Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 7905
Hei!

Jeg lurer litt på om jeg skal søke på folkehøgskole til neste år. Jeg ser for meg en folkehøgskole i nærheten av trondheim, med en god medialinje. I denne sammenhengen kom jeg over Rodde FHS. Skolen ser grei nok ut men jeg lurer på et par ting...

1. Til min forskrekkelse så jeg at skolen ikke er såkalt "frilynt", men at den er kristen Hva innebærer dette?

2. Noen som har erfaringer fra rodde?

3. Hvordan er vanligvis nivået på medialinjer på slike folkehøgskoler? Jeg kan litt Photoshop, html osv fra før...
Kristen folkhøyskole betyr som oftest at det ikke er lov til å drikke. I tillegg foregår det sikkert en del "kristen aktiviteter" som bordbønn, andakter ol. Dette vil naturligvis variere fra skole til skole. Hvis du er av den typen som ikke kan vente på å treffe en kristen for å overkjøre han/hun med argumenter for hvor dust det er å være kristen så vill jeg annbefale en annen skole. Hvis du er av den typen som respekterer andres tro og syn på ting er det ingenting som tilsier at du ikke vil trives på denne skolen. Du vil kanskje til og med få et mer nyansert syn på "Kristne"!

Hvis du til slutt ender opp på en kristen folkehøyskole vil du nok snart oppdage at det også finnes mange der som ikke er kristne. Kanskje til og med noen som er med på en fest...

Jeg gikk på kristen folkehøyskole uten å være kristen og har ikke angret et sekund på det. Jeg lærte utrolig mye om det å leve tett innpå mennnesker med et annet livsyn og det å kunne tollerere at ikke alle tenker på samme måte som meg. Og selv om jeg av og til måtte svelge et par kameler og ikke sutre når en av lærerne hadde andakt under fellessamlingene ble jeg hverken hjernevasket av "De Kristne" eller dømt når noen av oss tok oss en 10-20 pils...

Når det gjelder nivået på medialinjer kan jeg ikke uttale meg da jeg selv gikk en "lydlinje" på Viken FHS i Gjøvik. På gennerelt grunnlag vil jeg si at nivået sikkert er helt ok. Dette er jo ikke universitetet. Det er helt opp til deg selv hvor mye du vil lære. Skolen setter jo ingen faglige krav og hvis du vil gi faen er det ingen som hindrer deg i det. På Viken var det alt fra folk som spillte gitar 7 timer om dagen og som surfet gjennom opptaksprøven til Konservatoriet i alle land, til de som spillte playstation 7 timer om dagen og ikke fikk året godkjent på grunn av for mye fravær.
1. som hallgeir sa, som regel ikke lov med drikking + kristne aktiviteter.

2. Ingen erfaring nei.

3. Tror nok kanskje de går utifra at du kan litt? - men uansett om du brenner for faget så lærer du fort uansett.
Sitat av Hallgeir
Og selv om jeg av og til måtte svelge et par kameler og ikke sutre når en av lærerne hadde andakt under fellessamlingene ble jeg hverken hjernevasket av "De Kristne" eller dømt når noen av oss tok oss en 10-20 pils...
Vis hele sitatet...
Akkurat det tror jeg er litt forskjellig fra folkehøgskole til folkehøgskole. En kompis av meg som gikk på en kristen folkehøgskole blei frelst. Han var før han begynnte der en ekstrem satan som drakk som en svamp og røyka både det eine og det andre. Nå er han gladkristen, gift og har kids. Mens en annen kompis av meg overlevde heilt fint på en kristen folkehøgskole. Og det viste seg på siste skoledag at lærerne var en gjeng med drukkenbolter
Sitat av commie
En kompis av meg som gikk på en kristen folkehøgskole blei frelst. Han var før han begynnte der en ekstrem satan som drakk som en svamp og røyka både det eine og det andre. Nå er han gladkristen, gift og har kids. Mens en annen kompis av meg overlevde heilt fint på en kristen folkehøgskole.
Vis hele sitatet...
Så det du mener er at han som før var en "ekstrem satan" og som ble "gladkristen" ikke "overlevde"? Hehe

Jeg er jo selv ikke noe fan av "gladkristne", men dette høres for meg ut som en som fant et liv han likte bedre enn det han hadde fra før...
Sitat av Hallgeir
Så det du mener er at han som før var en "ekstrem satan" og som ble "gladkristen" ikke "overlevde"? Hehe

Jeg er jo selv ikke noe fan av "gladkristne", men dette høres for meg ut som en som fant et liv han likte bedre enn det han hadde fra før...
Vis hele sitatet...
Overlevde som i "ikke blei fanga i nettet". Men joa, han har det sikkert som plomma i egget, men det var vel strengt tatt ikke poenget.
Jeg bare reagerte på at det fremsto som om du mener at det å bli frelst er en negativ ting, men uannsett...

