Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 756
Som overskriften sier så undres jeg på dette. Det siden jeg helst ikke har lyst å utsette meg for oral finasterid da jeg vil beholde libidoen min.

Basert på det fant jeg følgende utsagn: "Finasterid spray har foreløpig ikke markedsføringstillatelse i Norge, men kan skaffes på søknad om registreringsfritak (12,13)"

Er registreringsfritak noe en pasient kan søke om? Hva kreves? Og hvordan gjør man dette?

https://svelic.se/utredning/?id=6-17156
Søknad om registreringsfritak er det vell legen din som sender til apoteket, burde egentlig gå greit. Jeg bruker oral finasterid og kan ikke si det påvirker libido særlig men vi er jo forskjellige.
Knus finasterid tabletter til pulver og putt det oppi minoxidil spray. Regn på det så du får riktig dosering. Rist før bruk. Problem løst.
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Knus finasterid tabletter til pulver og putt det oppi minoxidil spray. Regn på det så du får riktig dosering. Rist før bruk. Problem løst.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt delte meninger om denne måten å gjøre det på. Jeg tror det trengst en kjemikaljeblanding som trenger lettere inn i hodebunnen for at det skal være mer effektivt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hva med å kombinere det med micro needling for lettere penetrering?
Sist endret av nso; 2 uker siden kl. 21:17.
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Hva med å kombinere det med micro needling for lettere penetrering?
Vis hele sitatet...
Jeg gjør micro needling en gang i uken. Men jeg er mest fan av å vite hva jeg gjør før jeg sprayer meg på hodet, at blandingsforholdene er optimale og mange andre ting.

Helst vil jeg ha ekte vare...Og om det er mulig og få spray direkte av legen uten og gå rundt halve jordkloden så er det absolutt best.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Jeg har hørt delte meninger om denne måten å gjøre det på. Jeg tror det trengst en kjemikaljeblanding som trenger lettere inn i hodebunnen for at det skal være mer effektivt.
Vis hele sitatet...

kryddernellik-olje kanskje

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9871283/
Sist endret av DrPerception; 2 uker siden kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Vis hele sitatet...
Takk for tips gode mann...

Kan jeg spørre deg relatert til en annen tråd. Finasterid enda oralt? og hadde du noen bivirkninger.
Utrolig mye piss som blir postet over her. Ja du kan få finasterid på resept fra legen. Det er veldig billig og gjør seg lett. Dropp dyre meningsfulle kanskje-løsninger

Vis hele sitatet...
What?? Er like mongo som å si at man skal putte paracet i håret for å lindre en mild hodepine
Sist endret av Candiru; 2 uker siden kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Candiru Vis innlegg
Utrolig mye piss som blir postet over her. Ja du kan få finasterid på resept fra legen. Det er veldig billig og gjør seg lett. Dropp dyre meningsfulle kanskje-løsninger

What?? Er like mongo som å si at man skal putte paracet i håret for å lindre en mild hodepine
Vis hele sitatet...
Spørsmålet dreier seg om regstreringsfritak for finasterid spray som enda ikke er godkjent legemiddel...Men man kan søke om det.

Det er det jeg lurer på, ikke om man får oral- finasterid. Det vet jeg man får enkelt.
Spørsmålet dreier seg om regstreringsfritak for finasterid spray som enda ikke er godkjent legemiddel...Men man kan søke om det.

Det er det jeg lurer på, ikke om man får oral- finasterid. Det vet jeg man får enkelt.
Vis hele sitatet...
Du må bare spørre legen. Mest sannsynlig ikke noe problem.

Vis hele sitatet...
Nei.

Både paracetamol og finesterid har en molekylvekt under 500 g/mol så kan på en måte skjønne at du tror det burde være like effektivt.

Du glemmer derimot 3 ting.

1. Avstand fra hudoverflaten til ønsket virkested.

2. Lipofilisitet. Finasterid er langt mer fettløselig enn paracetamol og kan derfor trenge lettere igjennom hudens lipidlag

3. Polaritet. Paracet er mer polart (hydrofilt) å har derfor også lavere gjennomtrenging evne.
Sist endret av DrPerception; 2 uker siden kl. 06:34.
Nei.

Både paracetamol og finesterid har en molekylvekt under 500 g/mol så kan på en måte skjønne at du tror det burde være like effektivt.

Du glemmer derimot 3 ting.

1. Avstand fra hudoverflaten til ønsket virkested.

2. Lipofilisitet. Finasterid er langt mer fettløselig enn paracetamol og kan derfor trenge lettere igjennom hudens lipidlag

3. Polaritet. Paracet er mer polart (hydrofilt) å har derfor også lavere gjennomtrenging evne.
Vis hele sitatet...
Som.om du skal belære meg, eller noen her på forumet om hva som er aktivt via transdermal administrasjon. GPT kan sikkert fortelle flere at du kan ha rett, og du klarer ikke se mitt eksempel som ironi. Meloelyl har ingenting med saken å gjøre forøvrig, atommasse og faktorer hvordan reseptorer er mye mer vesentlig. Jeg skal lære deg et enkelt triks, om gitt atom(er) som er virkestoff når blodbanen, og ikke i dette tilfelle med BBB så gjør man det best p ta det som anvist, å ta det oralt da det er helt forskjellig.

