Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2159
Hei,

Som det kommer til å komme fram av spørsmålene mine her, så skjønner dere at jeg har lite peiling på dette temaet.


Dette blir kanskje et litt to-delt spørsmål:

Hva er den enkleste måten den "vanlige" mann i gata kan være anonym på nettet? Når jeg sier anonym på nettet så tenker jeg på typisk: Folk ikke skal kunne spore ting som blir posta på nett tilbake til den som poster. Slik som denne tråden for eksempel.

Vil det finnes en velfungerende felles løsning for å laste ned torrents også, uten å kunne bli sporet?
I så fall hva er den enkleste, og rimeligste løsningen?


For punkt 1 ville jeg sagt Tor, men det er en del sikkerhetsutfordringer der og ved posting ut av Tor-nettverket det er greit å passe seg for. Hvis målet bare er grei anonyitet ville jeg brukt VPN, trenger man i stedet ekstra sikring bruker man Tor.

For punkt 2 er Tor uaktuelt, det eneste som gjelder der er VPN.

PS: Alltid betalt VPN, gratis VPN skal en holde seg langt unna.
Det viktigste er dine egne brukervaner. Bruker du samme nick andre steder? Hvor mye informasjon kan jeg finne på deg ved og lese samtlige poster? Hva kan jeg finne ved å bruke den informasjonen på google?

Folk flest har kun tilgang på det du gir dem tilgang.

Om du itillegg vil være anonym for myndigheter osv bruker du kun en VPN som ikke logger, betaler med bitcoin eller spendon kort, og nettvett som nevnt ovenfor.

Voila! Du er for alle praktiske formål anonym.
Sist endret av Picard; 23. november 2015 kl. 09:02.
Så med andre ord så er VPN veien å gå for begge årsaker?

Dette med infoen man deler kan jo forsåvidt være nok for første kriterie. Men ser heller ikke noe problem i å betale for VPN hvis det kan gi meg tilgang til torrents uten å måtte se seg over skuldra.

Tips til VPN?
Ja, det er VPN du er ute etter da. En VPN som ikke logger, og som støtter torrents.

Tror torguard.net gjør dette.

Beste er å enable VPN/proxy i uTorrent eller selve torrentprogrammet du bruker, så slipper du å bekymre deg for "leaking" om vpn skulle koble fra med uhell eller fordi du bestemte deg og se på noe på NRK og skrudde den av, og torrentprogrammet fortsatte og laste ned i bakgrunn.

Om du konfigerer torrentprogrammet til å bruke VPN/proxyen så vil den kun laste ned gjennom det, og du er trygg.
for de som virkelig er paranoide, så er det vpn inn til en node som også er i tor nettverket, da går trafikken fra maskinen din til vpn serveren og fra vpn serveren og ut på tor, på denne måten vil det ikke vere noen spor fra deg inn i tor nettverket og eventulet slutt tjenesten \ siden du skal inn på
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hva er den enkleste måten den "vanlige" mann i gata kan være anonym på nettet? Når jeg sier anonym på nettet så tenker jeg på typisk: Folk ikke skal kunne spore ting som blir posta på nett tilbake til den som poster. Slik som denne tråden for eksempel.
Vis hele sitatet...
Du må først se på hvem som er trusselaktøren, og hvem ønsker du å være anonym ovenfor f.eks naboen, rettighetsaliansen, politiet eller etterretningsorganisasjoner. I tillegg må du se på hvilke ressurser dem sitter på.

Hvis du snakker om naboen, eller mannen i gata så holder det vanligvis lenge med å være forsiktig med hva du poster av identifiserbar informasjon. Du bør også passe på at man ikkje kan legge sammen informasjon fra flere steder for å kunne danne et stort bilde. f.eks at du poster kommunen din i en post, gatenavnet i en annen og husnummeret i en tredje.

Hvis du snakker om rettighetsaliansen, så holder en anonym VPN lenge.

Snakker du der i mot om politiet eller E-tjenester, så må du nok bruke en del sterkere saker. Anonym VPN kan være nok til å holde politiet utenfor, men her er det mange fallgruver, lekker den DNS-info? Hva skjer hvis VPN tilkoblingen faller ut? Routes det identifiserbar informasjon som ikkje er kryptert gjennom VPN? Finnes det bakdører/trojaner på maskinen din som kan røpe identiteten din? o.l.

E-tjenester der i mot er rimelig vrient, her holder ikkje VPN, da VPN ikkje kategoriseres som en anonymiseringstjeneste. Her må du bruke «skjulte» nettverk som TOR o.l. Og gjerne en kombinasjon av VPN og TOR. Men ved bruk av TOR så øker også antallet fallgruver betraktelig. Og mannen i gata vil ikkje klare å unngå alle disse, og man vil mest sannsynlig feile etter en gitt tid.

Å være anonym ute på internett i en kortere periode kan være rimelig enkelt, men å være anonym på internett over en lengere periode er noe de færreste klarer. Dem som klarer dette har gjerne en meget god forståelse av datasikkerhet og nettverk.

