Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 449
Hei! Min datter kjøpte seg en brukt gaming pc som hun også bruker i skoletiden. Når hun lader pc’n hjemme er det ingen problem, men når hun lader den på skolen (som er en gammel skole) så hender det at det ryker fra adapteret.

For et par uker siden tok det fyr i adapteren, så hun kastet den og kjøpte ny. Den nye ryker også… så jeg sa hun må lade pc’n hjemme, så hun slipper det problemet, men pc’n varer ikke mer enn maks 1,5-2 timer fordi den jo er brukt og batteriet ikke er så bra lenger.

Hvorfor ryker det fra adapteren til laderen? Hva kan vi gjøre med det?

Vurderer bare å kjøpe nytt batteri til pc’n
Om det kjem røyk frå adapteret er det jalla kinakvalitet. Ingen seriøse merker slepper gjennom ting med såpass åpenbare kvalitetsfeil. Har du bilder, modell og meir informasjon?
Trådstarter
3 0
Det er feil. Den første laderen fulgte med PC’n når den ble kjøpt. Den nye vi kjøpte nå var dyr, og har samme merkevare som selve pc’n, jeg brukte lang tid på å finne riktig lader så vet at det ikke er noe jalla fra Kina.

Jeg har bilde, men vet ikke hvordan jeg kan dele det her, det står skriv inn bildets url…

Merke er Lenovo Legion Y540
Sist endret av Kira; 1 uke siden kl. 14:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kira Vis innlegg
Det er feil. Den første laderen fulgte med PC’n når den ble kjøpt. Den nye vi kjøpte nå var dyr, og har samme merkevare som selve pc’n, jeg brukte lang tid på å finne riktig lader så vet at det ikke er noe jalla fra Kina.

Jeg har bilde, men vet ikke hvordan jeg kan dele det her, det står skriv inn bildets url…

Vis hele sitatet...
Å.. Dette høres ikke ut som et problem med adapteren. Er du sikker på at PC-en er like hel? Har du mulighet til å undersøke om det er noe i ladeporten som er kortsluttet? Sjekk også internt. En løs ledning som hviler på en annen ledning eller noe sånt? Det er min første tanke.

Hvordan vil du vurdere batterikapasiteten på det nåværende batteriet? Er det godt, eller synes du det går fort tomt?

Får du åpnet PC-en og sett etter fysiske skader på batteriet, f.eks. at det "hovner opp" eller noe sånt?

Vis hele sitatet...
Først laster du opp bildet her:
https://imgbb.com/

Så får du URL, og limer URL inn. Du trenger egentlig ikke engang bruke "legg til bilde" funksjonen på forumet, fordi imgBB gir deg en kode du kan plassere i tekstfeltet sammen med innlegget du skriver, denne koden vil sørge for at bildet vises.
Sist endret av Tysteren; 1 uke siden kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
3 0
Ok! Takk! Hun har pc’n på skolen akkurat nå men kan se på det senere.

Batteriet som skulle vart i flere timer, varer bare 1,5-2 timer, så det er ikke så bra… og når hun gamer må nesten laderen stå i konstant. Men som sagt, så er det ikke noe problem å lade hjemme, bare på skolen

Batteriet som skulle vart i flere timer, varer bare 1,5-2 timer, så det er ikke så bra… og når hun gamer må nesten laderen stå i konstant. Men som sagt, så er det ikke noe problem å lade hjemme, bare på skolen
Vis hele sitatet...
Dette her har nok ikke noe med skolen å gjøre, nei. Det er nok noe annet som tilfeldigvis stemmer med tidspunktene hun er på skolen. Få sjekka batteriet fysisk, det er viktig. Ikke lag skader på battericellene forresten. Ikke en bitteliten bulk engang. Jeg vil se et bilde fra innsiden, og det må være et så tydelig bilde at jeg kan se hvordan batteriet ser ut, om det har hovnet opp eller ikke.
Sist endret av Tysteren; 1 uke siden kl. 15:03.
KVAKKsalver
Et longshot, hva er spenningen i kontakta på skolen? Kan den være for høy?
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Et longshot, hva er spenningen i kontakta på skolen? Kan den være for høy?
Vis hele sitatet...
Det er absolutt mulig, men ut i fra beskrivelsen til trådstarter, at adapterne er av god kvalitet, og at trådstarter ikke har sagt noe om at flere andre opplever det samme, så er det mest sannsynlig et problem med maskinen eller batteriet. Strømlekkasje for eksempel.

Vis hele sitatet...
Lenovo er jo kinesisk... Og hvis det er gaming laptop så ville jeg ikke sett bort ifra noen snarveier i kvalitetssikring...
Feilsøking på nettforum med minimal informasjon / bilder er ikke lett.
Men jeg slenger inn en tanke i diskusjonen angående adapter og lading.
Mitt PC-adapter/strømforsyning har jording via støpselet og regner med
at det er en grunn for det. I tillegg til spenningsnivå kan dette også være
en forskjell fra lading hjemme og på skole. Kan det ha betydning ?
Lykke til og ta ikke sjanser med fare for ødelagt PC og brann.

En tanke til. Dere har kjøpt ny adapter til denne PC.
Hvor brente det gamle, 0g er det nye kraftig nok ?
Hva var bruken og hvor begynte det å brenne, altså
Sist endret av herognå; 1 uke siden kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.

Vis hele sitatet...
vanlig med laptopper som ved gaming at man må ha i laderen hele tiden ellers oppnår man ikke full effekt heller på gpu og cpu, ser ut som litt lav levetid å sånn sett men vil ikke si unormalt ved heavy bruk sånn sett men vanskelig å si uten bruk. til office greier burde den vare en del lengre dog