Finasterid, dutasterid og alle andre fungerer. Nevnte er det stor forskjell på, og hvordan de når prostata for å hemme biprodukter som dihydrotestosteron. Som mange andre, greit. Å kunne noe før man ordlegger seg som svada som dette.

Vis hele sitatet...
Svaret er nei. Det gjør du minoxidil er i såfall veien å gå, da selvsagt i kombinasjon med duta/finasdterid
Sist endret av Candiru; 2 uker siden kl. 08:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som.om du skal belære meg, eller noen her på forumet om hva som er aktivt via transdermal administrasjon. GPT kan sikkert fortelle flere at du kan ha rett, og du klarer ikke se mitt eksempel som ironi. Meloelyl har ingenting med saken å gjøre forøvrig, atommasse og faktorer hvordan reseptorer er mye mer vesentlig.
Vis hele sitatet...

Molekylvekt er helt vesentlig når vi snakker om transdermal administrasjon.

Jeg skal lære deg et enkelt triks, om gitt atom(er) som er virkestoff når blodbanen, og ikke i dette tilfelle med BBB så gjør man det best p ta det som anvist, å ta det oralt da det er helt forskjellig.

Finasterid, dutasterid og alle andre fungerer. Nevnte er det stor forskjell på, og hvordan de når prostata for å hemme biprodukter som dihydrotestosteron. Som mange andre, greit. Å kunne noe før man ordlegger seg som svada som dette.
Vis hele sitatet...
Poenget med topical administrasjon av finasterid er nettopp å hindre at samme mengene av molekylet sirkulerer i blodbanen som ved oralt bruk.

Formålet med topical administrasjon jo lokal effekt og MINDRE effekt på annet vev som prostata.

DHT er i høy grad parakrint, altså det virker stortsett på vev lokalt der det blir produsert.

Finasterid trenger i dette tilfellet kun å trenge ned 2mm til hårsekkene for å kunne inhibere 5a-ruktase slik at mindre testosteron konverterer til dht. Det er ikke avhengig av å gå i blodbanen å fungere systemisk, selvom det til en hvis grad vil skje uansett hvilken administrasjonsmetode.

Hvorfor er det ikke avhengig av det?

Molekylvekt, lipofilt, avstand til virkested, polarisering.
Sist endret av DrPerception; 2 uker siden kl. 17:22.
Trådstarter
Som.om du skal belære meg, eller noen her på forumet om hva som er aktivt via transdermal administrasjon. GPT kan sikkert fortelle flere at du kan ha rett, og du klarer ikke se mitt eksempel som ironi. Meloelyl har ingenting med saken å gjøre forøvrig, atommasse og faktorer hvordan reseptorer er mye mer vesentlig. Jeg skal lære deg et enkelt triks, om gitt atom(er) som er virkestoff når blodbanen, og ikke i dette tilfelle med BBB så gjør man det best p ta det som anvist, å ta det oralt da det er helt forskjellig.

Svaret er nei. Det gjør du minoxidil er i såfall veien å gå, da selvsagt i kombinasjon med duta/finasdterid
Vis hele sitatet...
Om jeg forstår det rett er det alltså umulig, eller svært vanskelig og få finasterid i form av topical/spray? At jeg må ty til tabletter siden man må søke om registreringsfritak. Forstått rett finnes jo sprayen, men apoteker må bestille den.
Molekylvekt er helt vesentlig når vi snakker om transdermal administrasjon.

Poenget med topical administrasjon av finasterid er nettopp å hindre at samme mengene av molekylet sirkulerer i blodbanen som ved oralt bruk.

Formålet med topical administrasjon jo lokal effekt og MINDRE effekt på annet vev som prostata.

DHT er i høy grad parakrint, altså det virker stortsett på vev lokalt der det blir produsert.

Finasterid trenger i dette tilfellet kun å trenge ned 2mm til hårsekkene for å kunne inhibere 5a-ruktase slik at mindre testosteron konverterer til dht. Det er ikke avhengig av å gå i blodbanen å fungere systemisk, selvom det til en hvis grad vil skje uansett hvilken administrasjonsmetode.

Hvorfor er det ikke avhengig av det?

Molekylvekt, lipofilt, avstand til virkested, polarisering.
Vis hele sitatet...
Du vet virkelig niks nada om hva du snakker om. Hvorfor prøve? Vet du hva virkningsmekanismen til finasterid er? Nei det tviler jeg veldig, veldig sterkt på.