Vil i alle fall annbefale folkehøgskole på det aller sterkeste entu du velger en kristen eller en frilynt. Det er i alle fall et av de beste årene av livet mitt, og jeg mener jo vanligvis at alle årene mine er bra!
Sitat av Hallgeir
Jeg bare reagerte på at det fremsto som om du mener at det å bli frelst er en negativ ting, men uannsett...
Vis hele sitatet...
Det mener jeg. Men det har mer med mitt livssyn å gjøre, jeg synes ikke det er positivt at folk bli svakt psykisk forstyra og lever på ei livsløgn. Men for enkeltindividet er det sikkert storveis å ha funnet et budskap, ei forklaring og en vei Men nok om det

Jeg har ikke gått på folkehøgskole selv, men samtlige jeg kjenner som har gjort det er storfonøyd, uansett om de har gått på en med jesus eller en uten jesus.
Bare så det er sagt, så er det ikke regler mot drikking som er den største forskjellen på frilynt og kristne folkehøyskoler. Jeg går selv på en frilynt folkehøyskole, og her er blir man utvist hvis man blir tatt for å drikke eller oppbevare fulle/tomme drikkeflasker på skolen. Hva vi gjør utenfor skolens område er opp til oss, bare vi ikke bråker og lager kvalme når vi kommer hjem fra byen. Har hørt om flere frilynte skoler som man ikke har lov til å være beruset på skolen i det heletatt.

Den største forskjellen er nok at de du omgås er kristne, noen mer enn andre, og hvis man overhode ikke er kristen kan det være ganske slitsomt(syns jeg i hvert fall). Jeg har ikke hørt at de kristne skolene leser bibelsalmer og ber bordbønn dagen lang. Det er nok bare på morgenmøtene og diverse fellessamlinger hvor det nok blir referert litt mer til bibelen enn på en frilynt skole.

Nr 2 og 3 kan jeg ikke svare på. Uansett, frilynt eller ikke, ta et år på fhs. Til nå har det vært det beste halvåret i mitt liv! Gruer meg til mai
Sitat av GeirBauer
Jeg går selv på en frilynt folkehøyskole, og her er blir man utvist hvis man blir tatt for å drikke eller oppbevare fulle/tomme drikkeflasker på skolen. Hva vi gjør utenfor skolens område er opp til oss, bare vi ikke bråker og lager kvalme når vi kommer hjem fra byen.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Haha! Husker når jeg var på akkurat samme folkehøgskole som du er på en helg, så var den eller annen feit fyr som hadde vorspiel over oss og hoppa og spilte et eller annet dritmusikk fra helvete i flere timer
Sitat av Waffel
Seriøst? Haha! Husker når jeg var på akkurat samme folkehøgskole som du er på en helg, så var den eller annen feit fyr som hadde vorspiel over oss og hoppa og spilte et eller annet dritmusikk fra helvete i flere timer
Vis hele sitatet...
Haha Har du vært på Lofoten FHS?
Vi har jo alltid nachspiel og sånt når vi kommer hjem fra byen da. Lærerene merker ikke noe siden de ikke bor på skolen, så vi som bor sammen på internat blir enige om regler oss i mellom. Hvis noen prøver å sove demper vi oss selvfølgelig, men det går somregel bra

