Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2125
hei!
jeg har nå bynt på VGS og går Studiespesialisernde/allmenn.

men den ordningen om at vi skal bruke de klakulatirene som er innlagt i bærbarene vi får låne, som visst nok skal være meget gode kalkulatorer(bedre enn vanlige på windows). jeg mener det bli klumsete å på prøver/tentamen/eksamen å dra opp bærbaren for å regne ett stykke, så jeg velger nok å kjøpe meg en god kalkulator.

på norli er det ett tilbud på disse to kalkulatorene til 849 kr.
Casio CFX-9850GC Plus
TI 84 Plus

noen som vet noe om de, evt erfaringer. eller er det noen som har andre kalkulatorer å anbefale?

takker på forhånd
Jeg liker Casio-kalkulatorer godt, de er lettforståelige og har et veldig logisk oppsett. Hvilken bok skal du bruke? Spørs veldig på hva læreren din kan, siden det gjerne er slik at lærere bare kan en av de to grundig.
Hva trenger du på kalkulatoren? Hvilken linje?

Jeg gikk Elektro GK, da fikk jeg veldig bruk for en enkel "Texas Instruments TI-30X".
Denne er da veldig enkel og grei, og ikke så alt for dyr.
Trådstarter
21 0
jeg leste på nettet at flere foretrekker Casio-kalkulatorer. jeg skal gå Teoretisk matte, 1T.
jeg kan matte rimelig bra fra før av, men tror en kalkulator plasserer meg på øverste hylle innen matte. og da trengs en god kalkulator, og læreren trenger ikke kunne den, så lenge den er godkjent for førsteåret på VGS og den er lett og lere seg, kan læreren få kose seg med bærbarkalkulatoren. noen som da vet om denne Casio-modellen er godkjent for VG1?

jeg skal gå første året på vidregående, nå galt VG1... jeg skal gå det som i dag kalles studieforberedene programfag, eller noe slikt, det som før var allmenn
Liker Casio best. Bra tilbud det der, ikke så alt for dyrt.
Trådstarter
21 0
den koster egentlig 1699, satt ned til 849..... så du/dere syns jeg bør kjøpe den?
Casio-modellen er standard på de fleste videregående skoler i Oslo. Forøvrig blir man aller flinkest i matte av å ikke røre kalkulatoren med mindre man absolutt må, videregående matte er for det meste ting som kan tas i hodet med litt trening så lenge man har papir for hånden. Det tar gjerne litt lenger tid i starten, men da er man mye sikrere på om svarene er riktige eller ikke - i stedet for at kalkulatoren spytter ut et tall, så begynner du å lære en god del om kvalifiserte gjetninger slik at du fort vet om et svar er riktig eller ikke.

edit: det med prisen er bare tull, jeg kjøpte en casio for to år siden for 799 ny, og det er samme modellen hvis jeg ikke tar helt feil. 800-ish er det du må ut med uansett.
Sist endret av ivioyner; 22. august 2006 kl. 15:09.
Trådstarter
21 0
er du fornøyd med den da? anbefales?
Annet at det er begrensa hvor kjapt en lommemaskin i den prisklassen kan tegne grafer, derivere, finne bunnpunkter og andre grafiske beregninger (tror de aller fleste kan klare det kjappere enn kalkulatoren med litt enkel trening i hoderegning ) så er jeg fornøyd med min. Som sagt, den gjør det du får bruk for og har et oversiktlig og greit menysystem.
Trådstarter
21 0
er den forferdlig treg til å tegne de tingene du sa nå, skjønner hva en graf er, men derivere og det ,e bunnpunkter... er den irritabelt treg? evt hvor lang tid tar det?
Jeg er ikke kjent med casio-kalkulatorene, men på texas kan du skrive dine egne matteprogrammer.
Jeg programmerte en del formelprogrammer slik at jeg slapp å skrive inn hele formelen, bare skrev inn input. Du kan leke deg litt med annen programmering i timene du kjeder deg. Du kan også legge inn applikasjoner, jeg la inn mario blant annet.

Nå er jeg ikke så kjent med casio-kalkulatorene, kan godt hende de har samme funksjoner.
Det kommer veldig an på hvor kompleks operasjonen er. Som sagt, dette kommer du enten til å gjøre for hånd eller bruke pc-kalkulatoren på siden det er relativt store regnestykker hvor de som er 100% avhengige av kalkulatoren ofte ender opp med å ikke se sine egne feil før det er for sent. Siden du har en pc så foreslår jeg at du bruker den til de tingene som krever datakraft, jeg tror ingen kalkulatorer i denne prisklassen er superkjappe. Regnestykker og sånn er selvsagt (nesten alltid) ferdige på brøkdelen av et sekund.

edit: casio har scriptefunksjoner ja, for de som er interessert i det. Tror TX og Casio er ganske like.
Jeg gikk GK i fjor. Det er veldig snedig å bruke kalkulatoren på pcen (regner med at dere skal bruke lik som vår) i grafer og lignende. Dessuten får dere godt om tid, så jeg vil påstå at å kjøpe seg en slik kalkis er å kaste pengene i dass.
Trådstarter
21 0
så denne kalkulatoren duger til det jeg trenger den til..... frem til jeg begynner med de tyngste og mest avanserte stykker 3. året regenr jeg med

får vi såå god tid da? pcen tar jo mye plass på de små pultene her på Levanger VGS.... mutra betaler, men..... om denne er alt for bra, så.... da er d jo lite vits da
Dere for godt med tid ja... Små pulter? Vårt rom har jo gode pulter med kontorstoler så jeg skal ikke klage :P
Trådstarter
21 0
du hadde det rommet du ja^^..... men syns dere at jeg bør kjøpe den da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har ein ting for HP-kalkulatorer. Gjerne HP 48GX, eller 49GX. Dei er robuste, raske, relativt billige, villt med features, enkle i bruk, meget programmerbare, revers polsk notasjon m.m. Haken med dei er at dei ikkje er godkjend på eksamen, så iforhold til posten din litt irrelevant, men vil likevel anbefale deg en HP-kalkulator om du vurderer realfag...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Begynner på studiespesialisering nå, kjøpte Casio 9850 GC plus, den eller 9750 eller 9950 må vi kjøpe, av dem synes jeg 9850 er best.

Hvor kan man få tak i spill til 9850 og kabel for å koble til PCen (fulgte ikke med)