Sitat av
Naturgrønn
Det var mer et svar på den som kom med bremse problem.
Så og si alle som skifter hjul selv og bruker muskler og bein strammer garantert for hardt.
En bil, over flere modeller faktisk, skal ikke ha problemer om du strammer bolter eller mutre 50nm for hardt.
Så og si alle biler som kjører ut fra dekkverksted har ca 200-250nm kraft. Med digital momentnøkkel ser man det ved etterstramming, selv om de fleste biler står oppført fra 90-180nm. Begynner å komme "vanlige" biler med over 200nm på bolter og mutre.
Eneste jeg vet om i dag er NiO. 220nm
De aller fleste biler har et tiltrekningsmoment på mellom 90 - 130nm, men ja det begynner å bli irriterende mange spesielle krav til tiltrekning av hjulbolter på mange nye biler. Håper trenden med å sette så store felger som mulig på nye biler gir seg snart.
Hvis verkstedet du benytter deg av konsekvent strammer hjula for hardt, så ville jeg bytta verksted for det tyder på at det ikke er det eneste de jukser med for å spare tid. I de verkstedene jeg har jobbet eller vært borti ellers er det strenge regler om blant annet tiltrekning av hjul og ordentlig bruk av momentnøkkel. Klarer man ikke å gjøre jobben riktig, driver man et bakgårdsverksted.
Nissan sine hjulmuttere er ikke av den beste kvaliteten nei, men mer en godt nok til jobben sin og man kan fint stramme de 50nm over spec uten at det har noen store konsekvenser. Men ikke noe særlig mer enn det.
Så og si nesten alle strammer hjula sine feil som du nevner. Det er ikke uvanlig at ola nordmann kommer med muttere stramma til 2 - 300nm og lurer på hvorfor ting ikke vil løsne etter å kjørt i saltlake i noen måneder.
Det er feil å skru til det slutter å snurre, noe de fleste gjør når de skrur til hjul for hånd.