Det har til nå nylig vært vorspiel på ca alle internatene hver helg, helt til en ble tatt. Han slapp unna med advarsel fordi skolen trodde de ikke hadde sagt i fra godt nok om alkoholreglene. Men rektor sa på en fin måte at "neste som blir tatt ryker på hue og ræva ut!". De vil ikke at vi skal tenke tilbake på året som "et fint år, men det var litt mye drikking". Fornuftig regel egentlig, for det er jævlig mye drikking her:P De hardeste drikker somregel 3 ganger i uka. Fredag, lørdag og på onsdag da det er studenpris på øl. Det har etter hvert blitt litt diskusjon rundt drikking oss i mellom, og alle syns egentlig det er for mye drikking. Utvidet russetiden i et helt år!
GeirBauer
Du har rett i at det kan bli for mye drikking på en folkehøyskole.
Selv gikk jeg på den aller mest frilynte, d.v.s at det var vårt eget ansvar å oppføre oss.
Vi kunne bare ikke drikke i skolebygningen. Så det kunne fort bli mye fyll ja, pluss at enkelte av oss var steine hele året igjennom neste. Føler at jeg gikk glipp av mye bra undervisning.:
Er det ikke forbudt å drikke i alle folkehøyskole? Vår folkehøyskole er ikke kristen og er likevel forbudt å drikke...
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Jess, det ser ut som om drikkeforbud er tilstede på de fleste folkehøgskoler... Så da er det vel mest det med at man må henge med kristene folk da. Jeg er somregel ganske tolerant ovenfor andre sitt livssyn osv, men er det noen som vet ca. andel av kristene på slike skoler? Er liksom ikke interressert i å bli venneløs bare fordi alle er kristene utenom meg =/

Når jeg tenker meg om så er det jo usannsynlig at ALLE på en slik skole er kristene, det må jo være fler enn meg som ønsker en skole med samme kriterier, men ikke er kristene.
Er på jobb, så har ikke tid til å svare så mye.
Gikke på fhs i fjor, en kristen en sådan. Det gikk veldig greit for min del, hadde kr.dom 2 timer i uka(bare å skippe hvis du ikke orker), og så var d litt sånn kristne aktiviteter utenom som var frivillig. På morgensamlingen var det bønn osv, men ikke noe sånn veldig lange greier. Hadde ikke noe problemer med dette.
Vi var vel litt i overkant av 100 personer på skolen, og jeg vil tippe at det var ca 50/50 når det gjelder kristne/ikke kristne. Var stort sett folk på fest/byn hver helg, så det trenger du ikke beskymre deg om. Det eneste er at det ikke var lov å drikke på skolen, ei heller oppbevare. Dette var dog ikke noe problem, da det bare er å være litt forsiktig, og gjerne leie hotellrom/hytte hvis man skal ut, blir ikke dyrt hvis man er en god gjeng.
Året på folkehøyskole var uansett et av de beste, om ikke DET beste, året jeg har hatt, Veldig mange opplevelser og inntrykk og mange nye venner, anbefales!
ZerpenT_: Det heter Rødde der, ikke Rodde. Kjører forbi med bussen hver dag jeg drar til skolen.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Sture: Ja jeg veit det, men nettsiden deres het "rodde.fhs" så jeg glemte meg litt =)

Noen som har erfaringer med hvordan det er å stikke på byen osv? er det innetider elller noe?
Gikk på fredly fhs (som er erkerivalen til Rødde) og der var det bare ekstremtkristent og kjipt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Thrillseeker
Gikk på fredly fhs (som er erkerivalen til Rødde) og der var det bare ekstremtkristent og kjipt.
Vis hele sitatet...
Jeg skal gå på Rødde til høsten. Freestyle/freeride linja
Det oser gladkristen karma fra hjemmesida til Fredly.
Har en bråte kompiser som skal gå der. HAHA!
Kan du definere ekstremkristent? Og hva veit du om forholda på rødde?

Veit det er en gammal tråd men ser ikke poenget med å lage en splitter ny med nesten akkurat samme tema...

Noen andre som skal gå på folkehøyskole til høsten? I så fall: Hvor og hva?

NB: Kan også nemne at det er forbudt å knulle på kristenskoler. Det er ikke kødd!
"Skolen ønsker et forhold mellom jenter og gutter preget av respekt. Seksuelt samvær mellom elevene er ikke tillatt. Skolen ser det seksuelle samlivet noe som hører ekteskapet til. Dette er et av de områder i livet der det er lettest å bli såret. Vi ønsker at ingen skal bli påført DYPE sår på dette området ved skolen vår." Hørt på makan?
Sist endret av crangaz; 14. august 2006 kl. 13:42.
Det er noen kristne folkehøyskoler som er gode, men har to venner som gikk på to forskjellige kristne folkhøyskoler i fjor og innihelvete hvor skummelt. Reglene er jo for det mest latterlige, ekstreme og syke og holdningne fra lærerne er patetiske. For eksempel fikk de på ene skolen forbud mot å henge opp plakater som var "uværdige". Det som folk hadde oppe av plakater på veggene ble tatt ned og kastet. På den andre skolen ble rommene deres gjennomsøkt titt og ofte for alkohol og dop. En fyr ble utvist fordi han hadde kommet med seksuelle kommentarer til ei jente. Dette plus en masse anna, helt sykt. Vet at ikke alle kristene folkehøyskoler er slik men bare vær forsiktig.. er farlige saker det der.

