Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1401
Vurderer en slik nå, vil gjerne høre andres erfaring. Tenker kanskje 150-200laken og 50-100'000 km, 40kwh. Noe jeg bør passe meg for?
Leaf er en stygg bil med dårlig rekkevidde, med det budsjettet burde du gå for mazda mx30 som du kan få for samme pris klasse eller en kia soul som jeg eier selv. Da kan du få en moderne estetisk bil med 200km i rekkevidde eller mer
Mazda mx30 koster nå 219 for en kliss ny bil.
5 år/100 000 km nybilgaranti, 12 års rustbeskyttelsesgaranti, 3 års lakkgaranti og inntil 10 års Mazda Veiassistanse. Tillegg MX-30, 8 år/160 000 km garanti på høyspenningsbatteri.
Hadde ikke vært i tvil hvis jeg skulle hatt elbil til 200 000
Bremser som ikke er vedlikeholdt eller feil vedlikeholdt. Det er en gjenganger at verkstedene bestiller feil bremseskive (er 2 - 3 å velge mellom stort sett mår man bestiller deler.) Det resulterer i mye bråk, resonans i bremsene og rar pedal til tider.

at eier ikke bruker bremsene skikkelig sånn at de ruster opp eller dropper å smøre bremsene regelmessig er også veldig vanlig.

Ikke kjøp ihjelkjørt familiebil og unngå de med hengerfeste hvis mulig for å luke ut ekstra slitasje, så er det ikke så mye annet å rope varsku for, foruten dokumentasjon på at batterier (Hovedbatteri og 12v batteri) er i god stand. Er 12v batteri i dårlig stand så tapper det hovedbatteriet kontinuerlig og rundpuler det for å si det på en enkel måte.
Ser på en 2018modell til 140k nå. Leaf har vært en bestselger i ti år, så den er velprøvd. Utseende plager meg ikke.
Skal ta den til NAF nå, så får vi se hva de sier.
Leaf er skuddsikker bil, som det sies over er bremser (som på alle elbiler) utsatt, bremsekit koster ca. 1KKr fra tyskland (pr aksel), og tar en drøy time å skifte ut (pr aksel),
40 Kw/t går 250 Km + om sommeren og ned mot halvparten om vinteren.
et annet drawback er at de mangler aktiv kjøling/varming av batteripakke, noe som gjør at en i praksis bare kan hurtiglade 1 gang i døgent (den andre ladingen tar lang tid pga varmeoppbygging), samt at hurtiglading vinterstid kan bli en tålmodighetsprøve!
Sist endret av bitsandbytes; 1 uke siden kl. 09:56. Grunn: skrivefeil
I den grad 50kW kan kalles hurtiglading ... Grunnen til at jeg aldri kunne hatt en LEAF er lading
Går sikkert bra. Kjører aldri langt og da kan jeg låne en annen bil...
Har du prøvekjørt en? Setene i leaf passer meg meget dårlig. Muligens yrkesskade etter alt for mange år i bak rattet som yrkessjåfør, men seter er viktig!
Ja, synes de er helt OK. Endte med å kjøpe den, så nå er det rekkeviddeangst for alle penga.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Bremser som ikke er vedlikeholdt eller feil vedlikeholdt. Det er en gjenganger at verkstedene bestiller feil bremseskive (er 2 - 3 å velge mellom stort sett mår man bestiller deler.) Det resulterer i mye bråk, resonans i bremsene og rar pedal til tider.

at eier ikke bruker bremsene skikkelig sånn at de ruster opp eller dropper å smøre bremsene regelmessig er også veldig vanlig.

Ikke kjøp ihjelkjørt familiebil og unngå de med hengerfeste hvis mulig for å luke ut ekstra slitasje, så er det ikke så mye annet å rope varsku for, foruten dokumentasjon på at batterier (Hovedbatteri og 12v batteri) er i god stand. Er 12v batteri i dårlig stand så tapper det hovedbatteriet kontinuerlig og rundpuler det for å si det på en enkel måte.
Vis hele sitatet...

