Sitat av
Candiru
Som.om du skal belære meg, eller noen her på forumet om hva som er aktivt via transdermal administrasjon. GPT kan sikkert fortelle flere at du kan ha rett, og du klarer ikke se mitt eksempel som ironi. Meloelyl har ingenting med saken å gjøre forøvrig, atommasse og faktorer hvordan reseptorer er mye mer vesentlig.
Molekylvekt er helt vesentlig når vi snakker om transdermal administrasjon.
Sitat av
Candiru
Jeg skal lære deg et enkelt triks, om gitt atom(er) som er virkestoff når blodbanen, og ikke i dette tilfelle med BBB så gjør man det best p ta det som anvist, å ta det oralt da det er helt forskjellig.
Finasterid, dutasterid og alle andre fungerer. Nevnte er det stor forskjell på, og hvordan de når prostata for å hemme biprodukter som dihydrotestosteron. Som mange andre, greit. Å kunne noe før man ordlegger seg som svada som dette.
Poenget med topical administrasjon av finasterid er nettopp å hindre at samme mengene av molekylet sirkulerer i blodbanen som ved oralt bruk.
Formålet med topical administrasjon jo lokal effekt og MINDRE effekt på annet vev som prostata.
DHT er i høy grad parakrint, altså det virker stortsett på vev lokalt der det blir produsert.
Finasterid trenger i dette tilfellet kun å trenge ned 2mm til hårsekkene for å kunne inhibere 5a-ruktase slik at mindre testosteron konverterer til dht. Det er ikke avhengig av å gå i blodbanen å fungere systemisk, selvom det til en hvis grad vil skje uansett hvilken administrasjonsmetode.
Hvorfor er det ikke avhengig av det?
Molekylvekt, lipofilt, avstand til virkested, polarisering.
Sist endret av DrPerception; 2 uker siden kl. 17:22.