en gang og blokkerer nummeret.
Vis hele sitatet...
Den der er litt mer perpleks dersom svindlerne har lånt nummeret til en kontakt på lista di.
Har aldri opplevd at de har ringt fra noen på lista over kontakter. Men ja djises det hadde vært dillete. Går det an?
Før ringte de alltid fra utenlands nr (typisk uk) men i det siste har de faktisk ringt fra (ukjent) norsk nummer.