Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2531
har tenkt på ny lommelykt nå, en på sånn ca vanlig størrelse som man kan putte i lomma..
jeg har lyst på en BRA lommelykt, ikke no billig drit..
jeg har sett litt på maglite, er det så bra som de skal ha det til? og hvis det er å anbefale, hvilken maglite burde jeg satse på?
eller finns det bedre lommelykter enn maglite i den størrelsen jeg ønsker?
Maglite er veldig bra ja. Jeg har 4 selv. Vet om en som mistet en i sjøen på kvelden, kom tilbake neste dag og fant den fortsatt lysende på 1 meters dyp.
Altså Maglitene lyser bra, holder veldig lenge, VELDIG slitesterke, lang garanti og bra batteri tid!
Vet ikke om det er noen "bedre" enn Maglite siden du ikke har sagt noe om hva du skal bruke den til.
Skal selv kjøpe meg en lommelykt snart og da blir det uten tvil maglight! Har enda ikke hørt bekjente som har ødelagt en maglight.
Du kan også sjekke ut Surefire lyktene. De er like gode som Maglite, og om ikke enda bedre.
Surefire selges hos bla. Top Secret og Gammelt og nytt.
Maglite er opphypet og lyser egentlgi ikke noe spesielt imponerende. De tåler en trøkk, det skal dem ha, men ellers er det lite ellers som imponerer meg med dem.

Sjekk ut netbutikken her og se om du finner noe du liker: http://www.dacon.no/default.aspx?avd...tid=53&pid=629 - Peli M6 3W LED

http://www.dacon.no/default.aspx?avd=01&catid=4
Trådstarter
surfire hadde mange kule lykter da!
men, er det fler enn wipeout som har noe å si om lysstyrken på malite?
hvor solid lykta er, har egentlig ikke så vanvittig mye å si.. viktigere at den lyser godt..

men det med lumens, kan noen gi meg noe å sammenlikne med? jeg har ikke peiling på hvor mye sånt som 100 lumens er..

og hvilken praktisk forsjell har "LED" lykter?
Sist endret av ole1990; 19. august 2006 kl. 13:46.
Trådstarter
night ops gladius har vist fått ekstremt bra kritikker.. noen som har meninger/erfaringer med den?
Sist endret av ole1990; 19. august 2006 kl. 15:43.
sats på en maglite! har den minste selv og den er den beste lomelykte jeg har hatt som er får plass i lomma! men har en annen som er litt større (ikke maglite) som lyser sinnsykt bra! står ikke merke på den elns! men gå for maglite!
Trådstarter
ok, jeg tror jeg har bestemt meg litt for maglite nå.. de er jo rimelig billige også da så..

nå lurer jeg bare på om jeg skal velge c-cell eller d-cell, og hvilken størrelse..

litt fakta:
c-cell kan stå på i 5 timer før den slukker, og d cell kan stå på 9 timer før bateriene går ut..

lumens(det samme på tilsvarende størrelser på c-cell og d-cell):
2cell = 36 lumens
3cell = 77 lumens
4cell = 122 lumens
5cell = 119 lumens (hvorfor mindre enn 4 cell?)
6cell = 162 lumens

resten av faktane kan dere finne på http://maglite.com/lampspecs_dcell.asp


det er virkelig ikke den helt sjokkerende prisforsjellen mellom dem, så penger har ikke noe å si på valget mitt, men jeg vil ha en som jeg lett kan ta med meg rundt omkring, så 6cell er nokk ganske utelukka..
men hva synes dere jeg burde kjøpe etter hva jeg får for lengda? (så kort som murlig) (drit i prisen)
3cell er den vanligste og har en grei størrelse, dog du vil ikke få plass til den i lomma. Hvis du kommer mye opp i trøbbel ville jeg gått for 6cell! Den er et balltre av metall, og med tyngde som ville slått ut tenner uten problem
Men ettersom du fortsatt ikke har sagt noe om hva du skal bruke den til er det veldig vanskelig for meg å gi deg noen bedre tips!

EDIT: Så nå at du sa "drit i prisen". Da ville jeg DEFINITIVT gått for http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307092. Men ifølge komplett har den bare en brenntid på 2 timer, noe som ABSOLUTT ikke holder mål.. Det kan ikke være sant!

EDIT2: http://www.maglite.com/lampspecs_recharge.asp
Desverre ser det dårlig ut. Avg. lumens er 218(det er jo veldig bra i motsetning til de andre), men under konstant bruk er det "Up to 2 hours"-levetid.
Skuffende, men tydligvis sant..
Sist endret av hedningen; 20. august 2006 kl. 00:58.
Trådstarter
ja 2 timers brennetid blir litt lite..

når jeg nå vil kjøpe meg lommelykt, så tror jeg jeg vil satse på en som jeg kan ha glede av i sinnsykt mange år, så jeg jeg kjøper ikke no billigdrit..
jeg skal vel stort sett bruke den til helt verdagslige ting, som å gå tur med hunden i skog og mark når det nå går mot mørkere tider, da liker jeg å se hva som foregår rundt meg

også tror jeg at jeg vil satse på d-cell.. de har jo 9 timer brennetid, og c-cell har bare 5 timer.. prisforsjellen er ikke stor, det er ikke mange cm ekstra, og det er heller ingen andre store forsjeller enn brennetid..

så da sitter jeg nå bare å lurer på om jeg skal gå for 2cell, 3cell, eller 4cell..
det er jo ganske enorm forsjell på lysstyrken her også da
Sitat av ole1990
så da sitter jeg nå bare å lurer på om jeg skal gå for 2cell, 3cell, eller 4cell..
det er jo ganske enorm forsjell på lysstyrken her også da
Vis hele sitatet...
Velg 2 eller 4, det er greiest når du skal kjøpe batterier.
De selges oftest i to- eller firpakk og da sitter du alltid med en til overs hvis lykten bare har plass til tre batterier.
Det til overs kan du ikke bruke sammen med noen i en ny pakke batterier fordi det ikke anbefales å blande batterier av forskjellig alder.
Så da sitter du tilslutt med et lite berg av batterier du ikke kan bruke sammen
Ladere er som oftes også beregnet for å lade 2 eller 4 så da får du et problem der også hvis lykten bare bruker 3 batterier.
Trådstarter
hmm, det var jo også en tanke..
i så fall blir det nokk 4 cell, 63 lumens blir vel litt lite tror jeg.. ikke at jeg vet vledig godt hvor mye det er da men :P bare ser for meg at det er litt for lite..


edit:
surfire = kort batteritid
maglite = litt for stor egentlig
gladius = ekstremt dyr

noen som har noen helt andre typer lommelykt og foreslå??
Sist endret av ole1990; 20. august 2006 kl. 18:34.