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Vil det finnes en velfungerende felles løsning for å laste ned torrents også, uten å kunne bli sporet?
I så fall hva er den enkleste, og rimeligste løsningen?
Vis hele sitatet...
Som tidligere skrevet, så holder det lenge med å leie en anonym VPN server fra en ISP. Rettighetsaliansen har begrensete ressurser.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Punkt 1 har en ikke teknisk side til seg også. Hva man sier, og hva man gjør kan brukes til å lage en profil på deg også. Dette kan være spesielt viktig om noe går feil ved den tekniske siden (Tor, VPN). Ting som i seg selv ikke kan brukes til å identifisere deg i seg selv kan ende opp med å identifisere deg om det er snakk om mange biter med informasjon, eller styrke en identifikasjon etter at du har blitt identifisert på en annen måte.

Informasjon fra feks dine kommentarer som hva været var på et tidspunkt, hva musikk du liker, om du har vært på en konsert, samt meta data kan brukes for å identifisere deg. Men mer trolig kan det brukes til å stryke en teori om at en online persona tilhører deg om informasjon er sann om begge. Så om du passer på hva du sier, bytter kontoer ofte, og bruker disc encryption så kan du komme unna med noe om den tekniske siden feiler.
Sitat av Ueland Vis innlegg
For punkt 1 ville jeg sagt Tor, men det er en del sikkerhetsutfordringer der og ved posting ut av Tor-nettverket det er greit å passe seg for. Hvis målet bare er grei anonyitet ville jeg brukt VPN, trenger man i stedet ekstra sikring bruker man Tor.

For punkt 2 er Tor uaktuelt, det eneste som gjelder der er VPN.

PS: Alltid betalt VPN, gratis VPN skal en holde seg langt unna.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man holde seg langt unna gratis VPN? eller er dette bare en mening du har?..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlowerExploder Vis innlegg
Hvorfor skal man holde seg langt unna gratis VPN? eller er dette bare en mening du har?..
Vis hele sitatet...
TANSTAAFL oppsummerer det bra.
Sitat av FlowerExploder Vis innlegg
Hvorfor skal man holde seg langt unna gratis VPN? eller er dette bare en mening du har?..
Vis hele sitatet...
Fordi ingenting i denne verden er gratis. Hvis du bruker en VPN som er gratis, så må dem som hoster VPN serveren tjene penger på en annen måte. Og som oftest så selger dem informasjon om deg, hvilke nettsteder besøker du. Hva søker du på.. osv.
Kommer i så fall til å bruke en betalt VPN. Flere tips?

Hvordan er det med hvis du laster opp forskjellige ting til nettsider? Si at jeg har sendt en fil fra mail, til mail, vært innom flere maskiner osv. Hvis jeg da laster opp da denne filen, vil det ikke da være digitale spor på den? Slik som bilder har exifdata, så har vel andre dokument noe liknende også?
Sist endret av KarlsenK; 24. november 2015 kl. 01:01.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hvordan er det med hvis du laster opp forskjellige ting til nettsider? Si at jeg har sendt en fil fra mail, til mail, vært innom flere maskiner osv. Hvis jeg da laster opp da denne filen, vil det ikke da være digitale spor på den? Slik som bilder har exifdata, så har vel andre dokument noe liknende også?
Vis hele sitatet...
Du børe generelt være forsiktig med å sende filer, spesielt om det er bilder, video, og dokumenter som Word/Excel. Å videresende mail er også en dårlig ide da det vil være informasjon om hvor mailen originalt kom fra. Selve filen burde ikke være endret, men man vet aldri hva de som driver mail tjenestene kan finne på å gjøre. Du kan putte filer i en passord beskyttet zip fil for å unngå det. Om du må sende dokumenter som Word, Excel, eller PDF så gjør det via et VM, og en kopi av programmet fra bukta. Da burde det ikke være noe sensitiv informasjon i filene. Om du har lyst å ta det lengre så kopier filene til et VM som kjører Red Star OS før du sender de, da vil de bli det skrevet en signatur til de som får de til å se ut som de er fra Nord Korea.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Kommer i så fall til å bruke en betalt VPN. Flere tips?

Hvordan er det med hvis du laster opp forskjellige ting til nettsider? Si at jeg har sendt en fil fra mail, til mail, vært innom flere maskiner osv. Hvis jeg da laster opp da denne filen, vil det ikke da være digitale spor på den? Slik som bilder har exifdata, så har vel andre dokument noe liknende også?
Vis hele sitatet...
Ikke i selve filen, EXIF er en funksjon i bilder for å lagre data om bildet og hvor det ble tatt, ikke hvor filen sendes til og fra. Da hadde jo filer tillegnet seg data hver gang de ble kopiert, noe som ikke er særlig praktisk (de hadde blitt større med tiden). Sporet ligger i loggfiler, altså servere/routere som sender trafikken dit den skal.