zrp: På begge disse skolene var innetiden kl 10 mener jeg og huske. selv i helgene
Sist endret av nan; 14. august 2006 kl. 14:13.
Jeg gikk på Høgtun FHS i fjor, som er en kristen folkehøgskole. Er kristen selv, så dette kan vel kanskje bli litt "subjektivt".
De aller fleste som ikke var kristne har jeg fått inntrykk av sitter igjen med et mer nyansert og realistisk bilde på kristne mennesker. På skolen jeg gikk var folk venner på tvers av trosretning, og til vanlig var få (tror jeg) som tenkte over at vennene deres var kristne/ikke kristne. På denne skolen var det ikke lov å være beruset på skolens område, og egentlig ikke ellers heller. Det var en del folk som helst skulle drikke vær helg, og etter å blitt tatt en 3-4 ganger og fått noen advarsler fikk disse elevene et par dagers utvisning.
Egentlig er jeg utrolig glad for at jeg kan se tilbake på dette året, og tenke på et år der jeg fikk venner for livet, utrolig mange gode opplevelser og en gennerelt positiv stemnig. Viss jeg hadde sett tilbake på et år som bestod av sex, fyll og krangling (som det ofte blir i slike settinger) tror jeg jeg ikke hadde vært like takknemlig for året som hadde gått. Tror alle kan ha godt av å holde seg sånn nogelunde edru et skoleår, det skader hvert fall ikke.
Uansett så misunner jeg dere som skal på fhs til høsten, det er som mange andre allerede har påpekt, det beste året i deres liv
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Hehe, dratt opp den gamle tråden min ser jeg

Fant ut at det var best å være på den sikre siden jeg også. Droppet Rødde FHS og alle andre kristne alternativer og skaffet meg plass på Skjeberg FHS isteden Har en kamerat som ante fred og ingen fare og skal begynne på Fredly :P

Crangaz: Hehe, fikk tilsendt det informasjonsheftet jeg også. Droppet skoleplassen på rødde umiddelbart etter at jeg så det. :P

Uansett så gleder jeg meg kjempemye til å gå på Folkehøgskole Si ifra hvis det er noen andre som skal til Skjeberg
Tror du hadde hatt nytte av et år der du omgås kristne mennesker, men du får sikkert et fantastisk år likevel Et tips: Prøv å begrens drikkinga akkurat dette året, det har du tid nok til seinere. Uansett får du ha lykke til!
Tror enkelte her har et litt skrudd syn på kristne. Som i alle andre grupper i samfunnet, så finnes det folk som ødelegger for andre. Tenker da på gladkristne som prøver å frelse deg i tide og utide, og på Jehovas Vitner og lignende. Jeg ser på meg selv som en kristen, men tror på en litt annen gud enn den Den Norske Statskirke står for. De fleste kristne jeg kjenner er mennesker som holder sin tro for seg selv helt til de blir spurt, og som kan ta seg en øl eller to for mye hvis forholdene ligger til rette for det.

Jeg skal begynne på folkehøgskole på søndag, og mine forventninger er å treffe en del kristne som jeg kan ha gode diskusjoner med, treffe en del ikke-kristne, som man kan ha like gode diskusjoner med, og selvfølgelig ha et kjempefint år med fotballsparking, dykking og festing.

Er det noen som har noen erfaringer med Jeløy folkehøgskole?
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Jeg er helt enig i at man ikke skal generalisere kristene. Det jeg derimot er skeptisk til er en "institusjon" som legger til rette for et kristent liv og dermed tiltrekker seg flere kristne, ergo er det større sannsynlighet for at man skal havne sammen med diverse gladkristene osv.

Enkelte av de kristne jeg har møtt er selvfølgelig helt greie mennesker som jeg har respekt for og tilogmed beundrer, men ikke for deres religion. Når det gjelder argumentet om å ha godt av å omgås kristne mennesker så er jeg uenig. Jeg har ingenting til overs for noen som helst form for religion, tvert i mot blir jeg nærmest kvalm bare jeg hører om det. (Ingenting skaper mer krig og uenighet enn religion osv...).