Om jeg forstår det rett er det alltså umulig, eller svært vanskelig og få finasterid i form av topical/spray? At jeg må ty til tabletter siden man må søke om registreringsfritak. Forstått rett finnes jo sprayen, men apoteker må bestille den.
Vis hele sitatet...
Hvis det er så vanskelig å få denne sprayen, hvorfor ikke bare få en resept på proscar og lage dette selv?
Sist endret av Candiru; 2 uker siden kl. 18:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du vet virkelig niks nada om hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Da kan jo du forklare hvorfor du mener jeg tar feil.

Vet du hva virkningsmekanismen til finasterid er? Nei det tviler jeg veldig, veldig sterkt på.
Vis hele sitatet...
Jeg forklarte det nettopp over her. Det inhiberer 5a-ruktase som omdanner testosteron til di-hydro-testosteron(DHT)

Dette var deg i går om topical finasterid.

Vis hele sitatet...
I dag

Hvis det er så vanskelig å få denne sprayen, hvorfor ikke bare få en resept på proscar og lage dette selv?
Vis hele sitatet...
Dette skal altså plutselig fungere om finasteriden kommer fra en annen produsent hvor medikamentet heter proscar, men inneholder samme virkestoff. Hva er logikken din her?
Sist endret av DrPerception; 2 uker siden kl. 00:59.
Trådstarter
For å blande meg inn i diksusjonen til DrPerception og Candiru, så er det å blande finasterid i en hjemmelaget mix et velkjent triks det florerer positive anektoter på internett om. Jeg personlig ser kke bort i fra at det virker. Men sprayen fra farma er selvsagt å foretrekke.
Da kan jo du forklare hvorfor du mener jeg tar feil.

Jeg forklarte det nettopp over her. Det inhiberer 5a-ruktase som omdanner testosteron til di-hydro-testosteron(DHT)

Dette var deg i går om topical finasterid.

I dag

Dette skal altså plutselig fungere om finasteriden kommer fra en annen produsent hvor medikamentet heter proscar, men inneholder samme virkestoff. Hva er logikken din her?
Vis hele sitatet...
Fullstendig bortkastet å faktisk gå i dybden på den biokjemiske dynamikken. Men kort fortalt så dannes bihormonet dihydrotestosteron IKKE i selve hodebunnen eller i hårsekkene på hodet. Poenget mitt er at dette er nytteløst om man har satt seg inn i det og som TS nevner så er det mange anekdoter der ute som mener det ene og det andre. Oral administrasjon er det som fungerer, eller så kunne du like så godt gnidd en løsning hvor som helst annet sted på kroppen, for at det skal absorberes.

Ikke dra inn gmol, denne påstanden din holder ikke og du bommer fullstendig på tallene her. Vet du hvor testosteron dannes, og hvordan det omdannes til dihydrotestosteron? Nei.

Proscar vil stoppe hårtap hos mange, gjenvekst er svært sjeldent. Minoxidil derimot skal brukes på denne måten, at du gnir det inn i hodet. Sistnevnte er poengløst å bruke uten proscar, for hva er vitsen å gro går som bare faller ut igjen?

Proscar har ikke indikasjon(i Norge) mot hårtap og blir brukt offlabel. Velger man å gå for denne behandlingen så er det vanlig at alt annet hår på kroppen vil svekkes og bli tynnere i mange tilfeller. Og siden du, de. Phil vet så mye så kan sikkert du gi en solid forklaring på hvorfor da du er ekspert på området
/SSS
Fullstendig bortkastet å faktisk gå i dybden på den biokjemiske dynamikken. Men kort fortalt så dannes bihormonet dihydrotestosteron IKKE i selve hodebunnen eller i hårsekkene på hodet.
Vis hele sitatet...
DHT is formed primarily in peripheral tissues of the body, where it exerts its effects. Testosterone converts to DHT by the action of the 5-alpha-reductase enzyme at these target tissues.[1] This isolated synthesis at a specific target tissue makes DHT primarily a paracrine hormone.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557634/

Her er vi tilbake til det jeg sa konvertering av testosteron til DHT via a5 ruduktase og at DHT hovedsaklig er parakrint.

Type 2 5α-reductase has been detected in scalp hair follicles, and balding scalps contain increased Type 2 5α-reductase activity and DHT levels.

https://www.tandfonline.com/doi/epdf...eedAccess=true

Pathogenesis of AGA is related to the purported binding of dihydrotestosterone (DHT) to androgen receptors (AR) located at the hair follicle. DHT is produced by conversion of testosterone using 5-ɑ-reductase type 2, an enzyme located in the follicle dermal papilla.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6609098/

Vet du hvor testosteron dannes, og hvordan det omdannes til dihydrotestosteron? Nei.
Vis hele sitatet...
Kan HPG-aksen, samt omdannelsen av testosteron til DHT.

Skrev om dette allerede for 5 år siden, og har brukt mye tid på dette forumet til å gi råd til mennesker med hormonelle vansker som desperat har kontaktet meg.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=310003
Sist endret av DrPerception; 2 uker siden kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.