Dårlig vedlikehold ja. På den første modellen er det bare å trekke til mutrene for hardt og du ødelegger bremser.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Dårlig vedlikehold ja. På den første modellen er det bare å trekke til mutrene for hardt og du ødelegger bremser.
Vis hele sitatet...
Som på alle biler produsert noensinne, så går ting i stykker når man gjør ting feil?

Merkelig.
Det var mer et svar på den som kom med bremse problem.

Så og si alle som skifter hjul selv og bruker muskler og bein strammer garantert for hardt.

En bil, over flere modeller faktisk, skal ikke ha problemer om du strammer bolter eller mutre 50nm for hardt.

Så og si alle biler som kjører ut fra dekkverksted har ca 200-250nm kraft. Med digital momentnøkkel ser man det ved etterstramming, selv om de fleste biler står oppført fra 90-180nm. Begynner å komme "vanlige" biler med over 200nm på bolter og mutre.

Eneste jeg vet om i dag er NiO. 220nm
Sist endret av Naturgrønn; 1 uke siden kl. 15:42.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det var mer et svar på den som kom med bremse problem.

Så og si alle som skifter hjul selv og bruker muskler og bein strammer garantert for hardt.

En bil, over flere modeller faktisk, skal ikke ha problemer om du strammer bolter eller mutre 50nm for hardt.

Så og si alle biler som kjører ut fra dekkverksted har ca 200-250nm kraft. Med digital momentnøkkel ser man det ved etterstramming, selv om de fleste biler står oppført fra 90-180nm. Begynner å komme "vanlige" biler med over 200nm på bolter og mutre.

Eneste jeg vet om i dag er NiO. 220nm
Vis hele sitatet...
De aller fleste biler har et tiltrekningsmoment på mellom 90 - 130nm, men ja det begynner å bli irriterende mange spesielle krav til tiltrekning av hjulbolter på mange nye biler. Håper trenden med å sette så store felger som mulig på nye biler gir seg snart.

Hvis verkstedet du benytter deg av konsekvent strammer hjula for hardt, så ville jeg bytta verksted for det tyder på at det ikke er det eneste de jukser med for å spare tid. I de verkstedene jeg har jobbet eller vært borti ellers er det strenge regler om blant annet tiltrekning av hjul og ordentlig bruk av momentnøkkel. Klarer man ikke å gjøre jobben riktig, driver man et bakgårdsverksted.

Nissan sine hjulmuttere er ikke av den beste kvaliteten nei, men mer en godt nok til jobben sin og man kan fint stramme de 50nm over spec uten at det har noen store konsekvenser. Men ikke noe særlig mer enn det.

Så og si nesten alle strammer hjula sine feil som du nevner. Det er ikke uvanlig at ola nordmann kommer med muttere stramma til 2 - 300nm og lurer på hvorfor ting ikke vil løsne etter å kjørt i saltlake i noen måneder.

Det er feil å skru til det slutter å snurre, noe de fleste gjør når de skrur til hjul for hånd.
Sist jeg dro til boltene med momentnøkkel endte jeg med å dra på litt ekstra. Det føltes bare helt feil ut å kjøre rundt med boltene så løse.

Jeg lener nok litt mot det klassiske industrimekaniker-trikset om å dra til til du kjenner at den flyter og så en kvart turn tilbake
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Sist jeg dro til boltene med momentnøkkel endte jeg med å dra på litt ekstra. Det føltes bare helt feil ut å kjøre rundt med boltene så løse.

Jeg lener nok litt mot det klassiske industrimekaniker-trikset om å dra til til du kjenner at den flyter og så en kvart turn tilbake
Vis hele sitatet...

Dra til bolter forhånd funker knall, så lenge man vet hva som er nok, for mye vil strekke bolten over tid. Er forskjellig Nm fra felg til bil. Er man ikke blåst i hode, men man akkurart nok

Selv gjort det manuelt i alle år. Har momentnøkkel, men glemmer å ta den frem hver gang.

Husk å etterstramme etter 5 mil, selv aldri trengt å dra til mer. Så er kun en kontroll at alt er ok