Hvorfor skal jeg bo på en folkehøgskole hvor kanskje en fjerdedel av de som går der er gladkristne fundamentalister ellns, når jeg helt fint kan velge en skole med færre kristne på?
For min del er det greit at det finnes trossamfunn, men at de skal drive å ha med alle andre på det er noe helt annet.

Man må ikke være kristen for å hjelpe andre.

Jødedommen har en litt bedre vri enn andre religioner siden de ikke går og prøver å få nye medlemmer hele tida, men at de lar bare de som VIRKELIG vil la seg omvende bli med.

Mitt syn på tro er at den kan de holde for seg selv (ingen andre har noe med den).
Ikke noe som har skapt så mye krig og uro som folk som absolutt vil fremheve SIN relgion fordi de er hjernevaskede og ikke lar andre få tro det de vil (et fint eksempel er de kristne korstogene, der valget var å bli omvendt eller dø).


Offtopic alt sammen. Har ingen erfaring med kristne høyskoler.
Er helt enig i at det er provoserende når religiøse absolutt skal fortelle meg om sin religion.

Anyways.. Tviler på at du møter noen sånne på folkehøgskole, og hvis du gjør det har du ihvertfall muligheten til å få til en fin diskusjon =) En positiv ting man kan si om disse gladkristne forkynnerne er at de skjelden blir sure eller såret samme hvor uenig du er, sålenge du holder det på et saklig nivå.

Personlig tror jeg at hvem som helst kan fungere sammen med hvem som helst hvis begge parter stiller med et åpent sinn, og godtar at folk ikke er like.
Jeg skal gå der til neste år. prata med ei chick som gikk der i år. og hu sa at det ikke var sånn super kristen. bare slik respektere hverandre opplegg : p undervising basert på kristne grunnverdier men jeg kanke love det
Sitat av gillebo
Jeg skal gå der til neste år. prata med ei chick som gikk der i år. og hu sa at det ikke var sånn super kristen. bare slik respektere hverandre opplegg : p undervising basert på kristne grunnverdier men jeg kanke love det
Vis hele sitatet...
Hvor skal du gå? Rødde?
Jeg skal også muligens til Rødde neste år. Har 2 kamerater som drar dit i år, de 2 har snakket mye med folk som har gått der, samt at de kjenner en som er lærer der.

Tror egentlig det går mest på å respektere de kristne(For oss som ikke er det) og for de som er kristne respektere oss. Er vel sånn fast kristendoms greie en gang i uka som er frivelig. Ellers går det vel mye på det med rusmidler og banning vil jeg tro.

Dette er slik jeg har fått innfattning av Rødde - som kristen FHS. Og jeg håper det er slik, for dette er enkle regler å følge. Dessuten er røyk/snus lov så lenge man kvitter seg med restene på et folkelig vis.
Jeg begynner på Skiringssal FHS, i Sandefjord, på søndag. Når jeg søkte gjorde jeg meg sikker på at jeg valgte en frilynt skole, jeg hadde ikke taklet en kristen en. Jeg gleder meg veldig, har hørt mye bra om den skolen, og har snakket med en del folk som skal gå der. I brosjyren sto det at det ikke var lov å ha promille på skolen, i det hele tatt. Om vi skulle oppbevare alkohol kunne vi gå til en lærer som kunne ta vare på det. Blir spennende å se hvordan det er i praksis.

Jeg vet om ei som skal gå på Fredly, tror ikke hun var klar over at den var kristen.
ZrP: Jeg syns det oser av generalisering når du snakker om "1/4 kristne fundementalister" osv. Tror du ville fått et litt annet syn på kristne og religion gennerelt viss du hadde gått på en kristen folkehøgskole. Vet ikke hvilke kristne du har møtt, men det er synd viss dem har oppført seg på en måte som rettferdigjør en betegnelse som fundementalister.
Viss du hadde fått sjangsen til å møte og diskutere med kristne mennesker, hadde du kanskje fått en bedre forståelse for hvorfor folk prøver å få deg til å ta en avgjørelse om du vil prøve kristendommen eller ikke.
Den eneste grunnen for at jeg ønsker at du (altså en ukjent fremmende) skal prøve kristendommen, er at jeg tror at du havner i helvete viss du ikke gjør det. Dette ble litt OT, men det skjærer meg i hjertet at enkelte tydeligvis har et såpass forvridd syn på kristne mennesker.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Da jeg så spørsmålet om hva den største forskjellen er, tenkte jeg at man ikke for seg noe på en kristen folkehøyskøle
Begge brødrene mine har gått der, tenker på å gå der selv om noen år.

Tenkte på Høgtun..
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg tror at vis man generaliserer så er det kanskje litt mer strikse regler på en kristen FHS enn på en som er frilynt (fritenkende om du vil). Jeg kjenner bare godt til reglene på Lofoten FHS (der jeg har godt et år og skal være andre årselev (stipp) i år), Risøya FHS (der jeg har jobbet denne sommeren) og Rauma FHS der min søster gikk 04/05.

Alkohol reglene på Risøya og Rauma er ganske mye mer strikse en på Lofoten iom at de to først nevnte ikke tilot at elevene oppholdt seg på skolens området beruset. dvs hadde de vært på byen måtte de finne seg andre steder og bo en på skolen. (dette førte til masse hytte turer...) På Lofoten FHS så er det heller ikke tilatt og drikke på skolen, men man får absolutt lov til å komme hjem og legge seg om man har vært på fylla. (det er heller nachspielene som GeirBauer snakket om som er litt tvilsomme, men veldig artige....)

Det som jeg tror har mest og si er aldersfordelingen på skolen. på Lofoten FHS så er gjennomsnittsalderen 21 år. På de to andre 18/19. Når mange av elevene er under 18 så vil det selvsagt få konsekvenser for regelverket på skolen. Blant annet så hadde man, etter som jeg forsto, på Risøya FHS så hadde man inspeksjon på internatene etter vask. På Lofoten så antok man at folk ville ha det relativt pent rundt seg og tok det for gitt at vi vasket når vi skulle.

På Risøya FHS har de også noen snodige regler når det kommer til samvær mellom kjønnene.. feks så fikk ikke to stk som hadde vært sammen i 2 år lov til å dele hybel på av skolen når de skulle være stipper der. (!)

Risøya FHS er den eneste kristene skolen jeg har førstehånds info om og der vet jeg at man har bibelstunder hver morgen. Kristendomen er altså et tema for skolen men ikke et stort og vektlagt et.

Det finnes folkehøyskoler som måler hvor vellykket året har hvert med å telle antall frelste. (ok det er faktisk bare en jeg kjenner til, og den husker jeg ikke navnet på nå daahh ) De aller fleste er med andre ord ikke slik.

Det er også mitt helt klare inntrykk at folkehøyskoler som ikke tilbyr hundre tusen forsjellige aktivteter på linjene er bedre. feks en linje som tilbyr Telemark og Klatring er bedre en en "høyt lavt" linje som tilbyr Hangliding, klatring, rappelering, rafting, elvekaiakk og dykking. Det sier seg selv at en skole ikke har middler til å hente inn gode lærere som kan alle disse emnene godt og kan lære dem det over et år. Da blir det heller små korte kurs slik at du får en smakebit men aldri lærer det ordentlig. Jeg ville absolutt godt for den første varianten.

final note: Skal du lære deg og dykke så er Lofoten FHS og Risøya FHS eneste gang bare vei. Eneste skolene med "rene" dykker linjer. Forøvrig i den rekkefølgen de står i
Sist endret av sptz; 17. august 2006 kl. 03:59.
Sitat av Up North Bboy
Da jeg så spørsmålet om hva den største forskjellen er, tenkte jeg at man ikke for seg noe på en kristen folkehøyskøle
Vis hele sitatet...
Man kan få seg noe! Men man kan risikere å bli utvist. Ergo: Et mye mer spennende sexliv
Kinky ikkesant?
Sitat av steinarlima
Den eneste grunnen for at jeg ønsker at du (altså en ukjent fremmende) skal prøve kristendommen, er at jeg tror at du havner i helvete viss du ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Har ikke kristendommen avskrevet helvete da? Mener å huske at paven mumlet noe om det!
Sitat av crangaz
Hvor skal du gå? Rødde?
Vis hele sitatet...
Rødde men jeg skal gå freestyle linja
Kan også nevne at nettet blir skrudd av etter 12 om kvelden